kinderbijslag: onzin of nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kinderbijslag : onzin of nodig.

-onzin je moet je kind zelf kunnen onderhouden en niet met hulp van belasting betalend nederland.
110 (29%)
-nodig: moeten we alles zelf betalen?
266 (70%)

Totaal aantal stemmen: 376

maaikemuis

Re: kinderbijslag: onzin of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:27

En het in principe voor de zorgen en kosten zorg kunnen dragen. Anders heb je je kind in mijn ogen niet genoeg te bieden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:30

Tja, ik ben dol op kleren, zowel voor mezelf als voor mijn dochter (die heeft het ook al in zich zitten, haha), dus met 2 setjes per jaar komen wij er echt niet. :D
Helaas ben ik niet zo handig in het zelf maken (kon ik dat maar, maar helaas....).
Dus de kinderbijslag is hier welkom, naast mijn andere inkomsten. Lekker shoppen zo nu en dan dus. *\o/*

Vjestagirl, dus jij vindt het een goede zaak dat we in de (hele verre) toekomst (misschien) alles voor onszelf betalen? Of niet? Hmmm, want ik denk daar anders over. Was best trots op het sociale stelsel in ons land vroeger. Even de profiteurs buiten beschouwing gelaten, want dat is weer een heel ander verhaal natuurlijk. Daar zitten we allemaal niet op te wachten! Ik moet ook nog maar zien of het zo wordt, als jij zegt, hoor. Ik denk nl. dat het nooit helemaal zo wordt, dat we ieder voor zich gaan leven. Ik hoop het niet in elk geval, want dat zou ik persoonlijk geen vooruitgang vinden. Zeker niet voor de mensen die bv ziek zijn e.d.

En verder vraag ik me af hoe jij zoveel kunt bokken, als je zoveel studeert en werkt. Maar dat terzijde. :+
Toen ik nog minstens 50 uur of meer per week werkte, had ik er al geen tijd voor, om zoveel op internet te zitten. En nu ook niet, want ik ga lekker naar mijn paard toe, na een ochtendje uitslapen en mijn huis schoonmaken. :wave:

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:34

Ik vind het idd een goede zaak dat we voor onze eigen oude dag gaan betalen. Op die manier hoef je de jongere generatie niet te belasten met de kosten voor ons, en maakt het dus ook minder uit als er weer een vergrijzings golf is.

En op dit moment (ook pas 4 keer gezegd) loop ik stage in Ierland, waardoor ik 40 tot 45 uur per week op kantoor zit. En in de weekeinden heb ik vrij. Ik mag hier niet bij werken (vanuit de stage niet). Dus ik heb mijn weekeinden vrij. En tijdens kantoor tijd mag ik prima bokken, als mijn werk maar afkomt, en gezien mijn laatste evaluatie hebben ze absoluut geen klachten. Maar je hebt gelijk, het heeft weinig met de discussie te maken en is wel erg persoonlijk.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:37

wat een onzin discussie
Het is maar zo een klein handje dat er misbruik van maakt..
En zoveel is het nou ook weer niet.. je kan er geen kind van onderhouden..
Ik geloof dat ik per 3 maanden 195 euro voor mij dochter krijg..

En vind het wel heel cru om te zeggen als je het niet kan betalen moet je geen kind nemen..
Dus iemand die slecht geschoold is omdat zijn hersens gewoon niet verder rijken en dus een minder betaalde baan heeft,maar een mega goede moeder zou zijn en een enorme kinderwens zou hebben moet dat in jou ogen dus laten omdat ze weinig geld heeft..

Best hard eigenlijk wat je zegt..
Hoop voor je dat je nooit in zo een situatie komt.. Dan kan je je wel voor je kop slaan om wat je nu hebt gezegt..

Denk eerst na voor dat je wat roept..
Ik vind dat iedereen recht heeft op een kind.. arm of rijk.. en dan maar met een beetje hulp...

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:41

Ja heb je ook gelijk in :o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:44

Het is logisch dat je er geen kind van kunt onderhouden, het is kinderbijslag. Ik snap niet waarom dat toch een argument is om het maar aan te houden. Als het toch maar zo'n klein beetje is dan hoef je het blijkbaar ook niet te krijgen. Dat geld is zo ernstig ondergewaardeerd.

Waarom heeft iedereen recht op een kind? Als je zwaar geestelijk gehandicapt bent, heb je dan recht op een kind? Als je een pedoseksualiteit verleden hebt, heb je dan recht op een kind? Als je dik aan de medicijnen zit tegen depressies, heb je dan recht op een kind?

En als je zo laag geschoold bent, dan kun je erover denken om een baantje ernaast te nemen (of je partner neemt er een baantje naast) als je zo graag een kind wilt...

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:52

Vjestagirl schreef:
Het is logisch dat je er geen kind van kunt onderhouden, het is kinderbijslag. Ik snap niet waarom dat toch een argument is om het maar aan te houden. Als het toch maar zo'n klein beetje is dan hoef je het blijkbaar ook niet te krijgen. Dat geld is zo ernstig ondergewaardeerd.

Waarom heeft iedereen recht op een kind? Als je zwaar geestelijk gehandicapt bent, heb je dan recht op een kind? Als je een pedoseksualiteit verleden hebt, heb je dan recht op een kind? Als je dik aan de medicijnen zit tegen depressies, heb je dan recht op een kind?

En als je zo laag geschoold bent, dan kun je erover denken om een baantje ernaast te nemen (of je partner neemt er een baantje naast) als je zo graag een kind wilt...

Ik moet me nu heel erg inhouden om wat jij zegt.. gatver wat walg ik van jou antwoord..
Dan moet je er maar een baantje bij nemen.. Dus iemand die niet mega slim is en dus een niet goed betaalde baan heeft moet 60 uur in de week gaan werken.. zijn sociale leven aan de kant zetten.. en ehm... een kind op de wereld zetten om nooit te zien..

denk even na ja.. je hebt zeker zelf geen kind..
Als iemand het net kan redden met die kinderbijslag Helemaal top ..
Je kan een kind zo duur maken als je zelf wilt..
Mega duur vind ik een kind niet..

En je haalt er nu hele andere dingen bij die nergens op slaan..
NEE een gehandicapten moet geen kind krijgen.. alleen al om het feit dat zij er niet voor kan zorgen..
maar daar ging het niet om in dit topic..
Pedofielen moeten ook geen kind krijgen..maar daar gaat het ook niet over in dit topic..
En als je dik aan de medicijnen zit mag je niet eens een kind/zwanger worden dus denk eerst even na voor je wat zegt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:02

Mag ik je vragen hoeveel je denkt dat al die 'veel verdieners' werken? Je verdient namelijk geen top salaris door van 9 tot 5 in een kantoor te gaan zitten. Dat doe je door veel uren te maken, weekeinden te werken, avonden te werken, 24/7 bereikbaar te zijn voor je werk. Of door grote kansen te pakken, door te investeren. Maar daar loop je ook grote risico's mee.

Een auto monteur, schilder en metselaar verdienen meer dan de gemiddelde uni-graduate, zeker de eerste 5 tot 10 jaar.

Waarom hebben die mensen geen recht op een kind?
Gehandicapten kunnen ook een hekel sterke kinderwens hebben. Die kunnen er mentaal niet voor zorgen. Iemand die 'de hersenen niet heeft' kan er financiëel niet voor zorgen.
Pedoseksuelen kunnen ook een hele sterke kinderwens hebben. Die kunnen er misschien financiëel en mentaal wel voor zorgen. Het is niet in het beste interest van het kind, maar ik denk dat wel meer dingen dat niet zijn.
En je mag best een kind als je aan de meds zit, k zie gevallen zat in mijn omgeving...

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:11

zal je even uit een droom helpen auto monteurs verdienen niet veel geld.. Automonteurs komen de eerste 5 a 10 jaar maar met een salaris van 1200 a 1300 euro thuis .....ja als ze zwart gaan werken misschien meer..
Mijn man was automonteur en heeft nu een veel betere job en beter betaald..

Je hoeft niet mega veel te werken voor een top salaris om een kind te kunnen onderhouden..

Ik heb een eigen bedrijf.
Werk 3,5 dagen de rest van de dagen in totaal 6 opvullend met personeel en mijn man heeft een leuke baan en we kunnen het makkelijk betalen en hij werk gewoon de normale 40 uur en heeft ook nog een papa dag..

dus dat is onzin je hebt geen flauw idee waar je over praat en wat een kind kost

een kind kost geen 100 de euro's per maand..
Met een modaal tot laag inkomen redt je het ook..
ja je moet geen dure potjes kopen met avond eten.. misschien wat langer borstvoeding geven,maar het is makkelijk te doen..
Laatst bijgewerkt door Blablabla11 op 28-03-10 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:14

Vjestagirl schreef:
Een auto monteur, schilder en metselaar verdienen meer dan de gemiddelde uni-graduate, zeker de eerste 5 tot 10 jaar.

Mijn vader is al 25 jaar schilder maar verdient maar 1400 euro per maand hoor.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:16

en die kan ook een goede vader zijn toch zonnebloem!!

Markkie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:16

Kinderbijslag is iets wat je zeker nodig hebt!
Ik weet dat mijn ouders nooit zonder bijslag mijn studie hadden kunnen betalen.

Wat wil je anders zeggen, dat ze dan maar geen kinderen hadden moeten nemen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:18

Ik een kantoor baan verdien je ook niet meer dan 1300 à 1400. Als je afstudeerd aan een uni moet je jezelf eerst nog bewijzen, en dat betekend (zéker als je in een lab gaat werken) dat je absoluut niet veel verdiend. Om je maar ff uit de droom te helpen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:18

Markkie8 schreef:
Kinderbijslag is iets wat je zeker nodig hebt!
Ik weet dat mijn ouders nooit zonder bijslag mijn studie hadden kunnen betalen.

Wat wil je anders zeggen, dat ze dan maar geen kinderen hadden moeten nemen?

Of dat je zelf gaat werken om je studie te betalen?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:19

ik droom niet.. Ik heb een kind en weet wat er te verdienen valt in de wereld gezien ik al 12 jaar werk in de maatschappij..

Markkie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:19

Ja, ik werk ook, en ik betaal zeker mee aan mijn studie, maar ik red dat met wat ik per maand verdien echt niet om daar een opleiding van te betalen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:26

Ik had het gisteren met mijn tante over de kinderbijslag.
Mijn oom werkt in een fabriek afwisselend dag, middag en nachtdiensten.
Verdient best netjes i.v.m. de toeslagen enz. mijn tante helpt mijn neefje (13) met het bezorgen van reclame in 2 wijken en het buurtkrantje.
Dit zorgt voor een extra 150 euro per maand.
Daarnaast is ze overblijfmoeder en vangt ze voor en na school buurtkinderen op in huis.
Dit levert ook een extra 250 euro per maand op.

Ze hebben geen belachelijk duur huis, zijn niet materialistisch en halen hun boodschappen bij de Lidl.
Mijn neefje zit op voetbal en mijn nichtje rijdt 1 keer per week paard.
Ze krijgen geen toeslagen omdat ze te veel verdienen en kunnen verder wel goed rondkomen.
Toch is de kinderbijslag heel erg welkom want met 2 flink groeiende kinderen heb je niks meer aan de kleding van vorig jaar.
Boekengeld was dit jaar 300 euro voor mijn neefje en dat wordt niet terugbetaald.
Dan zijn er nog schoolreisjes waarbij je als ouder ook niet wilt zeggen dat ze dan als enige maar niet mee gaan.
Geen verre vakanties maar met de (geleende) caravan naar limburg.
Zonder die 500 euro per kwartaal zou het allemaal nog moeilijker zijn.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:32

@Markkie8: Als je studeert ben je meestal 18+ (soms het eerste jaar nog even 17) en na je 18e krijg je geen KBS meer, maar stufi dus dat gedeelte snap ik niet helemaal, of bedoel je voortgezet onderwijs? Dan ben je geen student maar scholier. :)

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:38

mark is 18 zie profiel..
Ik ging studeren toen ik net 16 was :o

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:40

Op het HBO?? Dan heb je vast een klas overgeslagen o.i.d.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:41

Lante schreef:
@Markkie8: Als je studeert ben je meestal 18+ (soms het eerste jaar nog even 17) en na je 18e krijg je geen KBS meer, maar stufi dus dat gedeelte snap ik niet helemaal, of bedoel je voortgezet onderwijs? Dan ben je geen student maar scholier. :)

wat dacht je van bevoorbeeld studenten die op het MBO zitten? die zijn jonger dan 18 jaar en krijgen dus géén stufi ;) Geloof me, dat is zwaar om er dan ook nog eens fulltime bij te gaan werken terwijl je een minimum loon krijgt en dan ook nog eens naar school moet gaan. Mijn ouders die behoorlijk goed betaald krijgen vonden het al zwaar om mijn eerste jaar reizen te bekostigen naar mijn school (dus alleen het reizen al!) dat ca 250 euro per maand bedraagde. Denk jij, dat een student van 16 jaar met minimum inkomen, dat allemaal zou kunnen betalen? Ik heb het geluk dat mijn ouders het betaalde gelukkig. Als er geen kinderbijslag was geweest in deze situatie was het misschien ook wat moeilijker voor mijn ouders geweest.

Markkie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:46

Lante schreef:

MBO, ik was 16 toen ik begon op het MBO.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:48

Lante schreef:

nee ik was een eigenwijze studente :P
Ik ben van het atheneum afgestuurd :o
Ben toen mavo gaan doen omdat ik het leuker vond om wat met mijn handen te gaan doen.
Ben daarna MBO gaan doen omdat die opleiding in de richting ging die ik wilde..
Na die opleiding heb ik nog acedemie gedaan maar toen was ik al in de 20 en had daar tussen al een aantal jaar gewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:51

Ik meende altijd dat je op het MBO tot je 18e niet een student bent maar scholier. Je kunt er meer dan prima bij te werken; natuurlijk niet full time, maar dat is ook echt niet nodig, want tot je 18e zijn je ouders daar verantwoordelijk voor en die krijgen inderdaad gewoon KBS voor je en als je 18 wordt krijg je ook op het MBO gewoon Stufi. Je kunt je ouders ontlasten door in de lente en zomer naar school te fietsen en op zaterdagen en in vakanties te werken om zelf je kleding te betalen en je hobby/sport. :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:54

je bent dan gewoon student hoor, en zoals je las, is alleen de reiskosten al 250 euro per maand ;) dan heb ik nog niet het materiaal en studiekosten meegerekent. Zonder ouders en kinderbijslag RED JE HET NIET. Ik kan niet even doodleuk naar school fietsen, of wil jij vanaf Leiden naar Amsterdam fietsen? :+