Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:02

onpaard schreef:
Heb je wel buitenlandse roots? Omdat het dan logischer is dat je er anders tegen aan kijkt.
Wat mij betreft mogen ze de rammadam ook aanpassen zodat men dan niet meer uit hun mond ruikt en niet minder fit is op het werk. Daar heb ik geen probleem mee. Maar ik begrijp wel dat de moslims daar anders over denken.

Hier ken ik sinterklaas verhalen van mijn overgrootouders. Mijn oma vertelde over de sinterklaasviering in de oorlog, hoe fijn dat was in die verschrikkelijke tijd. Ik ben blij dat zij deze discussie niet hoeft mee te maken.

Zelden zo'n kul-reden gelezen om de Ramadan aan te passen :D

Verder kan ik mij prima vinden in de berichten van Eulogy +:)+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:44

Eulogy schreef:
Even los van de vraag of Zwarte Piet wel of niet een racistisch achtergrond heeft, ik denk dat de hele discussie wel heeft laten zien dat Nederlanders helemaal niet zo tolerant zijn en dat de hele Nederlandse samenleving een behoorlijke racistische ondertoon heeft. Schrik echt van de kortzichtige reacties die ik op Facebook langs zie komen, zeker van mensen waarvan ik dacht dat ze wel beter zouden weten.

Ik zag hier trouwens ook reacties voorbij komen over discriminatie jegens blanken... Nee, dat bestaat inderdaad niet, niet in het Westen althans. Ben jij wel eens afgewezen voor een baan of een stage oid, omdat je blank en autochtoon bent? :+ Nee, dacht het ook niet.

Dat bestaat wel degelijk...
Je zou het zelfs racisme kunnen noemen.

Bepaalde bedrijven krijgen subsidies als ze een allochtoon aannemen...
En dan wordt je als autochtoon wel degelijk afgewezen op je ras... Dus racisme... al heeft de overheid daar een mooie draai aan gegeven... positieve racisme...

Zelfde als dat er bedrijven zijn die subsidies krijgen om een vrouw aan te nemen in een bestuursfunctie...
Dát is discriminatie...

Dus wij blanken hebben wel degelijk last van racisme...

Om nog even verder te gaan (er heeft namelijk nog iemand in dit topic beweert dat wij blanken geen racisme en discriminatie kennen):
Mijn oma en haar familie heeft in een jappenkamp gezeten.
De Jappen deden wel degelijk aan racisme en discriminatie...
Ik ga hier niet vertellen wat zij en haar familie allemaal hebben moeten doorstaan, maar ik kan wel bevestigen dat wij, als haar kleinkinderen, nog steeds last hebben van die achtergrond... wij hebben "mankementjes" zoals wij dat in de familie noemen...
Mankementjes die waarschijnlijk wel nooit echt uit onze familie zullen verdwijnen...
Maar wij lopen daarvoor bij een psychiater of psycholoog... van mij hoeft er namelijk niks te veranderen in de culturen van anderen...
Ik val niemand lastig met mijn mankementjes...

Wat ik hiermee wil zeggen is: wij zoeken Hulp voor de schade die wij opgelopen hebben... Zwarte piet is niet bedoeld als racisme, als jij je als willekeurig persoon gediscrimineerd voelt door een mythisch persoon, dan zoek je hulp ipv maar alles te willen veranderen...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:37

sneeuwpop schreef:
Peperkroket schreef:
Maar in dit geval, als er meer voorlichting zou komen over ME en daardoor er meer begrip zou zijn, zou het dat voor jou niet fijner maken?

Of in het geval van Zwarte Pieten, als er meer begrip komt voor de situatie waarin donkere mensen zich dikwijls bevinden, zou het het probleem minder maken.

Ik heb liever dat ze geld goed besteden aan onderzoek ipv begrip.

En in het geval van Zwarte Piet, denk ik dat het zinnige is om het geld en de ophef te gebruiken tegen echte racisme.
Dit lokt eerder racisme uit ipv dat het dat tegen moet gaan en ik denk zelfs dat er bij zijn die dat bewust willen aanwakkeren... er zijn er namelijk altijd bij voor wie dat geld/macht/status op zal leveren...

Eens! Zwarte Piet wordt nu als zondebok gebruikt voor een probleem, terwijl juist niemand dat probleem nog aan racisme koppelde anno 2014 :') niemand dacht, laten we die pieten lekker zwart maken om zwarten belachelijk te maken!

Verder... Ik vind het helemaal niet verrassend dat er zo veel racisme onder de Nederlandse bevolking is. Vrijwel al het nieuws rondom kleurlingen is slecht! Nouja, en aangezien veel mensen niet veel verder kijken (denken) dan hun neus lang is, krijgen ze direct een hekel aan iedereen met zo'n huidskleur :+

Ik heb overigens echt een gloeiende hekel aan dat 'stoere swag' marrokaanse accent :') ik zag het hier voorbij komen... Pff verschrikkelijk, dat het ook juist doelbewust is, zelfs onder blanken :')

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 01:44

Ik had mezelf eigenlijk beloofd niet meer te reageren in dit topic, maar ik wil toch nog een aantal dingen kwijt.

Wat ben ik ontzettend teleurgesteld in de Nederlandse samenleving, racisme en discriminatie van de laatste tijd is echt te erg voor woorden! (En met de Nederlandse samenleving bedoel ik niet alleen de blanke inwoners die racistische dingen uiten, maar ook de inwoners met een "kleurtje")
De meest walgelijke dingen komen voorbij op Facebook, mensen die de jongens van het Nederlands elftal voor FC Aap uitmaken, een donkere jongen met een verstandelijke beperking die dood was teruggevonden en waarvan een post was gemaakt met daaronder de reactie : weer een Zwarte Piet minder, maar ook een gekleurde jongen die een foto op Instagram heeft geplaatst van zichzelf met een geweer met daaronder de tekst dat alle blanken wel een keer zouden worden neergeschoten.
Dit is voor mij de reden geweest om voorlopig (in ieder geval tot na Sinterklaas, dan krijgen we weer fijn de kerstdagen *\o/* ) niet meer op Facebook te gaan.
Waar zijn wij in godsnaam mee bezig ?!

Ik dacht altijd dat Nederland een héél tolerant land was, waar verschillende culturen prima met elkaar konden samenleven. Maar de afgelopen 2 a 3 maanden is gebleken dat dit zeer zeker niet het geval is.
En dat vind ik echt ontzettend zonde :n

Ikzelf ben anti-piet. Nouja anti-piet... Mijn mening is dat Zwarte Piet nogal ouderwets is, waarbij er zeker aanpassingen aan gedaan kunnen worden. Dit hoeft heus niet in een jaar te gebeuren, dat kan ook gewoon niet. De aanpassingen die Zwarte Piet al heeft gehad zijn in tijdsbestek van meerdere jaren gebeurt.
Ook geloof ik NIET dat de mensen die elk jaar met plezier Sinterklaas vieren dat het racistische mensen zijn. Integendeel, het zijn mensen die het ook echt als een leuk kinderfeest ervaren.

Er is alleen een hele grote maar, een groep mensen voelt zich wel voor het hoofd gestoten door Zwarte Piet. Vanwege de geschiedenis achter Zwarte Piet. En daar kan ik heel goed inkomen.
Toch vind ik het jammer dat sommige mensen niet beter hun best doen om elkaar te begrijpen. Als je pro-piet bent dan ben je bijna automatisch een racist, en als je anti-piet bent dan ben je te snel op je tenen getrapt en moet je een traditie maar slikken.

Ik kan niet wachten tot het 7 december is, en Sinterklaas weer lekker naar Spanje is vertrokken. Hopelijk zakt de onrust dan weer voorlopig in het land, en kunnen mensen met verstand en die eventueel wel of geen verschil kunnen uitmaken erover verder discussiëren en hopelijk tot een oplossing komen. +:)+

secricible

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 08:03

Vanwege de geschiedenis achter zwarte piet? Welke geschiedenis achter zwarte piet? Het feit dat de originele Sint Nicolaes slaven vrij kocht en daarmee juist gelijkheid nastreefde? Of het feit dat een tekenaar ooit eens bedacht heeft dat het hulpje van de Sint zwart was en dat dus zo getekend heeft, terwijl Sinterklaas alle jaren daarvoor alleen was?
Sorry, maar in de geschiedenis van Sinterklaas komt geen discriminatie voor..

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:44

Sinterklaas heeft nooit slaven vrijgekocht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:00

Dan stel ik voor dat je je geschiedenis gaat leren. Of dit topic doorlezen, dat kan ook. Waarom denk je dan dat Sint Nicolaes van Myra heilig is verklaard? Omdat hij kinderen cadeautjes bracht?

ook een interessant artikel nog trouwens: http://www.volkskrant.nl/opinie/zwarte- ... ~a3527041/

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:11

ANightAway schreef:
Sinterklaas heeft nooit slaven vrijgekocht.

:')

Citaat:
Wist je dat het Sinterklaas feest ooit begonnen is rond de heilige Nicolaas van Myra?

De naam Sinterklaas of Sint Nicolaas komt oorspronkelijk van Nicolaas van Myra, ook wel Sint Nicolaas omdat Nicolaas van Myra later heilig werd verklaard.

Ook het Sinterklaas feest kent een aantal gebruiken die hun oorsprong bij Nicolaas van Myra vinden.

Zo is hij de beschermheilige van onder andere kinderen en zeelieden en stond hij bekend als weldoener die brave kinderen geschenken gaf en stoute kinderen bestrafte. Ook het strooien met pepernoten komt van Nicolaas van Myra, waarbij Nicolaas van Myra een vader hielp aan een bruidsschat voor zijndochters door hem munten toe te werpen. Later zijn dit pepernoten geworden.

Dat bij de huidige viering Sinterklaas uit Spanje komt, kan te maken hebben met het feilt dat Sint Nicolaas ooit vluchtte naar Spanje, maar kan ook een historische verwarring geweest zijn of een bedenksel dat nooit meer is recht getrokken.

Sint Nicolaas stond bekend om het feit dat hij zwarte afrikaanse kindslaven bevrijdde van slavenschepen, waarna hij ze een betaalde baan als knecht aanbood, waardoor zelfstandig en onafhankelijk konden leven. Waarschijnlijk is dit Zwarte Piet geworden. De Roe is vermoedelijk bedacht als pedagogisch toevoeging. De steeds terug kerende discussie over racisme rond Zwarte Piet lijkt ongegrond als de Sinterklaas traditie daadwerkelijk afstamt van Nicolaas van Myra.

Het schoen zetten vermoedelijk in de middeleeuwen begonnen toen de kerk op 5 december schoenen ging zetten die door de rijken gevuld werden. Het geld werd op 6 december (de naamdag van Sint Nicolaas) onder de armen verdeeld.

Nicolaas van Myra was een Griekse bisschop die bisschop van Myra (Turkije) was en ook naar deze plaats vernoemd werd. Nicolaas van Myra werd vooral beroemd door een aantal wonderen die men aan hem toeschreef. Zo vermenigvuldigde hij voedsel tijdens de hongersnood van Myra, een wonder dat we ook uit de bijbel van Jezus Christus kennen. Ook redde hij zeelieden tijdens een storm.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:08

secricible schreef:
Vanwege de geschiedenis achter zwarte piet? Welke geschiedenis achter zwarte piet? Het feit dat de originele Sint Nicolaes slaven vrij kocht en daarmee juist gelijkheid nastreefde? Of het feit dat een tekenaar ooit eens bedacht heeft dat het hulpje van de Sint zwart was en dat dus zo getekend heeft, terwijl Sinterklaas alle jaren daarvoor alleen was?
Sorry, maar in de geschiedenis van Sinterklaas komt geen discriminatie voor..

Ik raad je aan om bronnen te gebruiken wil je dit sort argumenten maken, anders wordt het een nutteloos heen en weer spelletje.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:02

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:19

secricible schreef:
Beetje algemene kennis is nooit weg. Bovendien staan bronnen over deze informatie al een keer of 30 genoemd in dit topic, door diverse mensen.

Ja dat is een goede discussie techniek, zulk soort denigrerende posts. Als je de claims maakt die jij deed dan zoek je daar een bron bij, moet niet zo moeilijk zijn als het al 30 keer in het topic staat. Algemene kennis bestaat niet in een sociologische/historische discussie aangezien het er juist om gaat dat wat algemeen geaccepteerd is onder een vergrootglas te leggen. De tekenaar die Piet voor het eerst tekende leefde ook niet in een vacuum, het is geen toeval dat Piet zo veel weg heeft van de blackface karikaturen die in die tijd bestonden (en overigens nog steeds gebruikt worden). Ik heb geen enkele bron gezien die mij er van overtuigd dat Piet niet gebaseerd is op blackface, en ik onderzoek dit fenomeen al twee jaar. Dus kom maar eens met wat overtuigends.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:08

Ik kom geen enkele bron tegen waar het wel beweerd wordt. De verklaringen die er aan gegeven worden hebben niks met blackface te maken. En blackface is meer iets amerikaans.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:20

Killyenn schreef:
secricible schreef:
Beetje algemene kennis is nooit weg. Bovendien staan bronnen over deze informatie al een keer of 30 genoemd in dit topic, door diverse mensen.

Ja dat is een goede discussie techniek, zulk soort denigrerende posts. Als je de claims maakt die jij deed dan zoek je daar een bron bij, moet niet zo moeilijk zijn als het al 30 keer in het topic staat. Algemene kennis bestaat niet in een sociologische/historische discussie aangezien het er juist om gaat dat wat algemeen geaccepteerd is onder een vergrootglas te leggen. De tekenaar die Piet voor het eerst tekende leefde ook niet in een vacuum, het is geen toeval dat Piet zo veel weg heeft van de blackface karikaturen die in die tijd bestonden (en overigens nog steeds gebruikt worden). Ik heb geen enkele bron gezien die mij er van overtuigd dat Piet niet gebaseerd is op blackface, en ik onderzoek dit fenomeen al twee jaar. Dus kom maar eens met wat overtuigends.

En dan noem je mij denigrerend? Sorry, maar je gooit zelf de deur dicht met deze post.
Een opmerking als "ik heb geen enkele bron gezien die mij er van overtuigd dat Piet niet gebaseerd is op blackface" is een non-argument. Mag aannemen dat je dat zelf ook wel begrijpt.
Volgens mij heb ik net nog een link gegeven waarin argumenten gegeven worden dat piet niks met black face te maken heeft. Dat dat jou niet overtuigd lijkt me jou probleem. Jou mening is niet doorslaggevend in de discussie naar mijn weten.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:49

Ik spiegel jouw manier van schrijven om je te laten zien hoe dat de discussie niet ten goede komt. Mijn opmerking maakte ik in de context dat ik al eerder in de discussie meerdere van deze bronnen heb weerlegd en daar geen tegenargumenten voor gehoord heb, net zoals jouw bronnen ook mijn zojuist genoemde argument niet weerleggen. Dat betekent niet dat ze compleet fout zijn, wel dat ze dingen weglaten die zeer belangrijk zijn.

Citaat:
Zwarte Piet is niet zwart omdat de Heilige Nicolaas er zwarte slaven genaamd Piet op na hield. Zwarte Piet is zwart doordat Jan Schenkman in 1850 het boek Sint Nikolaas en zijn knecht schreef met daarbij prenten van de Sint met een zwarte knecht. Niks discriminatie, niks slavernij. Gewoon een onschuldig kinderboekje over onze goedheiligman met zijn knecht, een betaalde werknemer en geen slaaf.

Dit boekje en de prenten zijn niet los van de rest van de wereldgeschiedenis geschreven. De prenten zijn naar mijn mening overduidelijk gebaseerd op blackface karikaturen gezien ze zo veel van de kenmerken van blackface overgenomen hebben. Dit wordt eigenlijk juist onderbouwd in een van je andere bronnen:

Citaat:
Laten we allereerst constateren dat Zwarte Piet inderdaad gitzwart is en niet bruin. Persoonlijk ken ik geen mensen die zo zwart zijn als de tekst die u op dit moment leest. Eén keer zag ik een man uit een Afrikaans land die er dichtbij kwam, maar zelfs hij was slechts heel donkerbruin. Maar als die “vreselijke” witte mensen (witte mensen bestaan overigens ook niet) zichzelf als een Afrikaanse slaaf willen verven, waarom doen ze dit dan met inktzwarte verf en niet met een paar tintjes bruiner?

Dat gitzwarte (er zijn overigens zeker wel mensen die zo zwart zijn, maar dat ter zijde) is juist een kenmerk van blackface, het is een karikatuur, een uitvergroting: de diep zwarte huid, de grote rode lippen, het kroeshaar. Niet te vergeten de pakjes en oorbellen die ook een historische ondertoon hebben.

Ik en veel tegenstanders met mij beweren niet dat sinterklaas een slavendrijver is of zelfs was, dat is het argument niet. Wat men wel probeert te zeggen is dat Zwarte Piet een zeer beladen en historisch gezien erg racistisch figuur is dat geen plaats meer zou moeten hebben in deze tijd.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:19

Kunnen we simpelweg gewoon niet een slotje laten gooien op dit topic want we komen er toch nooit uit en ik merk dat de stemming steeds grimmiger wordt. :(

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:28

Het is sowieso een fictief persoon. :)*
Het is sowieso een kinderfeest.

Hoe wordt een piet een zwarte piet, nou gewoon door de schoorsteen te kruipen. Eigenlijk zijn ze dus allemaal gewoon blank. :)*
Hij heet ook nog eens gewoon Piet..................

piet is een slaaf en het paard van sinterklaas kan helemaal niet over daken lopen, ik denk dat ik een rechtszaak ga aanspannen want wie heeft dit bedacht?
Ben ik al die jaren voor de gek gehouden... ik wil ook zo'n paard.

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:11

secricible schreef:
Dan stel ik voor dat je je geschiedenis gaat leren. Of dit topic doorlezen, dat kan ook. Waarom denk je dan dat Sint Nicolaes van Myra heilig is verklaard? Omdat hij kinderen cadeautjes bracht?

ook een interessant artikel nog trouwens: http://www.volkskrant.nl/opinie/zwarte- ... ~a3527041/

:')

Ik heb mijn geschiedenis geleerd. Allang voordat deze discussie begon dus dat hoef jij me niet te vertellen.

Als Sinterklaas echt kindslaafjes heeft vrijgekocht, waarom bestaat dan Zwarte piet alleen in Nederland, een land waarbij de slavernij een grote rol heeft gespeeld.
En niet in andere landen waar ze ook een Sinterklaas figuur hebben ?
Waarom hadden Zwarte Pieten vroeger een overdreven aangedikt Surinaams accent ? Als t geen neger moet voorstellen?

Als Zwarte Pieten Moren (Daar versta ik arabieren en berbers onder) zijn, waarom heeft Zwarte piet dan kroeshaar en dikke lippen. Ik heb nog nooit een arabier of berber gezien die er zo uit ziet.

Afbeelding Afbeelding

Even voor de duidelijkheid, een karikatuur van een arabier(Moor dus) en een neger karikatuur.
Welke lijkt er meer op zwarte piet ?

Ik heb al aangegeven, de mensen die Sinterklaas vieren zijn heus niet allemaal racistisch, en als ze het zijn leggen ze vast geen verband tussen Zwarte Piet en negers. Als kind heb je geleerd dat Zwarte Piet zwart is door de schoorsteen, als je goed nadenkt en dingen vergelijkt is dat achterhaalt. Waarom kunnen bepaalde mensen niet begrijpen dat er mensen zijn die zich zeker beledigd voelen door Zwarte Piet ?

onpaard beweerde dat Blackface meer iets "Amerikaans" was. Klopt, de term blackface is Amerikaans. Maar dat neemt niet weg dat neger karikaturen wel voorkwamen in Nederland.

Afbeelding
Duidelijke neger karikatuur toch ?
Spoiler:
Jeetje wat een belachelijke tekst trouwens :')

Maar goed, ik dwaal af van de discussie.

In de Sinterklaas liedjes en verzen van vroeger komen ook "aparte" dingen in voor. Dat zingen we tegenwoordig ook niet meer..

Citaat:
uit: Plechtige intocht van Sint Nicolaas
Daar rijdt hij de stad door,
op 't prachtigst gekleed.
Zijn knecht draagt de geldkist.
O, zie hoe hij zweet.

Citaat:
uit: Sinterklaas, die goede heer

Piet de knecht zo zwart als roet
Met de ketting aan zijn voet

Citaat:
Ik zag laatst in mijn prentenboek
Sint Nicolaas op zijn paard
Met zulk een hoge hoed op
En zulk een lange baard
Twee knechtjes aan zijn zijden
De één zo zwart als roet

(Twee knechten, waarvan er 1 zwart ALS roet is. Is een blanke piet dan toch geen raar verhaal ?)

Zoals Killyenn zegt, Sinterklaas wordt niet gezien als slavendrijver. Ik heb dat in ieder geval niet zo meegemaakt. Nu niet, en vroeger ook niet toen ik jong was.
Hopelijk kunnen de mensen die wel ieder jaar Sinterklaas alsnog dit jaar fijn Sinterklaas vieren, want ik snap dat deze discussie de stemming een beetje neerdrukt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:13

Heb je het artikel gelezen dat je ook gequoot hebt van mij? Daarin staat namelijk het antwoord op je vraag: er zijn diverse culturen, zelfs culturen die totaal geen banden hebben gehad met nederland die een soortgelijke traditie hebben als nederland(in de breedste zin van het woord, zie artikel), inclusief zwart persoon. Zelfs in landen tot perzie aan toe hebben ze een soort variant op ons sinterklaasfeest.

Verder staan er een aantal interessante vragen aan de anti-zwarte pieten mensen in het artikel: waarom draagt een "slaaf" een roe? En ontvoerd deze kinderen in de zak?

De discussie begint niet bij het tekenen van het plaatje door de onderwijzer, ook niet bij het ontstaan van de slavernij maar nog veel eerder. En daarom is deze hele discussie raar...

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:20

secricible schreef:
Heb je het artikel gelezen dat je ook gequoot hebt van mij? Daarin staat namelijk het antwoord op je vraag: er zijn diverse culturen, zelfs culturen die totaal geen banden hebben gehad met nederland die een soortgelijke traditie hebben als nederland(in de breedste zin van het woord, zie artikel), inclusief zwart persoon. Zelfs in landen tot perzie aan toe hebben ze een soort variant op ons sinterklaasfeest.

Verder staan er een aantal interessante vragen aan de anti-zwarte pieten mensen in het artikel: waarom draagt een "slaaf" een roe? En ontvoerd deze kinderen in de zak?

De discussie begint niet bij het tekenen van het plaatje door de onderwijzer, ook niet bij het ontstaan van de slavernij maar nog veel eerder. En daarom is deze hele discussie raar...

Ja ik heb je artikel gelezen, andere landen hebben ook een zwart figuur. Daar heb ik me ook in verdiept en veel over gelezen. Maar hebben die ook een pruik op wat kroeshaar moet voorstellen ? :+ En andere kenmerken die negers (de karikatuur dan ervan) ook hebben of hadden ?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:23

Pfff, ik geef deze discussie op op deze manier. Iets met verder kijken dan een neus lang is. Blijkbaar mag iets pas vergeleken worden als ze allemaal zwart geschminkt zijn met rode lippen, gouden oorbellen, kroeshaar en een pagepakje. :wave: ergens mis je de essentie, of wil je die heel graag missen.

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:37

secricible schreef:
Pfff, ik geef deze discussie op op deze manier. Iets met verder kijken dan een neus lang is. Blijkbaar mag iets pas vergeleken worden als ze allemaal zwart geschminkt zijn met rode lippen, gouden oorbellen, kroeshaar en een pagepakje. :wave: ergens mis je de essentie, of wil je die heel graag missen.

Nee hoor ik mis de essentie helemaal niet. Misschien wil jij die wel missen.
Jij denkt dat het erom gaat dat Zwarte Piet zwart is en de figuren in andere landen ook. Maar het gaat niet geheel om de kleur maar juist om de andere kenmerken wat het verschil maakt.
Je kan zwarte piet niet vergelijken met bijv. een zwarte duivel die ze in Zwitserland hebben.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 15:35

wow en dan moet ik 20 pagina's bij lezen aha