Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:49

Hier word ik zoo kwaad over... ik mag potverdorie niet eens mijn eigen mening vertellen hier want er liggen meteen zoveel man boven op je.. -:(-
ZO denk ik er nou eenmaal over en daar kan Niemand wat aan veranderen

Nederland past zich allemaal wel aan joh... Nederland is geen vrij land meer want je mag totaal je mening niet geven hier want je bent meteen rasicties

Nederland bouwt wel moskeen en fokt speciaal dieren voor ze etc

Heb je ooit wel eens in hun land gezien of gehoord dat ze daar een kerk voor ons neer zetten of speciaal voedselfabrieken plaatsen.. Nee !
Laatst bijgewerkt door sloffiee op 22-10-13 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:51

Misschien omdat je iets te ver doorslaat in het uiten van je mening? En aan de andere kant het is je eigen mening die kan je toch wel verdedigen := ?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:51

MoriMann schreef:
Ik zie steeds de opmerking 'in de schoorsteen krijg je ook geen rode lippen'. Ik geloof niet dat de gemiddelde persoon met een donkere huid van narure erg rode lippen heeft. Waar dat vandaan komt, heb ik nooit begrepen. Misschien omdat rood een standaard kleur lipstick is?

Niet dat het er echt toe doet, maar ik vraag het me wel af.

Het gaat ook om een karikatuur, niet om een werkelijk donker persoon. Dus bepaalde zaken worden dan benadrukt/uitvergroot.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:53

sloffiee schreef:
Hier word ik zoo kwaad over... ik mag potverdorie niet eens mijn eigen mening vertellen hier want er liggen meteen zoveel man boven op je.. -:(-

Waarom praat je over HUN feesten en zielige wel Nederlandse kindjes enz.
Terwijl er ook gewone Hollandse gezinnen zijn die zwarte piet racistisch vinden en/of geen sinterklaas vieren?!

sloffiee

ik hou der nu over op... tis toch een eindeloze discussie

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

sloffiee schreef:

Nederland past zich allemaal wel aan joh... Nederland is geen vrij land meer want je mag totaal je mening niet geven hier want je bent meteen rasicties

Heb je ooit wel eens in hun land gezien of gehoord dat ze daar een kerk voor ons neer zetten of speciaal voedselfabrieken plaatsen.. Nee !

Jij draaft wel heel erg door... Ik hoop dat je in het dagelijks leven wat genuanceerder bent.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:54

_San87_ schreef:
Yucca schreef:
En in die schoorsteen doet hij ook kroeshaar, rode lippen en gouden oorbellen op? Ik vind het wel heel naïef om te denken dat zwarte piet niets met slavernij of donkere mensen te maken heeft....

En als we dan toch niet weten welk verhaal 'klopt' dan hoeft zwarte piet toch ook niet meer te 'kloppen'?

Het heeft zeker met slavernij en donkere mensen te maken. Maar dat is niet per definitie negatief, natuurlijk. Een van de verhalen is dat Sint Nicolaas Zwarte Piet heeft vrijgekocht van een slavenhandelaar.

Dat is toch juist een positief verhaal?

:j Zeker, maar misschien ook wel een broodje aap verhaal. Mocht er wel waarheid inzitten: dan verwijst het nog altijd naar de slavernij. Maar aan de andere kant denk ik dan, misschien is Sinterklaas dan juist een mooi moment om de afschaffing van de slavernij te 'vieren'? Dat is ook weer een hele andere invalshoek. :Y)

sloffiee

_San87_ schreef:
sloffiee schreef:

Jij draaft wel heel erg door... Ik hoop dat je in het dagelijks leven wat genuanceerder bent.

vrije mening ;)

Killyenn

sloffiee schreef:
en onze mening is ook anders over Hun feesten ;)

Hun feesten? Bedoel je de oerhollandse feesten die ik al mijn hele leven vier als geboren en getogen Amsterdammer? Het enige verschil tussen jou en mij is dat ik geen feest wil vieren dat een cultuur of eigenschap approprieert waar ik geen enkel recht op heb.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:56

sloffiee schreef:
_San87_ schreef:

vrije mening ;)

Fatsoen en respect voor je medemens zijn inderdaad nergens voor nodig.

Yucca

Yucca schreef:
Vrijheid van meningsuiting betekend in mijn ogen niet dat je maar vrij-uit van alles kan roepen wat je wil omdat het je mening is: waar zijn je eigen normen en waarden gebleven, de liefde voor de medemens, een helpende hand, een luisterend oor, en soms gewoon denken: laat maar waaien....

-O-

Celiien

'Ik mag alles zeggen want het is mijn mening'
Pff _O-

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:57

Celiien schreef:
sloffiee schreef:
en onze mening is ook anders over Hun feesten ;)

Jouw mening bedoel je, want dat is dus absoluut mijn mening niet!

Waarom is het toch altijd oog om oog tand om tand? 'Wij mogen dit niet dus zij mogen het ook niet'! We zijn toch geen kleuterklas sjonge jonge

Om heel flauw te zijn.. Omdat er in de wet staat dat iedereen gelijk behandeld moet worden. Door elk ander. Dat gaat dus twee kanten op.

Vind ik dat dat heel letterlijk genomen moet worden? Dat zeg ik niet, maar het is heel moeilijk te definieren wat er nu precies onder 'gelijke behandeling' of, nog lastiger, gelijkheid wordt verstaan. Voor (vermeende) minderheden, lijkt toch al een andere vorm van 'gelijkheid' te gelden en als twee kinderen ruzie maken, krijgt het kind dat het eerste huilt toch erg vaak gelijk. Al dan niet terecht.

Maar dat is de discussie hier niet.

sloffiee

dit stond op facebook.. een heel mooi stukje vond ik zelf

Zwarte Piet….

Terwijl in grote delen van Afrika de clitoris van heel jonge meisjes wordt weggesneden met een roestig aardappelschilmesje. En in Maleisië heel jonge kinderen in de seks industrie gegooid worden. Er in India onder erbarmelijke omstandigheden door kinderen kleding voor ons gemaakt word. Tienduizenden kinderen in de smerigste goudmijnen werken. Duizenden kinderen in zuid Amerika op vuilnisbelten hun kostje bij elkaar scharrelen. Er duizenden kindsoldaten zijn.. enz enz

Lees in nota bene in de krant het volgende:

VN onderzoeken Zwarte Piet…
AMSTERDAM -
De Verenigde Naties zijn bezig met een onderzoek naar de vraag of Zwarte Piet racistisch is. Vier VN-rapporteurs over culturele minderheden en racisme hebben Nederland om opheldering gevraagd over de viering van het sinterklaasfeest nadat ze klachten hadden ontvangen over het stereotiepe karakter van Zwarte Piet.

In wat voor Godvergeten wereld leven wij eigenlijk…
Vier VN rapporteurs!!! Sodemieter toch op! Ga belangrijker werk doen… ( zie eerste alinea!)
( ik had mij voorgenomen me niet in de discussie te mengen, het is het niet eens waard, maar als de VN zich er mee gaat bemoeien kan ik toch m’n mond niet houden, sorry!)

al met al vind ik het Vn een zielig hoopje mensen.... :j
Laatst bijgewerkt door sloffiee op 22-10-13 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Baileysdream

Celiien schreef:
Pff _O-
nou opzich wel, het is een vrij land.
of het ook word geaccepteerd is het volgende. :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:59

Yucca schreef:
_San87_ schreef:

Het heeft zeker met slavernij en donkere mensen te maken. Maar dat is niet per definitie negatief, natuurlijk. Een van de verhalen is dat Sint Nicolaas Zwarte Piet heeft vrijgekocht van een slavenhandelaar.

Dat is toch juist een positief verhaal?

:j Zeker, maar misschien ook wel een broodje aap verhaal. Mocht er wel waarheid inzitten: dan verwijst het nog altijd naar de slavernij. Maar aan de andere kant denk ik dan, misschien is Sinterklaas dan juist een mooi moment om de afschaffing van de slavernij te 'vieren'? Dat is ook weer een hele andere invalshoek. :Y)

Het zou inderdaad best kunnen dat er toch een ander verhaal achter zit, een verhaal dat niet zo mooi is als wij willen geloven. Gezien ons verleden met slavernij zou het me ook niks verbazen wanneer Sint Nicolaas zijn helpers wel slaven waren. Al past dat totaal niet in de geest van de heilige Nicolaas. Maar wie zal het zeggen, de man leefde meer dan duizend jaar geleden.

Ik denk dat Sinterklaas inderdaad wel een mooi moment zou kunnen zijn om de afschaffing van slavernij te vieren. Het één sluit daarmee het ander natuurlijk ook niet uit, het Sinterklaasfeest kan gewoon blijven bestaan mét pieten (al dan niet zwart).

sloffiee schreef:
vrije mening ;)

Dit is geen vrije mening. Dit is ongenuanceerd je gal spuwen over onschuldige bevolkingsgroepen omdat jij kennelijk met zo'n diepgewortelde haat zit dat je zelfs in een discussie over Zwarte Piet, Moslims moet gaan beledigen en aanvallen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:59

Baileysdream schreef:
Celiien schreef:
Pff _O-
nou opzich wel, het is een vrij land.
of het ook word geaccepteerd is het volgende. :o

Er zijn altijd nog grenzen. Fatsoen, normen en waarden etc..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:00

Er is weinig fatsoen aan om een oud feest de kop in te willen drukken.
Dus als we het daar over gaan hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:01

Sloffieee, zolang er nog ergens iets te bedenken is dat erger is, hoeven wij ons geen zorgen te maken over eventueel racisme?

Overigens ben ik het er wel mee eens dat het hele erge zaken zijn, ik steun unicef en amnesty international dan ook met een donatie zo rond de kerst, volgens mij zijn dat de organisaties die daar het meest tegen kunnen doen :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:01

sloffiee schreef:

Ik wil best de discussie met je aan gaan.

Wij hier thuis (met 3 kids) vieren nl geen Sinterklaas.
En nee wij zijn geen zwart gezin, maar gewoon Hollanders die geen zin hebben in het Sinterklaas gedoe (net als veel meer Hollandse gezinnen).
Dat is nooit een probleem geweest, maar de laatste jaren wordt je wel belaagd door de Pro Sinterklaasvierders die (blijkbaar) vinden dat als je niets met Sinterklaas hebt, je maar op moet rotten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:02

Brainless schreef:
sloffiee schreef:

Ik wil best de discussie met je aan gaan.

Wij hier thuis (met 3 kids) vieren nl geen Sinterklaas.
En nee wij zijn geen zwart gezin, maar gewoon Hollanders die geen zin hebben in het Sinterklaas gedoe (net als veel meer Hollandse gezinnen).
Dat is nooit een probleem geweest, maar de laatste jaren wordt je wel belaagd door de Pro Sinterklaasvierders die (blijkbaar) vinden dat als je niets met Sinterklaas hebt, je maar op moet rotten.

Er is een verschil tussen het niet willen vieren en het willen verbieden.
Dat eerste heeft niemand moeite mee, dat tweede wel en daarom de mensen die er vol tegen gaan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:02

Yucca schreef:

Bij mijn weten is Piet inderdaad sinds dat hij onder hoede van Sinterklaas is gekomen een vrij man en mag hij gaan en staan waar hij wil.

Daarnaast hebben wij heel lang zwart (dus niet bruin) geschminkt. Maar het probleem met de echt zwarte schmink is dat kinderen het té eng vinden. Bruin is vriendelijker en minder eng.

Ik snap dat het voor gekleurde mensen rond Sinttijd misschien wat lastig is als ze met 'hey zwarte piet' aangesproken worden. Maar: Is het ergens ook geen compliment? Piet is een vrolijke, gezellige goedzak die lekkers brengt. Ik ben hier en daar geschrokken van de opmerkingen die over en weer zijn gegooid via verschillende media.... Neem die tweet van ene 'ImaDima' die Nederland een gezellig land vind, maar dat die Duitsers in de oorlog de Nederlanders ook maar hadden moeten vergassen. Waar gaat zoiets nou eigenlijk over? Gaat het nou om zwarte Piet of is het de 'wij' en 'hun' discussie? Nederland wordt neergezet als Multiculti, in zulke gevallen vraag ik mij af hoe multiculti we nou eigenlijk zijn.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:03

sloffiee schreef:

Wat hebben moskeeen (excuses, ik weet niet waar de dubbele puntjes zitten op een Mac) en het speciaal fokken van dieren (?) te maken met Zwarte Pieten en de discussie rondom slavernij?

Een moskee heeft volgens mij alles te maken met de Islam.. Waar in dit verhaal over Zwarte Pieten heb je verder nog iets gelezen over de Islam?

Uiteraard mag je je mening geven, daar is een discussie voor bedoelt. Maar een discussie werkt pas als je A. zelf je mening goed kunt onderbouwen met argumenten en B. open staat voor de mening van anderen. Dat betekent niet dat je je meteen moet aanpassen ( ;) ) aan die mening, maar dat je probeert te begrijpen waarom de ander deze mening heeft. Zo komen we met z'n allen een stuk verder, of niet?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:03

Ik kwam deze tekst tegen:

De geschiedenis van Sint Nicolaas,
St. Nicolaas is op latere leeftijd gevlucht naar Spanje, oorspronkelijk is hij een bisschop van Turkse origine en nationaliteit. Uit een Turkse havenplaats van destijds aanzienlijk belang. Hier is hij internationaal beroemd geworden omdat hij destijds zeer onorthodox (zwarte, Afrikaanse) kindslaven bevrijdde van de slavenschepen die de haven aandiende en ze als “ knecht” in dienst nam.
De betaalde baan “knecht” gaf deze kindslaven een onafhankelijke, zelfstandige status.
Het is hierdoor dat St. Nicolaas als kindervriend door het leven gaat en zijn zwarte knechten zijn oorspronkelijk bedoeld als symbool TEGEN slavernij en onderdrukking. Een beter symbool tegen racisme dan Sinterklaaas is er dus eigenlijk niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:04

little_king schreef:
Er is weinig fatsoen aan om een oud feest de kop in te willen drukken.
Dus als we het daar over gaan hebben.

-O-
35% van de gezinnen met kinderen viert geen Sinterklaas...
Maar blijkbaar is dat een heel groot probleem?!