respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 15:53

Noem het dan een variatie erop, maar ik denk inderdaad wel dat als mensen met Gods liefde naar elkaar zouden kijken in plaats van vol afgunst, machtswellust en geldwolveritis, de wereld er een stuk beter uit zou zien.
En dan zeg ik niet dat dat recht aan gelovigen is voorbehouden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 15:55

Zie je, dan zijn we het met elkaar eens ;)
Als atheist zijnde hoeft het voor mij niet zozeer god´s liefde te zijn, ik denk dat gewone liefde, tolerantie, ruimdenkendheid prima voldoet.

Asciugamano

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:30

Maar dat heeft niks met 'Gods liefde' te maken.
Dat is alleen maar in de bijbel gezet om hele groepen mensen dezelfde regels op te leggen. Is meer politiek dan religie. Is ook niet voor niks dat heidense gebruiken ineens Christelijk werden. Alleen maar om die heidenen onder het Christendom te krijgen. Het zijn natuurlijk wel een beetje populaire kreten dus komt/kwam het de kerk wel goed uit om dit in de bijbel te vatten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:23

Dat vind jij, dat het niet met Gods liefde te maken heeft ;) Ik denk daar toch wel heel anders over. Jezus predikte liefde, de Tien Geboden zou je kunnen samenvatten met het woord liefde, dat is niet iets wat er 'even' ingegoten is omdat het zo goed uitkwam. Die heidense gebruiken die gekerstend zijn hebben daar wat mij betreft al helemáál niets mee van doen. Dat was een slimme marketingtruc avant la lettre.

@Kuggur, dat was het antwoord dat ik verwacht had inderdaad :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:28

Haha, slimme marketingtruc? en dat het onzin is, maakt dan niet uit?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:34

Onzin? Het was destijds gewoon heel handig. Je wilt een hele bevolking meetrekken met het vieren van jouw belangrijke feesten. Dus wat doe je? Je plant ze rondom het dichtstbijzijnde volksfeest en zorgt dat de associatie naar jouw viering getrokken wordt. Dat lijkt me toch aardig gelukt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:55

sflj schreef:
Maar dat heeft niks met 'Gods liefde' te maken.
Dat is alleen maar in de bijbel gezet om hele groepen mensen dezelfde regels op te leggen. Is meer politiek dan religie. Is ook niet voor niks dat heidense gebruiken ineens Christelijk werden. Alleen maar om die heidenen onder het Christendom te krijgen. Het zijn natuurlijk wel een beetje populaire kreten dus komt/kwam het de kerk wel goed uit om dit in de bijbel te vatten.

Ja, en daar heb jij dus een punt! Zo zijn heel veel heidense "feesten" gekerstend. Om mensen hun "speeltjes" niet af te nemen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:23

Blue_Eyes schreef:
Onzin? Het was destijds gewoon heel handig. Je wilt een hele bevolking meetrekken met het vieren van jouw belangrijke feesten. Dus wat doe je? Je plant ze rondom het dichtstbijzijnde volksfeest en zorgt dat de associatie naar jouw viering getrokken wordt. Dat lijkt me toch aardig gelukt.

Ja hoor. Gewoon de werkelijkheid een beetje aanpassen, zeg maar. ;)

Ach, en doodnormale normen en waarden, 10 geboden noemen en zeggen dat God dat zo verzonnen heeft, kwam ook wel goed uit he?
En als je bang bent dat mensen zich toch van je (geloof) afkeren, verzin je gewoon hel en eeuwige verdoemenis zodat ze uit angst wel blijven komen enz enz.

Allemaal 'handige marketingtrucs?' ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:24

Ik vrees dat je niet zo op de hoogte bent van de 'doodnormale normen en waarden' in die langvervlogen tijden :')

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:26

Hahaha, nee toen was ik nog niet geboren. Jij wel?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:33

Ja, zo oud ben ik wel.... denken mijn leerlingen :') Ik heb me in ieder geval wel uit en te na verdiept in verschillende culturen uit die tijd en geloof me dat dat geen lekkere tijden waren.

Maar goed. Dit heeft geen zin, is een tijdrovend, energierovend gesprek dat niets oplevert. Ik ga mijn pas-geopereerde oogjes rust geven. Slaap lekker.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:54

O, ik vond dat we wel goed bezig waren! Weltrusten!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:27

Ik heb wel eens ergens gelezen dat onder het germaans recht, de vrouw altijd nog meer rechten had dan onder het ingevoerde christendom (karel de grote, de grote womanizer, had het helemaal niet met vrouwen en hun rechten en heeft ze onder christelijk mom nog verder ingeperkt).

Verder zijn zaken als de heilige drie-eenheid enz. gewoon in een vergadering vastgesteld en hebben niet echt een oorsprong in wat jezus predikte waarschijnlijk, maar zijn dus uitkomst van een theologisch debat, ergens in de 4de eeuw na christus zo uit mijn hoofd (kan het mis hebben)

Jezus was gewoon een aardige Jood die love, peace and understanding predikte en een soort sekte oprichtte, helemaal niets mis mee natuurlijk, na zijn dood is daar het christendom uit ontstaan.

Maar zoals in veel gevallen, is ook hier een hoop toegeschreven aan De Grote Leider, en via mond op mond overlevering gaan zulke dingen natuurlijk al vlug een buitensporig leven leiden, dat toch ietwat ongeloofwaardig is.

Een van de meest wonderbaarlijke zaken is dan ook, hoe mensen zon wonderlijke coctail van feit en fictie als leidraad voor hun leven nemen in de 21ste eeuw.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:28

sflj schreef:
O, ik vond dat we wel goed bezig waren! Weltrusten!

Ik eigenlijk ook!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:18

Bij de kelten hadden vrouwen de zelfde rechten en plichten als mannen, die konden zelfs legeraanvoerder worden! Vochten ook gewoon mee. Dat was de reden dat romeinen de kelten als barbaren zagen, want ja, welk volk laat het vrouwvolk mee vechten?

Het was een romeinse keizer die een vergadering belegde met verschillende hoofden, van de inmiddels verschillende christelijke stromingen, om eenheid te krijgen binnen het christendom net als in het leger, en er werd gelijk gedacht aan het politieke doel om alle neuzen de zelfde kant op te krijgen. Dus heidense feestdagen werden als christelijke ingelijfd.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:18

Babootje schreef:
Babootje schreef:
Geloven in "iets" zonder gezicht en waaraan je geen verantwoording hoeft af te leggen over je handelwijzen en gedrag is natuurlijk vele malen makkelijker dan te geloven in de God van de bijbel, te accepteren dat de bijbel het woord van God is en daarnaar te leven?

Kuggur schreef:
Dus jij vindt ook dat alleen mannen stemrecht mogen hebben, jouw man alle beslissingen in je gezin neemt, en als hij praat jij braaf luistert tot hij is uitgesproken en het dan met hem eens bent...?
Staat allemaal in het "woord van god", dus ik neem aan dat jij daar braaf naar leeft.
Er zijn nog meer voorbeelden te vinden waar de "moderne christen" het "woord van god" niet al te letterlijk meer neemt (en gelukkig maar).

Nee dat zegt de bijbel niet. Het is een interpretatie van een politieke partij. En verder vind ik: als moderne christenen het woord van God letterlijk zouden nemen: "Gij zult niet doden" en "Je naasten liefhebben als jezelf" dan zouden we al die ellende niet in de wereld hebben. Dus waar heb je het over. Wat is er dan zo "gelukkig maar"?

Ik heb dat eens tegen een zwaar gelovige gezegd hè? Dat ik dus die 10 geboden na leef en dat de rest me geen bal interesseert. Je zal ze de kost eens moeten geven, die dat niet doen. Niet doden is niet moeilijk meestal, maar je naaste liefhebben als jezelf wel! En om dan nog maar te zwijgen over het gij zult geen kwaad spreken over een ander. Ik had die gelovige zwaar beledigd... :+

Mbt jehova's getuigen heb ik dat probleem niet. Onze voordeur hebben we, vanwege de kou en de tocht, dichtgekit. Wij hebben dus alleen een achterdeur. En vreemd genoeg zijn er al heel wat mensen omgekeerd daar, toen ze werden geconfronteerd met een nogal blafferige Mechelse Herder... _/-\o_ Zonder gekheid: ik heb in mijn hele leven één keer met ze te maken gehad. En dat in een zwarte kousen dorp nog wel!

Wat ik verder jammer vind bij het christelijke geloof, is dat er wordt geroepen dat we geloven Jesus Christus. Die nam heel veel dingen uit het oude testament op de schop. Dáár waren de joden toen heel erg boos om en daarom hebben ze hem aan het kruis gespijkerd. Jezus predikt liefde. Als al die zwaargelovigen zich nou eens wat meer zouden willen verdiepen in wat híj te vertellen had en wat minder in wat er in het oude testament staat, zouden we het christendom kunnen noemen. Een echte christen weet meer over wat jezus vond en die was ook voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Hij had toch iets aan de hand toen met een 'minderwaardige' vrouw, die huilend zijn voeten zalfde, omdat ze één van de weinigen was die echt begreep wat ie te vertellen had?
Door jezus werd handelen in de tempel een hot item. Iedereen vond dat ie gelijk had toen ie al die kraampjes daar wegruimde. Nu doen we in onze kerken vaak niet anders en op de scholen en vinden we dat het wel kan. Vooral katholieken maken van het geloof een ware marktkraam met hun heiligenbeeldjes enzo. Jezus was vrij duidelijk idd. Volgens mij moet je die oorlogsverslagen uit het oude testamant gewoon niet meer lezen.
Nu ook weer. Heel het oude testament wordt uitgebreid besproken op school en wat leren ze over jezus? Dat ie op goede vrijdag aan het kruis werd genageld en dat ie weer op stond en that's it. Verder leren ze over een Daniel in een kuil, een noach met boot, een Jozef die zijn broers even flink laat kruipen, nadat ie was afgevoerd. Mozes... Wat doet dát er nog toe? En ja, in het oude testament staan al die belachelijke regels over minderwaardige vrouwen. Dat begint al met onze Eva. Als zij er niet was geweest, waren we apies gebleven. Voor mij is die juist een groot voorbeeld van hoe je je zelf kan overstijgen. En hoppa! Da was een vrouw! Sindsdien zijn mannen bang voor vrouwen en proberen ze vrouwen te beperken met hun regeltjes.

Het onze vader vat precies samen wat ik geloof. :D

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:59

Ik kan me niet inleven in mensen die in zo'n oud boekje geloven...
we leven toch niet meer in die tijd..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:27

Heb je dat oude boekje weleens gelezen, mymy? Of baseer je je nu op wat anderen weleens gezegd hebben of wat je denkt dat je zou moeten vinden?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:56

Wat ik me toch afvraag is waarom streng gelovigen een voorval, ongeval of wat ook linken aan "dat is gods wil", terwijl ik denk dat het een ongelukkige samenloop is geweest, of dat een of andere <lelijk woord> iets heeft veroorzaakt. Als iemand niet kan genezen, dan is het "gods wil", terwijl er bijvoorbeeld gewoon nog niet de juiste medicatie voor gevonden is of niet voldoende gezocht naar de juiste arts of welke onderbouwde reden ook. Als werkelijk alle rot dingen (ongeval, oorlog, dood, etc.) "gods wil" zijn, dan is die "god" toch eigenlijk in- en inslecht? Wie geeft hem/haar/het het recht om zo over anderen te oordelen c.q. te laten lijden? Kan me dan niet voorstellen dat er mensen zijn die die "god" dan aanbidden. Eigenlijk is die "god" een autoritair iets en daar ben ik zwaar allergisch voor.
Dit is even een hersenspinsel, die ik hardop wilde uiten. Ik wil er niemand mee beledigen, maar ik zou hier wel een onderbouwde reactie op willen. Graag zonder allerlei verwijzingen naar de bijbel, want dat vind ik niet onderbouwd. Het mooiste zou zijn als iemand een eigen uitleg zou willen/kunnen geven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:49

Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar ik geloof niet dat God verantwoordelijk is voor al het kwaad in de wereld. God is goed, en God is liefde. Wetten van God zijn wetten van liefde. God weet wat goed voor ons is, en heeft ons daarom een richtlijn gegeven waarvan Hij denkt dt dt het beste voor ons is. Of we daar wat mee doen is aan ons, want God heeft ons een eigen wil gegeven. Helaas kiezen de mensen voor het slechte, hetgeen dat God niet gemaakt heeft, en daar gaat het fout. De mensen kiezen voor macht en geld, twee bronnen van kwaad. Zo komen er oorlogen in de wereld.
Andere slechte ziektes e.d. komen ook in de wereld door de zondeval...in het paradijs is er geen ziekte. Adam en Eva zijn uit het paradijs verbannen door de zondeval en daarom leven we nu waar we nu leven, in een wereld met meer kwaad dan goed. Persoonlijk geloof ik niet in Gods wil om ons ziek te maken, maar wel in Zijn mogelijkheid tot genezen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:29

Geloof jij ook in een soort tussenweg, Verootjoo? Dat er bijvoorbeeld mensen zijn die zich wel fatsoenlijk gedragen, niet kiezen voor het slechte maar zich toch een breuk lachen om beweringen als die van jou?
Of is dat volgens jou niet mogelijk?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:43

Shenavallie schreef:
Wat ik me toch afvraag is waarom streng gelovigen een voorval, ongeval of wat ook linken aan "dat is gods wil", terwijl ik denk dat het een ongelukkige samenloop is geweest, of dat een of andere <lelijk woord> iets heeft veroorzaakt. Als iemand niet kan genezen, dan is het "gods wil", terwijl er bijvoorbeeld gewoon nog niet de juiste medicatie voor gevonden is of niet voldoende gezocht naar de juiste arts of welke onderbouwde reden ook. Als werkelijk alle rot dingen (ongeval, oorlog, dood, etc.) "gods wil" zijn, dan is die "god" toch eigenlijk in- en inslecht? Wie geeft hem/haar/het het recht om zo over anderen te oordelen c.q. te laten lijden? Kan me dan niet voorstellen dat er mensen zijn die die "god" dan aanbidden. Eigenlijk is die "god" een autoritair iets en daar ben ik zwaar allergisch voor.
Dit is even een hersenspinsel, die ik hardop wilde uiten. Ik wil er niemand mee beledigen, maar ik zou hier wel een onderbouwde reactie op willen. Graag zonder allerlei verwijzingen naar de bijbel, want dat vind ik niet onderbouwd. Het mooiste zou zijn als iemand een eigen uitleg zou willen/kunnen geven.

Een antwoord geven zonder te verwijzen naar de bijbel is onmogelijk. Want je vraagt namelijk twee tegenstrijdige dingen. Waarom streng gelovigen bepaalde voorvallen linken aan "Gods wil" en dan niet kunnen zeggen wat in de bijbel daarover staat.
Omdat ik wel geloof in de bijbel als zijnde Gods woord kan ik je in ieder geval een antwoord geven vanuit wat ik hierover geloof.
Het waarom streng gelovigen ene voorval, ongeval e.d. linken aan "Gods wil" is precies wat je zegt Shenaville op zijn minst onduidelijk. In de bijbel staat juist dat "tijd en onvoorziene gebeurtenissen hen allen treft" en dat "de mens ook zijn tijd niet weet". Maar ook staat er in de bijbel dat "het loon van de zonde de dood is". Als je deze tekst niet in zijn context zou lezen, dan zou je dus kunnen denken dat mensen die dood gaan als gevolg van ziekte of een ongeval slechte dingen hebben gedaan. Dat is niet zo, want alle mensen gaan uiteindelijk dood, simpelweg omdat wij de dood van Adam en Eva hebben geerfd. Dat het loon op de zonde de dood is, betekent (zoals we ook in andere teksten in de bijbel kunnen lezen) niets anders dan dat we na de dood niet nog extra "gestraft" worden voor onze zonden bijvoorbeeld in een hel.
Alle slechte dingen die nu op aarde gebeuren en ziekte en dood zijn niet Gods wil. Hij heeft juist beloofd dat hij op zijn bestemde tijd daar een einde aan zal maken door zijn koninkrijk zowel in de hemel als op de aarde te vestigen. Jezus leven op aarde was een voorafspiegeling van hoe het leven onder dit koninkrijk zou zijn. Het genezen van zieken en het opwekken van doden een voorafspiegeling van het verdwijnen van ziekte en dood. De periode waarin alle ellende op de wereld steeds meer lijkt toe te nemen, wordt in de bijbel duidelijk omschreven als "tekenen van de laatste dagen" voordat God daaraan een einde zal maken.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:20

Het moeilijke van praten over "Gods wil" vind ik dat God zich hier niet even op bokt meldt om aan te geven wat zijn wil nu eigenlijk is, of is geweest.... Gods wil kan door iedereen naar believen ingevuld worden, en daarmee raakt het in mijn ogen steeds verder af van wat Gods wil werkelijk geweest zal zijn, omdat de beweringen tegenstrijdig zijn.

Als er oorlog uitbreekt, mensen dood gaan van de honger, etc. roept de een dat dat Gods wil is, en de ander dat God dat zo niet heeft gewild. Aan ieder de vrijheid te geloven wat die wil, maar geloofwaardiger wordt het er niet op wat mij betreft.

In mijn ogen is het net als een complottheorie: je kunt ze altijd kloppend maken, naar eigen believen invullen. Dat zegt daarmee nog niets over hoe waarheidsgetrouw het is, of het de werkelijkheid betreft.
Personlijk, en daar wil ik niemand mee kwetsen, vind ik het arrogant om te denken dat we weten hoe God iets heeft bedoeld. In mijn ogen kunnen we beter zegen: 'we weten niet wat de bedoeling ervan is geweest, maar het gebeurt en dus is het aan de mens om er wel of niet iets mee te doen.'

Ook de uitspraak "als mensen met Gods liefde naar elkaar zouden kijken in plaats van vol afgunst, machtswellust en geldwolveritis, de wereld er een stuk beter uit zou zien" is voor mij een dooddoener (wat niet wil zeggen dat ik niet respecteer en begrijp dat een ander dat zo wil invullen voor zichzelf!!), om de simpele reden dat ik meen dat "Gods liefde" daar niets mee te maken heeft, omdat er "individuele mensen" zijn die in staat zijn met die liefde te kijken. Door er iets heiligs of bovenaards van te maken, lijkt het in mijn ogen alsof de mens daar niet toe in staat is. Daarmee leg je naar mij idee een verantwoordlijkheid egens neer waar je geen invloed op hebt, in plaats van die neer te leggen bij diegene die er wel iets aan kan veranderen.... namelijk de mens.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:22

sflj schreef:
Geloof jij ook in een soort tussenweg, Verootjoo? Dat er bijvoorbeeld mensen zijn die zich wel fatsoenlijk gedragen, niet kiezen voor het slechte maar zich toch een breuk lachen om beweringen als die van jou?
Of is dat volgens jou niet mogelijk?

In de Bijbel staat dat ieder die in Jezus gelooft een eeuwig leven bij God zal hebben en dat God zal oordelen op de dag des oordeels. Hoe Hij zal oordelen over mensen die niet geloven weet ik niet.

Wat is goed en wat is slecht is een zeer moeilijke kwestie ;) Zelf geloof ik dat je Jezus nodig hebt in je leven om op het goede pad te blijven namelijk. Het 'goede' pad is een moeilijk pad vol beproevingen, het 'slechte' pad lijkt het makkelijkste pad, breed en eenvoudig te begaan. Je hebt m.i. Jezus ervoor nodig om het pad te begaan.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:28

Ik noem Jezus liever mijn geweten.... Voor mij is de bijbel een symbolische uiting van mensen. Jezus staat dan symbool voor je eigen geweten. God staat centraal voor het geloof in jezelf. Als ik niet in mezelf zou geloven, zou ik welicht de bijbel gaan lezen en in God geloven ;)
Ik ben van mening dat de mens zelf in staat is om het goede pad te kiezen, en ook de verantwoordelijkheid bij zichzelf moet leggen indien dat niet lukt. Mensen die niet op het goede pad waren, kunnen in mijn ogen op het goede pad komen ook zonder in God, Jezus en de bijbel te gaan geloven. En daarnaast zijn er vele strenggelovigen die het verkeerde pad bewandelen. God heeft hen kennelijk niet aan de hand genomen. De oplossing: ze moeten zichzelf bij de hand nemen.

Nogmaals: ik denk dat de bijbel symbolisch is.