"Polyamorie redt huwelijken" , hoe denken jullie er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janiniie

Re: "Polyamorie redt huwelijken" , hoe denken jullie er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:35

Weetje wat ik vind,
Een mens is niet bestemd om zijn hele
leven 1 partner te hebben.. Gaaaap

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:37

Sorriso schreef:
MarcoBorsato schreef:
Helemaal monogaam ben ik niet, dwz ik zoen zeer af en toe eens een ander, en mijn lief doet hetzelfde, maar 1 ding hebben we afgesproken en dat is dat de seks tussen ons blijft. Aan zoenen hecht ik niet zoveel waarde, en ik ben ook niet jaloers aangelegd, mijn lief ook niet. Soms krijg ik wel eens vlinders van een jongen waar ik mee zoen, maar het gaat nooit zo diep als met Theun.

Nagelbijten / Gniffelen Sorry... Het gaat nooit zo 'diep' als met Theun?

Kon het niet laten ROFL.

Niet doordenken!!!! Foei!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:56

@lieveli: vind je dat dan niet erg moeilijk worden als je vlinders krijgt? had je dan niet liever helemaal niets gedaan dan dat die vlinders weer wegmoeten?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:08

danneke80 schreef:
@lieveli: vind je dat dan niet erg moeilijk worden als je vlinders krijgt? had je dan niet liever helemaal niets gedaan dan dat die vlinders weer wegmoeten?

Nee ik kan van die vlinders genieten zolang k ze heb, het duurt bij mij toch maar een paar dagen. Ik heb nog geen enkele man gevonden die het haalt bij de jongen die ik nu heb.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:14

detour schreef:
* Voor de mensen die niet genoeg hebben gehad qua uitleg en graag willen weten wat de term alsnog inhoudt: Knipoog

Wikipedia

Polyamorie (Engels: Polyamory), staat voor een levenswijze waarbij erkend wordt dat het mogelijk is om van meer dan een persoon tegelijk te houden. Deze liefde uit zich in relaties waarbij vriendschap, intimiteit, een emotionele band, spirituele verbondenheid en/of seksualiteit ingrediënten zijn.

Karl stelt dat het topic kennelijk monogamie met daarbuiten sex is, dus géén polyamorie. Dat is correct.
Dat de titel niet aangepast is, daarmee blijft hij in gebreke want hij geeft zelf aan dat die vlag de lading niet dekt.

Je gaat ondanks de waarschuwing van de moderator off-topic over de definitie van polyamorie verder.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 16:16

Ik denk dat hij jou probeert duidelijk te maken dat het niet de issue is om te kibbelen over de defintie maar wat de mening is over het hebben van polyamorie. trouwens, snap niet waarom je terugkomt als het je zo hoog zit. Clown

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:22

Tja, dan maar een mislukte relatie, maar no way dat er een andere vrouw bij mijn vent in bed komt Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:23

Citaat:
De TS heeft dit topic heel duidelijk bedoeld als discussietopic over open relaties gezien de tekst van haar beginbericht. Dat de term polyamorie dekt in dit geval dus niet de lading.

Als je het over polyamorie wil hebben, open dan dáár een topic over Pling

Op dít topic is het off-topic.

hc

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:52

Sorry, maar een relatie is sowiesow als mislukt, als je neit tevreden met elkaar bent..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 22:32

Of je kijkt wat er de oorzaak van is en probeert die weg te nemen, je bent tenslotte niet voor niks bij elkaar gekomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 23:21

Dat zou ik idd ook denken.

You don't throw something away, just because it's banged up a little

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 23:25

Ik denk dat het voor sommigen best kan werken.
Maar voor mij persoonlijk niet, als ik niet tevreden ben met mijn "man", dan los je dat niet even snel op om met iemand anders te gaan "knuffelen", dan zit er gewoon iets fout.

En persoonlijk, ik was blij toen mijn ouders gingen scheiden, werd niet vrolijker van de sfeer toen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 23:28

Niinatjuh schreef:
Sorry, maar een relatie is sowiesow als mislukt, als je neit tevreden met elkaar bent..

Als je een open relatie hebt, of polyamoreus bent wil het niet per definitie zeggen dat je ontevreden met elkaar bent...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 00:54

Vjestagirl schreef:
Niinatjuh schreef:

Als je een open relatie hebt, of polyamoreus bent wil het niet per definitie zeggen dat je ontevreden met elkaar bent...

OK dan!

Het betekent beiden alleen dat je volgens een ander afsprakenmodel leeft. Als dat werkt voor de betrokkenen dan werkt het. Klaar.

Het is bovendien beiden niet hypocriet i.t.t. monogamie met exclusieve kuisheid als hoogste goed stellen en seriëele monogamie met overspel uitvoeren. Dit laatste is nl. wat de modale relatievorm in NL is.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 08:26

Hypocriet of niet- er zijn genoeg mensen die gelukkig zijn met deze leefvorm, HC, zat mensen!
En die weten hun partner dermate te waarderen dat- okoal lokken de hormoontjes- ze zich prima kunnen beheersen en daar tevreden mee zijn. Knipoog

Jij stelt het alsof het voor de mens niet haalbaar is tevreden in monogamie te leven.

Niet iedereen is modaal. Cool

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:48

detour schreef:
Hypocriet of niet- er zijn genoeg mensen die gelukkig zijn met deze leefvorm, HC, zat mensen!
En die weten hun partner dermate te waarderen dat- okoal lokken de hormoontjes- ze zich prima kunnen beheersen en daar tevreden mee zijn. Knipoog

Jij stelt het alsof het voor de mens niet haalbaar is tevreden in monogamie te leven.

Niet iedereen is modaal. Cool

Er zijn genoeg mensen die prima (echt) monogaam kunnen/willen leven "tot de dood ons scheidt". Als dat voor hen werkt, dan moeten ze daar vooral mee doorgaan.

Er zijn echter ook genoeg mensen die dit niet kunnen, maar toch op die manier aan een relatie beginnen "omdat het nu eenmaal zo hoort".
Als je van jezelf of je partner weet dat dit voor jullie beiden niet werkt, dan houd je eigenlijk alleen jezelf voor de gek als je toch voor de buitenwereld monogaam bent. Voor díe mensen is het inderdaad niet haalbaar om puur monogaam te blijven, en als ze samen afspraken maken over wat wel en niet kan binnen (en buiten) hun relatie, dan is toch iedereen gelukkig?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 08:51

Dingen doen omdat je vindt "dat het hoort" zou ik idd ook niet kunnen volhouden.

Daarom denk ik dat het goed is dat men zich veel bewuster is van wat bij je past eer men aan een vaste relatie begint en hoe men dat invult.

Als je stellen spreekt die al een keer getrouwd zijn geweest zeggen ze vaak:"de volgende keer wil ik het totaal anders, ik wil niet meer geleefd worden tijdens het feest, wil het intiemer, specialer en kies bewuster voor mijn partner. Ach gut

Ik denk dat het daar ook wel eens aan schort idd. Knipoog

Maar gelukkig zijn eradt die dolgelukkig zijn met hun keuze die keuze, laten we dat ook voor ogen houden. Zat mensen WILLEN maar een partner.
Niet iedereen wil vreemdgaan en doet dat. Laten we dat niet vergeten. Knipoog
Laatst bijgewerkt door detour op 18-09-08 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:52

detour schreef:

Correctie; jíj maakt dit uit mijn schrijven óp.

Mijn hele punt is niet meer of minder dan het opmerken in de huidige snel veranderende maatschappij het ideaalbeeld uit een voorgaande veel statischer maatschappij lastiger te realiseren is.

Je geeft zelf al aan dat monogamie met exclusieve kuisheid in de huidige maatschappij geen modale relatie is.

Omdat alle integere relatievormen moreel gelijkwaardig zíjn is er geen reden om ze met waardeoordelen te vergelijken.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 08:55

Tuurlijk. Je hebt helemaal gelijk HC!
Jij merkt niks op, jij benoemt steeds dat het zo IS. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:06

detour schreef:
Dingen doen omdat je vindt "dat het hoort" zou ik idd ook niet kunnen volhouden.

Daarom denk ik dat het goed is dat men zich veel bewuster is van wat bij je past eer men aan een vaste relatie begint en hoe men dat invult.

Correct.

Het topic is JOUW vraag of niet exclusieve kuisheid een monogame relatie stabieler maakt.

In de huidige maatschappij waarschijnlijk wel mits het integer is afgesproken.

In mijn beleving is het enige wat ´schort´ aan veel relaties het gebrek aan integriteit in de gemaakte afspraken.
Daarin verschillen we in het geheel niet van mening Pling

Waardeoordelen zijn niet nodig.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 09:13

Da's waar. Integriteit is absoluut waardevol.
Maar waarom schijnen dan een hoop mensen uiteindeljik toch moeite te hebben als partners dan liefde delen met andere partners? Strookt hun emiotonele kant dan niet met het rationele? Daarom blijf ik sceptisch tov deze leefvorm.

Laat ze eens onderzoek doen naar hoeveel koppels er daadwerkelijk gelukkiger van zijn geworden.

torette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:21

Ik zou er niet mee kunnen leven als mijn man intiem wordt met een andere vrouw. Welke naam dat feit dan ook moge hebben...
Ik ga voor 100% monogamie!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:26

detour schreef:
Da's waar. Integriteit is absoluut waardevol.
Maar waarom schijnen dan een hoop mensen uiteindeljik toch moeite te hebben als partners dan liefde delen met andere partners? Strookt hun emiotonele kant dan niet met het rationele? Daarom blijf ik sceptisch tov deze leefvorm.

Laat ze eens onderzoek doen naar hoeveel koppels er daadwerkelijk gelukkiger van zijn geworden.

´Ja maar´ = nee want?

Het niet meer met de modale situatie in de maatschappij aansluiten van het waardeoordeel in de opvoeding is waar het wringt.
Wat ik al eerder elders een ´headcrash´ in de westerse cultuur op dit vlak noemde.

Laat verder die koppels dat fijn zelf onderzoeken Haha!

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 09:28

Toch ben ik daar nieuwsgierig naar!
Maar misschien dat het nog een te gevoelig onderwerp is voor stellen om zich daar over te uiten, het zal nog niet geheel geaccepteerd zijn, polyamorie..

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:35

als ik puur naar mijn hormonen zou luisteren dan zou ik zeer polygaam zijn.....maar mijn gevoelens en ratio zegt nu wat anders..

Ik heb ik met mijn huidige partner afspraken gemaakt waarbij wij ons beiden goed voelen. Daar hoort voor onze situatie bij dat we op dit moment geen fysieke sexuele relaties met andere aangaan. Neemt niet weg dat dit in de loop van de jaren kan veranderen. uitgangspunt is dat we ons beide prima willen blijven vinden in de vorm die we hebben. Eigenlijk gaat dit niet alleen over sex,maar over allerlei levensgebieden. En ja, er zijn dingen die we exclusief met elkaar willen delen, maar soms zaken ook niet. Op het moment dat je met je partner in alle openheid en met respect voor de ander en jezelf kan praten en delen, levert je dat alle ingredienten op voor een goede relatie...en is monogamie of polygamie niet eens meer de issue.