Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sflj schreef:Maar dat heeft niks met 'Gods liefde' te maken.
Dat is alleen maar in de bijbel gezet om hele groepen mensen dezelfde regels op te leggen. Is meer politiek dan religie. Is ook niet voor niks dat heidense gebruiken ineens Christelijk werden. Alleen maar om die heidenen onder het Christendom te krijgen. Het zijn natuurlijk wel een beetje populaire kreten dus komt/kwam het de kerk wel goed uit om dit in de bijbel te vatten.
Blue_Eyes schreef:Onzin? Het was destijds gewoon heel handig. Je wilt een hele bevolking meetrekken met het vieren van jouw belangrijke feesten. Dus wat doe je? Je plant ze rondom het dichtstbijzijnde volksfeest en zorgt dat de associatie naar jouw viering getrokken wordt. Dat lijkt me toch aardig gelukt.
Babootje schreef:Babootje schreef:Geloven in "iets" zonder gezicht en waaraan je geen verantwoording hoeft af te leggen over je handelwijzen en gedrag is natuurlijk vele malen makkelijker dan te geloven in de God van de bijbel, te accepteren dat de bijbel het woord van God is en daarnaar te leven?Kuggur schreef:Dus jij vindt ook dat alleen mannen stemrecht mogen hebben, jouw man alle beslissingen in je gezin neemt, en als hij praat jij braaf luistert tot hij is uitgesproken en het dan met hem eens bent...?
Staat allemaal in het "woord van god", dus ik neem aan dat jij daar braaf naar leeft.
Er zijn nog meer voorbeelden te vinden waar de "moderne christen" het "woord van god" niet al te letterlijk meer neemt (en gelukkig maar).
Nee dat zegt de bijbel niet. Het is een interpretatie van een politieke partij. En verder vind ik: als moderne christenen het woord van God letterlijk zouden nemen: "Gij zult niet doden" en "Je naasten liefhebben als jezelf" dan zouden we al die ellende niet in de wereld hebben. Dus waar heb je het over. Wat is er dan zo "gelukkig maar"?
Shenavallie schreef:Wat ik me toch afvraag is waarom streng gelovigen een voorval, ongeval of wat ook linken aan "dat is gods wil", terwijl ik denk dat het een ongelukkige samenloop is geweest, of dat een of andere <lelijk woord> iets heeft veroorzaakt. Als iemand niet kan genezen, dan is het "gods wil", terwijl er bijvoorbeeld gewoon nog niet de juiste medicatie voor gevonden is of niet voldoende gezocht naar de juiste arts of welke onderbouwde reden ook. Als werkelijk alle rot dingen (ongeval, oorlog, dood, etc.) "gods wil" zijn, dan is die "god" toch eigenlijk in- en inslecht? Wie geeft hem/haar/het het recht om zo over anderen te oordelen c.q. te laten lijden? Kan me dan niet voorstellen dat er mensen zijn die die "god" dan aanbidden. Eigenlijk is die "god" een autoritair iets en daar ben ik zwaar allergisch voor.
Dit is even een hersenspinsel, die ik hardop wilde uiten. Ik wil er niemand mee beledigen, maar ik zou hier wel een onderbouwde reactie op willen. Graag zonder allerlei verwijzingen naar de bijbel, want dat vind ik niet onderbouwd. Het mooiste zou zijn als iemand een eigen uitleg zou willen/kunnen geven.
sflj schreef:Geloof jij ook in een soort tussenweg, Verootjoo? Dat er bijvoorbeeld mensen zijn die zich wel fatsoenlijk gedragen, niet kiezen voor het slechte maar zich toch een breuk lachen om beweringen als die van jou?
Of is dat volgens jou niet mogelijk?