Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:22

Shadow0 schreef:
Qimm schreef:
Waarom mogen zij niet geportretteerd worden in een attractie die van iedere natie 1 stereotyp hebben gekozen.

Afrika is geen natie...

En de rest van mijn statement dan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:24

Damned schreef:
Dat is me toch niet opgevallen, ik vind haar altijd netjes reageren, alleen anderen begrijpen het verkeerd, interpreteren dingen helemaal anders of zien blijkbaar wat ze willen zien. Grappig dat jij nu juist degene bent die dit zegt.

Over invullen en sneren gesproken??? :D :D :D

Lusitana schreef:
Dat aziaten als geeks gezien worden heeft meer te maken met de filmindustrie dan met wat poppen met brilletjes. Bovendien heeft dat geen negatief effect, lijkt mij?

Interessante opmerking waar ik eens even (kort dat wel) over nagedacht heb. Filmtechnisch zie ik 'Aziaten' eerder als halve of hele ninja voorbij komen, Charlie Shan verdient er z'n pistoletjes mee. En een hoogblonde Zweed die met dergelijke trucjes z'n tegenstander in de 'pan' hakt dat werkt gewoon niet. (euh ja in een comediefilm heul misschien) Die reclame van Snickers bijv. dat werkt toch niet of minder als je dáár geen Japanner of Chinees (of Aziaat) voor zou gebruiken. :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:29

Sammie, je kijkt duideljk naar andere films. :D
Als het gaat om een computer genie, of gewoon in het algemeen een slim iemand, dan wordt er vaak gekozen voor een Aziaat om die uit te beelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:54

Damned schreef:
Dat is me toch niet opgevallen, ik vind haar altijd netjes reageren, alleen anderen begrijpen het verkeerd, interpreteren dingen helemaal anders of zien blijkbaar wat ze willen zien. Grappig dat jij nu juist degene bent die dit zegt.

Dat is toch met iedereen zo...

Shadow0 schreef:
(En dit is iets wat ik wel heb ervaren - ik heb gestudeerd ten midden van veel mannen, en ook gewerkt ten midden van veel mannen. En daar waren dus situaties bij waarin de mannen steeds meer geintjes begonnen te maken over vrouwen en hoe dom die zijn. Het belangrijkste daaraan is: ik vond het op een bepaald moment NIET leuk meer.
Maar toen ik dat aangaf, werd dat meteen weggeveegd, 'is niet zo bedoeld, niets erg, doe toch niet zo flauw' - met nog een paar extra geintjes erover heen en daarna weer terug naar hetzelfde. Vriendelijk commentaar op een redelijke toon slaat niet aan als de ander niet wil horen.)

Shadow0 schreef:
En ik heb het, zeker toen ik jonger was, echt heel vervelend gevonden dat vrouwen vrij stelselmatig als dom worden neergezet. Dat komt ook al ergens in dit topic aan de orde: een keer een geintje zou niet een ramp zijn - maar als het heel vaak is en je ook steeds eerst moet bewijzen dat je niet dom bent, slaat de balans om, en IK vond het in elk geval heel onprettig.

Heeft heeft blijkbaar meer indruk bij haar achtergelaten dan ze zelf wil toegeven.

Shadow0 schreef:
Ik vind de term 'pestverleden' een beetje rare interpretatie van mijn verhaal - maar stel even dat het zo is en dat je het zo wilt noemen. Is het niet het uitgangspunt dat eh, pesten nou juist niet de bedoeling is? En dat als ik een pestverleden in die mannenwereld gehad zou hebben, het juist alleen maar extra reden is om voorzichtig met dit soort dingen om te gaan?

Eerst is het heel onprettig en heel vaak... en dan ineens stelde het niet veel voor.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:09

Sammie schreef:
Damned schreef:

Over invullen en sneren gesproken??? :D :D :D

Lusitana schreef:
Dat aziaten als geeks gezien worden heeft meer te maken met de filmindustrie dan met wat poppen met brilletjes. Bovendien heeft dat geen negatief effect, lijkt mij?

Interessante opmerking waar ik eens even (kort dat wel) over nagedacht heb. Filmtechnisch zie ik 'Aziaten' eerder als halve of hele ninja voorbij komen, Charlie Shan verdient er z'n pistoletjes mee. En een hoogblonde Zweed die met dergelijke trucjes z'n tegenstander in de 'pan' hakt dat werkt gewoon niet. (euh ja in een comediefilm heul misschien) Die reclame van Snickers bijv. dat werkt toch niet of minder als je dáár geen Japanner of Chinees (of Aziaat) voor zou gebruiken. :D

:D het is niet omdat ik er haar om bewonder dat ik een even goed persoon ben O:)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:11

Ik vind Shadow wel goed discussieren. Veel dingen die ze zegt zetten wel aan tot nadenken. Idd is het heel gemakkelijk om je te laten leiden door onbewuste onderliggende negatieve gevoelens waar je meestal niet bij stilstaat. Ik vind achteraf ook dat de klagers wel een punt hebben en dat dingen die niet racistisch bedoeld zijn toch wel negatief kunnen overkomen op gekleurde mensen.

Als ze niet klagen, zal er ook niet snel wat veranderen. Als ze de poppen weghalen/aanpassen wordt er verder niemand slechter van dus waarom niet gewoon aanpakken?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:13

Repelsteel, tof dat je de moeite neemt om in detail te laten zien hoe jij deze stukjes tekst hebt geïnterpreteerd (en dat is niet sarcastisch bedoeld, ik vind het echt heel nuttig).

Ik was ook verbaasd dat je het over een 'pestverleden' had, maar snap nu dat dat te maken heeft met mijn interpretatie van dat woord. Ik koppel dat namelijk aan de kindertijd, de campagnes tegen pesten in de klas en tv-programma's die ook over kinderen/pubers gaan. Shadow0 had het over studietijd en werkplek, dus over een situatie waar iedereen volwassen was en daardoor kwam het woord pestverleden vreemd over.

Ook jouw conclusie dat het blijkbaar meer indruk heeft achtergelaten dan ze wil toegeven zie ik niet zo. Ik interpreteerde haar verhaal gewoon als voorbeeld, ze deelt een eigen ervaring om haar betoog te illustreren. Ze schrijft weliswaar dat ze het heel onprettig vond, maar ze vertelt er ook bij dat ze heeft aangegeven wat ze niet leuk vond. Daar heb ik opnieuw een stukje eigen invulling aan gegeven en jij ook, maar die invullingen zijn wel heel verschillend. Als ik namelijk iets vervelends ter sprake breng ben ik eigenlijk al klaar. Ik ben het kwijt als ik het bespreekbaar heb gemaakt. Het is dan heel fijn als de andere partij het snapt en verder rekening houdt met mijn bezwaar, maar als die andere partij dat niet doet kan ik mijn schouders ophalen. Dan niet. Daar ga ik dan verder geen energie aan besteden. Als ik het echter niet ter sprake breng, ga ik me aan mezelf zitten ergeren en daar kan ik uiteindelijk meer last van hebben dan van de vervelende situatie zelf.
Ik ben ervan uitgegaan dat Shadow0 daar hetzelfde mee omgaat. Vanuit die instelling stelt het hele verhaal inderdaad niet zoveel voor, in elk geval veel minder dan een 'echt' pestverleden waar therapie en ernstig beschadigde zelfbeelden aan te pas komen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:14

Maar wat is het einde dan?
Alles maar weg halen omdat er een paar mensen zich aangesproken voelen?
Vergeet niet dat het merendeel zich niet aangesproken voelt.

Ik heb de zwarte Piet discussie op mijn voormalige werk eens gevraagd aan de diverse nationaliteiten daar, die wel al een poosje hier woonde.
Dus wisten wat het hier inhield.
En geen van hen zag het als discriminatie. Enkele konden wel voorstellen dat het als buitenstaander zo kon lijken. Maar niet meer toen ze hier zelf woonde en het mee hadden gemaakt.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:16

Damned schreef:

Repelsteel:
Dat is toch met iedereen zo...

Damned:
Wat ik erin lees:

Shadow0 schreef:
(En dit is iets wat ik wel heb ervaren - ik heb gestudeerd ten midden van veel mannen, en ook gewerkt ten midden van veel mannen. En daar waren dus situaties bij waarin de mannen steeds meer geintjes begonnen te maken over vrouwen en hoe dom die zijn. Het belangrijkste daaraan is: ik vond het op een bepaald moment NIET leuk meer.
Maar toen ik dat aangaf, werd dat meteen weggeveegd, 'is niet zo bedoeld, niets erg, doe toch niet zo flauw' - met nog een paar extra geintjes erover heen en daarna weer terug naar hetzelfde. Vriendelijk commentaar op een redelijke toon slaat niet aan als de ander niet wil horen.)

Ze vond het niet leuk, voelde zich gekwetst, misschien wel machteloos. Dat is niet hetzelfde als gepest worden. Waarschijnlijk vond ze haar collega's wel leuk wanneer ze over iets anders praatten.

Shadow0 schreef:
En ik heb het, zeker toen ik jonger was, echt heel vervelend gevonden dat vrouwen vrij stelselmatig als dom worden neergezet. Dat komt ook al ergens in dit topic aan de orde: een keer een geintje zou niet een ramp zijn - maar als het heel vaak is en je ook steeds eerst moet bewijzen dat je niet dom bent, slaat de balans om, en IK vond het in elk geval heel onprettig.

Heel onprettig, komt bij mij nog niet in de buurt van pesten. Weet je wel wat pesten eigenlijk is?
Ook volgens mij aan de ene kant meer theoretisch bedoeld, ze haalde dit hier aan omdat jullie het blijkbaar niet erg vinden om als domme vrouw gezien te worden.i k merk eerder frustratie dan het slachtoffer"gevoel" van een gepeste.

Repelsteel:
Heeft heeft blijkbaar meer indruk bij haar achtergelaten dan ze zelf wil toegeven.

Shadow0 schreef:
Ik vind de term 'pestverleden' een beetje rare interpretatie van mijn verhaal - maar stel even dat het zo is en dat je het zo wilt noemen. Is het niet het uitgangspunt dat eh, pesten nou juist niet de bedoeling is? En dat als ik een pestverleden in die mannenwereld gehad zou hebben, het juist alleen maar extra reden is om voorzichtig met dit soort dingen om te gaan?

Repelsteel:
Eerst is het heel onprettig en heel vaak... en dan ineens stelde het niet veel voor.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:19

piezze schreef:
Ik vind Shadow wel goed discussieren. Veel dingen die ze zegt zetten wel aan tot nadenken. Idd is het heel gemakkelijk om je te laten leiden door onbewuste onderliggende negatieve gevoelens waar je meestal niet bij stilstaat. Ik vind achteraf ook dat de klagers wel een punt hebben en dat dingen die niet racistisch bedoeld zijn toch wel negatief kunnen overkomen op gekleurde mensen.

Als ze niet klagen, zal er ook niet snel wat veranderen. Als ze de poppen weghalen/aanpassen wordt er verder niemand slechter van dus waarom niet gewoon aanpakken?

Jij was eerst toch ook tamelijk tegen he? Wat mooi dat je je mening hebt willen bijstellen!
Ik snap ook echt echt echt niet dat die poppen blijkbaar zoiets ongelooflijk belangrijks zijn dat ze niet aangepast mogen worden.

dromertje2

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:22

Maar waarom zou het moeten? Ook al is het niet belangrijk, waarom moet alles aangepast worden?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:25

Omdat dat 'vriendelijk zijn' heet? Omdat het belachelijk is om iets niet aan te passen wanneer het object geen grote waarde heeft en dus makken te veranderen is, maar je het gewoon uit koppigheid niet wil doen?
Zal er ook maar 1 eftelinggangeer wegblijven als er bijvoorbeeld een ander beeld wordt neergezet en het een andere naam krijgt? Nee. Waarom zou je het dan in hemelsnaam niet aanpassen, behalve om dwars te zitten?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:32

Dwars zitten?

Die enkeling kan toch ook bij zichzelf ten rade gaan en denken, blijkbaar is het niet slecht bedoeld dus moet ik het zo ook niet opvatten.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:33

Omdat ik "bang" ben dat wanneer je in 1 ding gaat toegeven door middel van verandering, iedereen maar denkt "als ik maar hard genoeg schreeuw krijg ik mijn zin". Waar ga je dan de grens leggen of je iets wel of niet aanpast?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:47

Damned schreef:
Ze vond het niet leuk, voelde zich gekwetst, misschien wel machteloos. Dat is niet hetzelfde als gepest worden. Waarschijnlijk vond ze haar collega's wel leuk wanneer ze over iets anders praatten.

Inderdaad - ik kon het over het algemeen prima met mijn collega's en medestudenten vinden, en hoewel ik die geintjes (het gedrag dus) niet leuk vond, heb ik me niet zo enorm bezwaard gevoeld als ik zelf zou associeren met 'een pestverleden.'

Wat het voor mij veel meer illustreert is hoe verschillend je perspectief is. Ik heb ergens al voorgerekend dat als iedereen eens een ontactische opmerking over de andere sekse maakt, je dan in de verhouding van mijn omgeving (10% vrouwen, 90% mannen) 81 keer zo vaak dat soort opmerkingen meekrijgt dan een mannelijke medestudent of collega.

Ik haalde het meer aan om te illustreren dat als je op een vriendelijke manier vraagt of men rekening zou willen houden met je gevoelens, dat het dan verbazend is hoe ontzettend genegeerd / weggeredeneerd kan worden. Ik heb dat onder andere aangehaald omdat mensen schreven dat men gewoon een vriendelijke discussie over racisme had moeten beginnen. Maar het beginnen van een vriendelijke discussie leidt, als de ander zich niet in jou wil verplaatsen, vooral tot ontkenning. "Je overdrijft, het is niet vervelend bedoeld dus je hebt het recht niet om het vervelend te vinden."

Dat allemaal kwalificeren als 'pestverleden' of 'een deukje' of 'overgevoelig' vind ik in elk geval vrij zwaar (en nogal nodeloos op de persoon spelen) - maar ik denk wel dat het een ervaring is die me helpt om meer te snappen over hoeveel verschil er kan zijn tussen verschillend perspectief.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:52

Dwars zitten?
Als je het al zo interpreteert houdt de discussie snel op...
Waarom zou je het moeten veranderen als het een kleine groep betreft die het niet leuk vind. Het is ook een stukje cultuur/geschiedenis, of t nou wel of niet leuk is. Het sprookjesbos is al uit de jaren 50, deze attractie stamt uit 84, toch al 32 jaar oud. Het is ook de geschiedenis van Geesink, die het bedacht heeft..

Als we alles verwijderen wat door sommige mensen als aanstootgevend gezien wordt, houden we geen geschiedenis meer over.. Nu ik vandeweek in het Louvre geweest ben bijvoorbeeld, vind ik dat nog sterker. Als iedereen alles maar wegdoet, wat hou je dan nog over om op terug te kijken..

Al is het maar : "kijk nou wat ze toen als attractie gemaakt hebben, wat een raar onrealistisch beeld, kom kids, we gaan een ritje maken en weet dat er niet zulke mensen bestaan" (voor zover kinderen dat in de gaten hebben, maar daar zijn de meningen blijkbaar over verdeeld)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:56

Damned schreef:
Zal er ook maar 1 eftelinggangeer wegblijven als er bijvoorbeeld een ander beeld wordt neergezet en het een andere naam krijgt? Nee. Waarom zou je het dan in hemelsnaam niet aanpassen, behalve om dwars te zitten?

En als het antwoord nou eens wel ja zou zijn...? Want of er daadwerkelijk inkomsten misgelopen wordt weet jij (en ik) ook niet. (Buiten het feit of winst maken uberhaubt leidinggevend zou moeten zijn). Of iemand voelt zich wel gekwetst door weghalen? Immers het veel of misschien zelfs wel vaakst gemaakte commentaar is ze zitten aan 'onze' cultuur, ik voel mij geen Nederlander meer op deze manier. Men geeft dus duidelijk aan hun indentiteit te verliezen door deze discussies. Maar daar wordt overheen gewalst met doesnt matter.. Dat is geen geldige reden. Als je voor 1 persoon al moet aanpassen, uit vriendelijkheid ongeacht de reden zou dat andersom net zo gelden. Niet aanpassen voor 1 persoon ongeacht de reden, uit vriendelijkheid. Maar op de een of andere manier vindt een aantal hier dat die 'vriendelijkheid' veelal 1 richtingsverkeer is, want iemand stoort zich er aan dus weghalen. Als iemand zich stoort aan dat weghalen.. Pech!

Ja dan krijg ik dat André van Duin gevoel wel weer enorm.

SOS pakt het imo verkeerd aan en op de manier vinden ze imo ook echt geen steun in hun boodschap.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 15:40

Damned schreef:
Omdat dat 'vriendelijk zijn' heet? Omdat het belachelijk is om iets niet aan te passen wanneer het object geen grote waarde heeft en dus makken te veranderen is, maar je het gewoon uit koppigheid niet wil doen?

Omdat het heel erg veel geld kost? Wie gaat dat betalen dan :?
Voor die vier anonieme mensen die er blijkbaar aanstoot aan nemen. Die paar mensen die niet meer komen kost minder dan twee attracties half opnieuw maken. Aangezien de Efteling een commercieel bedrijf is en geen liefdadigheidsinstelling...

En buiten dat kunnen mensen 'uit vriendelijkheid' ook gewoon accepteren dat dat ding nu eenmaal in de Efteling staat :) accepteren dat er in NL ook een cultuur is...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:11

Shadow0 schreef:
"Je overdrijft, het is niet vervelend bedoeld dus je hebt het recht niet om het vervelend te vinden."

Dat is eigenlijk gewoon "JIJ neemt er aanstoot aan, dus het is JOUW probleem, ga dat dan niet neerleggen in de maatschappij alsof het een algeheel probleem is."

Aanstoot NEEM je. Eenzelfde afbeelding kan tien mensen op tien verschillende manieren treffen.
Men kan eenvoudigweg geen afbeeldingen maken waar iedereen gelijk en positief over zal denken.
Als dingen niet deugen aan zo´n afbeelding is het aan opvoeders en medemensen om elkaar daar op te wijzen, maar daarmee hoeft de afbeelding niet ongedaan gemaakt, hij kan juist als goed voorbeeld dienen van hoe iets niet zou moeten.

Iedereen heeft het recht om iets vervelend te vinden of zich gekwetst te voelen. Maar emoties zijn persoonlijk.
Er is een verschil in proberen elkaar niet te kwetsen binnen een relatie en in een maatschappij, daar iedereen zich bij andere dingen gekwetst voelt.
Daarbij lijkt het mij ook wel handig als mensen gewoon incasseringsvermogen ontwikkelen, en met diversiteit te maken te krijgen, ipv geheel beschermd op te groeien.

En nogmaals ik houd het in mijn argumenten bij satire en karikaturen/poppen.
Dat heeft gewoon bestaansrecht, het dient een nut, al is het maar voor discussie.
Anders heb je het over censuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:46

Lusitana schreef:
Shadow0 schreef:
"Je overdrijft, het is niet vervelend bedoeld dus je hebt het recht niet om het vervelend te vinden."

Dat is eigenlijk gewoon "JIJ neemt er aanstoot aan, dus het is JOUW probleem, ga dat dan niet neerleggen in de maatschappij alsof het een algeheel probleem is."

Aanstoot NEEM je. Eenzelfde afbeelding kan tien mensen op tien verschillende manieren treffen.
Men kan eenvoudigweg geen afbeeldingen maken waar iedereen gelijk en positief over zal denken.
Als dingen niet deugen aan zo´n afbeelding is het aan opvoeders en medemensen om elkaar daar op te wijzen, maar daarmee hoeft de afbeelding niet ongedaan gemaakt, hij kan juist als goed voorbeeld dienen van hoe iets niet zou moeten.

Iedereen heeft het recht om iets vervelend te vinden of zich gekwetst te voelen. Maar emoties zijn persoonlijk.
Er is een verschil in proberen elkaar niet te kwetsen binnen een relatie en in een maatschappij, daar iedereen zich bij andere dingen gekwetst voelt.
Daarbij lijkt het mij ook wel handig als mensen gewoon incasseringsvermogen ontwikkelen, en met diversiteit te maken te krijgen, ipv geheel beschermd op te groeien.

En nogmaals ik houd het in mijn argumenten bij satire en karikaturen/poppen.
Dat heeft gewoon bestaansrecht, het dient een nut, al is het maar voor discussie.
Anders heb je het over censuur.

Mooi gezegd, helemaal mee eens _/-\o_

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:02

Heel erg goed gesproken.
Niets aan toe te voegen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:58

Blijkbaar durft niemand stelling te nemen over hoe ver aanpassing mag gaan.

Wat doet men als de buurman enorm aanstoot neemt aan het feit dat jij huisdieren hebt (voor sommige mensen valt dat namelijk onder slavernij).
Doe je dan voor de lieve vrede de dieren weg?
Ga je verhuizen?
Heeft de buurman pech?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:11

Ik durf wel stelling te nemen, maar het is zo ontzettend per geval van toepassing. Het huisdieren voorbeeld vind ik nl. gevalletje pech hebben voor de buurman. Maar zo zijn er wel meer dingen te bedenken waarbij een klein beetje oké, ik let eventjes op op wat ik doe imo geen probleem hoeft te zijn. Je continue aanpassen aan een ander gaat gewoon niet, het is geven en nemen. Dat werkt beide kanten op.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:25

Het is in het dagelijks leven niet anders hè? Voortdurend worden dingen aangepast. Niet omdat het versleten is maar gewoon omdat het modebeeld verandert. Is dat erg? Nee. Is dat zonde geld en milieu, ja dat dan weer wel. Elke generatie wil weer dingen veranderen. Belastingstelsels, gebouwen. Straten dus waarom de Efteling niet?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:33

De Efteling wordt ook wel eens aangepast en persoonlijk zou ik, denk ik, ook geen probleem hebben met het aanpassen van die attractie. Deels ook omdat ik er nog steeds geen verwijzing in zie naar een Afrikaan of dat alle Afrikanen kannibaal zouden zijn. Ik zie een over the top iets met een ijsje.. en dan het liedje, niet verstaanbaar maar goed, het is een vrolijk end. Maar die aanpassing of verwijder kan imo niet zo maar onder het mom van 'vriendelijkheid, want zus enzo', die stelling geldt namelijk beide kanten op. De ene groep pleasen, want ach als zij dat willen doen we het maar en de andere heeft pech (ik verlies mijn indentiteit) werkt imo niet.

Ik vind het dan ook bizar, nog steeds ik snap het écht niet, dat SOS er zooooo bam bovenop gaat. Krijg je een uitnodiging om even te praten ga je zo tekeer met gelijk roepen dat ze niet serieus zijn, met dreigementjes en actievoeren gedoe..