Abortus: voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Abortus: voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:56

Ik wil even over "Afrika" zeggen dat er genoeg landen/regios zijn in Afrika waar de geboorte op zich levensbedreigend is en dat dus ook het uitdragen van een kind de nodige risicos meedraagt. De keuze voor "geen abortus" staat dus niet meteen altijd gelijk aan "meer overlevingskans voor de moeder".

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:07

Lusitana schreef:
Ik wil even over "Afrika" zeggen dat er genoeg landen/regios zijn in Afrika waar de geboorte op zich levensbedreigend is en dat dus ook het uitdragen van een kind de nodige risicos meedraagt. De keuze voor "geen abortus" staat dus niet meteen altijd gelijk aan "meer overlevingskans voor de moeder".

Goed punt Simone.

Dat nog afgezien van de kans op AIDS door de verkrachtingen tijdens oorlog.
´Vaderloos´ kind zonder moeder is ook niet alles. Als dat kind niet zelf ook besmet raakt tijdens de geboorte.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:19

Quellian schreef:
En die ene zaadcel die ze moeten doneren valt ook te verwaarlozen :O

Ok, we zijn het eens.
Verwaarloos die dan ook :)*

Serieus; ongeëmancipeerd feministisch gedoe zet alleen maar de deur open voor prolife.

Hou gewoon principieel vast aan het recht op individuele beslissingsvrijheid.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:37

Ik ben tegen abortus, maar voor de keuze. Dit houd voor mij dus in dat wel of geen abortus plegen een persoonlijke keuze is , ongeacht hoe de zwangerschap ontstaan is ( door stomheid of door een ongewenste situtie).
Want het is makkelijk om een oordeel te vellen over iemand anders, maar jij hoeft daar niet mee te leven, hun wel.
Dus het moet ieder zijn eigen keuze zijn om dit wel of niet te kunnen doen en als je het vanwege religieuze redenen afkeurd, dan moet je voor jezelf wel eerlijk zijn over je eigen zonden ook (zoals o.a. sex voor het huwelijk enzo, wat ook als een grote zonde wordt bezien.)
Dit zijn persoonlijke beslissingen en ik vind niet dat de staat hierover mag beslissen, dus daarom ben ik VOOR de keuze, maar zou geen reden kunnen bedenken waarom ik het ooit zelf zou doen aangezien ik voor mezelf dit niet goed kan praten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:43

Huertecilla schreef:
Quellian schreef:
En die ene zaadcel die ze moeten doneren valt ook te verwaarlozen :O

Ok, we zijn het eens.
Verwaarloos die dan ook :)*

Serieus; ongeëmancipeerd feministisch gedoe zet alleen maar de deur open voor prolife.

Hou gewoon principieel vast aan het recht op individuele beslissingsvrijheid.

Dat kan toch niet als twee mensen het oneens zijn is er altijd een die gelijk krijgt en een ander die daarmee dus geen individuele beslissing heeft mogen maken. Bestaat er uberhaubt zoiets als een principeel recht op individuele beslissingsvrijheid?

Het gaat om lichamelijke integriteit en je kan in deze situatie toch absoluut niet stellen dat de gevolgen voor de man die slechts wat lichaamsvocht is kwijt geraakt (in 99.999% vrijwillig weggegeven) in enige verhouding staat met het gezondheidsrisico en het algemene onprettig zijn van een zwangerschap of een abortus voor de vrouw.

Of je een man kan dwingen tot vaderschap (in financiële zin) is een heel andere discussie die niets met een principieel ja of nee tegen abortus te maken heeft.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:44

ik vindt het moeilijk...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:20

liedje89 schreef:
Of je een man kan dwingen tot vaderschap (in financiële zin) is een heel andere discussie die niets met een principieel ja of nee tegen abortus te maken heeft.

Het heeft er wel degelijk mee te maken.
Het hangt er maar net van af welk recht je het zwaarste laat wegen.
Heeft alleen de moeder alle rechten?
Heeft de vader rechten? of alleen plichten?
Heeft het (ongeboren) kind rechten?

Daar zijn verschillende meningen in gradaties over mogelijk maar, daarbij kan je niet de cake én eten én bewaren en dat is wel heel snel het geval bij die gradaties.

Je ziet het in extrema bij ´tegen abortus want dat is moord, behalve bij verkrachting´. Dat is gewoon niet te beargumenteren vanuit enig ander standpunt dan vanuit het recht van de moeder los van verkrachting.

Zo is er meer wat niet steekhoudend is:

Als je stelt dat je een vrouw een kind niet kan opdringen, kan je dat een man ook niet.

Als je stelt dat een kind recht heeft op verzorgingsplicht (door de vader), dan zet je de deur open voor prolife met rechtenclaims.

Ook is het niet redelijk om een vader eenzijdig zeggenschap te ontzeggen én toch - plichten op te leggen.

Het is wel degelijk een complexer geheel dan wel/niet door de moeder alleen, zodra je daar op andere punten vanaf wijkt.
Emancipatie mag geen feminisme zijn en helemáál niet bij de discussie over abortus, want dat zet alle principiële argumenten in drijfzand.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:38

Huertecilla schreef:
liedje89 schreef:

Als je stelt dat een kind recht heeft op verzorgingsplicht (door de vader), dan zet je de deur open voor prolife met rechtenclaims.

Imo kan je niet zomaar stellen, plichten tov het geboren kind geven misschien rechten tov het geboren kind, maar niet direct rechten tov over een foetus. Als abortus legaal is stel je dat de foetus geen kind is, want als het al een kind was zou het moord zijn, als het nog geen kind is kan je ook geen rechten claimen over een kind :Y)

EDIT: Het is de vader ook niet verplicht tijdens de zwangerschap al zorg te dragen voor (de moeder en) het kind. tov een ongeboren kind heb je nog geen plichten.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:06

Lastige vraag!

Tegenwoordig zie ik veel moeders en of zwangere meiden onder de 18, het zou moeten kunnen maar bij sommige meiden heb ik toch wel enorm mijn twijfels zitten!

Ze tonen misschien hun 'stoere' (hoe je het maar wil noemen) karakter puur door de pubertijd, maar slaan een vreemde taal gebruik aan, trekken zich veel van de medemens aan en tonen dat terug in iets negatiefs het zijn gewoon meiden zonder normen en waarde en ik zie het steeds vaker dat er een met een bolle buik loopt.
Helaas kiezen deze meiden er vaak expres voor om zwanger te raken, en dat vind ik echt jammer!
Want ben van mening dat ze totaal nog niet weten waar ze mee bezig zijn.

In tegen deel van de meiden die een goede studie volgen, hoger op willen komen en later een mooi gezinnetje neer willen zetten.

Maar bij dat lager volk, vind ik het dus niet zo verkeerd als er naar dit alternatief word gekeken ik zelf zit niet te wachten op nog zo'n acosiaal figuur op de wereld er lopen al genoeg.
Daarnaast bestaat de mooie manier van adoptie!

Daarbij worden er ook meiden verkracht, en kan me heel goed voorstellen als ze daar door zwanger zijn geraakt die trauma willen beëindigen.

Maar wanneer je volwassen bent, door je partner zwanger bent en geen kinderwens hebt vind ik dat je de zwangerschap gewoon door moet zetten en voor adoptie moet gaan.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:13

En wie ben jij dan om te bepalen wie er onder 'lager volk' valt en wie niet?
En als iemand van 18 nou heel bewust voor het moederschap kiest, in plaats van een studie?

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:41

Ik ben niemand om wat te bepalen maar heb wel mijn mening en voorkeur.
Vind het gewoon schande wanneer er onder de 18e levens jaar gekozen word voor zwangerschap, de meiden die ik ken en in deze situatie zitten hebben niet veel bereikt.

Of ze beschikken over een heel laag diploma, en of ze zijn zelfs gestopt met een studie en geen denken aan dat hun weer naar school gaan ze zitten alleen maar thuis en leven op hun ouders kosten vaak via een uitkering (waar werkende mensen uit eindelijk voor betalen)
En of ze hebben een oudere kerel die er fulltime voor kan werken, en de weekenden bij zijn matties door brengen.

Financieel gezien zijn ze dus al niet sterk genoeg, studie en werk zijn totaal niet belangrijk (hoe willen ze hun kindje dan iets bij brengen?) daar naast slaan ze de raarste en onbeschofste dingen uit hun mondje.

Ze zeggen dat ze zich van niemand wat aan trekken en er dus sch**t aan hebben wat een ander zegt, maar op facebook en andere commerciele sites merk je dat ze er echt wel wat van aantrekken want 9 van de 10 keer staan er zinnen op die daar betrekking tot hebben.

Dus ik ben gewoon van mening dat deze kinderen verwaarloosd worden, en natuurlijk zijn er moeders onder de 18 die het goed doen en er vaak ook niet bewust voor gekozen hebben die steun krijgen door ouders maar dan moet ik er ook bij zeggen deze mensen zijn vaak hoger op geleid en tonen meer normen en waarde en dat is wat ik belangrijk vind wanneer jij een kind op gaat voeden.

Wat bereikt een kind met een moeder, die elke week op stap gaat? Niet stevig in de schoenen staat?
Alle scheldwoorden op het puntje van de tong liggen? Er zelf bij lopen met een rassen voorkeur (lonsdale, en van die vuilnis zak pakjes) waar dan ook nog hun kind eens in gestopt word? Waar scholing en toekomst niks uit haalt? Vertel mij wat er van zo kind terecht komt.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:30

Ik ben voor abortus. Iedereen moet dat zelf kunnen beslissen vind ik. Ik vind de toekomst voor het kind velen malen belangrijker als dat het persé geboren moet worden, en een slecht of minderwaardig leven in het verschiet heeft omdat de ouders en of moeder het niet groot kan brengen.

Wel vind ik de Nederlandse wetgeving qua aborteren te soepel. Belgie daarentegen heeft daar wel een mooie wetgeving voor waar ik het op die manier mee eens ben.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:05

Hoe is het in Belgie dan anders t.o. Nederland?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:19

LillLady schreef:
Maar wanneer je volwassen bent, door je partner zwanger bent en geen kinderwens hebt vind ik dat je de zwangerschap gewoon door moet zetten en voor adoptie moet gaan.

Gut wat zullen die kinderen blij zijn en een gelukkig leven hebben :( Dit is toch grote flauwekul... Wees blij dat je mensen de keuze én de vrijheid hebben om te bepalen of ze het door willen zetten of niet. Iets te makkelijk om stellen die zwanger worden dus altijd te verplichten het door te zetten. En adoptie: leuk hoor, maar voordat zo'n kind geplaatst is gaat er ook weer even over heen en juist de binding in de eerste maanden is heel belangrijk

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:21

LillLady schreef:
Vind het gewoon schande wanneer er onder de 18e levens jaar gekozen word voor zwangerschap, de meiden die ik ken en in deze situatie zitten hebben niet veel bereikt.

De rest quote ik maar niet eens... Wie ben je zelf dan, vraag ik me af !

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:35

Netje schreef:
En adoptie: leuk hoor, maar voordat zo'n kind geplaatst is gaat er ook weer even over heen en juist de binding in de eerste maanden is heel belangrijk
Dus dan maar liever weghalen die hap? Als we over flauwekul gaan hebben vind ik dit dan ook wel een sterke.. Binding is wat lastig dus dan maar abortus.

Dit soort onderwerpen zijn altijd heel lastig je hebt vrijheid t.o bescherming. Maar gaan bepalen wat voor soort leven iemand minimaal moet hebben (drie lastige beginmaanden (kind gaat gewoon naar een gastgezien, dus die binding valt wel mee) of opgroeien bij een ouders die in eerste instantie het kind liever niet hadden gaat mij iets te ver.

Keuze voor abortus prima, maar gaan bepalen dat je beter abortus kunt plegen want adoptie is zielig gaat mij een beetje ver.. Erg ver zelfs. Abortus is niet zielig? Wat wordt volgende? Minimaal inkomen en zit je er onder dan maar naar de kliniek.

Veel mensen roepen hier maar wat over ‘iets te bieden hebben aan een kind’, maar ondertussen staan ze wel aan wal te roepen en vermoed ik zo dat ze weinig ervaring met de omstandigheden waarin een kind kan opgroeien. Allemaal idealen over hoe een kind het best op kan groeien.., maar in de praktijk zijn er zat mensen die het wel kunnen. Ik vind het nogal wat om tegen een bijstandsmoeder te roepen ja je had ze beter weg kunnen halen, want veel centen heb je niet. Want dat zie je dus hier regelmatig voorbij komen.. Als je weinig geld hebt en jong bent, ach doe maar abortus dat is geen leven voor een kind.

M.i. niet aan ons om te bepalen/ beslissen :+ (Slechts aan de moeder/vader enz.)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:41

Sammie, als de binding wat "lastig" is dan kan een kind een zeer ernstige hechtingsstoornis krijgen.
Heel veel adoptie kinderen krijgen hier mee te maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:58

Dat weet ik :) Ik ken er in mijn omgeving een aantal. Ken er ook die nergens last hebben, dat is in mijn omgeving toch de meerderheid. Maar dan nog wil ik niet gaan bepalen dat die stoornis dusdanig erg genoeg is om maar te zeggen je had er maar beter niet kunnen zijn. Dood is dood. En leven is niet altijd makkelijk, je wil het beste voor jezelf en voor je kinderen, maar behoeden voor alle slechte dingen is onmogelijk. Maar om dan maar te zeggen je had er beter niet kunnen zijn. Ik vind dat echt (te) ver gaan.

Dwz die mensen met de stoornis zullen ook niet allemaal roepen ik had beter dood kunnen zijn.. dus waarom dan vooraf gaan bepalen (voor een ander) dat dat maar maar beter was geweest.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:40

Netje schreef:
LillLady schreef:

De rest quote ik maar niet eens... Wie ben je zelf dan, vraag ik me af !

Wie ik ben? Een jonge dame die hard werkt voor de toekomst, werk aan een studie zo dat ik straks financieel goed sta! Wanneer ik dan ooit een kinder wens zou krijgen kan ik het kind het beste aan bieden alleen op het financiele vlak al gezien, daarbij ben ik van mening wanneer je meer levens ervaring hebt en je eigen jeugd goed hebt afgerond je een betere moeder zal zijn.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:08

Sammie schreef:
Dwz die mensen met de stoornis zullen ook niet allemaal roepen ik had beter dood kunnen zijn.. dus waarom dan vooraf gaan bepalen (voor een ander) dat dat maar maar beter was geweest.

Dood zijn is toch echt iets anders dan helemaal nooit geboren zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:14

<Ik hoop voor jou dat je leven zal lopen zoals je datnu in gedachten hebt en dat je tegen die tijd voldoende levenservaring hebt. Sterkte..

Dood, nooit geboren... Er wordt door een ander bwpaald dat je le en eigenlijk het niet waard is..

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:24

Sammie schreef:
<Ik hoop voor jou dat je leven zal lopen zoals je datnu in gedachten hebt en dat je tegen die tijd voldoende levenservaring hebt. Sterkte..

Dood, nooit geboren... Er wordt door een ander bwpaald dat je le en eigenlijk het niet waard is..

Of er wordt je door een ander, die vindt dat je recht hebt op een zoveel beter leven dan dat je te wachten staat, juist bewust veel lijden bespaard door deze keuze te maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:30

Staat adoptie of niet veel centen hebben gelijk aan veel lijden dan? Want dat was waar die opmerking over ging. Niet over een zwaar gehandicapt kind..

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:34

Sammie schreef:
Staat adoptie of niet veel centen hebben gelijk aan veel lijden dan? Want dat was waar die opmerking over ging. Niet over een zwaar gehandicapt kind..

Sorry, meteen voor mij een goede les om niet te bokken met andere dingen aan mijn hoofd, excuus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:38

Zelfs bij handicaps is het niet altijd juist om dat gelijk te stellen aan veel lijden. Maar de kans dat je lijdt is wel een stuk groter als geadopteerd kind, als kind opgroeiend in een erg arme omgeving of als kind met een handicap.