Door spelfouten kan iemand moeilijk serieus genomen worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thokkadisje

Re: Door spelfouten kan iemand moeilijk serieus genomen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:03

whitje schreef:
.....pleonasmes en tautolgies en contaminities nou ja enzovoort enzovoort ........

Ziek Koe Clown

T'is maar goed dat ik Nederland volgende week verlaat, want dit had voor mij net zo goed chinees kunnen zijn Tong uitsteken

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:05

ik vind ook dat t veel uitmaakt hoor, ik zat net even advertenties te bekijken voor prive les bij mij in de buurt en dan open ik een advertentie van iemand die je overal mee kan helpen op professioneel niveau.....maar als ik dan de spelfouten zie die er in die advertentie staan geloof ik niet meer zo in dat professionele niveau

hier vind ik dat anders we praten hier op een forum en typen vaak snel wat zonder echt t na te lezen alleen echt van die stomme basis school fouten daar erger ik me dood aan

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:06

Thokkadisje schreef:
whitje schreef:
.....pleonasmes en tautologie en contaminaties nou ja enzovoort enzovoort ........

Ziek Koe Clown

T'is maar goed dat ik Nederland volgende week verlaat, want dit had voor mij net zo goed chinees kunnen zijn Tong uitsteken

Tong uitsteken Vork

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:32

Citaat:
Citaat:
.....pleonasmes en tautolgies en contaminities nou ja enzovoort enzovoort ........

Ziek Koe Clown

Het is in ieder geval absoluut geen Nederlands! Knipoog

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:35

Citaat:
Citaat:

Ziek Koe Clown

Het is in ieder geval absoluut geen Nederlands! Knipoog[/quote]

Whahah nee het is allemaal hartstikke fout getypt :p het spijt me Bloos Tong uitsteken

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:09

Spelfouten vind ik niet zo erg op een forum of algemeen internet, ik maak ze zelf ook regelmatig. D of T geen idee wanneer je welke gebruikt.
Lachen
In een zakelijke brief vind ik het veel storender Lachen

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:44

En wat te denken van fouten op reclameborden e.d.?
Te bewonderen op station Nijkerk: "bewaakt en bewoont" - en dat in grote letters op een bord van een officiële instantie. Dat kan toch niet? Kijk, dat men in privé-brieven en andere niet-officiële teksten fouten maakt, à la, maar gevallen als bovenstaand voorbeeld vind ik echt niet kunnen! Om nog maar te zwijgen van sollicitatie-brieven. Die horen gewoon foutloos, en als je weet dat je niet zo goed bent in spelling laat je die toch door iemand anders even nakijken. Ik laat mijn belangrijke stukken ALTIJD nakijken door iemand anders, en vaak zelfs door meerdere personen.

Hetzelfde geldt m.i. voor werkstukken, essays e.d. die op school/voor de studie moeten worden ingeleverd. Ik heb geschiedenis gedaan, en vaak heb ik stukken van anderen moeten lezen (dat moest iedereen van elkaar). Het niveau van het Nederlands was regelmatig om van te huilen! En als ik daar dan commentaar op had, kreeg ik als reactie: "maar je begrijpt toch wat ik bedoel?"
En dat op een universiteit en bij een studie geschiedenis die grotendeels gebaseerd is op taal?! Gestoord
En trouwens, in veel gevallen was niet eens duidelijk wat de schrijver (m/v) met zijn/haar foute zinnen bedoelde, puur omdat er wartaal stond, of omdat het op meer manieren te interpreteren was. Zich helder uitdrukken was er niet bij!

En dan heb ik het nu nog niet eens gehad over stijl, want dat vindt geen hond tegenwoordig belangrijk. En dat terwijl het toch ontzettend storend is om stukjes in Jip-enJanneke-taal te moeten lezen met zinnen niet langer dan 5 woorden, constante herhalingen e.d.?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:52

Nou - dat klopt. Particulieren die spelfouten maken kan ik - door schade en schande wij geworden als docent - nog wel enigszins serieus nemen, maar bedrijven of overheidsinstanties (scholen!!)? Dat snap ik dus ook echt niet!

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:38

Ik kan me best voorstellen dat spelfouten met 'd' s en 't' s vermoeiend kunnen zijn. Toch staat bij mij nog als stip op nummer 1: de emoticons!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:41

Maar soms krijg je dan ook topics, waar ts om advies vraagt.
En bepaalde bokkers replyen hoeveel spelfouten er staan. Zonder enig advies....Dat vind ik nu ook overbodig.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:12

Hey.. Leuk toppic en zoals je weet bij mij ook een grote ergernis.

Ik neem mensen met veel typfouten ook echt niet serieus.

Zelf let ik zoveel mogelijk op de d's en de t's en twijfel veel over mn spelling, maar dan zoek ik dat even op, op google.

Vooral mensen met een bepaalde functie moeten goed kunnen spellen. Ik erger me dan ook dood als ik een brief van school krijg en in de eerste regel staat al een spelfout. Of ik een reader lees met een spelfout. Ik ga daar zelf dan ook op letten en lees op deze manier niet wat er staat, maar let alleen op de fouten.. Ja ik weet het, het is heel erg..
Het zijn dan niet de d's en de t's, maar meestal verkeerd woordgebruik, zoals: ik heb beslist dat... ipv ik heb besloten dat...

Maar ik merk dat er op het HBO, iig bij ons op school, weinig wordt gedaan aan correct Nederlands taalgebruik. Ik lees soms verslagen, waar ik me echt voor zou schamen en die worden dan gewoon goedgekeurd.

Voor mezelf merk ik alleen wel echt dat mijn brabants me in de weg staat.. Zo verwijs ik vaak met 'hun', terwijl dat niet kan.. Hier lees ik dan bij andere mensen ook echt overheen..

(hoop dat hier niet teveel spelfouten in staan Tong uitsteken)

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:16

Ik lees makkelijker over een spelfout dan over het gebrek aan leestekens en hoofdletters eerlijk gezegd.

Mijn spelling laat overigens ook heel vaak te wensen over, ik ben niet echt dyslectisch, wel een klein beetje, maar vooral lui en slordig..... Maar ik snap wel dat het stoort.

Toch scoren gebrek aan leestekens, hoofdletters en alinea's, én msn of breezer-taal bij mij véél hoger.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:43

valt mee hoor Elke, alleen is het topic en niet toppic (een veel gemaakte fout hier waar ik me af en toe aan kan ergeren hahahah)

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:32

Zwerte schreef:
valt mee hoor Elke, alleen is het topic en niet toppic (een veel gemaakte fout hier waar ik me af en toe aan kan ergeren hahahah)

En om even te muggenziften: mn en ipv moeten zijn...? Dat weet je natuurlijk best zelf! Knipoog

Mijn vader (altijd leraar Nederlands geweest; ik heb het dus van geen vreemde) klaagde al 15 jaar geleden dat hij collega's had die zelf bv. 'hun' en 'hen' verkeerd gebruikten. En dat op een (VWO)school! Dat is toch te gek? Mensen die dit soort zaken ABSOLUUT zouden moeten weten - hoe kun je het anders aan anderen leren? - deden het zelf fout!
Idem op basisscholen: een vriendin van mij is ooit begonnen aan de Pabo maar is daarmee gestopt omdat het niveau zo laag was, de docenten zelf domme fouten maakten en de studenten niet goed leerden spellen (o.a.). Dat is toch te zot voor woorden? Geen wonder dat de leerlingen van nu zoveel fouten maken én een correcte spelling niet zo belangrijk meer (lijken te) vinden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:15

Zo heb ik in groep 7 ooit ruzie gehad met de meester, want hij vond dat ik 'interview' moest spellen als 'intervieuw' en dat weigerde ik natuurlijk Haha!
Dat lage niveau van het basisonderwijs / sommige leerkrachten! is dus van alle tijden... want we hebben het nu over 20 jaar geleden.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:18

Ik vind het op bokt niet zo'n ramp als er spellingsfouten en dergelijke in een verhaal zitten, maar ik schrik er wel van hoeveel van mijn medestudenten taal en spellingsfouten in definitieve documenten en dergelijke hebben... en dat is dan HBO niveau Verward

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:20

Ik kan me er niet echt aan ergeren, maar vind het toch wel storend.

Zo moeilijk is het niet om achter een werkwoord een "n" te zetten.

Tegenwoordig wordt dat nog wel eens "vergeten" .
Zette , legge, prate etc etc..

Vreselijk storend, ik zie dan achter zo'n post meteen een kind van 10 Clown

Die t die soms achter "word" oid moet. Daar kan ik me niet aan storen. Maar de echt domme spelfouten wel.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:25

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar waar ik me ook altijd zo aan erger is als mensen zeggen; " Hun zijn dit, en hun zijn zo...."

Want het is; " Zij zijn erg blabla" Hun is bezittelijk voornaamwoord!

Edit; Er schoot me nog wat te binnen, ik kreeg laatst een 'liefdesbrief' van mijn vriendje. Hij schreef; "Ik houd van jouw"

En dat was niet als grap Tong uitsteken

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:49

Het is mij opgevallen dat het lidwoord "het" ook nog wel eens erg moeilijk kan zijn om juist toe te passen. Ik heb meerdere keren "ut" voorbij zien komen. En gisteren las ik een post van iemand die blijkbaar niet kon kiezen tussen "het" en "ut" en daardoor voor het gemak maar gewoon "t" gebruikte. En niet zomaar 1 keer, nee, gewoon constant. Dat is toch erg vervelend lezen hoor!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:58

MandyR schreef:
Het is mij opgevallen dat het lidwoord "het" ook nog wel eens erg moeilijk kan zijn om juist toe te passen. Ik heb meerdere keren "ut" voorbij zien komen. En gisteren las ik een post van iemand die blijkbaar niet kon kiezen tussen "het" en "ut" en daardoor voor het gemak maar gewoon "t" gebruikte. En niet zomaar 1 keer, nee, gewoon constant. Dat is toch erg vervelend lezen hoor!

t met of zonder apostrof? Zonder zal wel msn-taal zijn.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 14:27

Zonder. Dus dan is de post als volgende (voorbeeld): Ik vind t erg zielig voor je, maar weet ook niet hoe je t moet oplossen. Ik hoop dat t snel beter gaat met je en dat t niet te moeilijk is om t probleem op te lossen.
Ik vind dit erg moeilijk lezen. Nu zijn het maar 2 zinnetjes maar, de post die ik las was vrij groot. Erg vervelend.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:13

Blijft leuk om te zien dat de mensen met de grootste bek over taalfouten zelf ook regelmatig te betrappen zijn op een foutje.... Zullen we dan maar de hele wereld niet meer serieus nemen? Haha!

Ik mag hopen dat ik in Denemarken wat mensen om me heen heb die het niet erg vinden als ik me eens verspreek of geen een foutje maak in het Deens, we blijven allemaal mensen, en die maken (helaas) nou eenmaal fouten.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:23

Iedereen maakt wel eens een fout maar van sommige fouten krijg ik echt de kriebels.Zoals bijv. : 'zecht' , 'het licht niet aan mij' enz.Dat is toch basis?
En dan willen ze kinderen in groep 3 al Engels gaan leren.Laat ze eerst maar eens fatsoenlijk Nederlands gaan leren.Dat schijnt al bijzonder moeilijk te zijn.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:31

Zwerte schreef:

oeps Bloos Haha die is eigenlijk wel erg, maar komt natuurlijk omdat iedereen dat doet Tong uitsteken.

Ik heb echt regelmatig dat ik echt niet weet hoe ik een woord moet spellen, terwijl je het regelmatig gebruikt.

Zoals: sowieso, weliswaar en meer van dat soort woorden.. (valt me ook op dat heel veel mensen niet weten hoe 'sowieso' gespeld moet worden, zie echt de vreemste manieren voorbij komen, dat vind ik overigens wel geinig)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:44

Lavien schreef:
Iedereen maakt wel eens een fout maar van sommige fouten krijg ik echt de kriebels.Zoals bijv. : 'zecht' , 'het licht niet aan mij' enz.Dat is toch basis?
En dan willen ze kinderen in groep 3 al Engels gaan leren.Laat ze eerst maar eens fatsoenlijk Nederlands gaan leren.Dat schijnt al bijzonder moeilijk te zijn.

Volgens mij wilden ze zelfs aan kleuters Engels gaan leren, met al die taalachterstanden vind ik dat een nobel streven... Eerst maar eens met Nederlands beginnen!
Ik sluit me bij de meerderheid aan, ik kan er ook niet zo goed tegen als er van die hele gewone woorden verkeerd worden geschreven. Als je nu echt een probleem met lezen en schrijven hebt, dan kan ik me er iets bij voorstellen, maar ik denk dat bij het gros van deze mensen gewoon laksheid is. Misschien denken ze dat het stoer is? Mijn tenen gaan er krom van staan Clown
Fouten maken is menselijk, ik doe het zelf ook wel (vaak omdat ik te snel wil typen en dan mis je wel eens een letter), maar er zijn grenzen.