Als je nu moest gaan stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Als je nu moest gaan stemmen...

VVD
170 (17%)
CDA
27 (2%)
PvdA
64 (6%)
Sp
197 (20%)
Pvv
190 (19%)
Groen links
37 (3%)
D66
89 (9%)
PvdD
27 (2%)
Sgp
9 (0%)
Anders
28 (2%)
Blanco
22 (2%)
Weet het écht niet
101 (10%)

Totaal aantal stemmen: 961

purny

Re: Als je nu moest gaan stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:39

tuurlijk. Waar je "vroegah" 3 guldentjes voor iets neertelde, tel je tegenwoordig 3 euries voor neer ;) Dat weet iedereen en net zo goed Henk en Ingrid ook :+ Maar terug naar de gulden gaat het hem niet worden, ik schat meer dat Wilders het gezegd heeft om in de hoop nog zetels te winnen in de peilingen. En nu is hij ineens weer tegen de aanbesteding in het OV...

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:46

Ik had en heb een eigen bedrijf(je). Toen de euro ingevoerd werd heb ik de prijzen exact omgezet, geen cent meer heb ik geteld. Toch vertelde men dat ik zo duur geworden was. Ik heb een tijd dubbele prijzen moeten hanteren om dat duidelijk te maken.

@ Gohya: Weet je zeker dat de energieprijzen in ene 2,2 x zo duur werden na de omzetting naar de euro? Heb je de afrekeningen van die tijd nog? Wil je dat, om mij een plezier te doen, eens helemaal uitzoeken?

En aan de mensen die zeggen dat de uitgaven zo absurd zijn gestegen: hoe zit dat met jullie inkomsten in de oude waarde van de gulden?

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:04

@kanniet
Ik zal op mijn bankafschriften gaan zoeken naar het bedrag in guldens wat ik toen betaalde aan gas/stroom.
Ook van de huur zal ik opzoeken.
Ik had toendertijd een uitkering en die werd van gulden gehalveerd naar de euro.Een v.b. toen rond de 1500,- gulden werd rond de 650 euro.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:11

Gohya, je laat nog buiten beschouwing dat je niet weet welke koers de gulden zou zijn gegaan, als we die hadden gehouden (denk aan inflatie ed).

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:14

gohya schreef:
@kanniet
Ik zal op mijn bankafschriften gaan zoeken naar het bedrag in guldens wat ik toen betaalde aan gas/stroom.
Ook van de huur zal ik opzoeken.
Ik had toendertijd een uitkering en die werd van gulden gehalveerd naar de euro.Een v.b. toen rond de 1500,- gulden werd rond de 650 euro.

Niet alleen je laatste betaling in guldens, maar ook wat je eerste betaling in euri was, anders weet je nog niets. Als het goed is werd jouw maandelijkse bijdrage niet verhoogd of verlaagd. Waarschijnlijk heb je ook geen verlaging van je uitkering gehad, dus als je dat ook wil staven met documenten?

Het is echt niet dat ik je niet wil geloven, maar soms speelt het menselijk brein iemand behoorlijk de parten. En dat geldt voor iedereen. Daarom ben ik zelf vaak verrast over cijfertjes.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:22

In België staat in sommige winkels het bedrag in francs nog steeds aangegeven, in de eerste jaren was dat overal dus iedereen kon zien dat het niets uitmaakte, alleen een andere munt

Ik weet nog wel dat de cafe's en met name de terrassen over het guldenteken gewoon een euroteken plakten

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:38

Heb even vlug,vlug gekeken naar wat afschriften en zie dat ik in 1997 112,- gulden betaalde aan de NUON.
In 2004 zie ik bedragen van 176,- euro.[is in guldens dus 352,-].Ik vind van 112,- gulden naar de 352,- in 7 jaar tijd wel een enorme verhoging,als dat de reden zou zijn?
Ik moet nog verder zoeken naar de laatste betaling in guldens en dan de eerste betaling in euro's.
Maar aan de bedragen van '97 en 2004 zie je al dat het is omgezet naar de euro.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:43

geerke schreef:
Ik denk toch dat de Euro ons min of meer de das heeft omgedaan.

Daar blijf ik idd ook van overtuigd.
Het is ook vast geen toeval dat vanaf die tijd we gemiddeld iedere 2 jaar naar de stembus konden gaan.
Als je alleen al kijkt naar de horeca...hoeveel hebben de deuren al niet moeten sluiten?
Dat is de aanzet geweest van de hele malaise waar we nu mee te kampen hebben.
De zuidelijke landen lachen in hun vuistje...we worden nu al "een zuidelijke in het noorden" genoemd.
Deze ellende is niet iets van de afgelopen anderhalf jaar maar speelt al ruim 10 jaar.

Ik zie nu het voorbeeld van Gohya....dat is toch niet normaal??!!

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:44

Ik vind dat je dat niet goed kan vergelijken. Zit een te groot tijdsbestek tussen.
Heb je niet van 2001 en van 2002? Dat ligt direct tegen elkaar aan.

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:46

@patatkraam
Dát ga ik nog opzoeken.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:47

Oke, daar ben ik juist wel benieuwd naar namelijk. :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:48

Toch weer pvv denk ik ....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:53

Onassa schreef:
Daar blijf ik idd ook van overtuigd.
Het is ook vast geen toeval dat vanaf die tijd we gemiddeld iedere 2 jaar naar de stembus konden gaan.
Als je alleen al kijkt naar de horeca...hoeveel hebben de deuren al niet moeten sluiten?
Dat is de aanzet geweest van de hele malaise waar we nu mee te kampen hebben.
De zuidelijke landen lachen in hun vuistje...we worden nu al "een zuidelijke in het noorden" genoemd.
Deze ellende is niet iets van de afgelopen anderhalf jaar maar speelt al ruim 10 jaar.

Ik zie nu het voorbeeld van Gohya....dat is toch niet normaal??!!

Dat heeft met de euro te maken :? :?

De hele wereld is in recessie dat heeft niets te maken met de muntsoort en iedere 2 jaar naar de stembus, hoe kom je erop. Wel eens van provinciale en gemeente verkiezingen gehoord _O- _O-

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:07

patatkraam schreef:
Ik vind dat je dat niet goed kan vergelijken. Zit een te groot tijdsbestek tussen.
Heb je niet van 2001 en van 2002? Dat ligt direct tegen elkaar aan.

Nou als ik dat verschil bekijk vind ik dat echt hoog hoor, kan je zo zeggen dat bij ons persoonlijk onze gezamelijke inkomsten niet zo hard gestegen zijn om die hogere kosten op te vangen.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:16

gohya schreef:
Heb even vlug,vlug gekeken naar wat afschriften en zie dat ik in 1997 112,- gulden betaalde aan de NUON.
In 2004 zie ik bedragen van 176,- euro.[is in guldens dus 352,-].Ik vind van 112,- gulden naar de 352,- in 7 jaar tijd wel een enorme verhoging,als dat de reden zou zijn?
Ik moet nog verder zoeken naar de laatste betaling in guldens en dan de eerste betaling in euro's.

Gohya, je had het niet over prijsverhogingen, maar over het bij de omzetting van gulden naar euro de pijzen bijna verdubbelen en je salaris halveren. Wat je nu schrijft heeft met wereldeconomie, energieprijzen, inflatie en misschien ook met de invloed van de euro te maken.
Laatst bijgewerkt door kanniet op 26-04-12 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:27

Nou ik had het wel, op een terasje in scheveningen betaalde in september voor de invoering van de euro 7,50 gulden voor een vodka rebull. september na de invoering van de euro betaalde ik 7,50 euro voor het zelfde drankje.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:28

wendyenbram schreef:
Nou ik had het wel, op een terasje in scheveningen betaalde in september voor de invoering van de euro 7,50 gulden voor een vodka rebull. september na de invoering van de euro betaalde ik 7,50 euro voor het zelfde drankje.

Hoe weet je dat na al die jaren zo zeker?
Of heb je het op papier voor je liggen met data?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:30

wendyenbram schreef:

En jij hebt dat betaald? Ik zou opgestapt zijn, echt waar.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:37

Ik ben in september 2002 getrouwd.
In die tijd gingen we 1x per jaar naar scheveningen met vrienden. het jaar NA ons trouwen in 2002 gingen we naar madurodam en daarna nog even naar "ons" terrasje.

we hebben een drankje genomen, en tegelijk onze dochter van toen 3 weken oud geflest.
en toen de rekening gevraagd. en idd wij hebben een tic om van uitstapjes de bonnetjes LANG te bewaren.
ik schrok me wild na het zien van de rekening, en heb thuis de schoenendoos met bonnetjes gepakt en idd was gewoon de f teken voor e vervangen.

opstappen hebben we gedaan NA betalen van de rekening. en nooit meer geweest.

wij denken idd dat sommige bedrijven er een slaatje uit hebben willen slaan. zal ook wel met opstartproblemen te maken hebben?
Maar door diegene die alles verdubbelt hebben is alles in elkaar gekeldert (denk ik) dat is èèn reden geweest dat mensen de hand op de knip gehouden hebben.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:40

patatkraam schreef:
.

Hoe weet je dat na al die jaren zo zeker?
Of heb je het op papier voor je liggen met data?[/quote]

Dat zijn dingen die je niet op hoeft te schrijven, dat geeft zo'n schok effect, dat vergeet je gewoon nooit meer.
Net als ik nooit zal vergeten dat ik jaren geleden in de efteling aan zo'n kraampje voor een klein flesje spa blauw 2,25 moest betalen....heb die verkoper nog gevraagd of hij geen fout op de lijst had gezet, maar nee hoor...waren "normale" prijzen....nou, aan me hie aan me haa!
Nu weet ik niet wat datzelfde flesje in het gulden tijdperk gekost heeft hoor.
Maar daar valt je mond zo van open, dat vergeet je gewoon echt niet meer.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:42

wendyenbram schreef:
wij denken idd dat sommige bedrijven er een slaatje uit hebben willen slaan. zal ook wel met opstartproblemen te maken hebben?
Maar door diegene die alles verdubbelt hebben is alles in elkaar gekeldert (denk ik) dat is èèn reden geweest dat mensen de hand op de knip gehouden hebben.

Nu is het wel zo dat de huren van strand tenten en panden ook schrikbarend duur zijn geworden na de komst van de euro, dus een gedeelte zal dan ook door berekend moeten worden aan de klant...maar een totale 100% verhoging gaat een stap te ver.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:49

kanniet schreef:
@ Sonja: PVV was geen coalitiepartner, daarin ben je onjuist geïnformeerd. Hij was oa geen coalitiepartner omdat hij niet genoeg juiste personen had om daar in te stappen. Daarom is de gedoogconstructie aangenomen. PVV beloofde hierin de coalitie op vooraf afgesroken punten aan een meerderheid in de kamer te helpen, op voorwaarde dat enkele PVV standpunten ook gerealiseerd zouden worden. Bij alle zaken waar geen afspraken zijn gemaakt in de gedoogconstructie is hij oppositie en als zodanig niet meer en niet minder dan alle andere oppositiepartijen. Het vreemde is dat deze partijen niet verweten wordt eea niet gerealiseerd te hebben en de PVV wel.
Politiek, en dan vooral politiek in een meerpartijenstelsel zoals dat in Nederland bestaat, is een kwestie van onderhandelen. Voor iedereen geldt dat water bij de wijn gedaan moet worden. Ook de oppositie doet dat om andere zaken wel gedaan te krijgen. Minder van het een om het ander wel gerealiseerd te krijgen.

Verder is internet internet en als je de indruk krijgt dat ik boos ben krijg je niet de goede indruk. Meer teleurgesteld dat niet met feiten gediscussieerd wordt, óf met achterhaalde dingen (zoals dat knip-plak filmpje van Dion Graus. Het was al lang bekend dat hier de feiten op een grove manier verdraaid werden -zelfs het nos jouraal doet hieraan mee-, maar dát hoor je achteraf niet meer) óf door mensen uit te schelden. En dat vind ik bijzonder jammer.

En wat betreft die democratische partijstructuur: De structuur van de partij is voor mij minder van belang. In dit geval ben ik van mening dat een democratisch bestuur nog niet kan, ik denk dat dat meer kapot zou maken dan goed zou doen. Ook partijen met een meer democratische structuur hebben niet altijd de democratie in een hoog vaandel staan, kijk maar het referendum enkele jaren geleden over europa. Nederland stemde "nee" en de coalitie van dat moment dramde "ja" door met alle gevolgen van dien.

ik weet dat hij geen standaard partner is/was. geen onjuist geinformeerd persoon hier, ik zeg ook nergens dat hij partner is, alleen dat hij in de coalitie zat,
niet in welke vorm, ik heb het ook niet over nieuws en media gehad want de media is gewoon 1 grote telegraaf bende tegenwoordig met een erg hoog SBS6 gehalte die de boel graag naar hun hand zetten, eenzijdig belichten of idd soms zelf wel heel creatief knip en plakwerk toepassen om het nieuws maar dramatisch genoeg te krijgen.

dat er gescholden word is me nog niet opgevallen, ik heb zelf wel benoemd dat ik Wilders een onbeschofte kwast vind, maar let wel, vind, niet dat hij het is .

wat betreft mijn posts over wilders, ik heb hem dingen horen zeggen en zien schrijven, dingen waar hij keihard voor ging zogezegd en opeens is er stilte, of een tegenovergesteld geluid , maar wat me gewoon veel meer tegen staat is het meewaaien met wat de VVD en het CDA willen en dan opeens de stekker er uit trekken terwijl alles in kannen en kruiken was voor zover bekend.

ik geef trouwens ook de schuld niet direct aan Wilders, wat er nu gebeurt is is iets wat ik aan heb zien komen en wat het CDA en de VVD mag ik hopen toch ook wel hadden verwacht, niet zozeer dat het op dit moment op deze manier gebeurde , maar wel dat er een breekpunt zou komen.

de democratische structuur van de partij, ik heb hem even dik gedrukt in de quote, dat is nu precies wat ik bedoel, wat mij betreft is die partij gewoon nog lang niet klaar, hij had in de oppositie moeten blijven en eerst zijn eigen partij op orde hebben voordat je daadwerkelijk in welke vorm dan ook in de coalitie gaat zitten

en uiteindelijk is regeren inderdaad heel vaak telkens weer een compromis sluiten met je coalitiepartners en ja, dat dat uiteindelijk niet gelukt is nu, dat zeg ik niet met wijzend vingertje naar WIlders, maar naar drie partijen, VVD verwijt ik net zo goed van alles, CDA ook, maar ja ik kies niet voor het CDA, dus die verliezen niets aan me, de VVD wel, want ondanks dat ik de afgelopen malen rechts heb gestemd, blijft er momenteel niets rechts over wat vertrouwen wekt bij mij...

de politiek is een bende en de media helpt hier vrolijk aan mee :+

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:19

kanniet schreef:
gohya schreef:

Gohya, je had het niet over prijsverhogingen, maar over het bij de omzetting van gulden naar euro de pijzen bijna verdubbelen en je salaris halveren. Wat je nu schrijft heeft met wereldeconomie, energieprijzen, inflatie en misschien ook met de invloed van de euro te maken.

Ik ga je bewijzen dat de gulden toen gewoon euro's werden.[niet van álles hoor].
Wat ik net zei was alvast een voorbeeldje,ook zonder de verhoging kan je al zien dat het niet klopt!
Wij hadden een bruin café een aantal jaren geleden in Ehv. en het glas bier van toen 1,50 gulden werd toen 1,50 euro.
Maar ik ga je laten zien dat het écht waar is. ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:27

gohya schreef:

Ik heb mijn huisje in januari 2001 gekregen, net voor de euro dus.
De eerste termijnbedragen waren 80 gulden, ik heb dat omgezet naar 110 gulden voor de zekerheid.
Later werd dat 70 euro per maand maar daar kwam ik niet mee rond.
Toen ik vorig jaar november wegging was het normale termijnbedrag 120 euro.

Gohya, wij moesten toen voor restaurants de prijzen van de menukaarten aanpassen. een cola 2 gulden zou 80 cent worden maar dat vonden ze wel erg banketstaaf klinken dus dat werd 1.20.
Ik heb de krant zelfs nog gehaald (niet met naam en toenaam) omdat de loempia op de markt meteen van 1.50 gulden naar 1 euro ging op 2 januari.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 14:47

geerke schreef:
hier in frankrijk hebben ze van de franse frank een euro gemaakt....factor 6.
Laatst steeg mijn baal hooi in prijs....van 10 euro naar 12.50....aardig percentage dus.
(nog niet duur voor 200 kilo natuurlijk)
Ik denk toch dat de Euro ons min of meer de das heeft omgedaan.

Damn! das goedkoop, als ik omreken betaal jij 62.50 voor een ton! Wij betalen hier 200 voor een ton!