Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:33

Lante schreef:
In principe wordt eigenlijk op elke openbare basisschool godsdienst gegeven en ook in de lessen komt het geloof natuurlijk aan bod.

Volgens welk principe? Staat het in de leerdoelen? Voor zover ik weet is dit iets wat scholen zelf mogen inrichten en het kan dus van school tot school verschillen.

Citaat:
Ik vind de openbare school een veel betere afspiegeling van de maatschappij dan een christelijke school of een islamitische school o.i.d.

Och, ook dat hangt er maar net van af. Als je in Brabant de populatie van de (in naam katholieke) buurtschool naast de openbare montessorischool zet, weet ik wel wat de realistischere afspiegeling bevat. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:11

Lante schreef:
In principe wordt eigenlijk op elke openbare basisschool godsdienst gegeven en ook in de lessen komt het geloof natuurlijk aan bod. Het is zeker niet zo dat er pasen (en kerst en pinkster en.. en ..) wordt gevierd zonder dat de leerlingen uitgelegd krijgen waar het paasfeest vandaan komt. ;) Op een openbare school zitten ook christelijke kinderen en moslims etc. Kinderen van mensen die het belangrijk vinden dat hun kinderen opgroeien in een wereld waarin het normaal is dat er meerdere geloven zijn en dat je respectvol omgaat met mensen die anders denken/geloven. Ik vind de openbare school een veel betere afspiegeling van de maatschappij dan een christelijke school of een islamitische school o.i.d.

Nu spiegel je waarschijnlijk jouw lokale school af tegen de andere scholen in Nederland (die op zich niet verkeerd klinkt). Wat jij hier nu zegt/meldt geldt zeker niet voor álle Openbare scholen. Recent heb ik met iemand gesproken ivm de OBS bij haar in de buurt die stellig zei dat er niks wordt gedaan met het geloof. Hoe het hier in de buurt zit weet ik niet. Iets te lang geleden voor mij en bovendien heb ik niet op een OBS gezeten. Verder zijn er ook iets te veel kinderen en (jong)volwassen die echt denken dat Pasen wordt gevierd omdat de paashaas dan de eieren verstopt. En Pinksteren zijn gewoon extra vrije dagen.

Je zegt dat op een OBS ook moslims zitten. Dat zal ongetwijfeld waar zijn, toch kiezen moslims liever voor een Christelijke School dan voor een OBS als er geen IBS in hun omgeving zit. Waarom? Liever een geloof dan geen geloof.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:02

Citaat:
Je zegt dat op een OBS ook moslims zitten. Dat zal ongetwijfeld waar zijn, toch kiezen moslims liever voor een Christelijke School dan voor een OBS als er geen IBS in hun omgeving zit. Waarom? Liever een geloof dan geen geloof

Het tegendeel is waar , eerst raken alle openbare scholen vol met moslims daarna pas de katholieken of christelijke
dat was ook de reden dat mijn kinderen naar een christelijke school gingen buiten onze wijk , terwijl wij geen geloof aanhangen , de openbare scholen in de buurt waren voor minimaal 90% moslims , daar zat met suikerfeest maar 1 of 2 nederlandse kindjes in de klas .
De christelijke scholen in de buurt , waren ook vnl moslims maar wel minder denk 70 %
Nu zijn alle scholen daar helemaal islam , op een enkele nederlandse leerkracht na ,
Dus de christelijke scholen zijn islam scholen geworden , want ze hoeven daar echt niet met verhalen over jesus aan te komen , islamieten mogen daar niet naar luisteren .

Sammie

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:05

Is dat jouw mening of heb je er ook nog een studie achterhangen? Mijn uitspraak is nl. gebaseerd op een grondig onderzoek dat gedaan is.

Verder kan ik echt zeer weinig aan jouw verhaal vastknopen. Gooi er eens punten en hoofdletters in, zodat het wat leesbaarder is. Dit is echt amper te lezen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:41

Lante schreef:
In principe wordt eigenlijk op elke openbare basisschool godsdienst gegeven en ook in de lessen komt het geloof natuurlijk aan bod. Het is zeker niet zo dat er pasen (en kerst en pinkster en.. en ..) wordt gevierd zonder dat de leerlingen uitgelegd krijgen waar het paasfeest vandaan komt. ;) Op een openbare school zitten ook christelijke kinderen en moslims etc. Kinderen van mensen die het belangrijk vinden dat hun kinderen opgroeien in een wereld waarin het normaal is dat er meerdere geloven zijn en dat je respectvol omgaat met mensen die anders denken/geloven. Ik vind de openbare school een veel betere afspiegeling van de maatschappij dan een christelijke school of een islamitische school o.i.d.

Helaas merk je daar in de maatschappij weinig van terug. Ga maar eens op straat staan (of makkelijker: gooi het eens op Bokt), waar Pasen en Pinksteren eigenlijk vandaan komen, wat dat betekent. Plaatsvervangende schaamte....

Citaat:
Denk je dat een hongerig kindje in Afrika iets heeft aan een sprookjesverhaal? als er dan een schepper was geweest, dan heeft die het flink verkloot..

Heb je eigenlijk meer gelezen dan alleen de laatste bladzijde? Want hier heb ik al 5x uitleg over gegeven in de afgelopen 30 pagina's, geloof ik.

Frantic schreef:
Blue_Eyes schreef:
Zo, doe normaal zeg, tsjonge. Het is maar een term, bedoeld om de discussie wat luchtiger te houden. Tss...

uhmmm de discussie gaat over evolutie theorie of God.....niet over de bijbel of de koran, dat maak jij er ( weer) van.....

Is dit een persoonlijke aanval, en waar heb ik die aan verdiend? IK ben niet over de Koran begonnen (dat was Koopto666). Sterker, dat doe ik eigenlijk nooit, want die heeft niet mijn interesse. En verder: de discussie gaat inderdaad voor een aanzienlijk deel over God, en dan komt er automatisch de bijbel bij.

@Odet; tsja, wat die man zegt vind ik ook beneden alle peil.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:46

Op alle openbare scholen waar ik ben geweest was gewoon godsdienstonderwijs, zelfs op het ZMLK hoor. ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:49

Ik heb op een aantal openbare scholen stage gelopen, maar niet overal was godsdienstonderwijs. Op sommige scholen was het op verzoek van de ouders mogelijk, maar dan moesten die specifieke kinderen er een uur handvaardigheid of tekenen voor opgeven en werd er een aparte leraar voor ingehuurd die 1 uur in de week godsdienst kwam geven aan een groepje van een kind of 6, 7.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:55

Okay, dan was dat daar dus anders geregeld, maar dan nog neem ik aan dat de leerkrachten de leerlingen wel één en ander vertellen over het geloof. Het geloof heeft namelijk een hele grote invloed gehad op o.a. de grondwet en de geschiedenis van ons land, de maatschappij en in die zin ontkom je daar niet aan op een openbare school. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:02

Dat weet ik, wat voor invloed 'het geloof' heeft gehad op deze maatschappij. Ik heb zelf maatschappijleer gegeven de afgelopen twee jaar ;)
Toch is het niet op alle scholen zo dat daar veel aandacht aan wordt besteed. Het is namelijk in de meeste lesmethoden niet echt structureel vertegenwoordigd en dus is dat vaak erg leraarsafhankelijk. Ik vind dat ook erg jammer, niet alleen omdat ik er zelf veel waarde aan hecht, maar precies wat je zegt - het is deel van ons cultureel erfgoed.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:04

Lante schreef:
Okay, dan was dat daar dus anders geregeld, maar dan nog neem ik aan dat de leerkrachten de leerlingen wel één en ander vertellen over het geloof. Het geloof heeft namelijk een hele grote invloed gehad op o.a. de grondwet en de geschiedenis van ons land, de maatschappij en in die zin ontkom je daar niet aan op een openbare school. :)

Dat het geloof ter sprake komt tijdens geschiedenis over hoe het is ontstaan, wat het teweeg heeft gebracht, zich heeft ontwikkeld etc, dat vind ik juist goed om kinderen te laten weten wat er in het verleden is gebeurd. Maar om er nu echt inhoudelijk les over te gaan geven en dat verplicht te stellen, vind ik te ver gaan. Op de basisschool konden de kinderen kiezen tussen HVO, godsdients en nog iets anders. De meeste kinderen kozen voor HVO. Dit kregen we dan 1 of uurtjes in de week.
Ik heb tijdens CKV op de middelbare school weleens de bijbel moeten lezen. Dit heb ik geweigerd, want ik hoefde daar niets over te weten. Prima als tijdens geschiedenis mij werd verteld hoe het Christendom is ontstaan en alles, maar voor de rest hoefde ik er niets over te weten. Nu ben ik er iets milder in geworden en lijkt het me wel een keer interessant om de Bijbel te lezen.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:45

Sammie schreef:
Is dat jouw mening of heb je er ook nog een studie achterhangen? Mijn uitspraak is nl. gebaseerd op een grondig onderzoek dat gedaan is.

Verder kan ik echt zeer weinig aan jouw verhaal vastknopen. Gooi er eens punten en hoofdletters in, zodat het wat leesbaarder is. Dit is echt amper te lezen.

Als je dit niet kunt lezen , heb jij op een hele slechte school gezeten , of je hebt wat moeite met lezen , dat kan ook , geeft niet .
Het grondig onderzoek waar jou uitspraak op gebaseerd is klopt niet , ga zelf eens kijken , dan zie je hoe het is ,of kun je behalve lezen ook niet zelf oordelen en geloof je klakkeloos elk onderzoek ?
in dat geval "slaap lekker " :Z

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:52

Nah, ik kan vrij goed lezen - sterker nog: ik geef er zelfs les in, maar ik kan toch echt uit jouw verhaal geen bron halen, sjonnie, anders dan je eigen ervaring. Een ervaring is per definitie subjectief en tijd- en plaatsgebonden, dus het kan best zijn dat het onderzoek waar Sammie het over heeft toch klopt.
En nog wat: we zouden het toch respectvol houden?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:54

Flosje446 schreef:
Lante schreef:

Dat het geloof ter sprake komt tijdens geschiedenis over hoe het is ontstaan, wat het teweeg heeft gebracht, zich heeft ontwikkeld etc, dat vind ik juist goed om kinderen te laten weten wat er in het verleden is gebeurd. Maar om er nu echt inhoudelijk les over te gaan geven en dat verplicht te stellen, vind ik te ver gaan. Op de basisschool konden de kinderen kiezen tussen HVO, godsdients en nog iets anders. De meeste kinderen kozen voor HVO. Dit kregen we dan 1 of uurtjes in de week.
Ik heb tijdens CKV op de middelbare school weleens de bijbel moeten lezen. Dit heb ik geweigerd, want ik hoefde daar niets over te weten. Prima als tijdens geschiedenis mij werd verteld hoe het Christendom is ontstaan en alles, maar voor de rest hoefde ik er niets over te weten. Nu ben ik er iets milder in geworden en lijkt het me wel een keer interessant om de Bijbel te lezen.

Als je er niks van weet, en de bijbel ook niet gelezen hebt, dan kun je ook geen weloverwogen keuze maken wat je wilt geloven of niet wilt geloven (vind ik) en kun je eigenlijk ook niet in een dergelijk topic meepraten. Ik wilde weten wat al die mensen bezighield die wel geloofden, dus ik volgde op de basisschool godsdienstlessen en ik heb de bijbel gelezen. Aan de hand daarvan en vele gesprekken met een dierbare vriendin (helaas overleden; Dank je Boukje) die zelf wel gelovig was en zelfs dominee wilde worden heb ik mijn eigen visie op het geloof en de Bijbel gevonden.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:58

ja mischien woont sammie in een klein gehucht , maar als je in utrecht gaat kijken , zul je niet veel nederlanders
meer in een klas vinden , tenzij je vindt dat marokanen die hier geboren zijn nederlanders zijn , in dat geval gebruik ik de term "oorspronkelijke bewoners" van Nederland wel.
Anders krijgen we daar weer 12 berichtjes over

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:03

Afgezien van het feit dat het me enigszins off topic lijkt, zie ik hier weinig verschil qua bevolking tussen de openbare basisschool links van mijn huis en de RK basisschool schuin tegenover. Ze zijn allebei ongeveer 60/40 ('(licht)bruin/wit') en dan woon ik toch echt wel midden in een grote stad.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:51

Het is hoograven waar ik bedoel daar is het 97 % lichtgetint -3% blank

maakt niet meer uit wat voor school het oorspronkelijk was , zijn nu allemaal eender
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 08-08-10 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:38

Sorry, maar ik ben leerkracht en ik weet alles van de kwartieren die je moet vullen met bepaalde vakken en uren. Op een openbare basisschool moet je tijd indelen om of godsdienst te geven of humanistisch vormingsonderwijs.
Een school mág niet eens uren van tekenen of handvaardigheid inleveren, iedereen denkt altijd maar dat is voor de leuk er bij.. Nee, alles is op het kwartier vastgesteld. Het staat wettelijk vast hoeveel kwartieren er aan welk vak moet worden besteed..

Wij geven aan het eind van het schooljaar altijd een briefje mee, waar de kinderen heen moeten godsdienst of humanistisch vormingsonderwijs.
Godsdienst betekend trouwens niet dat het alleen over het Christelijk geloof gaat. Alles komt aan bod. Van Boedisme tot de Islam..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:08

Wat mag, is een ding. Hoe scholen het doen is iets anders... Ik ben namelijk ook leerkracht.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:47

Elan_GV schreef:
Wij geven aan het eind van het schooljaar altijd een briefje mee, waar de kinderen heen moeten godsdienst of humanistisch vormingsonderwijs.
Godsdienst betekend trouwens niet dat het alleen over het Christelijk geloof gaat. Alles komt aan bod. Van Boedisme tot de Islam..

Vind ik alleen maar goed. Ongeacht of je wel of niet gelooft, het (Christelijke) geloof was vroeger sterk genoeg aanwezig om een dusdanige invloed te hebben op de samenleving zoals hij gevormd is en zoals hij nu is. Islam is nu sterk aanwezig. Boedisme minder, maar ik denk dat je er wel een breed orienteerde persoon mee kán creeren. Zou op de CBS en IBS ook meer gestimuleerd mogen worden wat mij betreft. (en dan doel ik op onderwijzen in andere geloven en de evolutietheorie e.d.)

Wat is HVO precies? Ik kan mij daar geen beeld bijvormen nl. Soort maatschappijleer?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:59

HVO probeert leerlingen ook waarden en normen, respect voor elkaar e.d. bij te brengen. Stukje ethische vorming, stukje bewust wording en ook onderwerpen als intimiteit, gewenst en ongewenst, pesten, omgaan met verschillen e.d. Is niet gebasseerd zozeer op een godsdienst, maar wel op het leven, de maatschappij. :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:40

Lante schreef:
Als je er niks van weet, en de bijbel ook niet gelezen hebt, dan kun je ook geen weloverwogen keuze maken wat je wilt geloven of niet wilt geloven (vind ik) en kun je eigenlijk ook niet in een dergelijk topic meepraten. Ik wilde weten wat al die mensen bezighield die wel geloofden, dus ik volgde op de basisschool godsdienstlessen en ik heb de bijbel gelezen. Aan de hand daarvan en vele gesprekken met een dierbare vriendin (helaas overleden; Dank je Boukje) die zelf wel gelovig was en zelfs dominee wilde worden heb ik mijn eigen visie op het geloof en de Bijbel gevonden.

Wat er allemaal precies in de Bijbel staat geschreven dat weet ik idd niet. Ik weet wel dat er in de Bijbel staat dat er een God bestaat en dat die alles heeft gecreëerd, de hoofdlijnen zijn voor mij bekend. Gisteren heb ik Genesis 1 gelezen en daar klopt al niets van. Ik vind niet dat ik de hele Bijbel hoef te lezen om een mening te kunnen hebben over het geloof. Ik geloof namelijk niet dat er een God bestaat en door de Bijbel te lezen zal ik daar alleen nog meer overtuigd van worden. Weet jij dan wel alles over de evolutietheorie?
Ik heb van kleins af aan niet geloofd. Vanuit de kerk had je iedere woensdagmiddag meisjesdag, ik ben daar één keer geweest en toen wilde ik niet meer. Iedere zomer is hier de Witte tent, ook vanuit de kerk, daar wilde ik ook nooit naar toe. Ik had al heel snel door dat God niet bestaat, net zoals dat Sinterklaas niet bestaat.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:41

Vertelt u mij maar eens exact wat er niet klopt aan Genesis 1, dan. Let wel: gelezen uit het perspectief en de bedoeling zoals het geschreven is, niet vanuit het perspectief van 'ik wil precies weten hoe de wereld ontstaan is en niet waarom' en vooral met een open vizier en niet met een poging om de bijbel zo goed mogelijk af te kraken. Ik ben ook eerlijk in deze discussie en dan hoop ik dat jij dat ook bent.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:42

Wat klopt er volgens jou niet of niks van aan Genesis 1, Flosje?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:58

Dat ik zei dat er helemaal niets van klopt, dat heb ik een beetje verkeerd gezegd. Ik bedoelde meer dat de volgorde niet klopt.

Op de eerste dag schiep God licht en duisternis, oftewel dag en nacht.
Op de tweede dag het hemelgewelf.
Op dag drie liet Hij het water samenstromen, dat Hij zee noemde. Het droge gedeelte noemde Hij aarde. Op deze dag schiep Hij ook de planten en bomen.
Op dag vier waren aan het hemelgewelf de sterren, maan en zon aan de beurt.
De vijfde dag was voor de vissen in het water en voor de vogels in de lucht.
En op dag zes schiep God de landdieren zoals het vee, de wilde dieren en de kruipende dieren. Daarna creëerde Hij de mens, naar zijn evenbeeld. De mens moest de heerschappij voeren over alle andere schepselen.
En dag zeven werd een rustdag, want Gods Schepping was klaar.

Wij maken onderscheid tussen dag en nacht doordat het 's nachts donker is en overdag licht. Dit licht komt door de zon. Dan vind ik het erg apart dat de zon pas later is ontstaan, want waar komt het licht dan vandaan? Op dag 3 ontstaan planten. Volgens mij hebben die zon nodig. Of het moeten alleen planten zijn geweest die geen zon nodig hebben om te groeien. De volgorde van het ontstaan van dieren klopt ook niet. Eerst ontstonden er waterdieren, daarna landdieren, gevolgd door vogels.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:06

dynamiek schreef:
Flosje446 schreef:
Op de eerste dag schiep God licht en duisternis, oftewel dag en nacht.
Op de tweede dag het hemelgewelf.
Op dag drie liet Hij het water samenstromen, dat Hij zee noemde. Het droge gedeelte noemde Hij aarde. Op deze dag schiep Hij ook de planten en bomen.
Op dag vier waren aan het hemelgewelf de sterren, maan en zon aan de beurt.
De vijfde dag was voor de vissen in het water en voor de vogels in de lucht.
En op dag zes schiep God de landdieren zoals het vee, de wilde dieren en de kruipende dieren. Daarna creëerde Hij de mens, naar zijn evenbeeld. De mens moest de heerschappij voeren over alle andere schepselen.
En dag zeven werd een rustdag, want Gods Schepping was klaar.

Oh men staat dit allemaal in de fabeltjeskrant of uit welk sprookje komt dit?
_O-

Er zijn al verschillende hulken geweest met het verzoek om respectvol te discussieren. Ik heb even een TeM gedaan op deze opmerking, want die voldoet daar m.i. bepaald niet aan.

Flosje, de vraag is of de volgorde belangrijk is als het gaat om de schepping. Als je goed kijkt, zie je dat op de eerste drie dagen de ruimte wordt geschapen die op de volgende drie dagen wordt ingevuld, dat daar een parallel in zit. Dat zegt al heel veel over de betekenis en de bedoeling van het eerste scheppingsverhaal: God geeft ruimte aan zijn schepselen, zorgt eerst dat de plaats waar ze komen te wonen prettig en leefbaar is.