Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:31

Hoe sta je tegenover het idee van een pagina met laatst geuploade foto's Michel?

Overigens, wanneer een fotograaf melding maakt van een foto (kan je wel zien aan de naam gok ik), mag er vind ik wel vanuit gegaan worden dat de foto wel degelijk 'gestolen' is. Ik vind het wat van de zotte dat wij, fotografen, dan moeten gaan bewijzen dat het effectief om onze foto gaat en we ons daarvoor in allerlei bochten mogen gaan wringen.

Het zal van beide partijen wat inspanningen vragen, maar ik denk wel dat van het moment spelers weten dat het niet getolereerd wordt, het uploaden van die foto's ook sterk zal afnemen. (dus minder werk voor beide partijen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:34

En ik ben ook erg benieuwd wat er nu, en in de toekomst gaat gebeuren met de inkomsten die verworven zijn uit foto's die bij een paardenprofiel stonden en verwijdert zijn...

Geld terug geven aan de gebruiker zal waarschijnlijk niet gebeuren; immers, de gebruiker is volgens jullie voorwaarden zelf verantwoordelijk voor wat hij/zij plaatst.
Maar krijgt die persoon wel de kans om gratis een andere foto te plaatsen?

En het geld houden lijkt me ook raar... Want je bent er dan van op de hoogte dat het om illegaal materiaal ging...
Zoals je weet is het wettelijk niet toegestaan om met illegaal verkregen materiaal geld te verwerven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-09 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:36

Michel_ schreef:
Hilda79 schreef:
Of wat ik ook al eens heb geopperd.

Geef spelers de kans om zelf de gestolen foto's er af te halen.
Voer een beloningssysteem in voor spelers die succesvol misbruik hebben gemeld. Zo gaat men op elkaar letten en van elkaar leren.

Foto's verwijderen is al gratis dus dat is het probleem niet.

Daar heb ik het niet over.
Als je het niet snapt kun je beter vragen hoe ik of een ander het bedoeld dan een onzinnig niet ter zake doende antwoord geven.

Michel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:43

Zo'n pagina's met laatst toegevoegde links word volgens mij een heel lastig verhaal.

En nee, ik kan aan een naam niet zien of iemand fotograaf of bakker is.
Maarja als er melding word gemaakt (en is niet zo uitgebreid) word die vaak alsnog verwijderd hoor.

@Hypofocus: Nee, dat krijgen ze niet aangezien ze onze Algemene voorwaarden niet naleven.

@Hilda: Sorry hoor, ik reageer wel niet meer op jou :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:46

Michel_ schreef:
@Hypofocus: Nee, dat krijgen ze niet aangezien ze onze Algemene voorwaarden niet naleven.

Dan zou er ook een mogelijkheid moeten zijn ze een Waarschuwing of Ban te geven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:47

Michel_ schreef:

Wat gebeurd er dan wel mee... gaat dat geld naar de politie toe?
Want je bent er dan immers van op de hoogte dat het om onrechtmatig verkregen materiaal ging. En zonder het betreffende materiaal hadden die inkomsten nooit verworven kunnen worden. Oftewel; er is geen recht op de verworven inkomsten.
En inkomsten werven uit illegaal verkegen materiaal is heling, dat is strafbaar...

Dus vandaar mijn vraag...
Want ik neem aan dat je je daar niet schuldig aan wil maken?

Michel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:48

Liezel1 schreef:
Dan zou er ook een mogelijkheid moeten zijn ze een Waarschuwing of Ban te geven...

Japs, daar zijn we nu ook over aan het praten wat voor sanctie we daarop gaan geven.
Misschien wel laat, maar beter laat dan nooit toch :)

Michel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:50

Hypofocus schreef:
Want je bent er dan immers van op de hoogte dat het om onrechtmatig verkregen materiaal ging. En zonder het betreffende materiaal hadden die inkomsten nooit verworven kunnen worden. Oftewel; er is geen recht op de verworven inkomsten.
En inkomsten werven uit illegaal verkegen materiaal is heling, dat is strafbaar...

Dat geld blijft gewoon van ons en de belastingdienst.
Mocht je daar toch anders over denken zul je toch een rechtzaak moeten starten want hier ga ik verder niet over discussieren.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:53

Michel_ schreef:
@Hilda: Sorry hoor, ik reageer wel niet meer op jou :)

Wat is dit nu weer voor een loze opmerking.

Als je reageert moet je wel reageren op wat er staat en niet er een totaal andere opmerking bij zetten als antwoord.

Nogmaals als je de spelers met elkaar oproept om gejatte foto's zelf te verwijderen en als dan nog blijkt dat er gejatte foto's zijn dan kun je de spelers oproepen om elkaar te controleren en gejatte foto's aan te geven. De aangever ontvangt dan bijvoorbeeld van degene die fout zit een x aantal credits.
Zo wordt de jatter bestraft en de oplettende medespeler beloond. Reken maar dat men dan heel snel is met leren.

Michel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:54

Ik geef volgens jou alleen maar loze opmerkingen dus dan ben ik daar wel klaar mee.
Puur omdat ik iets verkeerd lees hoef je me niet meteen zo af te kaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:57

Michel_ schreef:
Hypofocus schreef:

Dat geld blijft gewoon van ons en de belastingdienst.
Mocht je daar toch anders over denken zul je toch een rechtzaak moeten starten want hier ga ik verder niet over discussieren.

Heling valt niet onder civiel recht, maar onder strafrecht.
Dus daar hoef ík geen rechtzaak over te beginnen.
Dat doet de politie ;)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:59

Michel_ schreef:
Ik geef volgens jou alleen maar loze opmerkingen dus dan ben ik daar wel klaar mee.
Puur omdat ik iets verkeerd lees hoef je me niet meteen zo af te kaffen.

Ik kaf niet af.
Ik vraag je gewoon om als je iets niet begrijpt om dan om verduidelijking te vragen i.p.v. een onzinnig antwoord te geven.

Michel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:59

Hypofocus schreef:
Heling valt niet onder civiel recht, maar onder strafrecht.
Dus daar hoef ík geen rechtzaak over te beginnen.
Dat doet de politie ;)

Nou dat scheelt jou dan alweer werk ;)

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 14:07

Heb je even een pb gestuurd om wat meer toe te lichten wat ik juist bedoel i.v.m. de zoekfunctie. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 15:27

Michel_ schreef:
Zo'n pagina's met laatst toegevoegde links word volgens mij een heel lastig verhaal.

Wat voor software gebruiken jullie? In de meeste databasesystemen is dat namelijk helemaal niet moeilijk.

Michel_

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 15:35

Ligt er maar net aan hoe jullie het willen. En we moeten er ook weer een heel systeem achter bouwen dat ze verwijderd kunnen worden he.
Het is niet alleen even weergeven.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:44

Ik ben het er mee eens dat foto's niet ongevraagd gebruikt mogen worden. Maar ik denk niet dat Michel hier aansprakelijk gesteld voor moet worden.

Dmv credits kun je inderdaad een foto bij een hond/paard etc zetten. Maar ik denk niet dat het michel zijn bedoeling is om hier foto's van fotografen te hebben. Degene die deze plaatsen zijn dan toch echt zelf schuldig.
Michel zal zo ook aan zijn site moeten kunnen verdienen (en wat denk je van de servers? die moeten ook betaald worden)

Of ben ik de enige die er zo over denkt?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:47

Michel_ schreef:
Ligt er maar net aan hoe jullie het willen. En we moeten er ook weer een heel systeem achter bouwen dat ze verwijderd kunnen worden he.
Het is niet alleen even weergeven.

Maar nu is het verhaal weer dat ons voorstel niet doorgaat, omdat dit teveel moeite zou kosten voor jullie. Vind persoonlijk dat er best wat tijd in mag gaan zitten, omdat het gewoon iets is waar echt iets aan veranderd moet gaan worden.. Alles zal energie gaan kosten, maar misschien hadden jullie dit beter kunnen bedenken voordat er zomaar een betaald foto-upload systeem in het leven werd geroepen..

Met het huidige idee van waarschuwingsniveau's wordt er immers toch ook nog steeds inspanning van ons als fotografen verwacht, dat we zelf de boosdoeners moeten opsporen?

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:55

Ik vrees het, MissBambi. :D

Nee even serieus. Tuurlijk is het zo dat nog altijd die mensen zélf de foto's uploaden máár HT vraagt hier een vergoeding voor (credits waar voor betaald wordt). Tegelijkertijd is HT meer dan voldoende bekend met het probleem -> spelers uploaden foto's gemaakt door fotografen, die op illegale wijze verkregen zijn, er is nl. niet voor betaald en weigert hier voorlopig wat aan te doen. Integendeel zelfs, ze verdienen dankzij deze geuploade foto's zelf centjes en de fotografen kunnen op hun honger blijven zitten.

Dat hun servers betaald moeten worden, is hun zaak. Dat ze daarom het systeem van credits aankopen inschakelen is ook hun zaak wanneer mensen daarvoor hun eigen foto's gebruiken, maar níet wanneer je daarmee het inkomen van een ander 'steelt'.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:57

simpel gedacht misschien.............. maar hoe komen die mensen aan die foto's?

omdat de fotograaf ze online zet toch???

misschien een omweg, maar wellicht is het handiger om op een evenement kenbaar te maken dat je er bent en als een potentiele koper de foto's wil kopen dat die dan contact met je op kan nemen?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:59

KiWiKo schreef:
simpel gedacht misschien.............. maar hoe komen die mensen aan die foto's?

omdat de fotograaf ze online zet toch???

misschien een omweg, maar wellicht is het handiger om op een evenement kenbaar te maken dat je er bent en als een potentiele koper de foto's wil kopen dat die dan contact met je op kan nemen?

:n

Het moet niet gekker worden dat de fotografen geen website meer kunnen hebben waarop ze hun foto's kunnen tonen, omdat anderen hier niet vanaf kunnen blijven (terwijl ze dit wettelijk gezien gewoon moeten). :\
Internet is zo ingeburgerd in onze cultuur, het moet gewoon mogelijk blijven voor de fotografen om door middel van een website met foto's zichzelf te promoten.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:03

Soms komen ze ook online op een site waar netjes voor die foto's en dat specifieke gebruik betaald is. Omdat ze online staan betekent niet altijd dat er vrij gebruik van gemaakt mag worden. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:08

er zijn tools om je website te beschermen tegen het "stelen" van de foto's

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:10

Die zij geen van alle 'hufterproof' hoor kiwiko

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:10

KiWiKo schreef:
er zijn tools om je website te beschermen tegen het "stelen" van de foto's