Janneke2 schreef:Maar aan het lijstje 'dingen die wij niet willen' te zien gaat het over islamitische landen.
ja... want DENK zegt "..onze Westerse...blabla".. nou, de tegenstelling tot West is Oost.. en sja, daar zitten nu eenmaal meer islamieten. Ik had ook 'Noord' kunnen nemen, maar ik ging er gemakshalve vanuit dat ook DENK in hokjes Denkt en niet bedoelde dat wij vinden dat we beter zijn dan de Scandinaviers of de...hmm...zuid.. pinguins?
Citaat:
Waar 'wij' in het beschaafde westen tegen zijn. Terecht, al kun je vraagtekens zetten bij onze huwelijksmoraal (van incest tot stalking tot hoge percentagesvechtscheidingen) - zo geweldig goed doen we het toch niet echt.
Volgens DENK wel...
Incest.. je bedoelt Staphorst ofzo?.. En wat dat betreft ontloopt het oosten en het westen elkaar dan niet veel.. incest en stalking behoeft dan geen aanpassing, dat doen 'we' overal ..
Citaat:
Steniging is een manier om de doodstraf te voltrekken -ik ben tegen de doodstraf. Ik ril van de praktijken in de US of A.
Nou ja, ik niet perse.. de manier waarop dan wel.. Let wel, ik ben niet persé voor, maar ook niet persé tegen..
Citaat:
Uithuwelijken was ook in het westen eeuwenlang gebruik geweest, met name in de hogere standen. Inmiddels kent men ook daar het romantische huwelijk met alle scheidingen van dien.
Met de nadruk op 'was'.. die ouwe koeien steeds ook echt he.. kom nu eens met wat nieuws..
Ja men kent 'daar' (waar precies eigenlijk?) het romantisch huwelijk, maar ik hoorde toch vrij kortgeleden nog iets over cultuur, uithuwelijken en kindbruiden dus 'men daar' is toch nog niet helemaal om...
"Ongeveer zestig kindbruiden kwamen tussen september 2015 en januari dit jaar -2016- Nederland binnen. - Bron: Google Elsevier"
Citaat:
En: volstrekt politiek niet correct. Er zijn ook goede dingen in de verschillende islamitische culturen.
Bijvoorbeeld dat geld niet alles bepaalt. (Maar dat de oliedollars helaas erg veel kwaad hebben berokkend in de Arabische wereld.
)
Hoe je bedoel je politiek niet correct?
Tuurlijk heeft iedere cultuur zn goede en slechte dingen... en daar zou je een mooie symbiose in moeten kunnen vinden..
Maar de ervaring leert dat een aantal culturen in het Oosten niet zo happig zijn op alles wat anders is... nu valt het percentage wat zich in NL bevindt, nog wel mee, dus het zal zo'n vaart niet lopen.
Overigens, ElenaMM77,m dat hoor je wel vaker. Dat de mensen in land van herkomst veel gematigder zijn dan wanneer ze in een 'vrij' land zijn. Dus dat jij in Indonesie een heel positieve ervaring had, verbaast me niks.. Geen idee wat ze daar van Zwarte Piet vinden trouwens..
Citaat:
Het houdt in dat je open blijft staan en iets niet per definitie als "minderwaardig" zien als "wij" het anders doen. Er is enorm veel wat "wij" beter doen dan mensen in andere culturen, maar omgekeerd kunnen "wij" ook nog enorm veel leren van andere culturen.
Ja maar waar trek je de grens dan? Helemaal eens dat "wij" veel kunnen leren van andere culturen
maar ergens gaat iemand een keer beslissen wat wel kan en wat niet kan.. maar wie dan en hoe dan?