Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:47

beantsje schreef:
Geloof is een mooi ding daar is niets mis mee. het is voor mij de basis van mijn leven en ik zou niet zonder kunnen en ik wil dat niemand onthouden. Dus dit slaat nergens op. Oorlogen en ruzies worden vaak op het geloof gegooid om het te rechtvaardigen maar daar gaat het zelden over.

Hee, en als ik een hoofddoek wil dragen omdat ik het mooi vind? Mag dat dan niet?

En waarom mag iemand op school wel een hoofddoek dragen en geen burka? Zijn toch beiden uitingen van geloof?
Dan wordt er met twee meten gemeten.
Geloof is niks als ellende, dat discriminatie in de hand wekt en oorlogen veroorzaakt.
Het is geen toeval dat in alle geloven de vrouw onderdrukt wordt...dat komt omdat die boeken verzonnen zijn door mannen.
Homosexualiteit is verboden en een ziekte die genezen kan, geen condooms tegen het verspreiden van ziektes, vrouwen mogen geen functie's in kerk en politiek vervullen, kindermisbruik in grote getalen en zo kan ik nog wel even doorgaan met het noemen van misstanden die het geloof met zich meebrengt.
Geloof is er alleen voor de gemoedsrust en het accepteren van de dood. Nou, er is niks na de dood, alleen wormen en verrotting.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:48

Hmmm om even de vraag van de TS te beantwoorden: ik zou er geen problemen mee hebben als mijn leerkracht zo een hoofddoekje draagt (zoals op de afbeelding die je er bij hebt geplaatst). Waar ik wél problemen mee zou hebben is dat ze toch best gebrekkig nederlands spreekt. Dit maakte ik op uit je OP. Ik vind dat een leerkracht de nederlandse taal goed moet beheersen, ongeacht het vak dat die leerkracht geeft.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:49

Enyaa schreef:
Champie_Me schreef:
geen pet geen hoofddoek PUNT.

heb er altijd zo een hekel aan, docenten die vanuit geloofsovertuiging het hoofd bedekken en dan leerlingen vragen hun pet af te zetten omdat ze met het hoofd bedekt minder goed zichtbaar zijn ofzo :S dat vind ik echt not done! ben zelf eigenlijk echt geen voorstander van hoofddoekjes maarja ze zijn er eenmaal!!

met een pet zit de klep voor je ogen. Met een hoofddoekje is hel je gezicht nog zichtbaar alleen zie je het haar niet

Dus de pet omgekeerd zou wel moeten mogen!!

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:51

Edit:

Citaat:
Dus de pet omgekeerd zou wel moeten mogen!!

ja eigenlijk wel,
maar niet alleen de moslims vragen om je pet af te doen,
nederlanders net zo goed;)
Laatst bijgewerkt door Werecat op 01-05-10 09:52, in het totaal 2 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:51

beantsje schreef:
Geloof is een mooi ding daar is niets mis mee. het is voor mij de basis van mijn leven en ik zou niet zonder kunnen en ik wil dat niemand onthouden. Dus dit slaat nergens op. Oorlogen en ruzies worden vaak op het geloof gegooid om het te rechtvaardigen maar daar gaat het zelden over.

Hee, en als ik een hoofddoek wil dragen omdat ik het mooi vind? Mag dat dan niet?

Dit ben ik dus echt niet met je eens, het gaat wel heel vaak om het geloof, in mijn ogen zeg je dit als gelovige en wil je er niet aan en is ontkennen het makkelijkst, zoals zo vaak wordt gedaan.
Als niemand het andere mensen op wil leggen en iedereen elkaar in zijn waarde laat is er niets aan de hand maar dat gebeurt juist vaak niet.

Dat het voor jou de basis van je leven is heel mooi, voor andere mensen is er wellicht een andere basis.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:52

Springert schreef:
En waarom mag iemand op school wel een hoofddoek dragen en geen burka? Zijn toch beiden uitingen van geloof?

Ik vind het een heel groot verschil of je alleen je haar onderdekt met een hoofddoek of je je hele gezicht verbergt in een burka of niqaab (schrijf ik het goed?). Dan is het in mijn ogen onmogelijk om goed en duidelijk met je leerlingen te communiceren. Helemaal als je ook nog eens gebrekkig nederlands spreekt. Vanuit vieligheidsoverwegingen vind ik dat gewoon niet kunnen. Iemand met een petje vind ik ook geen probleem, maar iemand met een bivakmuts vind ik ook niet kunnen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:05

Springert schreef:
Onzin en puur verzonnen!
Nederland heeft procentueel zelfs de meeste buitenlanders van heel Europa. 9.3% van de bevolking en 11.5% van de beroepsbevolking.
Niet een land in Europa heeft dat, dus professor je bent dingen aan het verzinnen!!!

Een ander verteld altijd onzin in uw ogen.
Nederland heeft het kleinste percentage mijnheer Springer.
Bovendien blijkt u vaak niet te weten wat u zelf geschreven heeft, zeer racistisch, en ook anti vrouwen.
Beticht u niet iemand van leugens, die gene die oordeelt zal veroordeeld worden staat er in de bijbel.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:16

MamboBeach schreef:
beantsje schreef:

Dit ben ik dus echt niet met je eens, het gaat wel heel vaak om het geloof, in mijn ogen zeg je dit als gelovige en wil je er niet aan en is ontkennen het makkelijkst, zoals zo vaak wordt gedaan.
Als niemand het andere mensen op wil leggen en iedereen elkaar in zijn waarde laat is er niets aan de hand maar dat gebeurt juist vaak niet.

Dat het voor jou de basis van je leven is heel mooi, voor andere mensen is er wellicht een andere basis.

Helemaal mee eens Mambobeach.
Stel dat ongelovigen de hele dag net zo veel uiting gaven aan hun ongeloof, als gelovigen aan hun geloof doen, dan zou er echt protest komen. Er wordt gezegd dat het aan verdraagzaamheid mankeert. Maar dan wordt wel alleen verdraagzaamheid van de ongelovigen gevraagd, en nooit van gelovigen. Die richten zelfs een bond tegen het vloeken op! Wat hebben anderen er appelflap mee te maken of ik vloek of niet?? Ik geloof niet in god, allah, budah of hoe ze allemaal heten mogen.
Mijn morele vraag is of aanhangers van de satanskerk ook hun hoofddeksels naar school zoudenmogen dragen. Want is een uiting van geloof. Maar ik voorspel moord en brand. Zou het graag eens zien en dan een proefproces. Dan zal de hypocresie van veel gelovigen blijken en zal verdraagzaamheid als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:19

Professor schreef:
Springert schreef:
Onzin en puur verzonnen!
Nederland heeft procentueel zelfs de meeste buitenlanders van heel Europa. 9.3% van de bevolking en 11.5% van de beroepsbevolking.
Niet een land in Europa heeft dat, dus professor je bent dingen aan het verzinnen!!!

Een ander verteld altijd onzin in uw ogen.
Nederland heeft het kleinste percentage mijnheer Springer.
Bovendien blijkt u vaak niet te weten wat u zelf geschreven heeft, zeer racistisch, en ook anti vrouwen.
Beticht u niet iemand van leugens, die gene die oordeelt zal veroordeeld worden staat er in de bijbel.

Oke, jouw bewering moet je wel staven met cijfers.
Wat zijn de percentages dan in Europa van migranten?
Die moet je weten anders kun je niet stellen dat Nederland het kleinste percentage heeft.
Plemp de cijfers hier maar, professor, en ik zal ze dan controleren.
Wedden dat je ongelijk hebt!!! Durf ik, onder getuige van iedere bokker, 1000 euro op te zetten. Jij ook?
Ik heb met de Bijbel, of welk ander onzin boek, niets te maken. Zijn niets meer dan gebundelde verzinsels met als bedoeling mensen bang en onderdanig te houden. En vrouwen in het bijzonder, dat kon de man die het schreef niet laten. Een echte god zou dit onderscheid nooit maken!
Laatst bijgewerkt door Springert op 01-05-10 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:21

ik heb geen problemen met kledingstijlen,wel met geloofsovertuigingen welke dan ook!Het zijn de ideeën die er achter schuil gaan die ik niet oke vind!
De hele wereld is toch aant doordraaien vanwege al die schijt geloven!!!En wat brengt het?niks dan elende!
Laatst bijgewerkt door funnyhorses op 01-05-10 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:23

Delphi schreef:
Springert schreef:

Ik vind het een heel groot verschil of je alleen je haar onderdekt met een hoofddoek of je je hele gezicht verbergt in een burka of niqaab (schrijf ik het goed?). Dan is het in mijn ogen onmogelijk om goed en duidelijk met je leerlingen te communiceren. Helemaal als je ook nog eens gebrekkig nederlands spreekt. Vanuit vieligheidsoverwegingen vind ik dat gewoon niet kunnen. Iemand met een petje vind ik ook geen probleem, maar iemand met een bivakmuts vind ik ook niet kunnen.

Dus het uitgangspunt is dan helemaal niet het respect voor het geloof van de ander, maar meer willekeur.
Waarom zou een leraar of lerares het gezicht van een leerlinge moeten kunnen zien???? Wat is daar de toegevoegde waarde van?
Een blinde onderwijzer ziet ook geen gezichten,toch mogen die les geven!!
Wat is er onveilig aan een Burka?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:28

Citaat:
Dus het uitgangspunt is dan helemaal niet het respect voor het geloof van de ander, maar meer willekeur.
Waarom zou een leraar of lerares het gezicht van een leerlinge moeten kunnen zien???? Wat is daar de toegevoegde waarde van?

Een blinde kijkt geheel anders dan een ziende, dus een mank vergelijk.
En uw omdenken heeft toch begonnen???
Ineens is een Burka niet erg meer in uw ogen???
Wat schrijft u ineens anders, tja niets is veranderlijker dan een mens.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:39

Professor schreef:
Citaat:

Een blinde kijkt geheel anders dan een ziende, dus een mank vergelijk.
En uw omdenken heeft toch begonnen???
Ineens is een Burka niet erg meer in uw ogen???
Wat schrijft u ineens anders, tja niets is veranderlijker dan een mens.

Een blinde kijkt helemaal niet anders dan een ziende, want hij kijkt helemaal niet!!!
Waar staat dat dat ik een Burka niet erg vind???
Je blijft dingen verzinnen, en iedere keer word je ongeloofwaardiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:42

Tjoh wat gaat het ineens hard tegen hard, hoop dat het wel een beetje een normale discussie kan blijven hier....

Wat ik me toch afvraag, voor degenen die de segregatie willen stimuleren.
Op welke manier zal dit een positieve uitwerking hebben op onze samenleving?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:52

Kanelly schreef:
Tjoh wat gaat het ineens hard tegen hard, hoop dat het wel een beetje een normale discussie kan blijven hier....

Wat ik me toch afvraag, voor degenen die de segregatie willen stimuleren.
Op welke manier zal dit een positieve uitwerking hebben op onze samenleving?

Mee eens, maar vanaf nu reageer ik helemaal niet meer op die onzin.

MamboBeach

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:02

Springert, ik vind dat je in heel veel zaken gelijk hebt hoor en ben het dan ook met je eens.

Wat betreft het vloeken wil ik een antwoord geven. Ik kan me voorstellen dat als je een geloof hebt en je vloekt, bijvoorbeeld gvd, dan zeg je, God verdoem mij. Dat is voor een christen bijvoorbeeld heel erg, dit kan ik mij wel voorstellen. Dat is in mijn ogen net zoiets als dat iemand een ander uitscheld met bijvoorbeeld het woord kankerjong. Bijna iedereen heeft wel iemand die een dierbare heeft verloren aan deze ziekte.
Dit dus betreft het vloeken maar nogmaals, je standpunten van hoe jij het ziet kan ik begrijpen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:34

MamboBeach schreef:
Springert, ik vind dat je in heel veel zaken gelijk hebt hoor en ben het dan ook met je eens.

Wat betreft het vloeken wil ik een antwoord geven. Ik kan me voorstellen dat als je een geloof hebt en je vloekt, bijvoorbeeld gvd, dan zeg je, God verdoem mij. Dat is voor een christen bijvoorbeeld heel erg, dit kan ik mij wel voorstellen. Dat is in mijn ogen net zoiets als dat iemand een ander uitscheld met bijvoorbeeld het woord kankerjong. Bijna iedereen heeft wel iemand die een dierbare heeft verloren aan deze ziekte.
Dit dus betreft het vloeken maar nogmaals, je standpunten van hoe jij het ziet kan ik begrijpen.

Ik vloek zeer zelden, maar ik geef 't alleen maar aan om duidelijk te maken dat we allemaal onze vooroordelen hebben, en dat er veel te vaak een vinger gewezen wordt naar een ander, maar dat per saldo iedereen zich er schuldig aan maakt.
Persoonlijk vind ik het dragen van een hoofddoekje geen enkel probleem, maar het is de gedachte er achter die me stoort.
Wat het gebruik van ziektes in scheldwoorden betreft, ben ik het helemaal met je eens. Eigenlijk niet eens zo zeer vanwege dat het zulke ernstige ziektes zijn, maar veel meer doordat je aan het gebruik direct weet dat degene die dat gebruikt iemand is die asociaal is, een straatratje die het stoer vindt om dat soort dingen te zeggen. Het is altijd hetzelfde type persoon dat ze gebruikt. Nooit zul je een hoger opgeleide deze taal horen bezigen. Het zijn altijd de losers van de maatschappij, en zolang die dat soort taal blijven gebruiken zullen ze die loserstatus ook nooit ontgroeien. Maar tegelijkertijd wel klagen dat ze van de maatschappij geen kans krijgen en achtergesteld worden, zonder eens in de spiegel te kijken waardoor dat nou komt.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:43

Maar je weet toch niet van iedereen welke gedachte er zit achter het dragen van een hoofddoek?
Ben het daarnaast met Professor eens: Nederland heeft een klein percentage buitenlanders vergeleken met de rest van Europa. En ook al zou dat het grootste zijn, wat dan nog?
Respect blijft het toverwoord, niet alleen naar allochtonen toe, maar naar iedereen toe. Hoeveel moeite het soms ook kost, probeer niet alleen de wereld vanuit jouw standpunt te bekijken, maar ook vanuit die van een ander. Oordelen is zo gemakkelijk, maar vaak onterecht.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:52

Springert, je maakt jezelf niet veel overtuigender door zo respectloos over religie te praten.

Ik ben atheist. Maar ik heb welleens het idee dat ik eigenlijk niets over het ervaren van religie kan zeggen. Ik ken dat immers niet, ik heb die gave niet. Hoe kan ik me er dan een voorstelling van maken hoe het is om te geloven. En waarom zou mijn visie, zonder God, op de wereld beter zijn dan die van een gelovige.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:57

Alet74 schreef:
Maar je weet toch niet van iedereen welke gedachte er zit achter het dragen van een hoofddoek?
Ben het daarnaast met Professor eens: Nederland heeft een klein percentage buitenlanders vergeleken met de rest van Europa. En ook al zou dat het grootste zijn, wat dan nog?
Respect blijft het toverwoord, niet alleen naar allochtonen toe, maar naar iedereen toe. Hoeveel moeite het soms ook kost, probeer niet alleen de wereld vanuit jouw standpunt te bekijken, maar ook vanuit die van een ander. Oordelen is zo gemakkelijk, maar vaak onterecht.

Met andere woorden, ik moet alleen respect hebben voor de standpunten van gelovigen, maar zij niet voor die van mij?
Ik moet mij houden aan al hun regeltjes, maar die van mij zijn ondergeschikt. Alleen vanwege een of ander boek waar dat in zou staan.
Waar het normaal is in de dagelijkse omgang om elkaar een hand te geven, moet ik dat ineens opzij zetten zodra ik een vrouw ontmoet met een bepaalde overtuiging.
Begrijp ik dat goed zo?

Noem eens 3 dingen waaruit verdraagzaamheid naar mij toe blijkt, en ik noem er 9 waarin ik verdraagzaamheid moet tonen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:59

Jij mag op straat toch ook alles dragen wat je wilt. Jij mag toch ook ongelovig zijn. Alles wat de ene kant op werkt werkt ook de andere kant op.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:00

Nederland is een vrij land en mag dragen wat diegene wil, al zou ik nooit een hoofddoek dragen.

en als mensen mij maar niet continu lastig vallen met hun geloof dan heb ik er vrede mee!
als ik iets wil weten dan kom ik er zelf wel mee :+

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:01

Krips schreef:
Springert, je maakt jezelf niet veel overtuigender door zo respectloos over religie te praten.

Ik ben atheist. Maar ik heb welleens het idee dat ik eigenlijk niets over het ervaren van religie kan zeggen. Ik ken dat immers niet, ik heb die gave niet. Hoe kan ik me er dan een voorstelling van maken hoe het is om te geloven. En waarom zou mijn visie, zonder God, op de wereld beter zijn dan die van een gelovige.

Waar stel ik dat mijn visie beter is?
Het is alleen zo dat ik wel de hele dag geconfronteerd mag worden met uitingen van geloof, maar zodra uit ik mijn ongeloof dan is het ineens resplectloos? Kromme redenatie die ik niet kan en wil volgen.
Het is simpel. Voor de wetenschap is het zo dat alles dat aantoonbaar is en bewezen kan worden, bestaat en een feit is.
Is het onaantoonbaar en onbewezen, dan is het niets meer dan een hersenspinsel. Zie hier...geloof in een notendop.
Laatst bijgewerkt door Springert op 01-05-10 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:02

Alet74 schreef:

Respect moet van beide kanten komen maar als iemand geen respect toont doe ik dat ook niet.
Ik ben juist een persoon die het van allerlei kanten probeert te bekijken maar al dat hoofddoekengedoe en dergelijke hoeft voor mij niet, laat dat ergens in Turkije of Marokko, dan kunnen we er zelf voor kiezen of we dat willen zien.

En over dat wij multiculti zijn, ja, dat wordt in onze strot geduwd maar wie zegt dat alle nederlanders dat willen?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:03

Even voor de goede orde:
moslim is niet hetzelfde als buitenlander.
Er zijn veel buitenlanders die geen moslims zijn en er zijn ook veel Nederlandse moslims.