Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
stunning schreef:Ik heb niet alles gezien nee, maar dat stuk wel! En ga echt geen 30 pagina's helemaal doorlezen.. Heb wel hier en daar wat opgepikt uit het topic om te kijken of er wat duidelijk was, maar daar dus net overheen gelezen.. Sorry hoor!
Maar vind dat je dat ook wel normaal kunt zeggen, ipv zo'n poppetje..
stunning schreef:Ja hallo, ik zit ook niet 24 uur per dag op bokt, ik heb ook nog een leven!
En als je dan al niet eens meer mee kunt praten.. Ik zeg toch dat ik dat net heb gemist en wij hebben geen ochtendkrant en de avondkrant moet hier nog komen, dus ik heb nog niet eens een krant kunnen lezen..
Frozenstar schreef:Ik denk dat, nu er dingen uitgesloten zijn ineens veel mensen het overdreven vinden. "Een simpele gil". Het wás geen simpele gil. Het was een combinatie van een man in een vreemd gewaad, die rare uitspraken deed in een taal die niet verstaan werd, die een rare lichaamshouding aannam, begong te schreeuwen ineens PLUS iemand die ineens een koffertje liet vallen.
En dat allemaal, tijden de 2 minuten stilte.
Vind toch wel wat meer dan een simpele gil....
Shadow0 schreef:En ik ben blij dat je dat laatste schrijft want nu snap ik hoe het is overgekomen, en dat was inderdaad niet wat ik bedoelde. Ik vind het op zich heel logisch dat mensen schrikken en wegrennen. En zoals zoveel mensen al schrijven: ze denken meteen aan koninginnedag, aan een aanslag.
Het probleem is alleen dat het erg gevaarlijk is als mensen zo reageren als ze zo dicht bijeen staan. Hoe logisch de reactie ook - er zijn mensen gewond geraakt en dat kunnen we proberen te voorkomen.
Een voorbeeld: gillen is nooit slim - zeker niet in een massa. Maar bijvoorbeeld ook niet bij paarden. (Kinderen wiens paard wegspringt en die dan gaan gillen.) Ik snap dat het gebeurt, op het moment zelf. Dat is ook niet erg. Maar je moet je vooraf en na afloop wel voornemen om het NIET te doen. Als je het heel begrijpelijk vindt dat mensen in paniek raken, gillen, wegrennen, dan maak je de kans dat het gebeurt groter. Als je duidelijk besluit kalm te blijven is dat geen garantie dat het gebeurt, maar het HELPT wel. En alle kleine beetjes helpen.
En daarom mijn reactie. Ik wil niemand veroordelen omdat het een reflex is, je reageert instinctief. Maar je kunt wel proberen om je reflexen en instincten anders te programmeren, dat kan, dat is mogelijk. Je kunt leren bewust te vallen, je kunt leren om niet te gillen als je paard op hol gaat, je kunt leren om niet in paniek te raken en bv wegrennen zonder elkaar onder de voet te lopen.
En dat het desondanks dan niet lukt - dat kan. Maar je moet je voornemen om het te veranderen, als je wilt dat het verandert. En omdat hier slachtoffers zijn gevallen die niet 'noodzakelijk' waren - er was wel schrik maar geen daadwerkelijke aanslag, lijkt het me goed om dat te willen.
Ik hoop dat ik in elk geval duidelijk heb kunnen maken hoe ik het ongeveer bedoeld heb?
BE_GENTLE schreef:Ik vind het allemaal zwaar overdreven ! geen andere woorden voor.
DarkDreamer schreef:ellepel schreef:weet niet of jullie dit filmpje ook gezien hebben:
http://www.youtube.com/watch?v=5pmaJMTg ... r_embedded
even doorspoelen naar 1.25
Ben ik de enige die het heel toevallig vind dat deze persoon op precies het juiste moment zijn camera onder zijn jas oid vandaan haalt?
Uums schreef:KoudbloedKim schreef:En toch ben ik wel heel benieuwd waarom die ene man een draaiende camera/telefoon in zijn zak had en hem gelijk pakte toen het begon.
Kom je toch niet achter..
Vond ik eerlijk gezegd een tikje verdacht...