Nederland op zijn best

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:59

Klopt hoor Patty. Op de voorbeeldberekening staat achter ieder vakje dat je moet invullen ook een vraagteken. Als je daarop klikt, staat duidelijk beschreven dat je kind wel tot je huishouden gerekend wordt. Dus met een kind heb je gewoon een meerpersoonshuishouden.

Ik had hier al eerder het voordeel geplaatst van werken boven de bijstand, en dat voordeel kan enorm oplopen. Dat komt met name door de kinderopvangtoeslag. Je moet je er inderdaad wel even in gaan verdiepen, want er is geen belastinginspecteur die je zomaar even belt om te vragen of je wel van alle toeslagen gebruik maakt. Verantwoording en initiatief ligt bij jezelf.
Bovenop alle toeslagen blijft de kinderbijslag ook nog gewoon doorlopen.

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:06

Ik heb alles gelezen (lees; alleen de op) maar toch even mn mening geven.
Mijn ouders werken beide over fulltime. al vanaf ik klein was leef ik grotendeels zonder mn ouders omdat ze er nooit zijn. ik word raar aangekeken als ik zeg dat ik kan koken, mn eigen was kan doen, kan strijken , boodschappen kan doen etc.. niet dat dit er heel veel toe doet nu, maar wat ik wil zeggen is dat ik het juist heel goed vind dat ze full time wil gaan werken! zouden meer mensen moeten doen. die kinderen kunnen prima voor zichzelf zorgen, en anders leren ze dat maar.

ik denk dat niemand het hier mee eens is, maar dit is wel hoe ik het zie !

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 15:17

faye schreef:
Maar voor een kind krijg je wel kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget. En de grens voor alleenstaand is nog altijd beduidend hoger dan bijstandsniveau. Maar goed, als iemand liever thuis zit en elk dubbeltjke om moet draaien dan zijn al deze toeslagen natuurlijk zinloos.

Faye sorry hoor maar ik begin jou een beetje zat te worden :(
Hoe vaak moet ik nu nog aangeven dat zij niet liever thuis zit!!!
Vind het nu echt vervelend worden, je wilt het niet begrijpen!!

En Patty, linkse garde???? Ik ben dus echt van de rechtse garde :D
Ik ben er ook voor dat mensen gewoon moeten werken, maar wel wat haalbaar is.

Zolang haar ex partner nog geen allimentatie hoeft te betalen is een baan boven de 24 uur voor haar niet zinvol.
Zodra haar ex partner dit gaat betalen gaat zij 32 uur werken en zal zij net boven (alle toeslagen die er dan af gaan) haar uitkering komen.
Dit mede omdat haar kinderopvang voor 4 kinderen tot laat in de avond natuurlijk aardig wat kost.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:23

nicole3939 schreef:
En Patty, linkse garde???? Ik ben dus echt van de rechtse garde :D

Ik had het tussen aanhalingstekens gezet he :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:56

marrie1996 schreef:
Ik heb alles gelezen (lees; alleen de op) maar toch even mn mening geven.
Mijn ouders werken beide over fulltime. al vanaf ik klein was leef ik grotendeels zonder mn ouders omdat ze er nooit zijn. ik word raar aangekeken als ik zeg dat ik kan koken, mn eigen was kan doen, kan strijken , boodschappen kan doen etc.. niet dat dit er heel veel toe doet nu, maar wat ik wil zeggen is dat ik het juist heel goed vind dat ze full time wil gaan werken! zouden meer mensen moeten doen. die kinderen kunnen prima voor zichzelf zorgen, en anders leren ze dat maar.

En omdat het zo goed gaat, ga je nu op kostschool in Engeland? Heb dat topic gelezen en dan krijg je toch een ander beeld....

Begrijp me goed, van mij mogen beide ouders best werken tot diep in de nacht (en sommigen hebben weinig keus dan allebei werken, al dan niet fulltime, ligt maar aan je situatie en toekomstverwachtingen) maar ik vind persoonlijk dat je ook een kind op de wereld zet om ervoor te zorgen. En als je zelf niet in de gelegenheid bent, zorg je maar dat anderen dat doen.

RoodZonnetje

Re: Nederland op zijn best

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:07

Hmm dat plaatst de post in dit topic van Marrie wel in een ander perspectief ja ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:38

Nicole, ik praat in het algemeen hoor, niet over jouw "geval".
Maar als jij haar als werkgever zo zielig vind, waarom betaal je haar dan niet meer?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:58

Sinds wanneer wordt iemands 'waarde' op de arbeidsmarkt bepaalt door de zieligheidsfactor? :o?

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 23:01

faye schreef:
Nicole, ik praat in het algemeen hoor, niet over jouw "geval".
Maar als jij haar als werkgever zo zielig vind, waarom betaal je haar dan niet meer?

Dat wil ik wel, maar zolang zij geen allimentatie krijgt en bij mij een hoger salaris krijgt gaan alle toeslagen eraf omdat ze dan daar niet meer in aanmerking voor komt. En dan komt zij netto dus lager uit.
Wij zijn daarmee heel wat aan het rekenen geweest.

De enige mgelijkheid is op de allimentatie wachten.... en ja ik kan niet zolang wachten het seizoen begint weer.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 00:21

Dat alle toeslagen eraf gaan is trouwens onzin zolang ze niet meer verdient als 29.000 (zoiets) per jaar gaat verdienen.
Ze zullen hooguit iets lager worden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 08:08

zonnebloem18 schreef:
Dat alle toeslagen eraf gaan is trouwens onzin zolang ze niet meer verdient als 29.000 (zoiets) per jaar gaat verdienen.
Ze zullen hooguit iets lager worden.

Is echt geen bullshit.

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:18

randalinpony schreef:
marrie1996 schreef:
Ik heb niet alles gelezen (lees; alleen de op) maar toch even mn mening geven.

En omdat het zo goed gaat, ga je nu op kostschool in Engeland? Heb dat topic gelezen en dan krijg je toch een ander beeld....

Begrijp me goed, van mij mogen beide ouders best werken tot diep in de nacht (en sommigen hebben weinig keus dan allebei werken, al dan niet fulltime, ligt maar aan je situatie en toekomstverwachtingen) maar ik vind persoonlijk dat je ook een kind op de wereld zet om ervoor te zorgen. En als je zelf niet in de gelegenheid bent, zorg je maar dat anderen dat doen.

Nee ik zeg ook niet dat het goed gaat. dat gaat het ook echt helemaal niet, daarom ga ik ook weg. Ik wou alleen aangeven dat ik het best vind kunnen als die moeder gewoon full time gaat werken en die kinderen voor zichzelf zorgen. niks mis mee toch?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:22

Mwaah, jou situatie is dan wel weer het andere uiterste. Maar ik denk dat een moeder best een baantje kan hebben. Een kind gaat niet dood van een paar uurtjes in de BSO.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:38

Wat zijn we weer lekker hard vr elkaar :??

Kijk, ik ben ook thuis, weliswaar op een andere manier, maar toch, mocht ik (kunnen) gaan werken kom ik altijd lager uit en ik heb heel me leven bijna verder full-time gewerkt, de gekste uren eerst zelfs.

degene dat hier zo hard reageren hebben, bij de meesten toch, zélf hier geen ervaring mee, maar het is gew echt zo, vele toeslagen vallen écht weg of zo goed als weg als je full-time gaat werken, plus dat menig (klein) kindje er absoluut niet beter van wordt van hele dagen in de opvang te zitten, àls je dan al een goede opvangplek vindt waar je in vertrouwen kan en je kind het goed heeft wanneer jij werkt, om nog maar te zwijgen van wat je aan opvang kwijt bent, in mijn geval zou dat dan full-time schommelen ts (naargelang de dagen en aantal uren) tussen min 650 en bijna 800€ (en dit is echt geen lachertje wat ik hier vertel) per maand.
Wat moet je dan al niet gaan verdienen ????

ok, 2 jaar later krijg je het deel dat je in kan brengen bij je belastingen terug maar je moet ze er eerst toch maar eventjes 'leggen' elke maand en geloof me, de maandjes liggen soms heel kort bij elkaar.

Wij (ik en mijn peutertje) hebben het goed samen, hebben niks tekort, hebben het super, hebben onze paardjes, niet iedereen heeft de kans van zo een super jeugd, wel, ik ben heel blij dat ik dat mijn dochtertje kan geven.

edit : dit is een reactie mbt het systeem hier in België, hoe het verder precies in Nederland in elkaar zit weet ik natuurlijk niet !

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:53

Hier in Nederland hoef je geen twee jaar op je toeslag te wachten hoor. En alleenstaande moeders mogen tot de jongste vier is (en dus naar school gaat) ook gewoon in de bijstand zitten. Pas als de kinderen naar school gaan, wordt de moeder geacht werk te gaan zoeken. Als ze met dat werk minder toeslagen krijgt, verdient ze dus genoeg, want die toeslagen zijn inkomensgerelateerd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:55

@Patty
Maar dan heb je alsnog de extra kosten voor oa de BSO die nog van je loon afgaat. Dus dan kan het zijn dat je netto minder overhoudt.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:57

Als je niet bij een te dure BSO zit, krijg je dat vergoed van de Belastingdient.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:58

Maar je zal altijd wat bij moeten betalen.... en dat telt best wel op.
Ook de taxi van school naar de BSO is niet gratis....

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:12

Nee, en als je ze met de limousine laat vervoeren en kaviaar op de broodjes smeert ben je ook wat duurder uit. Ik heb een proefberekening gemaakt. Het inkomen gesteld op 18.241 minimumloon dus.
Als je je kind uit 2005 65 uur per maand naar de BSO brengt tegen een uurtarief van 6.20 betaal je dus 403,- aan de BSO. Van de BD krijg je 360,- terug aan kinderopvangtoeslag EN 84 aan kindgebondenbudget. De totale kindertoeslag is dus hoger dan de kosten van de kinderopvang zijn. Of niet dan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:13

Kindsgebondenbudget krijg je ook als je niet werkt.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:15

Doe niet zo raar, dat krijg je wel. Doe die berekening anders zelf even :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:16

Dat zeg ik toch, KGB krijg je evengoed ook al werk je niet.
Die kun je niet zomaar nog eens erbij optellen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:18

Aah, sorry verkeerd gelezen :o

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:21

:D :D

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:31

Waarom zou je oordelen? Ik snap dat niet. Je kan echt op hele rottige manieren in zo'n situatie terecht komen. Als op een gegeven moment samen met je man beslist om een kind te nemen, of zelfs om een groot gezin te stichten (voor zover je zoiets beslist hoor, je moet natuurlijk ook geluk hebben dat je die kinderen ook daadwerkelijk gegeven krijgt), en je man en jij beslissen dat jij thuis blijft om voor de kinderen te zorgen (omdat dat in jullie ideaal past) en je man verlaat je, dan ben je dom geweest? Ik vind dat zo'n rare gedachte. Het leven loopt niet zoals je het wil en soms loopt het ronduit k**.
Dat betekent niet dat iedereen die dat overkomt dan zielig is en speciale uitzonderingen moet krijgen. Je maakt soms een keuze die later niet fijn uitpakt. Dan moet je je schouders eronder zetten en er wat van maken.

Iets anders vind ik de vrouwen die bewust zwanger worden om niks te hoeven doen. Van allemaal verschillende vaders, dat maakt allemaal niks uit. Om vervolgens zelf niks te doen. Bureau Jeugdzorg doet de opvoeding wel. En als je geen zin meer hebt, dan wordt je kindje gewoon in een ander gezin geplaatst en begin jij weer aan de volgende (want stel je voor dat je moet gaan werken....).