Andy Fordham heeft nieuwe lever nodig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mbkaatje

Re: Andy Fordham heeft nieuwe lever nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:04

Volgens mij bedoelt ze zeggen dat de kans dat je uberhaupt als donor kan fungeren heel erg afhankelijk van het moment van overlijden en waaraan je overlijdt.
Zodra je overlijdt, sterven de organen ook af en zijn ze ook heel snel onbruikbaar.

En aangezien de meeste mensen toch overlijden aan een ziekte waardoor bijvoorbeeld de organen ook zijn aangetast, of worden te laat ontdekt of .... noem maar op, ben je al niet meer geschikt.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 16:05

als je donor bent en je overlijd ga je per direct de tafel op... dat heb ik al meerdere malen gehoord. bovendien als ik donor ben en ik lig in het ziekenhuis een paar maanden in coma, heb ik t gevoel dat ze sneller de stekker eruit trekken. en ik zou maar net de volgende dag wakker worden Scheve mond

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:07

Zucht .... hoeveel mensen overlijden er zo, zoals jij zegt. De meeste mensen overlijden thuis of overlijden ter plekke bij een ongeluk, of worden na een paar uur gevonden. En als je in het ziekenhuis overlijdt, dan nog moeten volgens mij de omstandigheden goed zijn.

Er vallen al zoveel mensen af.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 16:12

dan zie ik ook geen reden om het wel te worden.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:18

Dat was ook niet de bedoeling. En dat is ook prima, het is duidelijk dat je ervoor gekozen hebt om geen donor te worden.

Je riep alleen iets wat nogal ongefundeerd overkwam. Misschien is ergens te vinden wat het percentage is van de opgegeven donoren die daadwerkelijk iets af hebben kunnen staan na hun overlijden. Volgens mij schrik je daarvan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:11

xDramaQueen schreef:
als je donor bent en je overlijd ga je per direct de tafel op... dat heb ik al meerdere malen gehoord. bovendien als ik donor ben en ik lig in het ziekenhuis een paar maanden in coma, heb ik t gevoel dat ze sneller de stekker eruit trekken. en ik zou maar net de volgende dag wakker worden Scheve mond

Dat is niet waar, ondanks je donorkaart vragen ze ten aller tijde eerst nog toestemming aan de familie. En dat van die coma slaat al helemaal nergens op. Degene die de zeggenschap heeft (stel je nu dus je ouders) die beslissen waar en wanneer. Later als je getrouwd bent is het je man of eventueel kinderen.

Echt waar jouw 'angst' is uit de lucht gegrepen. Je wordt echt niet minder behandeld als ze weten dat je een donorkaart hebt.

Stel prinses Diana had een donorkaart en ze was geen prinses, er is te weinig van haar 'over' om als donor te gebruiken. Je oma is 96 jaar oud en overlijd in het ziekenhuis (anders heeft het toch geen zin), haar organen zijn ook 96 jaar oud en daarvoor te oud om te kunnen transplanteren.

Heb je enig idee hoeveel donors er alsnog worden weggegooit omdat er toch iets niet helemaal goed is aan de organen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:15

xDramaQueen schreef:

Onzin. Mijn naaste familie (vriend en dochter als ze ouder is Haha! ) bepalen, naast dat ik inderdaad een donorkaart heb. Zij bepalen ook of ik in coma blijf of niet en mijn vriend (tevens geregistreerd partner van me) weet op zich precies wanneer de stekker er bij mij uit mag (als ik er als een plantje uit kom of als het te lang duurt). Natuurlijk hoop je dat je nooit in zo'n situatie terecht komt, maar zo wel, dan hebben wij alles prima geregeld. Al die fabeltjes zijn echt onzin. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:21

Waar kun je eigenlijk nagaan of je al dan niet ingeschreven staat als donor?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:28

Dank je! Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:31

Graag gedaan!! Knipoog Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:32

Mooi, hij klopt Lachen

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:19

Er zijn elke dag mensen die getransplanteerd worden. Er zijn dus ook donoren, maar het zijn er veel te weinig. En dat komt niet zozeer omdat er heel erg veel mensen afvallen maar óók omdat er gewoon veel te weining mensen zich ingeschreven hebben als donor. Voor een grote groep een hele bewuste keuze, voor een misschien wel nog grotere groep meer laksheid.

Ook van mensen die zijn omgekomen bij een verkeersongeluk worden goede organen en/of huid gebruikt. De stekker wordt er niet eerder uitgetrokken als je in coma ligt. Naast mijn vader lag een jongen van 17 in coma, hij lag er echt al heel erg lang. Als de artsen zijn organen hadden willen gebruiken hadden ze allang de stekker eruit getrokken maar dat hebben ze niet gedaan. De gesprekken met de familie worden wel op gestart. Vragen als is je kind donor en wat wil hij dan eventueel afstaan, worden er wel gesteld. Enkel en alleen omdat de dan snel kunnen handelen als de jongen toch plotseling mocht overlijden of dat de behandeling gestopt wordt. Ze voeren die gegevens is en na zijn overlijden hebben ze met 1 druk op de knop dfe match gevonden. Maar de stekker gaat er echt niet eerder uit, echt niet, die angst is echt nergens voor nodig. De familie beslist altijd.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 05:49

xDramaQueen schreef:

Of je donor bent of niet, heeft niks te maken met wanneer ze de stekker er uit trekken.

Ik ben zelf wel donor. Sommige mensen "verdienen" niet echt een donororgaan, maar als ze op de lijst staan kan je daar verder niks aan doen. Ja, ik kan zeggen dat ik geen donor wil zijn, maar dat betekent dat de andere mensen die op de lijst staan nog langer moeten wachten. Stel dat mijn lever naar Fordham zou gaan, en de volgende naar een jonge moeder ... als ik dan geen donor zou zijn, dan zou er voor die moeder misschien niet op tijd een andere lever zijn. Door geen donor te zijn, straf je niet alleen mensen zoals Fordham, maar ook de andere mensen op de lijst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:08

xDramaQueen schreef:

Als de kans bestaat dat je de volgende dag wakker wordt, trekken ze echt de stekker er niet uit. Een leven gaat voor en of jij het dan bent die leeft of degene die een orgaan van je krijgt, dat maakt voor een arts echt niet uit. Maar de kans dat je na maanden uit coma komt is klein, afhankelijk van de toedracht kleiner.

Ik vind het belachelijk dat mensen zoals Andy Fordham een nieuwe lever krijgen. Ze hebben het zichzelf tenslotte aangedaan, zoals hij zelfs meerdere malen gewaarschuwd, weten wat er kan gebeuren maar besluiten toch dat risico te nemen. Ja dan is het jammer, maar helaas, had je maar eerder na moeten denken. En alsof die nu opeens wel zijn leven betert?? Grote kans van niet, gezien dat wereldje zou ik het knap vinden als het hem wel lukt. Hopelijk gaat die het wel doen en volhouden, want deze lever kan anders net zo goed kapot. Nee geef zo'n orgaan liever aan iemand die het hard nodig heeft door een ziekte en er niks aan kan doen en niet opzettelijk zichzelf klem heeft gezopen.

Ik ben gewoon donor en heb echt niet het idee dat artsen daardoor minder hun best zouden doen om mij in leven te houden, zij het in een coma of bij een gevaarlijke operatie. Elk leven telt.. ook die van een donor zelf.

Dat je per direct op tafel gaat is logisch, anders zijn je organen al te ver heen en dan hebben ze er niks aan. En dat is niet waarvoor je dat papiertje hebt ingevuld! Ik heb dat ingevuld, zodat als ik kom te overlijden en er is nog een orgaan geschikt, dat ook eruit is voordat het ongeschikt is en ik andere mensen die het hard nodig hebben kan helpen nog wel verder te leven. Maar inderdaad liever niet aan zulke lui, wie weet dat dat nog kan worden aangepast.. dat zou fijn zijn. Maar staan die op een lijst, dan kan ik er niks aan doen en als het een match is, zullen ze het krijgen. En dan moet ik misschien maar zo denken: dat soort mensen hebben familie die om ze geven en het niet eens zijn met hun levensstijl en wel blij zijn dat ze een tweede kans krijgen. Wie weet veranderen ze hun gedrag omdat hun ogen geopend zijn en kon ik indirect toch bijdragen aan een verbetering in die persoons denkwijze.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:56

Ik ben ook donor, maar ik hoop toch dat mijn organen gaan naar iemand die zich niet zijn hele leven klem heeft gezopen of gerookt.
Als ik een orgaan nodig hebt, wil ik er ook eentje, dus altijd fijn dat er wel mensen donor zijn.
Ik zou het trouwens wel heel oneerlijk vinden als hij, omdat hij geld heeft of bekend is, voorrang krijgt.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:00

Guinevere schreef:
xDramaQueen schreef:

Of je donor bent of niet, heeft niks te maken met wanneer ze de stekker er uit trekken.

Ik ben zelf wel donor. Sommige mensen "verdienen" niet echt een donororgaan, maar als ze op de lijst staan kan je daar verder niks aan doen. Ja, ik kan zeggen dat ik geen donor wil zijn, maar dat betekent dat de andere mensen die op de lijst staan nog langer moeten wachten. Stel dat mijn lever naar Fordham zou gaan, en de volgende naar een jonge moeder ... als ik dan geen donor zou zijn, dan zou er voor die moeder misschien niet op tijd een andere lever zijn. Door geen donor te zijn, straf je niet alleen mensen zoals Fordham, maar ook de andere mensen op de lijst.

Ben het hier helemaal mee eens. Als mensen om dit soort redenen geen donor willen zijn heb je daar denk ik voornamelijk ook de mensen die het wel verdienen mee! Ik kan het wel begrijpen. Zou ook liever niet hebben dat mijn organen naar Fordham zouden gaan, maar dan moeten andere mensen die het wel verdienen ook langer wachten.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:01

Ik ben een super andy fordham fan
Ik hoop echt dat ie gauw een nieuwe lever krijgt.
hij is zo vreselijk verandert nadat ie is afgevallen.
Ik hoop echt dat ie blijft leven.
Heb nog een foto van toen ik 10 was, zat ik bij em op zn schoot.
Tja hij blijft mijn favo Haha!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:16

Ik ben donor (toch als ik 18 word binnen een paar weken). Het risico dat mijn organen gaan naar iemand die het 'minder' verdient neem ik er maar bij, dood ben ik dan toch al.

Overigens zou ik het systeem wel graag wat verandert zien Lachen.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:16

Berouw komt altijd na de zonde. Nu het zover is hebben ze spijt. Beetje laat. Je weet de risico's, en die neem je bewust. Ik vind het rot voor die persoon, maar medelijden zou ik nooit hebben met zo iemand.
Hij is geboren met gezonde organen. Je hebt 1 lichaam 1 kans, en daar moet je zuinig mee omgaan.

Ziekte en dergelijke waar je niks aan kan doen bedoel ik hiermee niet natuurlijk.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:01

Iedereen gaat wel eens de fout in en om daarvoor iemand zo hard te straffen door hem geen nieuwe organen te schenken is veel te hard. Maar voorrang voor zulke personen hoeft niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:09

en aangezien er te korten zijn hoop ik echt dat hij ondraan die lijst blijft staan...
een foutje maken is imo vandaag een keer te veel drinken..vanacht boven de pot hangen...dat is een foutje van teveel drank...
Niet je elke dag vol gieten....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 06:26

ik ben het een beetje met fixture eens,maar ook met het feit dat hij bewust zijn lever heeft verpest,en er ook zat mensen zijn met een ziekte waar ze niet zelf voor hebben gekozen.

ik zou ook niet graag willen dat mijn organen naar een alcoholist of een kettingroker gaan,maarja daar heb je nu eenmaal niets over te zeggen.

ik heb wel moeite met het feit: niet doneren en wel willen ontvangen,dat is gewoon oneerlijk.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 06:37

Zo, wat een gezeur over wel of niet donor worden. Waarschijnlijk heeft die vent over een paar jaar gewoon een hersentransplantatie nodig, vanwege een vergaande vorm van Korsakov Clown

Ik zou hem eerlijk gezegd ook niet bovenaan de lijst zetten, maar tot op zekere hoogte is alcoholisme natuurlijk ook een ziekte op zichzelf.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 06:39

ja dat is ook een punt...........het is vaak een verslaving denk ik