Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LisaLuna

Re: Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:53

Ninx schreef:
Ik begrijp heel erg goed wat je bedoelt.
Maar de wet is er, en gevangenissen, om ons te behoeden voor impulsieve wraakacties.
In de US sterven er te vaak onschuldige mensen....

Heb je gelijk in, was er nou maar wat om de onschuldige te ruilen met de schuldigen, dat zou een goede uitvinding zijn zeg ! Tong uitsteken

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:07

Ik ben voor de doodstraf, teminste de zware gevallen wel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:50

Misschien is het een idee dat iemand zijn mening eventjes kort onderbouwd? Anders wordt het een topic vol met oneliners...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:36

oei moeilijk dit.

de kans dat iemand mogelijk onschuldig is stuit me wel tegen de borst,zeker in een land als bv amerika waar men soms zo corrupt is.

aan de andere kant,zoals iemand al zei,figuren als dutroux zou ik liever dood dan levend zien......ze betekenen helemaal niets voor de maatschappij en hebben een heleboel levens verwoest

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:19

Van de ene kant; Moordenaars, veerkrachters enz. verdienen geen levenslang waarin zij nog verzorgd worden ook (en waarvoor wij betalen) maar van de andere kant; hoe vaak komt het niet voor dat de dader, de dader niet blijkt te zijn en diegene dan toch al de doodstraf heeft gehad! Dus ik ben zowel voor als tegen, maar toch denk ik niet dat de doodstraf in deze tijd past in Nederland.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:36

Ik heb niet alles teruggelezen ('t is warm, daar wordt een mens een beetje lui van Dromen ). Dit wel een onderwerp waarvan het lastig is om er een gefundeerde mening over te hebben, ik denk dat het veel met gevoelens te maken heeft. Zelf vind ik de doodstraf geen goede straf, allereerst (al eerder genoemd) omdat je de kans loopt de verkeerde te straffen (laatste tijd ook veel in Nederland gezien) en ten tweede omdat de gestrafte er dan wel 'makkelijk' (tussen grote haken!) afkomt. Ik denk dat je iemand meer straft met een leven lang in de cel zonder 'goede' vooruitzichten, denk je eens in dat je dag in dag uit in een cel moet zitten, niet de dingen te kunnen die je wilt (hoe goed of slecht ook Knipoog ). Mij lijkt dit vreselijk. Als je de doodstraf krijgt, is dat wel heel erg natuurlijk (want: einde leven), maar je hoeft je niet meer elke dag te verbijten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:42

ja de kans dat iemand onschuldig is,is wel groot.
daarentegen vind ik dan wel dat de cellen niet zo verdomd luxe moeten zijn,je zit er niet voor een lolletje.......

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:47

Ben ik wel met je eens, als het klopt wat ze zeggen, lijken de Nederlandse cellen veel op hotels. Maar daarentegen, als je er de rest van je leven moet zitten, moet je dit misschien wel relativeren - wat voor waarde heeft die tv en wat er verder ook is, als je weet dat je nooit meer door het bos zult mogen wandelen...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:48

als je levenslang moet zitten,zal dat niet vanwege het jatten van een fiets zijn.
misschien ben ik wel hard hoor,maar ik vind zowieso dat er gewoon geen luxe moet zijn in gevangenissen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:57

Goof schreef:
Citaat:
Ik heb ooit ergens gelezen dat het duurder is de doodstraf uit te voeren dan iemand levenslang vast te zetten...
Daarbij vind ik dat je je nooit tot dat niveau mag verlagen als persoon. Maar goed, ik neem aan dat iedereen die voor de doodstraf is zelf er geen problemen mee heeft om de straf uit te voeren?

Mmm, ik kan me niet voorstellen dat een eenmalig spuitje duurder is dan 50 onderhoud, huisvesting en voeding eigenlijk, maar ik kan ergens een fout maken idd...

Tsja, als je kijkt naar wat in Nederland "levenslang" is; een taakstraf van 340 uur waarvan 150 voorwaardelijk.Weet zelf ook wel dat DIT niet levenslang is hoor, maar om het absurde gedoe van ons rechtssysteem even te benadrukken
Kan je best wel eens gelijk hebben dat iemand ter dood veroordelen duurder is dan "levenslang"

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:06

Cassidy schreef:
Tegen.

Omdat iemand die in een vlag van verstandsverbijstering iemand een duw geeft en diegene zo ongelukkig valt dat hij zijn nek breekt, niet zelf daarom ook maar dood moet.

Omdat iemand, die jarenlang psychologisch ontzettend onder druk is gezet, is getreiterd en de ware hel op aarde moet doormaken, en misschien nu het heft in eigen handen neemt door de treiteraar te vermoorden, niet automatisch zelf dood moet.

Omdat er meerdere factoren kunnen zijn die iemand tot een dergelijke daad kunnen zetten,

Omdat je niet kwaad met kwaad moet vergelden.

Omdat er in het verleden fouten zijn gemaakt, en nog steeds worden gemaakt, en mensen onschuldig vast komen te zitten of worden veroordeeld.

Omdat het rechtssysteem krom in elkaar zit, en het recht niet altijd zegeviert.

AMEN!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:08

volgens mij worden ook in nederland de straffen steeds zwaarder. maar ik schrik er eigenlijk van dat er mensen zijn die serieus vinden dat de doodstraf weer ingevoerd moet worden Bloos uit een opwelling zou ik ook roepen: iemand als dutroux verdient niet beter. maar uiteindelijk vind ik dat ons rechtsysteem zich niet met doden in moet mogen laten. past toch ook niet bij de huidige maatschappij. moeite zat voor gedaan om het af te schaffen en dan zouden we het weer doodleuk invoeren? lijkt me dat we dan door zouden slaan.

ik kan me ook bij Cassidy aansluiten Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:11

iemand die opzettelijk een ander vermoord voor eigen geldelijk of lijfelijk gewin........ mag van mij een gaskamer in....

iemand die een ander vermoord omdat deze jarenlang mishandeld is geweest.......... hoeft van mij niet eens de cel in

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:14

ja en dat is het moeilijke,toon dat maar eens aan.

gevoelsmatig zeg ik dat de doodstraf weer terug moet komen,maar mijn verstand zegt ook dat je dan ook kans hebt onschuldige mensen ermee te doden,en dat kan natuurlijk niet.
daar tegenover vind ik wel dat gevangenissen niet zoveel luxe mogen hebben,het is geen kuuroord.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:01

Snoevie schreef:
ja en dat is het moeilijke,toon dat maar eens aan.

gevoelsmatig zeg ik dat de doodstraf weer terug moet komen,maar mijn verstand zegt ook dat je dan ook kans hebt onschuldige mensen ermee te doden,en dat kan natuurlijk niet.
daar tegenover vind ik wel dat gevangenissen niet zoveel luxe mogen hebben,het is geen kuuroord.

Hier ben ik het mee eens. Vooral wat de laatste zin betreft, we moeten net zulke gevangenissen krijgen als in bvb Turkije. Dat je met z'n 20en in een hok zit en een emmer als toilet hebt. Maar goed, dat wordt hier als mensonvriendelijk gezien (wat het ook is natuurlijk..) maar ja laten we eerlijk zijn: hoe mensvriendelijk is een moordenaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:05

idd kim, helemaal mee eens.
en ik denk dat het vaak genoeg wel bewezen kan worden.

gevangenis zoals turkijke hoeft niet, maar sportscholen en tv en i-net...ook niet.

en aan een ketting laten werken mag van mij ook hoor Ja
Laat maar gevangenen een sleuf graven bij een kabel leggen of nieuw rioll ofzo.
Uurtje of 14 op een dag...dan is de sportschool ook niet meer nodig

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:19

ja dat is ook zo

redrumfox,ik ben het ook wel met je eens,het hoeft helemaal niet zo mensvriendelijk te zijn allemaal in gevangenissen.
oke,turkije is wat overdreven,maar ze hoeven echt niet allemaal een eenpersoons cel,stop ze maar met meerderen in een hokje

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:16

Zou je als levenslang-veroordeelde niet op een aparte afdeling zitten? Misschien met minder luxe en meer afzondering? Daar zou ik in ieder geval wel voor zijn.
En het staat me bij dat ik eens ergens gehoord of gelezen heb dat het niet goed schijnt te zijn om veel gevangen in een hokje te stoppen (daar worden ze niet beter van). Ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:18

moeten de gevangenen er beter van worden dan?
waarom hebben zij het recht op de luxe van een één persoons cel?

nee sorry dat kan ik niet begrijpen

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:20

KiWiKo schreef:
iemand die een ander vermoord omdat deze jarenlang mishandeld is geweest.......... hoeft van mij niet eens de cel in

Maar hoe is dat te doen ? Dan word dat net zoiets als het ontoerekeningsvatbaar Knipoog

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:26

Ik ben vóór de doodstraf. Moord gebeurt idd véél te vaak als je beseft wat voor een gruwelijke daad het is bij de meeste motieven. Blijkbaar zijn normale gevangenisstraffen niet afschrikwekkend genoeg.
Ik zeg niet dat niemand meer moord als doodstraf weer ingevoerd wordt (kijk naar VS). Bepaalde psychopaten zijn zo ver heen dat niets hen tegenhoudt. Maar je vrouw vermoorden omdat ze bijv. vreemdgaat, misschien dat een moordenaar zich dan nog eens twee keer bedenkt en haar dan gewoon het huis uitschopt.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:08

Gevangen hebben het beter dan sommige mensen hier in Nederland..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:18

dat vind ik ook.
kijk eens naar mensen in verpleeghuizen,die zitten wel met meerderen op een kamer terwijl die misschien wel graag hun privacy zouden willen

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:21

Ik ben het er wel mee eens dat veel mensen in Nederland het niet zo goed hebben als de gemiddelde gevangene. Wat dat betreft is er nog veel onrecht en dus veel te doen.

Ik vond nog een artikel over levenslang veroordeelden op het net: http://www.elsevier.nl/web/artikel/justitielevenslanginluxecel.htm
Het lijkt mij, terecht, geen pretje.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:10

@ snoevie, ja inderdaad of bijvoorbeeld zwervers of mensen die haast geen geld hebben om zichzelf te kunnen onderhouden. Laat staan een TV of internet.