Yinnar schreef:Maaruh..nog effe over het meiske...onderstaande las ik ergens en vond ik zo helder als wat!
In Nederland ben je tot een bepaalde leeftijd een kind. Je hebt bepaalde rechten gewoon niet, en als je de fout ingaat zijn je ouders degene die verantwoordelijk gehouden worden voor je acties. Dit is omdat je geacht wordt niet volwassen genoeg, emotioneel stabiel genoeg te zijn om zelf bepaalde beslissingen te kunnen maken. Je wordt tegen jezelf beschermt door de wetten en de regels van de samenleving. Hierdoor kun je geleidelijk de transformatie van kind naar volwassen persoon maken zonder dat je hier al te veel kleerscheuren aan overhoud.
In je eentje de wereld rondzeilen is iets wat onder de classificatie ‘volwassen’ hoort. Als je niet mag autorijden totdat je 18 bent, niet mag drinken totdat je 16/18 bent, niet mag stemmen totdat je 18 bent, waarom zou je dan wel een oceaan mogen oversteken wanneer je technisch gezien nog ‘kind’ bent?
Het maakt niet uit of je de vaardigheden wel hebt, of misschien voor je leeftijd volwassen bent. Misschien hebben deze ouders wel gelijk en *kan* dit kind het aan. Maar wat moet er dan met het volgende kind gebeuren dat denkt dat ze kan gaan backpacken door Europa op haar 14de zonder begeleiding, of de jongen die wil gaan parachutespringen op z’n 11de waar de ouders het ook prima van vinden?
Sommige dingen doe je wanneer je volwassen bent. Dit is er eentje van. ‘Deal with it’. De oceanen zijn er over 5 jaar nog net zo goed.
In Nederland mag je geloof ik vanaf je 14e leren voor je vliegbrevet,
Zweefvliegen mag sowieso al vanaf je 14e
Mag je best autorijden maar niet op de openbare weg ( wel racen en karten bv)
parachutespringen in tandem heeft geen leeftijdsgrens
Laat er nou voor zeilen geen wet zijn ..