Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:49

Cowboy55 schreef:
Ik zit je maar wat te stangen, puur om aan te geven dat wat DENK zegt in de praktijk niet/nauwelijks kan. Je kunt niet waardevrij vanuit de ene beschaving naar de andere kijken. Je eigen beschaving maakt het onmogelijk. Daarnaast is het natuurlijk zo dat die andere beschaving vanuit zijn beschaving naar ons kijkt. Het werkt twee kanten op.

Maar betekent dat dan inderdaad dat je alles maar los moet laten en dan "...ieder voor zich hallee!" zoiets?

En staat er ergens iets over, in de Universel rechten van de mens oid..?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:00

Cer schreef:
Cowboy55 schreef:
Ik zit je maar wat te stangen, puur om aan te geven dat wat DENK zegt in de praktijk niet/nauwelijks kan. Je kunt niet waardevrij vanuit de ene beschaving naar de andere kijken. Je eigen beschaving maakt het onmogelijk. Daarnaast is het natuurlijk zo dat die andere beschaving vanuit zijn beschaving naar ons kijkt. Het werkt twee kanten op.

Maar betekent dat dan inderdaad dat je alles maar los moet laten en dan "...ieder voor zich hallee!" zoiets?

En staat er ergens iets over, in de Universel rechten van de mens oid..?

DENK zegt: Idee loslaten dat 'wij in het Westen bepalen wat beschaving en vooruitgang is'.

Dus mogen wij al die enge dingen die eerder genoemd werden niet zien als onbeschaafd en achterlijk, omdat wij niet mogen bepalen wat beschaving en vooruitgang is....of zo?

Dus je ziet een gevalletje eerwraak, loopt naar de dader en zegt: Hmmm.....ja, vanuit mijn beschaving zou dit fout zijn, maar ik kijk er neutraal heen en je hebt wellicht een punt? Zoiets?

Sheran

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:02

Dat zou wel een hoop schelen ja, denk ik. Je hoeft het niet met ze eens te zijn om ze toch in zekere zin te respecteren. Niemand is geneigd iets aan te passen als je tegen ze zegt dat hun gewoontes achterlijk zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:18

Marjoow schreef:
Ja, het slavernijverleden is geen mooi stukje geschiedenis, maar élk volk, élke religie, élk land heeft slaven verhandeld en is zelf ook als slaaf verhandeld.

Waarom moeten wij verantwoordelijk gehouden worden voor de acties van onze voorouderen?

Klopt.
Je bent niet verantwoordelijk voor wat je voorouders deden of nalieten.

Maar ik wil nog wel eens zeggen: als ik in de trein van Rotterdam naar Alkmaar stap: die spoorbaan is aangelegd met geroofd geld.
(Men leze Max Havelaar: "Er ligt een roofstaat tussen Schelde en Dollard....".)

Ik kan die roof zelf niet ongedaan maken - maar ik kan er in elk geval in woorden, liefst ook in daden verantwoordelijkheid voor nemen dat mijn land voordelen heeft van haar roofgeschiedenis - en dat anderen het gelag hebben betaald.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:35

snuffie123 schreef:
"Een goed boek over transactionele Analyse of een goed boek over feminisme." Dat noem ik dus geen bron. Als ik volgende keer aan iemand vraag joh hoe kom je erbij dat mensen eiwitten nodig hebben (bij wijze van spreke). En dan als antwoord: Ja dat staat in een goed boek over diëtiek.
Ik verwacht dan een goede site (link hier eventueel) bijvoorbeeld van het voedingscentrum waarin ik kan lezen dat wij dit inderdaad nodig hebben. Ik ga nu natuurlijk niet even dat goede boek over de transactionele Analyse kopen. Ik wil het zo kunnen zien, anders kan ik ook vanalles verzinnen en zeggen dat het in een 'goed boek staat'.

Goed dan, al vind ik jou hier op het randje van slachtofferrol (aangezien je niet machteloos bent, kun je ook zelf google pakken, het zijn bekendezaken waar ik naar verwijs).
www.confront.nl vind ik goede informatie over slachtofferrol hebben.

snuffie123 schreef:
Je leest echt dingen die ik níet schrijf. Ik zeg niet dat het pertinent geen racisme is, ik schrijf wel dat ze niet kan zeggen dát het racisme is. Als ik het goed begrijp zeg jij hierboven dat als een blanke vrouw niet wordt geloofd door de dokter als ze pijn heeft, dit dus sexisme is? Dat als een donker iemand niet wordt gelooft, dit racisme is? Ik zeg Dat kán!

...ik heb geen zin in welles nietes, ik heb ook slagen om de arm gehouden.

Waar het mij om gaat: het is niet aan de orde om voor een ander mens te stellen "Neee, wat jij meemaakt kan geen racisme zijn!"

Citaat:
! Dat mensen het dus veel te snel afdoen als racisme.
Jij herhaalt jezelf "Nee, dat mag/moet je geen racisme noemen, neeeee je overdrijft, etc.
Dat is waar ik afstand van neem.

Citaat:
Niet elke pijn die iemand voelt is racisme.

Klopt, dat heb ik nergens beweerd.

Maar om iemand anders de les te gaan lezen 'wat jij meemaakt, neeee, dat is geen discriminatie' - dat kan blikstjenders
racistisch zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:46

Cowboy55 schreef:
DENK zegt: Idee loslaten dat 'wij in het Westen bepalen wat beschaving en vooruitgang is'.
Dus mogen wij al die enge dingen die eerder genoemd werden niet zien als onbeschaafd en achterlijk, omdat wij niet mogen bepalen wat beschaving en vooruitgang is....of zo?
Dus je ziet een gevalletje eerwraak, loopt naar de dader en zegt: Hmmm.....ja, vanuit mijn beschaving zou dit fout zijn, maar ik kijk er neutraal heen en je hebt wellicht een punt? Zoiets?

Ja nee, ik heb dus geen idee eigenlijk hoe ze dat zien.... maar zo zou je het kunnen zien en dat is ook weer niet echt een fijn idee :n

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:15

Cowboy55 schreef:
rapido schreef:
Sylvana vraagt er om!

Waar vraagt ze om? Doodsbedreigingen? Serieus? :roll:

rapido schreef:
Heel Nederland is dat mens meer dan zat met haar domme geblaat!!

Ik ben ook Nederland en ik ben haar niet zat (al is het maar om 'schreeuwers' dwars te zitten). Your logic fails.

rapido schreef:
Nu vind ik doods bedreiging wel ver gaan maar ik snap wel dat er mensen zijn die haar verschrikkelijk graag een keer een flinke poeier voor haar smoel willen geven! Dat mens blijft maar zuigen

Fysiek geweld, de discussiemethodiek van hen die het intellectueel niet redden......
en dus???
Is zij zo intellectueel goed bezig dan? Ze heeft vooral een vreselijke grote bek aan tafel tegen anderen die niet met haar ideeën eens zijn in talkshows.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:26

Maar ze roept niet uitmoorden die blanken!

Sluit me helemaal aan bij Cowboy55

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:27

Marjoow schreef:
Het was slechts een voorbeeld...
Volgens mij zeg ik nergens dat ik dit erger vind dan eerwraak ofzo ;) vraag me ook af hoe je dat uit mijn post haalt :')

Ik vind het persoonlijk juist een voorbeeld waarin je hun gelijk geeft. Vertel mij, wat is er wetenschappelijk bewezen beter aan de bio industrie hier? Halal is het in elk geval niet. En hoe jong zijn kalfjes hier gemiddeld als ze weggehaald worden bij hun moeder? Dat is volgens mij ook niet echt beschaving en wetenschappelijk onderbouwd te noemen, islamitisch gezien is dat absoluut niet Halal.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:31

Cer schreef:
Cowboy55 schreef:

Ja nee, ik heb dus geen idee eigenlijk hoe ze dat zien.... maar zo zou je het kunnen zien en dat is ook weer niet echt een fijn idee :n

Het houdt in dat je open blijft staan en iets niet per definitie als "minderwaardig" zien als "wij" het anders doen. Er is enorm veel wat "wij" beter doen dan mensen in andere culturen, maar omgekeerd kunnen "wij" ook nog enorm veel leren van andere culturen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:51

Mixje90 schreef:
Het houdt in dat je open blijft staan en iets niet per definitie als "minderwaardig" zien als "wij" het anders doen. Er is enorm veel wat "wij" beter doen dan mensen in andere culturen, maar omgekeerd kunnen "wij" ook nog enorm veel leren van andere culturen.

helemaal mee eens..
ik heb ooit samen met mijn zusje een dag conversatielessen engels meegedraaid op een school in Indonesie, in behoorlijk zwaar islamitisch gebied.

we hadden hele goede discussies, over alle onderwerpen die je zou moeten vermijden.. raar genoeg vond de jeugd daar zaken waarvan wij denken dat ze een enorm issue vonden helemaal geen issue.. we zaten er midden in de ramadan, maar geen mens verwachte dat wij daar aan mee zouden doen, sterker nog wij voelden nogal opgelaten toen ze zeiden dat we gewoon onze lunch konden eten vooral niet laten om hen.

maar uiteindelijk kwamen er ook dingen ter sprake waar zij graag onze visie op wilden, gewoon omdat ze het niet begrepen (begrijpen).

zoals waarom wij onze ouderen wegstoppen in verzorgingstehuizen, ze hadden onze kont afgeveegd, ons gevoed, ons in staat gesteld om te leren en een goed leven op te bouwen en dan stop je ze weg en laat je anderen hen verzorgen.. Daar wordt daar echt niets van begrepen.. Familie en zorgen voor elkaar en de gemeenschap is daar een heel belangrijk punt. Dat wij onze ouderen wegstopten en dan ook nog vonden dat het de plicht was van de regering om hun achterste maar af te vegen, terwijl we zelf dat niet willen doen, en dat we onze buren vaak niet eens kennen, laat staan dat je een onbekende die je in nood aanspreekt niet zomaar wilt helpen.. daar begrijpen ze heel weinig van.

Onze welvaart, kennis, technologie en wetenschap, brengt in mijn ogen niet meteen betere normen en waarden met zich mee en al zeer zeker niet het 'beter' zijn.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:58

Citaat:
zoals waarom wij onze ouderen wegstoppen in verzorgingstehuizen, ze hadden onze kont afgeveegd, ons gevoed, ons in staat gesteld om te leren en een goed leven op te bouwen en dan stop je ze weg en laat je anderen hen verzorgen.. Daar wordt daar echt niets van begrepen.. Familie en zorgen voor elkaar en de gemeenschap is daar een heel belangrijk punt. Dat wij onze ouderen wegstopten en dan ook nog vonden dat het de plicht was van de regering om hun achterste maar af te vegen, terwijl we zelf dat niet willen doen, en dat we onze buren vaak niet eens kennen, laat staan dat je een onbekende die je in nood aanspreekt niet zomaar wilt helpen.. daar begrijpen ze heel weinig van.

Dat bijvoorbeeld, je krijgt zelf een "mantelzorg boete" als je je ouders wil verzorgen hier. Aow van ouders die met werkende kinderen wonen wordt ingekort. Idem dito voor een familielid met een Wajong.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:02

Citaat:
Een mening hebben staat vrij.. hier gelukkig wel in tegenstelling tot een Korea...
Maar ze eten ze nog steeds volgens mij, dus kunnen we vinden wat we willen maar dat helpt niks.. hebben ze geen last van ook.

Als ze hier honden zouden eten daarintegen.. ja, dan wordt t lastig... en terecht.

Aan de andere kant Cowboy; kindbruiden, eerwraak, stenigen, lijfstraffen, uithuwelijken bijvoorbeeld. Mogen we daar een mening over hebben, cq wat aan willen veranderen of dat ook niet?

Noord Korea - brrr.
Maar aan het lijstje 'dingen die wij niet willen' te zien gaat het over islamitische landen.
Waar 'wij' in het beschaafde westen tegen zijn. Terecht, al kun je vraagtekens zetten bij onze huwelijksmoraal (van incest tot stalking tot hoge percentagesvechtscheidingen) - zo geweldig goed doen we het toch niet echt.

Steniging is een manier om de doodstraf te voltrekken -ik ben tegen de doodstraf. Ik ril van de praktijken in de US of A.

Uithuwelijken was ook in het westen eeuwenlang gebruik geweest, met name in de hogere standen. Inmiddels kent men ook daar het romantische huwelijk met alle scheidingenvan dien.

En: volstrekt politiek niet correct. Er zijn ook goede dingen in de verschillende islamitische culturen.
Bijvoorbeeld dat geld niet alles bepaalt. (Maar dat de oliedollars helaas erg veel kwaad hebben berokkend in de Arabische wereld.)

Respect voor het menselijk lichaam. Al eeuwenlang vrouwelijke artsen (onze Aletta Jacobs kwam nog eens kijken in 1900). Vrouwelijke zakenlieden zijn de normaalste zaak van de wereld. Buikdansen. Mondelinge verteltradities. Etc etc.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:05

Mixje90 schreef:
Dat bijvoorbeeld, je krijgt zelf een "mantelzorg boete" als je je ouders wil verzorgen hier. Aow van ouders die met werkende kinderen wonen wordt ingekort. Idem dito voor een familielid met een Wajong.

Idd.
Dat heet neoliberaal regeringsbeleid.

Je zou ook gewoon kunnen zeggen dat het de bijl aan de wortel van onze beschaving is.

Zorgen voor kwetsbare familieleden beboeten: "van de zotte".

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:28

Ik wordt behoorlijk verdrietig van gewelduitingen voor totaal triviale zaken. Er is zoveel ellende in de wereld en dan gaan er mensen vanwege de hoeveelheid gram/cm schmink op de huid elkaar doodswensen toesturen.
Afschuwelijk ;(
En geen van de partijen is beter, de bedreigingen gaan beide kanten op. Hebben die mensen dan echt geen idee meer van onderscheid van hoofd en bijzaak?

Zolang dit soort rare figuren een hoofdrol spelen vieren we sinterklaas mooi alleen maar thuis met familie.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:44

rapido schreef:
en dus???
Is zij zo intellectueel goed bezig dan? Ze heeft vooral een vreselijke grote bek aan tafel tegen anderen die niet met haar ideeën eens zijn in talkshows.

Oh....dat wist ik niet.....in dat geval:

:roll:

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 08:21

Janneke2 schreef:
Maar aan het lijstje 'dingen die wij niet willen' te zien gaat het over islamitische landen.

ja... want DENK zegt "..onze Westerse...blabla".. nou, de tegenstelling tot West is Oost.. en sja, daar zitten nu eenmaal meer islamieten. Ik had ook 'Noord' kunnen nemen, maar ik ging er gemakshalve vanuit dat ook DENK in hokjes Denkt en niet bedoelde dat wij vinden dat we beter zijn dan de Scandinaviers of de...hmm...zuid.. pinguins?

Citaat:
Waar 'wij' in het beschaafde westen tegen zijn. Terecht, al kun je vraagtekens zetten bij onze huwelijksmoraal (van incest tot stalking tot hoge percentagesvechtscheidingen) - zo geweldig goed doen we het toch niet echt.

Volgens DENK wel...
Incest.. je bedoelt Staphorst ofzo?.. En wat dat betreft ontloopt het oosten en het westen elkaar dan niet veel.. incest en stalking behoeft dan geen aanpassing, dat doen 'we' overal ..

Citaat:
Steniging is een manier om de doodstraf te voltrekken -ik ben tegen de doodstraf. Ik ril van de praktijken in de US of A.

Nou ja, ik niet perse.. de manier waarop dan wel.. Let wel, ik ben niet persé voor, maar ook niet persé tegen..

Citaat:
Uithuwelijken was ook in het westen eeuwenlang gebruik geweest, met name in de hogere standen. Inmiddels kent men ook daar het romantische huwelijk met alle scheidingen van dien.

Met de nadruk op 'was'.. die ouwe koeien steeds ook echt he.. kom nu eens met wat nieuws..
Ja men kent 'daar' (waar precies eigenlijk?) het romantisch huwelijk, maar ik hoorde toch vrij kortgeleden nog iets over cultuur, uithuwelijken en kindbruiden dus 'men daar' is toch nog niet helemaal om...
"Ongeveer zestig kindbruiden kwamen tussen september 2015 en januari dit jaar -2016- Nederland binnen. - Bron: Google Elsevier"

Citaat:
En: volstrekt politiek niet correct. Er zijn ook goede dingen in de verschillende islamitische culturen.
Bijvoorbeeld dat geld niet alles bepaalt. (Maar dat de oliedollars helaas erg veel kwaad hebben berokkend in de Arabische wereld.
)
Hoe je bedoel je politiek niet correct?
Tuurlijk heeft iedere cultuur zn goede en slechte dingen... en daar zou je een mooie symbiose in moeten kunnen vinden..
Maar de ervaring leert dat een aantal culturen in het Oosten niet zo happig zijn op alles wat anders is... nu valt het percentage wat zich in NL bevindt, nog wel mee, dus het zal zo'n vaart niet lopen.

Overigens, ElenaMM77,m dat hoor je wel vaker. Dat de mensen in land van herkomst veel gematigder zijn dan wanneer ze in een 'vrij' land zijn. Dus dat jij in Indonesie een heel positieve ervaring had, verbaast me niks.. Geen idee wat ze daar van Zwarte Piet vinden trouwens..

Citaat:

Ja maar waar trek je de grens dan? Helemaal eens dat "wij" veel kunnen leren van andere culturen :j maar ergens gaat iemand een keer beslissen wat wel kan en wat niet kan.. maar wie dan en hoe dan?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 09:40

Cer schreef:
Janneke2 schreef:

Volgens DENK wel...
Incest.. je bedoelt Staphorst ofzo?.. En wat dat betreft ontloopt het oosten en het westen elkaar dan niet veel.. incest en stalking behoeft dan geen aanpassing, dat doen 'we' overal ..

Ja, incest, dat gebeurt overal, dus echt niet alleen in Staphorst.
Oude leerboeken: incest gebeurt alleen in de lagere sociale klassen. (De hogere piefen verraden elkaar niet, 'dus komt het niet voor'.)

Citaat:
Citaat:

Nou ja, ik niet perse.. de manier waarop dan wel.. Let wel, ik ben niet persé voor, maar ook niet persé tegen..

Steniging zou wel eens een barmhartiger manier kunnen zijn dan in de US of A gebeurt.

Citaat:
Citaat:
Uithuwelijken was ook in het westen eeuwenlang gebruik geweest, met name in de hogere standen. Inmiddels kent men ook daar het romantische huwelijk met alle scheidingen van dien.

Met de nadruk op 'was'.. die ouwe koeien steeds ook echt he.. kom nu eens met wat nieuws..
Ja men kent 'daar' (waar precies eigenlijk?) het romantisch huwelijk,

Dat is in de hogere standen.
En je moet mij de onderwerpen niet verwijten.
Citaat:
maar ik hoorde toch vrij kortgeleden nog iets over cultuur, uithuwelijken en kindbruiden dus 'men daar' is toch nog niet helemaal om...
"Ongeveer zestig kindbruiden kwamen tussen september 2015 en januari dit jaar -2016- Nederland binnen. - Bron: Google Elsevier"

....en waren die al getrouwd of alleen in ondertrouw...?

Citaat:
Citaat:
Bijvoorbeeld dat geld niet alles bepaalt. (Maar dat de oliedollars helaas erg veel kwaad hebben berokkend in de Arabische wereld.
)
Hoe je bedoel je politiek niet correct?
Tuurlijk heeft iedere cultuur zn goede en slechte dingen... en daar zou je een mooie symbiose in moeten kunnen vinden..
Maar de ervaring leert dat een aantal culturen in het Oosten niet zo happig zijn op alles wat

....dat bedoel ik met niet (politiek) correct.

"Neeee, het oosten.....! Die mensen willen het gewoon niet! "

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:02

Janneke2 schreef:
Ja, incest, dat gebeurt overal, dus echt niet alleen in Staphorst.
Oude leerboeken: incest gebeurt alleen in de lagere sociale klassen. (De hogere piefen verraden elkaar niet, 'dus komt het niet voor'.)

Geen idee wat je hiermee wil zeggen hoor...
en "oude" leerboeken ook..

Stenigen barmhartig.. owkeeee... Dat is niet helemaal wat ik bedoelde met mijn opmerking, maar ergens kan ik er niks mee want behalve electrische stoel en injectie weet ik niet helemaal precies wat de praktijken in een aantal amerikaanse staten zijn..

Citaat:
Dat is in de hogere standen. En je moet mij de onderwerpen niet verwijten.

Nee.. geen idee wat je bedoeld.
Zijn alleen de romantische huwelijken in de hogere standen? Of alleen de uithuwelijksdingen?
Dus alleen de rijkeren mogen kiezen met wie ze trouwen? Ik dacht dat het juist daar nog een dingetje was, iets met de juiste families enzo.. weet ik veel, ik ben geen goede buit, dus nooit wat mee van doen gehad :')

Citaat:
....en waren die al getrouwd of alleen in ondertrouw...?

Geen idee, maakt dat wat uit??
"In Nederland komen naar schatting jaarlijks 250 huwelijken met een minderjarige voor. Exacte cijfers zijn lastig te geven, omdat deze huwelijken vaak in gesloten gemeenschappen worden voltrokken."-> Bron: Rijksoverheidswebsite, februari 2016.

Citaat:
Citaat:
Maar de ervaring leert dat een aantal culturen in het Oosten niet zo happig zijn op alles wat..

....dat bedoel ik met niet (politiek) correct.
"Neeee, het oosten.....! Die mensen willen het gewoon niet! "

Let op wat jij nu doet he.. jij legt mij woorden in de mond.. Er staat letterlijk "een aantal" waarvan jij maakt "die mensen" als in allemaal... Of misschien begrijp ik je verkeerd..

maar dit gaat geheel offtopic van het onderwerp.. Hoewel ik persoonlijk blijf denken dat het 1 met het ander samenhangt...

Er zijn een hoop zwarte pieten, en dat wordt nu gemengd met roetpieten.. als iedereen een beetje zn gemak houdt, dan hoop ik dat er een mooie mix kan komen :j En dat we deze periode van pittige onenigheid weer in de 'oude' boeken kunnen noteren..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:00

Ik schreef over oude leerboeken : zo hoepeltjeskrom was ooit de informatie die artsen kregen over incest: "Nee, de hogere stand doet dit niet! Ja, syphilis is een geslachtsziekte, maar soms komt het spontaan voor bij jonge meisjes in de hogere stand..." Zo dacht men. (Uiteraard ook vanuit eigen belang.)

En incest komt net zo hard voor in het vrijgevochten Amsterdam als in het katholieke zuiden als in het zwaar calvinistische Staphorst.

Dat gaat over hokjesdenken.
"Nee, wij zijn goed! Ellende uitsluitend bij anderen! " (Heel menselijk maar toch niet waar...)

...back on topic : "Nee, onze Sinterklaas traditie (accoord, dasr zitten verschillen en ontwikkelingen in ) onze traditie is goed!!! Als anderen daar commentaar op hebben zijn ZIJ fout!!"
Citaat:
Er zijn een hoop zwarte pieten, en dat wordt nu gemengd met roetpieten.. als iedereen een beetje zn gemak houdt, dan hoop ik dat er een mooie mix kan komen :j En dat we deze periode van pittige onenigheid weer in de 'oude' boeken kunnen noteren..

*\o/*
Graag!

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:50

Vroeger, meer dan 1400jaar geleden waren gedwongen huwelijken al verboden bij wet(Sharia). Dat er nu moslims zijn die zich niet aan de "Sharia" houden en wel meisjes/jongens uithuwelijken tegen hun zin is wat dat betreft eigenlijk iets nieuws ;)

Als "het westen" zich meer dan 1400 jaar al open had gesteld voor die cultuur zouden vrouwen het toen al een stuk gemakkelijker hebben. In plaats daarvan discussieerden de mannen hier erover of de vrouw wel een ziel had.

Stel je eens open voor andere culturen en probeer eerst de ander te begrijpen voor je er een oordeel over geeft. Als je dat niet eens doet, verwacht dan niet terug dat mensen jou wél proberen te begrijpen. In islamitische landen als Indonesië Maleisië zijn er meer vrouwen op hoge posities aan het werk dan in Nederland. Is dat geen voorbeeld waar we misschien van kunnen leren?

Probeer eens eerst iemand te begrijpen die donker is en tegen zwarte piet is en voel je niet direct op je tenen getrapt. Als je dan nog steeds zo gepikeerd bent, ook prima, mensen kunnen van mening verschillen, maar heb in elk geval respect voor onze kinder ombudsman en uitspraken die vanuit de Vn over zwarte piet zijn gedaan, dat zijn echt niet allemaal slechte mensen die onze cultuur willen verwoesten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:07

Mixje90 schreef:
Vroeger, meer dan 1400jaar geleden waren gedwongen huwelijken al verboden bij wet(Sharia). Dat er nu moslims zijn die zich niet aan de "Sharia" houden en wel meisjes/jongens uithuwelijken tegen hun zin is wat dat betreft eigenlijk iets nieuws ;)

Als "het westen" zich meer dan 1400 jaar al open had gesteld voor die cultuur zouden vrouwen het toen al een stuk gemakkelijker hebben. In plaats daarvan discussieerden de mannen hier erover of de vrouw wel een ziel had.

Stel je eens open voor andere culturen en probeer eerst de ander te begrijpen voor je er een oordeel over geeft. Als je dat niet eens doet, verwacht dan niet terug dat mensen jou wél proberen te begrijpen. In islamitische landen als Indonesië Maleisië zijn er meer vrouwen op hoge posities aan het werk dan in Nederland. Is dat geen voorbeeld waar we misschien van kunnen leren?

Probeer eens eerst iemand te begrijpen die donker is en tegen zwarte piet is en voel je niet direct op je tenen getrapt. Als je dan nog steeds zo gepikeerd bent, ook prima, mensen kunnen van mening verschillen, maar heb in elk geval respect voor onze kinder ombudsman en uitspraken die vanuit de Vn over zwarte piet zijn gedaan, dat zijn echt niet allemaal slechte mensen die onze cultuur willen verwoesten.

Ja maar, no offence, als een andere cultuur zich in óns land wilt vestigen, wie is dan degene die de aanpassingen moet doen?

Uitspraken vanuit de VN over zwarte piet kan ik echt niet serieus nemen aangezien dat geen objectieve partij is geweest die daarnaar heeft gekeken.

En nogmaals, ik zei het al eerder, ik kán niet begrijpen dat mensen tegen een vrolijk karakter kunnen zijn, die blijdschap cadeautjes en lekkernijen brengt en niets dan goed doet.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:12

Marjoow schreef:
Mixje90 schreef:

Ja maar, no offence, als een andere cultuur zich in óns land wilt vestigen, wie is dan degene die de aanpassingen moet doen?

Uitspraken vanuit de VN over zwarte piet kan ik echt niet serieus nemen aangezien dat geen objectieve partij is geweest die daarnaar heeft gekeken.

En nogmaals, ik zei het al eerder, ik kán niet begrijpen dat mensen tegen een vrolijk karakter kunnen zijn, die blijdschap cadeautjes en lekkernijen brengt en niets dan goed doet.

Hangt ervanaf op wat voor aanpassingen je doelt? Moet elke buitenlander elke dag aardappelen met vlees en jus eten of...? :p Bedoel je dat een buitenlander zich moet integreren of...? Wat jij zegt klinkt meer als assimilatie dan integratie.

De kinderombudsman is ook zomaar iemand of?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:25

Mixje90 schreef:
Marjoow schreef:

Hangt ervanaf op wat voor aanpassingen je doelt? Moet elke buitenlander elke dag aardappelen met vlees en jus eten of...? :p Bedoel je dat een buitenlander zich moet integreren of...? Wat jij zegt klinkt meer als assimilatie dan integratie.

De kinderombudsman is ook zomaar iemand of?

Jij stelt dat wij ons moeten openstellen voor andere culturen voordat je een oordeel geeft: oké, ben ik met je eens. Máár, wanneer mensen uit andere culturen naar ons land toe komen dienen zij hetzelfde te doen. En ik ben van mening, dat wanneer deze mensen zoals Sylvana Simons en Quincy Dario dit zouden doen ten opzichte van Zwarte Piet, dat zij zullen inzien dat Zwarte Piet écht geen negatieve karakterisering is van negers. Want, níemand maar dan ook echt níemand in Nederland verbind Zwarte Piet met iets negatiefs, behálve degene die roepen dat het racisme is.

Maar als NIEMAND Zwarte Piet als negatief ervaart, en niemand Zwarte Piet als negatief doel gebruikt om anderen zwart (mooie woordspeling) te maken, wát is dan in hemelsnaam het probleem??

Het enige negatieve dat ooit in verband met Zwarte Piet gebracht is, is de roe en de zak van Sinterklaas. Als je niet lief bent als kind, moet je mee naar Spanje. Maar dat is tegenwoordig al niet meer zo, dus in dat opzicht is dit feest al veranderd.

Qua kinderombudsman: Nee, sorry ook die kan ik niet als 100% objectief zien... Kinderen zijn ontzettend beïnvloedbaar en als de ouders al tegen zwarte piet zijn, zullen de kinderen dit overnemen. Als de ouders zeggen tegen de kinderen dat vergeleken worden met zwarte piet een positief punt is, dan zullen ze dat aannemen.
Plus, dat ik ook nog eens vind, dat het probleem hem in de zin van vergeleken worden met zwarte piet niet te relateren is aan het figuur zwarte piet, maar aan het feit dat het kind een ander kind uitscheld, op wat voor manier dan ook een tik om de oren verdient. En daar heeft zwarte piet niets mee te maken.

Mijn zus is op het schoolplein zo vaak uitgescholden en gediscrimineerd voor vet varken... Moeten we vette varkens verbieden, of de persoon die het roept een draai om de oren geven?? Varkens zijn namelijk geen negatieve dieren... En dat ze vet zijn is ook niet persé iets negatiefs.
Of als iemand uitgescholden word voor krielkip... Verzin het maar...

Haal zwarte piet weg, en ze vinden wel een ander scheldwoord. Dus wat heeft het voor zin om daarvoor zwarte piet weg te halen?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:34

Marjoow schreef:
Jij stelt dat wij ons moeten openstellen voor andere culturen voordat je een oordeel geeft: oké, ben ik met je eens. Máár, wanneer mensen uit andere culturen naar ons land toe komen dienen zij hetzelfde te doen. En ik ben van mening, dat wanneer deze mensen zoals Sylvana Simons en Quincy Dario dit zouden doen ten opzichte van Zwarte Piet, dat zij zullen inzien dat Zwarte Piet écht geen negatieve karakterisering is van negers. Want, níemand maar dan ook echt níemand in Nederland verbind Zwarte Piet met iets negatiefs, behálve degene die roepen dat het racisme is.

Maar als NIEMAND Zwarte Piet als negatief ervaart, en niemand Zwarte Piet als negatief doel gebruikt om anderen zwart (mooie woordspeling) te maken, wát is dan in hemelsnaam het probleem??

Het enige negatieve dat ooit in verband met Zwarte Piet gebracht is, is de roe en de zak van Sinterklaas. Als je niet lief bent als kind, moet je mee naar Spanje. Maar dat is tegenwoordig al niet meer zo, dus in dat opzicht is dit feest al veranderd.

Qua kinderombudsman: Nee, sorry ook die kan ik niet als 100% objectief zien... Kinderen zijn ontzettend beïnvloedbaar en als de ouders al tegen zwarte piet zijn, zullen de kinderen dit overnemen. Als de ouders zeggen tegen de kinderen dat vergeleken worden met zwarte piet een positief punt is, dan zullen ze dat aannemen.
Plus, dat ik ook nog eens vind, dat het probleem hem in de zin van vergeleken worden met zwarte piet niet te relateren is aan het figuur zwarte piet, maar aan het feit dat het kind een ander kind uitscheld, op wat voor manier dan ook een tik om de oren verdient. En daar heeft zwarte piet niets mee te maken.

Mijn zus is op het schoolplein zo vaak uitgescholden en gediscrimineerd voor vet varken... Moeten we vette varkens verbieden, of de persoon die het roept een draai om de oren geven?? Varkens zijn namelijk geen negatieve dieren... En dat ze vet zijn is ook niet persé iets negatiefs.
Of als iemand uitgescholden word voor krielkip... Verzin het maar...

Haal zwarte piet weg, en ze vinden wel een ander scheldwoord. Dus wat heeft het voor zin om daarvoor zwarte piet weg te halen?

Wie kun jij dan wel als 100% objectief zien behalve jezelf? Stel hè, stel nou dat er toch echt wel mensen zijn die het als vervelend ervaren en zichzelf gediscrimineerd voelen, op wat voor manier zouden zij dat dan duidelijk kunnen maken zodat jij hen niet direct niet gelooft?

Als het nooit racistisch geweest is, of bedoeld is, of misbruikt is, zoals sommige mensen hier beweren, hoe verklaar je dan krantenknipsels als deze uit het verleden? Of vind je deze ook absoluut niet discriminerend?

Afbeelding