Discipline in de klas, Let's bring it back!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rakni

Re: Discipline in de klas, Let's bring it back!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:03

Goof schreef:
Misschien heel erg offtopic trouwens, maar is het voor de docenten (in spe) onder ons niet erg leuk om eem HK-topic te openen??

Tja, dat durf ik niet aan. Heb teveel informatie over mezelf op bokt staan en mijn leerlingen weten hoe mijn paard heet. Ik weet dat ik getraceerd kan worden en kan dus niet zomaar wat kwijt... Ik wil niet teruggevonden worden.... jammer!

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:39

Toen ik deze titel las, moest ik stiekem toch wel erg hard lachen en kwamen de gedachte's van vorig jaar gelijk weer naar boven.
Hoewel ik mij diep van binnen schaam hoe wij, als 14 jarige pubers ons tegen over de docenten hebben gedragen heb ik toen een
heerlijke tijd gehad. Dat hoort toch bij het puber zijn? Bloos Oke, wij waren extreem, ik zal even mijn zegje doen.

Deze zin hou ik even in mijn achterhoofd:
Miss_Malfoy schreef:
Hmmm, kunnen we niet gewoon beginnen met het vervangen van bepaalde leraren?

Onze klas telde 25 kinderen die totaal niet in de hand konden worden gehouden. De eerste week was al een hel voor onze mentoren, ja we hadden er twee! In de eerste waren wij namelijk ook al een van de 'wat' drukkere klassen die wat meer begeleiding nodig hebben. Binnen een maand moesten wij niets meer van school hebben, huiswerk deden wij niet meer en de 7 uurtjes waren zo voorbij. Lekker lol trappen en vooral niet luisteren, de mentoren deden er trouwens ook niets aan.

Toch hebben wij vaak op onze kop gekregen van bepaalde doceten, daar hadden wij allemaal grote RESPECT voor. Daar waren wij lievelingetjes, en tuurlijk kwamen we daar soms te laat, of werden we eruit gestuurd, maar nooit zo erg als bij de rest.

Om even terug te komen op mijn mentoren, wij hadden er twee, mentorles 2 keer per week maar die mentorlessen waren niets. Onze mentoren konden ons ook niet in de hand houden, er werd gedreigt met splitsing, de afdelingleider, directeur, enzovoort. Omdat het toch maar bij dreigen bleef gingen wij rustig door, totdat er op de een of andere dag 5 leerlingen uit de klas waren gezet, met elk een eigen docent, de 5 leerlingen waren volledig geissoleerd, mochten niet naar buiten, moesten vn 8 tot 4 op school blijven en verder hadden 3 leerlingen een looplijst. Ik heb voordat de 5 leerlingen uit de klas waren gezet nooit echt meegedaan met alles, tot toen.

De overige leerlingen kookte van woede, maar ook de 5 leerlingen die uit de klas waren gezet. Ondanks dat er was gedreigt, eiste ik naar uitleg, kwam ik met ijzersterke argumenten waar zelfs de docenten en de nieuwe directrice (ik kan niet met de vrouw overweg trouwens Nagelbijten / Gniffelen) niet omheen konden. Toch kreeg ik steeds het 'Kom later maar terug' antwoord waardoor ik er geen zin meer in had. Meerdere mensen trouwens, onze klas was nog steeds niets veranderd. De jongens die eruit waren gezet ook niet, en de mensen met een looplijst ook niet. Er kwamen mensen van buitenaf die met ons gingen praten, ik weet een van mijn opmerkingen nog wel

'Ik ga toch niet met een ombekend iemand die beweerd dat het tussen ons blijft over de situatie praten? Ik weet
dondersgoed wat u gaat doen, uw woord is gelogen, alle vertrouwenlijke informatie die wij geven is gratis voor de docenten. Bekijk het maar.'

Daarna kreeg ik geen buurt meer, heb nog gezegt dat onze klas uit 25 kinderen bestaat en dat de situatie maar moet worden opgelost met 25 kinderen, en niet met 20. Stiekem, stiekem ben ik best trots dat ik een tijdje wat van mij heb laten horen als ik terug kijk op mijn verleden. Het mag natuurlijk niet, ik mag niet trots op mijn houding zijn van toen. Maar ik had nog goede cijfers, ik had docenten die het met mij eens waren, ik had informatie en ik had argumenten. Ze zeiden altijd wel netjes, als jullie nog vragen of opmerkingen hebben, zeg het maar. Deden wij (M, M, M, L, L en ik) dat kregen wij de buurt niet meer. Trouwens, we waren wel een stuk minder erg geworden, en wij waren doodsgelukkig toen de 5 jongens er weer in mochten komen maar de situatie is nooit goed geworden.

Ik ga nu naar de derde, onze klas is gesplitst en met het rapporten uitdelen werd er niets meer gezegt. Ik ben totaal niet trots op mijn houding, echt niet. Ik vertel het niet om stoer te doen, alleen bij ons was het altijd onze schuld. Terwijl er ook een groot deel aan de docenten lag. Waarneer hun in de eerste ons eens even flink hadden opgeleidt, dan waren wij een stuk minder erg geweest. Waarneer het dreigen een keer eerder was opgehouden en er gewoon vanaf het begin flink was ingegrepen, waren wij een stuk minder erg geweest en waarneer iemand naar 30 keer melden nog niet word geschorst (wat eigenlijk bij 5 meldingen gebeurd), tsja.. Ik zal er maar niets over zeggen.. Bloos En wij konden ons wel netjes gedragen hoor, je moest onze klas maar eens zien bij nederlands, engels, economie of geschiedenis. Dát waren lessen, en ondanks dat die lessen niet leuk waren want er moest gewerkt worden ben ik hun dankbaar voor die lessen. Dat ik toch nog echte lessen heb kunnen volgen in mijn tweede jaar.

Ik zit te twijfelen of ik het verhaal over 2GT1 wel op bokt zou zetten, ik zou er waarschijnlijk een heleboel reacties op krijgen, maar ik bedoel er meer mee te zeggen. Waarneer een docent vanaf het begin van het jaar eens flink aanpakt, krijg je er een heleboel voor terug, zowel bij leerling en docent. Dit is bij ons niet gebeurd, en dan gaan die verschrikkelijke pubers die jullie les geven er misbruik van maken. Waarneer daar niet bij in word gegrepen, of in ieder geval niet hard genoeg, halen die pubers hun schouders er voor op. Tsja, leeftijdsfase? Onrespectvol? Of ligt het aan twee kanten? Koe

Om nog meer boze pb's te voorkomen, 2GT1 weet waar we fout zijn gegaan en zouden dit niet meer laten gebeuren in de derde. We zijn 3 van onze vrienden hierdoor kwijt geraakt en dat willen we niet meer hebben. Ondanks dat we gesplitst zijn, zouden wij altijd een moeilijke groep (groepen) vormen, maar wel een stuk normaler. Verder heb ik een grote respect voor oudere, maar ook voor mijn leeftijdgenootjes. Ik kan in huilen uitbarsten waarneer ik iets fouts heb gedaan, en ik ben niet die k*utpuber thuis, helemaal niet. Lachen Ik ben met nette cijfers over gegaan maar in de derde wil ik knallen, ik wil bewijzen dat ik met een mooie lijst thuis kan komen en ook nog een pony kan onderhouden. Haha!

Ik heb er wel een lang verhaal van gemaakt ROFL Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 23:03

Sanniejj schreef:
Ik vind het gewoon irritand, mensen overleggen niets, of doen niets, zijn eigenwijs(uh ik ook) en omdat ze het allemaal zo goed weten laat het hun dan maar doen, en verassing, je hebt een poedersuiker cijfer, terwijl je nog zo gezegt hebt dat het niet klopte.
Geloof me, slechte cijfers intresseert me niet, maar wel als het door een ander komt.

Nou, in het echte leven gaat het ook vaak zo, hoor. Knipoog
Als je werkt met een team zitten er soms ook mensen tussen die geen moer doen, niets overleggen, de kantjes er af lopen e.d., dus prima voorbereiding op het volwassen leven, lijkt mij. Haha!

Het is namelijk wel fijn om hier mee om te leren gaan, kan ik je vertellen. Lachen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 23:05

Kijk dat snap ik nou dus helemaal!
Vooral dat het bij bepaalde docenten wel goed ging, dat laat zien dat het vooral aan de houding en kwaliteit van een docent ligt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 23:29

Citaat:
Ik vind het gewoon irritand, mensen overleggen niets, of doen niets, zijn eigenwijs(uh ik ook) en omdat ze het allemaal zo goed weten laat het hun dan maar doen, en verassing, je hebt een poedersuiker cijfer, terwijl je nog zo gezegt hebt dat het niet klopte.
Geloof me, slechte cijfers intresseert me niet, maar wel als het door een ander komt.

Als het goed is, beoordeelt je docent je ook op jouw aandeel en inzit behalve alleen op het eindresultaat. Ik doe dat in ieder geval wel, want het voorbeeld dat jij schetst herken ik absoluut.
Verder sluit ik me aan bij Nadya; dit zijn inderdaad gewoon situaties die je de rest van je leven ook nog tegen gaat komen en ook hier moet je mee leren omgaan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 23:31

nou dat is bij ons dus niet.
Ik doe trouwens gym.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 23:35

Mijn ervaring is dat er absoluut gekeken wordt naar de eigen inbreng. Ja
Docenten zijn ook niet gek natuurlijk. Knipoog

Sanniejj, hoe ga jij hier later mee om dan? Dan kom je dat ook geheid tegen als je in een team gaat werken, hoor. Tenzij je in je uppie gaat werken, kan ook natuurlijk.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 23:39

Ik heb toch weinig gezien van die aparte beoordeling, maar ik ben eigenlijk een asociale miep die tien keer liever alleen werkt. Maar toch in slaagt met mensen te kunnen samenwerken in de werkwereld. Maar wat je zelf doet, doe je beter Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 00:07

Ik werk liever met meerdere mensen in een hecht team. Heb daar prima ervaringen mee over het algemeen. Op wat excessen na, maar de ervaring leert dat die collega's het ook niet gingen redden.
Dus ach, dan moest je even ergens doorheen (waar je veel van leerde trouwens) en dan kwam het wel weer goed....

Op school wisten de leraren ook best wie wel en niet goed bezig waren, dus problemen het ik nooit gehad met in een groep werken. Lachen
Eigenlijk achteraf waren die meningsverschillen onderling als tiener wel heel interessant eigenlijk. Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:28

@Lydia_ : jouw klas is precies zo'n groep waarmee ik bedoel: wie heb je er nu eigenlijk mee gehad? Die leraren?
Nee, er zijn nu ongetwijfeld een aantal klasgenoten die nu op lager niveau functioneren dan ze kunnen omdat ze een essentiele basis missen, die van de eerste twee jaar. 'De leraren moeten dit, de leraren moeten dat, het is niet alleen onze schuld....'
Zo werkt het niet hoor, het is JULLIE leven. Wil je daar al zo vroeg een paasei van maken, dan moet je dat vooral lekker doen. Die leraar met zijn HBO of universitair diploma, zijn mooie huis in een buitenwijk, gezin, auto onder zijn kont.... die heeft zijn leven al wel op de rit! Dat jullie besluiten om je kont tegen de krib te gooien en niks voor school te willen doen is oerstom maar als je dat wilt(wilde): lekker doen! Maar dan niet de verantwoording ervoor wegleggen bij school, je docenten, je ouders, je klasgenoten... nee, dat heb JIJ gedaan! En ieder van je klasgenoten als individu!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:29

rakni schreef:
Goof schreef:
Misschien heel erg offtopic trouwens, maar is het voor de docenten (in spe) onder ons niet erg leuk om eem HK-topic te openen??

Tja, dat durf ik niet aan. Heb teveel informatie over mezelf op bokt staan en mijn leerlingen weten hoe mijn paard heet. Ik weet dat ik getraceerd kan worden en kan dus niet zomaar wat kwijt... Ik wil niet teruggevonden worden.... jammer!

Tjee van jou reactie schrik ik, is het al echt zo ver dt je als juf niet eens meer je mening kan geven uit angst dat ze meschien je paard iets aan doen.
Tjee ben er stil van.

Over opvoeden, dat is een zaak van de ouders, als je ziet hoe brutaal kinderen tegenwoordig zijn.
Ik voedt die van mij streng op, geen jij of jou, geen grote mond tegen ouderen mensen enz.

Toch hoor ik wel eens dat bv de oudste brutaal is als we er niet bij zijn enz.
Het is gewoon moeilijk, alleen mogen we dit geen probleem van de school maken vindt ik.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 13:15

Urielle schreef:
@Lydia_ : jouw klas is precies zo'n groep waarmee ik bedoel: wie heb je er nu eigenlijk mee gehad? Die leraren?
Nee, er zijn nu ongetwijfeld een aantal klasgenoten die nu op lager niveau functioneren dan ze kunnen omdat ze een essentiele basis missen, die van de eerste twee jaar. 'De leraren moeten dit, de leraren moeten dat, het is niet alleen onze schuld....'
Zo werkt het niet hoor,
het is JULLIE leven. Wil je daar al zo vroeg een paasei van maken, dan moet je dat vooral lekker doen. Die leraar met zijn HBO of universitair diploma, zijn mooie huis in een buitenwijk, gezin, auto onder zijn kont.... die heeft zijn leven al wel op de rit! Dat jullie besluiten om je kont tegen de krib te gooien en niks voor school te willen doen is oerstom maar als je dat wilt(wilde): lekker doen! Maar dan niet de verantwoording ervoor wegleggen bij school, je docenten, je ouders, je klasgenoten... nee, dat heb JIJ gedaan! En ieder van je klasgenoten als individu!

Daar ben ik het niet mee eens.
Vorig jaar had ik een leraar voor Natuurkunde,
Wij hebben 3 hoofdstukken Natuurkunde gehad terwijl we er zo'n 10 moesten krijgen,
Als je voor een repetitie ging leren kwam je zo een heleboel dingen tegen die je nooit gehad had,
Dan ligt het toch echt WEL aan de leraar hoor.
Er zijn al zoveel klachten tegen hem ingediend, want het is elk jaar met alle klassen weer hetzelfde liedje bij hem,
Ik had hem dan in de 2e maar als je hem met je examenjaar hebt, lekker dan!
Maar hij mag niet ontslagen worden, dat ligt niet aan de school, dat is eenofandere domme wet.
Ook vertelde een andere leraar dat hij ooit een collega had die ruzie had met de collega's en dan maar hele jaren thuis vakantie ging vieren,
ook die mocht niet ontslagen worden.
Belachelijk dus.

Ik had een klas waar niemand iets deed, maar sommige leraren kregen ons wel aan het werk, en vonden ons een leuke klas,
er waren er ook die maar liepen te dreigen met weet ik het wat, denk je dat we daar naar luisteren?
Komop die lagte iedereen gewoon uit.
Een goede leraar kan zeker helpen om een klas meer aan het werk te krijgen,
niet zeggen het is JULLIE leven, het is het werk van een leraar om ons iets te leren,
dus ook om ons aan het werk te krijgen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 14:10

barbara1970 schreef:
Over opvoeden, dat is een zaak van de ouders, als je ziet hoe brutaal kinderen tegenwoordig zijn.
Ik voedt die van mij streng op, geen jij of jou, geen grote mond tegen ouderen mensen enz.

Toch hoor ik wel eens dat bv de oudste brutaal is als we er niet bij zijn enz.
Het is gewoon moeilijk, alleen mogen we dit geen probleem van de school maken vindt ik.

Tja, ik schrok ook van die post van Rakni. Scheve mond
Ik heb vriendinnen die op de middelbare school les geven en die staan ook gewoon op hyves, hoor, zonder prive profiel. Knipoog

Opvoeden is idd een zaak van de ouders en de school is er een aanvulling op. Niet andersom dus.

Mijn dochter voed ik niet extreem streng op. Ze mag jij-en of jou-en (ligt misschien ook aan de omgeving waarin je leeft) en als ze straks het verschil meer begrijpt tussen bekenden en vreemden, komt het 'u' gedeelte nog wel.
Brutaal zijn wordt niet geaccepteerd. Ze mag het best ergens niet mee eens zijn, maar uit het op een normale manier. Anders kan ze op de gang gaan zitten (werkt prima). Ik leg vooral de nadruk op sociaal zijn, de eigen creativiteit ontwikkelen, zelfstandigheid ontwikkelen, communiceren, respect hebben voor mens, dier en natuur, dat soort gedoe. Lachen
En vooral: zelf het goede voorbeeld geven!!!

Gisteren speelde ze met een buurjongetje van dezelfde leeftijd (3 jaar) en dat jochie begint vaak te slaan, als 'ie zijn zin niet krijgt. Toen hoorde ik die vader (onze buurman) zeggen tegen Nikki (mijn dochter) dat ze terug mocht slaan!!!! Nou, ik ben meteen die tuin ingelopen, want dat wil ik dus echt niet hebben.

Als iemand haar slaat, mag ze heel duidelijk zeggen dat dat niet mag en dat hij/zij op moet houden. Je gaat een 3-jarige toch niet leren om terug te meppen Verward ??? Straks gaat zij ook iedereen slaan (inclusief onze huisdieren) en dan mag ik weer aan de bak om dat er uit te krijgen Boos! . Ze is overigens niet bepaald een type wat over zich heen laat lopen Knipoog , mocht iemand gaan roepen dat ze niet over zich heen hoeft te laten lopen. Dat vind ik zelf ook, ik ben erg op assertiviteit en geloof me, dat is ze wel, maar dat kan ook anders dan er maar op los slaan. Clown

Die vader krabbelde overigens meteen terug toen ik me ermee kwam bemoeien. Dat hij zijn kind zo opvoed, tja (je ziet het inderdaad aan dit soort gedrag Haha! ), maar ik baalde er wel van dat mijn kind dat soort dingen van andere mensen steeds meer mee gaat krijgen. Je bent niet overal bij, he, ze spelen bij vriendjes/vriendinnetjes en gaan straks naar school enzo. De daadwerkelijke opvoeding ligt bij ONS als haar vader en moeder, punt uit.
Ik vind het prima als iemand mijn dochter corrigeert indien nodig, maar dit soort dingen???? Gestoord

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 14:28

Urielle schreef:
Zo werkt het niet hoor, het is JULLIE leven. Wil je daar al zo vroeg een paasei van maken, dan moet je dat vooral lekker doen. Die leraar met zijn HBO of universitair diploma, zijn mooie huis in een buitenwijk, gezin, auto onder zijn kont.... die heeft zijn leven al wel op de rit! Dat jullie besluiten om je kont tegen de krib te gooien en niks voor school te willen doen is oerstom maar als je dat wilt(wilde): lekker doen! Maar dan niet de verantwoording ervoor wegleggen bij school, je docenten, je ouders, je klasgenoten... nee, dat heb JIJ gedaan! En ieder van je klasgenoten als individu!

Een dagje meelopen en die instelling is voorbij, reken maar. Ik ben er van overtuigd dat wijzelf de situatie zo ver hebben gebracht,
maar waar mij de mond bij openvalt, waarom grijpt een docent niet in? (of in ieder geval, waarom grepen de docenten niet veel eerder in?)
Waarom grijpt een docent niet in als er boeken door de klas worden gegooit? Een stoel 'perongelijk' omvalt? Er een ruzie tussen
twee leerlingen is? Ik bedoel, ja wij doen (deden) hetzelf, maar volgens mij is het ook een van de taken van een docent om hier
een stokje voor te steken, dat die leerlingen, met dit soort gedrag of zonder later goed kunnen funcioneren. Lachen Verder, de 5
leerlingen waren de klas uitgezet zonder dat hun ouders waren ingelicht, die ouders wisten helemaal niet dat hun kinderen zich zo
gedroegen. Tsja, en dan ligt alles maar aan ons.. Knipoog

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 14:49

Aah een discussie naar mijn hart Haha!

Ik zou heel graag wat meer discipline en beleefdheid zien in de klas. Maar ik geef je op een briefje dat we die tendens niet kunnen omdraaien. Zeker niet door alleen de scholen aan te pakken.

Erg leuk dat er zo veel ouders reageren, heel belangrijk in zo'n discussie. Ik ben in klassen vaak gezegend met enorm hulpvaardige ouders die heel goed weten wat hun kind uitvreet. Maar er zitten er ieder jaar weer een aantal bij die bij het minste of geringste op de stoep staan om hun prinsje of prinsesje de hand boven het hoofd te houden. Als je op zo'n manier het gezag van de leerkracht ondermijnt in plaats van steunt, gooi je de ruiten voor de leerkracht in. Zo'n kind weet dan dat hij of zij alles uit mag vreten, want mama is het toch niet met juf eens. En dat vind ik het ergste, want je drukt de leerkracht volledig klem. Maar wel klagen over hoe slecht het onderwijs is.

Over de middelbare school discussie: Docenten op middelbare scholen zijn vakdidactische talenten, ze zijn opgeleid om goed te kunnen lesgeven. Aan de opvoedkundige taak (die hoe je het ook went of keert toch bij de leerkracht komt) wordt weinig tot geen aandacht besteed. Als je als leerkracht niet leert hoe je moet bemiddelen, belonen en disciplineren, kun je het niet toepassen. Daarom loopt het soms uit de hand op middelbare scholen. Veel leraren die een te korte periode met de groep hebben en misschien te weinig kennis om zo'n probleem te voorkomen.

Denk maar eens aan die nanny-programma's. Iedereen vraagt zich af hoe het zo ver kan komen, maar dat weten zelfs de ouders niet. Slechte patronen glippen er snel in en dat veranderen kost enorm veel moeite. Zo kan het ook met een klas gaan, maar dan vaak x het aantal leerlingen in heftigheid. Een aantal keer inconsequent gedrag van een leerkracht en een daarvoor bevattelijke groep en dan krijg je dus bovenstaande situaties... Heel vervelend, maar het aanpakken moet je met z'n allen doen.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:00

Het probleem wordt nu bij school gelegd? Waar zijn de ouders in dit verhaal?
De ouders horen hun kind toch zo op te voeden, dat we dit ons nooit af hadden moeten vragen.

Ik had hier laatst ook een discussie over met mijn vader,

En ik denk dat de regering hierin een behoorlijke invloed in heeft, meer dan men denkt! Want, het leven in Nederland wordt duurder, duurder en duurder. Tegenwoordig is er geen tijd meer om die kinderen een normale opvoeding te geven, 's morgens brengen de ouders de kids met véél haast naar school, dan gaan ze naar opa&oma school en dan weer naar de buitenschoolse opvang of naar de andere opa en oma.

Je kunt het die mensen toch niet aandoen om die koters op te voeden?!

Maar dat plasma scherm van de buurman, zijn nieuwe grote auto en het nieuwbouwhuis van de oud-buurman moeten allemaal overtroffen worden.

En dit zijn gewoon keiharde feiten, er is geen tijd meer om met z'n allen aan tafel te zitten en rustig te eten. Want pa en ma werken tot 6 de kids moeten om 7 bij de sportclub zijn want ze moeten sporten, dus wordt het makkelijk eten met het bord op schoot. En snel alle kinderen wegbrengen..

Er is helemaal geen tijd meer om vanuit huis opgevoed te worden, alleen in het weekend? Maar dan hebben die ouders geen eens meer puf voor opvoeding en discipline..

Dit is mijn mening, de regering heeft hier gewoon debet aan. Zij zorgt ervoor dat het leven amper betaalbaar is als, alleenstaande ouder of 1 kostwinner of deze moet een zeer goede baan hebben.

Njah Vork

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:15

Nee, ik denk dat het niet zal helpen het onderwijs van 20 jaar geleden terug te brengen. Het onderwijs is niet voor niets in die twintig jaar veranderd, ik zal niet zeggen dat het altijd ten goede is gegaan (hoewel ik er als vijftienjarige voor het grootste deel niet bij ben geweest Clown ). Er zijn bepaalde dingen ingevoerd die bepaald niet hebben bijgedragen aan kwaliteitsverbetering in het onderwijs, maar: stilstand is achteruitgang en daar ben ik het in dit geval het zeker mee eens. De maatschappij verandert, het onderwijs moet meeveranderen anders krijg je een scheve verhouding.

Het respect voor volwassenen en ouderen bijbrengen is niet in de eerste plaats een taak voor de school in mijn ogen. Dat ze eraan bij moeten dragen, uiteraard: het feit dat de leraar geen enkel aanzien meer heeft is wél iets waar het onderwijs deels verantwoordelijk voor is. Maar het respect voor ouderen is iets dat door de ouders van nu niet meer aangeleerd wordt en dát geeft problemen. Ouders laten zichzelf koeioneren door hun kinderen, kinderen kunnen het woordje 'Nee!' niet meer verdragen... Vaak genoeg worden kinderen al ADHD verklaard zonder dat er ooit een fatsoenlijk onderzoek naar is gedaan en vanaf dat moment zijn ze 'onhandelbaar' verklaard en mag de leerkracht niets meer doen. (Ik zeg níet dat ADHD niet bestaat of niet voorkomt, wél dat de diagnose in mijn omgeving alleen al zo'n 15 keer is gevallen bij kinderen die gewoon niet fatsoenlijk opgevoed zijn.) Ouders klagen scholen aan als een leerkracht een kind een keer vastpakt of 'nee' zegt; dát is het probleem. Leerkrachten mogen geen autoriteit meer zijn en als gevolg daarvan durven ze dat dus ook niet te zijn. Vroeger dwongen docenten respect af; tegenwoordig wordt er vriendelijk om gevraagd en als het dan geweigerd wordt is er niets meer aan te doen. Dát is in mijn ogen het probleem, niet zozeer het onderwijssysteem in zijn geheel. Het probleem ligt 'm bij de opvoeding, bij het feit dat de ouders hun kinderen weigeren op te voeden. Niet bij het onderwijssysteem, hoewel daar (op andere fronten) ook heus wel dingen 'mis' mee zijn, is dit niet direct 'de schuld' van het onderwijs.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:42

Citaat:
Over de middelbare school discussie: Docenten op middelbare scholen zijn vakdidactische talenten, ze zijn opgeleid om goed te kunnen lesgeven. Aan de opvoedkundige taak (die hoe je het ook went of keert toch bij de leerkracht komt) wordt weinig tot geen aandacht besteed. Als je als leerkracht niet leert hoe je moet bemiddelen, belonen en disciplineren, kun je het niet toepassen. Daarom loopt het soms uit de hand op middelbare scholen. Veel leraren die een te korte periode met de groep hebben en misschien te weinig kennis om zo'n probleem te voorkomen.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Het grootste deel van de schoolgaande jeugd gaat naar het VMBO en ik vond het echt schrikwekkend dat er tijdens mijn opleiding geen aandacht werd gegeven aan dit niveau.
De leraaropleidingen richten zich nog steeds veel te veel op de vakken zelf (ik heb Engels gedaan) in plaats van op het pedagogische gedeelte en veel te veel op de hogere niveaus (inclusief MBO's en HBO's) in plaats van ook VMBO.
Ik heb dit tijdens mijn opleiding ook aangegeven, maar de hele studie ligt gewoon vast en dat was dat. Het echte "leren" heb ik pas gedaan toen ik voor de klas stond.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:11

Bij mij is dat juist niet zo eigenlijk, ik word al drie jaar lang doorgezaagd over het VMBO en over allerlei leerproblemen en leertheorieën. Wat ik heel interessant vind, maar ik mis juist een stuk vakdidactiek (en daar besteed ik dan maar aandacht aan in de praktijk, maar goed, dan zijn je leerlingen proefkonijnen en dat was ook niet echt mijn bedoeling ervan Knipoog )
Ik heb een jaar HAVO/VWO gedaan maar ik voel me eerlijk gezegd niet echt bekwaam om daar les te geven. VMBO is voor mij dus ook een stukje veiligheid. Bloos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:17

Lydia_ schreef:
Een dagje meelopen en die instelling is voorbij, reken maar. Ik ben er van overtuigd dat wijzelf de situatie zo ver hebben gebracht,
maar waar mij de mond bij openvalt, waarom grijpt een docent niet in? (of in ieder geval, waarom grepen de docenten niet veel eerder in?)
Waarom grijpt een docent niet in als er boeken door de klas worden gegooit? Een stoel 'perongelijk' omvalt? Er een ruzie tussen
twee leerlingen is? Ik bedoel, ja wij doen (deden) hetzelf, maar volgens mij is het ook een van de taken van een docent om hier
een stokje voor te steken, dat die leerlingen, met dit soort gedrag of zonder later goed kunnen funcioneren. Lachen Verder, de 5
leerlingen waren de klas uitgezet zonder dat hun ouders waren ingelicht, die ouders wisten helemaal niet dat hun kinderen zich zo
gedroegen. Tsja, en dan ligt alles maar aan ons.. Knipoog

Daar heb je helemaal gelijk in, dat vind ik ook niet correct.
Waar ik mn over viel is dat imo een slechte docent, een slechte leermethode, een slechte omgeving om huiswerk te maken, drukke klasgenoten en noem maar op randfactoren zijn. De kern, dat is de leerling zelf. En ik geloof heel hard in eigen verantwoordelijkheid. Als je omgeving de verantwoordelijkheid niet neemt, neem het dan in eigen hand. Zoek met een slechte docent naar oplossingen, roep je eigen klasgenoten tot de orde als er een moeilijk stuk aankomt en je kunt het niet volgen, vraag je mentor om na school ergens in een lokaal te mogen studeren... ik noem maar wat. Dat klinkt heel belerend en wellicht denk je als leerling dan 'Wie doet dat nou Rolleyes '
maar ik probeer mijn leerlingen bij te brengen dat je je eigen ideale omstandigheden kunt MAKEN. Helaas krijg je gewoon niet alles cadeau in het leven. Daar horen niet goed functionerende docenten, drukke klasgenoten en een rampzalige thuissituatie ook bij Knipoog

(als docent geldt het omgekeerde: als je leven verziekt wordt door een klas, moet je niet in je uppie verder willen pionieren maar hulp zoeken bij je collega's om te zorgen dat je als docent leert hoe je daarmee om moet gaan. Maar goed, ook volwassenen zijn er nog wel eens te schijterig voor om te durven zeggen dat ze iets niet kunnen. Leraren zijn net mensen Knipoog )

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:23

Ik denk toch niet dat leraren in het middelbaar onderwijs in staat moeten zijn om de hele klas in de hand te houden in elke situatie. Kinderen moeten leren om vanaf een bepaalde leeftijd te zien dat ze zelf verantwoordelijk kunnen zijn voor hun gedrag en dat goed gedrag ook geen problemen veroorzaakt. Ik denk wel dat in bepaalde onderwijsnetten gemakkelijker jongeren met problemen/jongeren die hun toekomst hebben opgegeve, terecht komen (technisch en beroepsonderwijs) en dat daardoor het net op zich een slechte naam krijgt. Terwijl daar ook gewoon leerlingen zitten die daar willen zitten en hun best doen. We mogen niet verwachten dat ze alles kunnen oplossen, wel dat ze dat proberen te doen in onderwijssituaties.

Iemand die ik ken geeft les in een beroepsschool in Turnhout, België. Daar moest een leerkracht tijdelijk vervangen worden en die vervanger vond het dus "normaal" dat er met een beitel (metaalbewerking Knipoog ) naar hem gegooid werd (gevolg: gat in het bord), dat er brandjes gesticht werden in de klas en dat uiteindelijk niemand kwam opdagen. Bij andere leerkrachten gebeuren dit soort dingen gewoon niet. Daarom denk ik dus dat heel, maar ook echt heel veel afhangt van je persoonlijkheid als leerkracht. "Je hebt het of je hebt het niet", dat zie ik heel vaak. En velen hebben het gewoon niet. Daar kunnen ze niet altijd iets aan doen, maar leerlingen reageren daarom in hun gedrag en profiteren daarvan. Dus de verantwoordelijkheid ligt ook bij hen.

(De docent die dus de andere verving, is wel moeten vertrekken Knipoog )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:03

In de hand houden wel, veiligheid vind ik in de klas toch een eerste prioriteit.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:44

Proberen wel, maar ook daarin ligt verantwoordelijkheid van de leerlingen. Ik verwacht niet dat een leerkracht een veilige situatie kan garanderen als hij omsingeld wordt door brandstichtende gasten van 24 jaar. (Want ja, daar studeren velen niet af met 17-18 Knipoog )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 00:01

Dan vraag ik me af hoe ze uberhaupt dat materiaal mee binnen hebben gekregen en onder mijn ogen fikkie hebben kunnen stoken. Dat dat ooit eens gebeurt met EEN leerling in een beginstadium, kan ik me voorstellen. Je kunt niet alles zien. Maar een hele ontsporende klas die brand aan het stichten is? Bovendien weet ik dan wel heel zeker dat die ene keer de laatste keer is, oh my, wat zou ik die door het slijk trekken. Om zo je medeleerlingen in gevaar te brengen, wat zou je me daar pislink mee hebben...

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:05

De opvoeding van een kind begint bij de ouders. Als de ouders het kind niet bijbrengen dat ze respect moeten hebben en zich netjes moeten gedragen, dan gaat het dan al mis.
Maar, welke ouder is er tegenwoordig nog veel thuis? De kinderen gaan al vroeg naar de kinderopvang, chreche en andere opvangen die de ouders zien als 'opVOEDkampen ipv opVANGkampen.
Bij ons op de oude basisschool (heel klein schooltje, ca. 120 leerlingen) als er een kind is wat problemen maakt, tegenover leraar, of medeleerling, zie je het daarna weer terug na schooltijd, bij de ouder dus.

Ik ben het dus niet eens met de stelling, laat de ouders het kind eerst goed opvoeden en respect bijbrengen.