Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:31

gohya schreef:
Wat ik me afvraag, je mag wel organen afstaan als je zelf nog leeft,zoals b.v. een nier.
Maar mag je ook een baarmoeder,eierstokken of eileiders afstaan? [mits dat mogelijk is].
Zo kan je n.l. een vrouw helpen die zelf geen baarmoeder enz. heeft en dolgraag een kind zou willen.
Als je zelf echt geen kinderen meer wil,of als je jezelf laat steriliseren,dan zou iemand anders dolblij zijn met jou 'organen' om een kind te kunnen krijgen.

Dat schijnt niet mogelijk te zijn. Heb ik ooit voorgesteld toen ik 18 was, aangezien ik het toch niet gebruik

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:48

gohya schreef:
Quote:Als je een hoge dwarslaesie krijgt stopt je ademhaling (aangestuurd vanuit je hersenstam en dus geen verbinding meer naar je ademhalingsspieren), als gevolg daarvan zal door zuurstoftekort ook je hart stoppen. Het hart en de bloedvaten worden hierdoor ook wel beïnvloed, maar dit is meestal niet het eerst levensbedreigend.

Dus m.a.w. als je een hoge dwarslaesie krijgt ga je dood?
Zo lees ik het.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hangman%27s_fracture
Eh... ja dus.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:39

Ayasha schreef:
Laten we wel eerlijk zijn [naam], het gaat hier om één baby. Je wil de talrijke verhalen van hersendoden die mogelijk toch wel wat mee krijgen van het oogsten niet geloven maar het verhaal van 1 gezonde baby via transplantatie orgaan vind je voldoende argument/voldoende zinvol om er vooral mee door te gaan?
Beetje krom ...

Ik niet, de onderzoekers en professoren van uz gent wel :D

Er is een schil tussen een "verhaal" en een "feit". Die baby is er, dat is een feit.

Verhalen van de hersendode classificeer is onder dezelfde verhalen van dat kinderen autisme krijgen van vaccinaties.

Maar ieder heeft het recht om daar in te geloven of niet.

Nies_

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:54

Het is nog wel een heel verschil tussen iets te doen voor de wetenschap en het daadwerkelijk in uitvoering brengen bij patiënten. Al helemaal bij iets wat puur luxe is, een psycholoog kost echt geen tonnen en als je suïcidaal wordt omdat je niet zwanger raakt is het sowieso verstandig die een te bezoeken :+

Buiten dat ik het nogal vreemde opmerkingen vind weet ik ook niet wat ze in dit topic doen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:58

Als het aan het uz gent igt gaan ze het ook doen bij gewone patienten. Ik heb ingepikt op een vraag van een andere bokker of zoiets gaat.

En het antwoord is ja, dat gaat.

En wat luxe is voor de één, is dat niet voor de ander. Ze transplanter meer organen die niet van levensbelang zijn, waarom dit dan niet?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:00

Perssonlijk stel ik dan wel weer de vraag hoe correct het is om meer dan 2 keer hetzelfde orgaan te transplanteren?

Als je al 2 keer nieuwe longen hebt gehad in een korte tijdspanne, en ze worden telkens afgestoten. Moet er dan een 3de komen?

Terwijl er iemand wacht die er misschien nog geen één heeft gehad?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:00

Omdat het dan een zaak van leven of dood is.

Een baarmoeder transplanteren en er een kind in laten groeien vind ik veel en veel te ver gaan. Ik mag toch hopen dat er een etische commissie zich over gaat buigen :\

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:06

Ik bedoel die 2 dingen appart he, niet in vergelijk.

Dat komt ook voor etische comissies, al een geluk dat wij dat niet mogen beslissen.

Dat bedoel ik juist, Dat gaat die persoon dood, maar hij heeft al wel 2 kansen gehad. Terwijl een ander misschien dood gaat, die er geen één heeft gehad.

Soms moet men ook accepteren dat er geen behandeling meer mogelijk is en dat een ander nu een kans krijgt.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 19-09-16 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:06

verootjoo schreef:

Een baarmoeder transplanteren en er een kind in laten groeien vind ik veel en veel te ver gaan. Ik mag toch hopen dat er een etische commissie zich over gaat buigen :\
Dat is wel te hopen ja. Ik vind als je niet zwanger wordt, word je niet zwanger en daarmee klaar. Jammer maar helaas. IVF is nog tot daar, maar iemand even een baarmoeder geven die er later wel weer uit kan vind ik eigenlijk wel een beetje een zieke gedachte. Blijkt toch lastig te accepteren dat dingen niet altijd gaan zoals je (of de mens in het algemeen) zou willen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:09

chanel1985 schreef:
Ayasha schreef:
Laten we wel eerlijk zijn Chanel, het gaat hier om één baby. Je wil de talrijke verhalen van hersendoden die mogelijk toch wel wat mee krijgen van het oogsten niet geloven maar het verhaal van 1 gezonde baby via transplantatie orgaan vind je voldoende argument/voldoende zinvol om er vooral mee door te gaan?
Beetje krom ...

Ik niet, de onderzoekers en professoren van uz gent wel :D

Er is een schil tussen een "verhaal" en een "feit". Die baby is er, dat is een feit.

Verhalen van de hersendode classificeer is onder dezelfde verhalen van dat kinderen autisme krijgen van vaccinaties.

Maar ieder heeft het recht om daar in te geloven of niet.

Dat autismeverhaal is inderdaad kul, en kwam in de eerste plaats in de wereld door iemand die een agenda had... het is weerlegd door een grootschalig onderzoek onder tussen de 2000-3000 mensen, met controle groepen met en zonder autisme en wel en niet gevaccineerd.

De verhalen van mensen die ten onrechte onomkeerbaar hersendood waren verklaard zijn toch van een andere aard, ze komen ook van mensen die neutraal of zelfs positief tegenover orgaandonatie stonden, en zelfs (para)medisch onderlegd zijn, maar van heel dichtbij hebben ervaren hoe mensen onder druk worden gezet... er zijn ook verhalen van medisch geschoolde mensen die in de OK hebben gestaan en daar, door wat ze zagen, grote wroeging hebben gekregen of minstens ernstige twijfels door wat ze gezien hebben, met eigen ogen...die met naam en toenaam soms op internet zijn terug te vinden, met interviews en foto's erbij, plus hun verhaal, dat niet weerlegd is door henzelf , want natuurlijk, dat zou in principe ook kunnen , dat iemand hen woorden in de mond legt, die ze nooit hebben gezegd), maar dat is niet aan de orde dus dat kun je dan toch niet gelijkstellen met een vaccinatie gerucht?
De transplantatielobby neemt (in de VS in ieder geval) zelfs marketing docenten in de arm om transplantatie voorlichters dezelfde trucs als commerciële vertegenwoordigers aan te leren, met emotionele manipulatie en al.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:13

De enige reden dat er een schreeuwend tekort is aan donoren is omdat we alles en iedereen maar in leven willen houden.
Ik doneer niet, ik ontvang ook niet. Als een orgaan van mij er klaar mee is en dat zou betekenen dat ik zal sterven, dan is het zo.
Er zijn mij nog steeds veel te veel problemen rondom donors. De screening te beperkt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:13

Maar dan waren die niet hersendood, een persoon die hersendood is, kan nooit meer wakker worden , want die zijn feitelijk al dood enkel de machines houden die in leven.

Dan waren die mensen fout gediagnoseerd,, en waren ze in coma.

Dat je geen vertrouwen hebt dat je juist gediagnoseerd wordt, en daarom niet wilt doneren is iets anders dan zeggen dat hersendode mensen terug wakker worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:42

verootjoo schreef:

Maar, waarom?
Ik heb m'n baarmoeder niet nodig, en, mits ie functioneerd, kan ik er misschien een ander z'n kinderwens mee in vervulling laten gaan (even op voorwaarde dat het überhaupt technisch mogelijk is)...
Ik zie niet wat daar erg aan is?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:46

chanel1985 schreef:
Maar dan waren die niet hersendood, een persoon die hersendood is, kan nooit meer wakker worden , want die zijn feitelijk al dood enkel de machines houden die in leven.

Dat je geen vertrouwen hebt dat je juist gediagnoseerd wordt, en daarom niet wilt doneren is iets anders dan zeggen dat hersendode mensen terug wakker worden.

De term hersendood bestond niet, totdat men organen nodig had uit levende lichamen. In sommige landen wordt het ook nog steeds niet erkend.

Maar goed, stel dat het in die gevallen inderdaad gaat om een misdiagnose...

In Nederland is het zo dat gemiddeld 10% van de patiënten een verkeerde/ te late diagnose krijgen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:50

Dan is het aan ieder mens om te beslissen of men die kans wilt nemen. Voor mij is 90 procent genoeg om donor te worden.
En als ik bij die 10 procent hoor dan so be it, liever dan dood, dan als een plantje leven in coma. Die kans is dan groter dan dat je totaal ongeschonden uit een zware coma komt.

Heb daar genoeg ervaring mee met mensen die echt niet goed uit een coma komen of al jaren leven in een sub coma.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:55

Zoolgangster schreef:
gohya schreef:
Quote:Als je een hoge dwarslaesie krijgt stopt je ademhaling (aangestuurd vanuit je hersenstam en dus geen verbinding meer naar je ademhalingsspieren), als gevolg daarvan zal door zuurstoftekort ook je hart stoppen. Het hart en de bloedvaten worden hierdoor ook wel beïnvloed, maar dit is meestal niet het eerst levensbedreigend.

Dus m.a.w. als je een hoge dwarslaesie krijgt ga je dood?
Zo lees ik het.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hangman%27s_fracture
Eh... ja dus.

Maar hierbij breken ook de nekwervels.Je kan n.l. ook een hoge dwarslaesie krijgen zonder je nekwervels te breken,en dan ga je niet altijd dood.

W.b.t. baarmoeder,enz. transplantatie,ik geloof niet dat dit in Nederland zal gebeuren.Je mag je baarmoeder ook niet 'uitlenen', want dan ben je draagmoeder,en das verboden in Nederland.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:18

De definitie van een volledige dwarslaesie is dat je ruggenmerg daar compleet beschadigd is... Dan doen ze dus niks meer. Of je wervels nu gebroken zijn of niet. Al vraag ik me af hoe je dat voor elkaar wil krijgen zonder wervelfracturen

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:20

Daphara schreef:
chanel1985 schreef:

De term hersendood bestond niet, totdat men organen nodig had uit levende lichamen. In sommige landen wordt het ook nog steeds niet erkend.

Maar goed, stel dat het in die gevallen inderdaad gaat om een misdiagnose...

In Nederland is het zo dat gemiddeld 10% van de patiënten een verkeerde/ te late diagnose krijgen.

Heb je een betrouwbare bron mbt hersendood voor deze laatste uitspraak?

En de term coma bestond ook niet tot iemand een naam gaf aan het beeld dat men zag.

@gohya - bij een hoge dwarslaesie (bovenste drie wervels) raakt ook het middenrif verlamd wat zelfstandig ademen niet langer mogelijk maakt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:23

chanel1985 schreef:
Dan is het aan ieder mens om te beslissen of men die kans wilt nemen. Voor mij is 90 procent genoeg om donor te worden.
En als ik bij die 10 procent hoor dan so be it, liever dan dood, dan als een plantje leven in coma. Die kans is dan groter dan dat je totaal ongeschonden uit een zware coma komt.

Heb daar genoeg ervaring mee met mensen die echt niet goed uit een coma komen of al jaren leven in een sub coma.

Het staat je vrij te beslissen. :)

Hier wat uitspraken van (ervarings) deskundigen over hersendood: http://www.youtube.com/watch?v=8TjOd_A5zRo er komt later ook nog iemand aan het woord die denkt dat het lichaam een lege doos is, als de hersenen "dood" zijn, geen weg terug... kun je prachtig organen van doneren aan anderen.

De anderen geven toch wel een genuanceerder beeld, mede op grond van hun ervaringen (met hun patiënten).
De film is gemaakt nav van een film over orgaandonatie, (pro donatie).

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:33

Het is dus een film dat tegengewicht brengt tegenover de film die pro donatie is. Dus geen onafhankelijke film.
Het één is gemaakt door mensen die voor donatie zijn, het andere die tegen zijn. In elke film zullen ze hun argumentatie kracht zetten met beweringen, maar geen één is onafhankelijk.

Waarom benoem je het voor die één als "denken"?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:06

Ik las toch ook dokters die hun twijfel zetten bij hersendood. Maar ik stop er mee Chanel, je ben't wat krom is aan't proberen recht te banketstaaf enkel omdat het nu over kinderwens gaat, en daar kan je je in inleven. Dan hoeft het ineens niet garantie te zijn. Dán is een uitzondering (want dat is het voorlopig nog steeds) genoeg. :)
De website die ik quote was een BLOG. :) DAN is dat ineens een betrouwbare bron... Maar voor mogelijk toch meer bewustzijn bij het oogsten dan men voor houdt, dan is dat kul.

:)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:22

Ik ben al lang niet meer bezig over een kinderwens ayasha. Dat doe jij.
Misschien even verder lezen want die discussie is al gestopt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:27

Werd op deze pagina nog gevoerd dus reageerde er nog op maar laat maar. Tis al goed.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:28

Misschien dat mensen wel willen discussiëren als je niet alles wat niet in je straatje past afdoet als onzin of onbetrouwbaar.

Zoolgangster gebruikt "denken" omdat er niets bewezen is. Zo is dat nu eenmaal, evenals met de hersendood. We meten geen activiteit, wil niet zeggen dat die er niet is. Over de hersenen is gewoon te weinig bekend om het 100% zeker te zeggen, maar je kunt natuurlijk het risico nemen of je kop in het zand steken als je dat makkelijker vindt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:31

Nies_ schreef:
Misschien dat mensen wel willen discussiëren als je niet alles wat niet in je straatje past afdoet als onzin of onbetrouwbaar.

Zoolgangster gebruikt "denken" omdat er niets bewezen is. Zo is dat nu eenmaal, evenals met de hersendood. We meten geen activiteit, wil niet zeggen dat die er niet is. Over de hersenen is gewoon te weinig bekend om het 100% zeker te zeggen, maar je kunt natuurlijk het risico nemen of je kop in het zand steken als je dat makkelijker vindt.
Zoals ik al eerder zei acht de gezondheidsraad de tests om hersendood vast te stellen niet afdoende. De kans dat iemand als zijnde hersendood gediagnosticeerd wordt terwijl die persoon dat niet is, is dus erg aanwezig :j.