Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:45

Ik denk dat Repelsteel met haar voordelen ook gelijk een groot nadeel van borstvoeding laat zien.
Borstvoeding is gezond, mits de moeder gezond eet. Imo eet een heel groot deel van de nederlanders alles behalve gezond, om nog maar niet te spreken over het aandeel van vlees daarin.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:49

waar haal je dat vandaan douce?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:54

Repelsteel, is het misschien een idee om over de voor- en nadelen van borstvoeding op zich een apart topic te openen? Of misschien bestaat dat zelfs al?
Dan kan het hier weer over de vraag gaan waarom mensen dat zo nodig in het openbaar moeten doen of waarom anderen daar niet gewoon minder aanstoot aan zouden moeten nemen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:59

Ik vind het eiegenlijk een beetje gek dat wordt gesproken over de voordelen van bv. Eigenlijk zou bv de norm moeten zijn en zijn het ontbreken van al die stoffen in fv nadelen van fv.

En over gezond eten en pas dan goede melk hebben. In Afrika is de melk van de moeders ook van goede kwaliteit. Bovendien zijn er diverse schandalen met fv geweest en nog nooit met bv.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:10

Heb me daar ook helemaal in verdiept toen ik bv gaf. Ik ben best wel extreem in mijn standpunt. Maar ben het wel eens met oomens het lijkt me goed om die discussie op een andere plek te voeren, en het hier over de discussie wel/niet voeden in het openbaar te houden.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:13

StalNollie schreef:
waar haal je dat vandaan douce?

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/10/05/ned ... -ongezond/
http://www.nu.nl/economie/3513488/neder ... rzaam.html
In de laatste link wordt ook aangehaald dat de gemiddelde Nederlander te veel vlees eet, waardoor ze ook antibiotica binnen krijgen. Ik ben geen borstvoedings expert, maar het lijkt mij dat die stoffen ook doorgegeven kunnen worden. En ivm resistentie lijkt me dat geen goede zaak.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6185/Sci ... odig.dhtml

Esplendido schreef:
Ik vind het eiegenlijk een beetje gek dat wordt gesproken over de voordelen van bv. Eigenlijk zou bv de norm moeten zijn en zijn het ontbreken van al die stoffen in fv nadelen van fv.

En over gezond eten en pas dan goede melk hebben. In Afrika is de melk van de moeders ook van goede kwaliteit. Bovendien zijn er diverse schandalen met fv geweest en nog nooit met bv.

Klein beetje kul argument, flesvoeding (dezelfde) wordt gegeten/gedronken door tig baby's, terwijl een moeder vaak één, max twee baby's voedt, daar komt lastig een schandaal vandaan. Problemen met borstvoeding zijn er genoeg, maar tot een schandaal kan het zeer lastig komen. Zoals al genoemd krijgt een baby mee wat de moeder eet en godzijdank eet nog niet iedere moeder hetzelfde.
Nederlanders eten ongezond stel ik hier boven al, dit effect zie je ook al terug op de kinderen:
https://www.tno.nl/downloads/pzscoverge ... atting.pdf

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:14

SusanH schreef:
Heb me daar ook helemaal in verdiept toen ik bv gaf. Ik ben best wel extreem in mijn standpunt. Maar ben het wel eens met oomens het lijkt me goed om die discussie op een andere plek te voeren, en het hier over de discussie wel/niet voeden in het openbaar te houden.

Als iedereen zich erin verdiept en dan zijn/haar keuze maakt is het prima. Ik wilde alleen laten zien dat borstvoeding niet gezond hoeft te zijn. Borstvoeding is pas gezond als de moeder gezond eet, wat niet bepaald standaard het geval is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:31

douce dat is weer het voordeel van bv dat er minder kans is op overgewicht ook op latere leeftijd. ;)
en in geen van je gegeven sites lees ik een onderzoek naar bv en ongezond eten?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:41

StalNollie schreef:
douce dat is weer het voordeel van bv dat er minder kans is op overgewicht ook op latere leeftijd. ;)
en in geen van je gegeven sites lees ik een onderzoek naar bv en ongezond eten?

Het leek mij algemeen bekend dat je via borstvoeding een deel van je eigen voeding door geeft aan je baby. Repelsteeltje heeft er al een paar gegevens van gegeven. Het leek mij dus 1+1 dat wanneer jij ongezond eet, borstvoeding ook echt niet gezond is voor je kindje.
Minder kans op overgewicht soit, maar elk pondje gaat nog steeds door het mondje. :7 Als jij borstvoeding geeft en daarna iedere dag friet/pannekoeken/pizza eet..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:43

dat klopt douce maar dan is het niet meer de bv die ongezond is maar de overige voeding die een mens krijgt. dus nu spreek je je eigen daarin toch tegen.
en er komt uit de borst heus niet een hele pizza/pannenkoek of wat dan ook :+
En mag ik even aanvullen dat ik ervan overtuigd ben dat mensen die BV geven erg bewust opletten met wat zij eten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:55

Raponsje schreef:
Ik ben zelf moeder maar vind het ook geen smakelijk gezicht om tegen borstvoeding aan te kijken.

Waarom niet? Omdat ik een slurpende baby aan een ontblote borst naast mij op het terras gewoon niet de plek daarvoor vind.

Iemand die op een rustig plekje discreet borstvoeding geeft, daar heb ik uiteraard geen probleem mee.
Maar dan wel op een passende plek. Niet midden in een winkel bijvoorbeeld.

idem!

dit dus :j

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:15

Maar zelfs als een moeder niet heel gezond eet is de bv nog niet ongezond. En al helemaal niet ongezonder dan fv. Er zitten dan nog steeds ontelbaar veel goede en beschermende stoffen in.
Bovendien wordt fv gemaakt van koemelk denk je dat die koeien geen antibiotica krijgen?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:00

Ik denk dat, met logisch redeneren, bv altijd nog natuurlijker en gezonder is dan kv. Je moet het alleen willen en het moet ook kunnen en lukken.

Maar volgens mij ging de discussie over wel/niet voeden in openbaar/ reacties van de maatschappij en niet zozeer of bv beter/slechter is dan kv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:05

Oh ja hoor.. het kon ook niet anders dan dat het er weer op uit draait dat bv beter is etc etc.
Daar gaat deze discussie toch niet om.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:09

Esplendido schreef:
Maar zelfs als een moeder niet heel gezond eet is de bv nog niet ongezond. En al helemaal niet ongezonder dan fv. Er zitten dan nog steeds ontelbaar veel goede en beschermende stoffen in.
Bovendien wordt fv gemaakt van koemelk denk je dat die koeien geen antibiotica krijgen?

Je hoeft jezelf niet te verdedigen. Ik denk dat Douce gewoon bedoelt dat BV ook niet heilig is. Er zijn echt wel gevallen waarin je beter FV kunt geven, maar veel mensen beseffen zich dat niet.

Dan kunnen we gelijk ontopic blijven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:33

Ik denk dat wij borstvoedende moeders wel mogen motiveren waarom we borstvoeding geven en met welke achterliggende motivatie dat dan dus in het openbaar gebeurt. Dan horen die zogenaamde voordelen wel degelijk hier thuis.
De mensen die tegen borstvoeden in het openbaar zijn mogen toch ook hun mening motiveren.

Je hoort als moeder te weten dat je tijdens je borstvoedingsperiode gezond hoort te eten, net zoals je dat tijdens je zwangerschap ook hoort te doen.
Gezond eten is iets heel normaals. Net zoals het speciaal vinden van borstvoeden is de maatschappij tegenwoordig al zo verziekt dat gezond eten ook al iets aparts is geworden 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:39

Welke gevallen zijn er dan waar beter kunstvoeding gegeven kan worden?

Ik heb siliconen implantaten in mijn borsten. Die kunnen siliconen zweten die in mijn moedermelk kunnen komen. Maar dan nog komen er minder siliconen in mijn borstvoeding dan dat er al in kunstvoeding zit, dus is mijn bv altijd nog veel beter.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:46

Er zijn gevallen wanneer fv gezonder is.....wanneer de moeder bijvoorbeeld medicamenten MOET gebruiken die schadelijk kunnen zijn voor het kind.

Overigens ben ik nog steeds van mening dat bv in het openbaar niet abnormaal is en gewoon moet kunnen. Waarom zouden fv moeders wel buiten hun kind eten mogen geven en bv moeders niet?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:49

Wanneer een moeder medicijnen moet gebruiken na de zwangerschap waarbij je geen borstvoeding kan geven.
Die paar procent die echt geen melk hebben.
Een moeder die niet bereid is te investeren in mogelijke opstartproblemen.
Iemand die het bij voorbaat al walgelijk vindt. :+
Iemand die bijvoorbeeld een borstverkleining gehad heeft.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:50

Anoniem schreef:

Ik heb siliconen implantaten in mijn borsten. Die kunnen siliconen zweten die in mijn moedermelk kunnen komen. Maar dan nog komen er minder siliconen in mijn borstvoeding dan dat er al in kunstvoeding zit, dus is mijn bv altijd nog veel beter.

die zijn er heus, drugs/drank/medicijn gebruik van moeder. qua roken weet ik niet hoeveel schade er in de bv terecht komt maar ook dit is niet goed voor het kind. of het dan op weegt tegen flesv of bv dat weet ik niet.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:53

Met een goede borstverkleining kan je wel bv geven, dat heeft een vriendin van mij bewezen ;)

Maar de rest zijn zeker redenen waarom iemand het niet zou kunnen/willen doen en ik respecteer het dan ook dat deze vrouwen dan lekker op een terrasje de fles geven....als ik in die tijd dan maar de borst kon geven ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:54

Raponsje schreef:
Ik ben zelf moeder maar vind het ook geen smakelijk gezicht om tegen borstvoeding aan te kijken.

Waarom niet? Omdat ik een slurpende baby aan een ontblote borst naast mij op het terras gewoon niet de plek daarvoor vind.

Iemand die op een rustig plekje discreet borstvoeding geeft, daar heb ik uiteraard geen probleem mee.
Maar dan wel op een passende plek. Niet midden in een winkel bijvoorbeeld.

Ik neem mijn baby (die prakkies krijgt) ook niet mee naar een over vol terras, want dat werkt 100% gegarandeerd op de zenuwen van andere mensen als mijn kind daar loopt te huilen en te jengelen.

Op een rustig terras is dan gewoon een betere plek.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
EINDELIJK een tolerante reactie van een moeder!

Of iemand wel of geen BV geeft is helemaal aan iemand zelf. Ook al heeft iemand totaal geen reden om geen bv te geven, dat is dan nog steeds hun eigen keuze. Ik ben zonder bv groot geworden en geen enkel 'nadeel' in dat lijstje wat eerder gepost is, slaat op mij. Ik denk dat het voordelenlijstje van kv misschien wel net zo lang is?

Tolerantie werkt beide kanten op. Zo hoeft niet alles te wijken voor het kind van een ander!! En als iemand gewoon normaal en discreet bv geeft in een openbare ruimte dan zou in feite niemand daar aanstoot aan moeten nemen en zo wel; iig het fatsoen moeten hebben dat voor zich te houden. Als iemand daarentegen bewust zit te provoceren, vind ik best dat men daar wat van mag zeggen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:59

Wil niet zeggen dat het standaard niet lukt of dat je het niet zou moeten proberen met een borstverkleining maar ik ken er ook bij wie het niet lukte helaas ondanks zorgvuldige voorbereiding.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:00

Ik zie eigenlijk veel meer tolerante reacties? :?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:00

Anoniem schreef:

Kan je er zelf geen enkele noemen dan?

Zijn er genoeg... Moeder die medicijnen neemt, als het écht niet lukt (om wat voor reden dan ook), als de moeder alleenstaand is (en dus moet werken) en er geen of slechte mogelijkheid tot kolven is, wanneer de moeder ziek is/wordt, wanneer bv geven vooral een zeer pijnlijke aangelegenheid is...
En ik mag hopen dat met name de laatste niet onder gemakzucht valt.