Vrouw dood in wachtkamer New York

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dunno

Re: Vrouw dood in wachtkamer New York

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:56

Runningkawa, moet ik je ook gelijk in geven.. en dat wat beaux net zegt klopt ook wel, vaak wordt er nog niet eens meer geholpen terwijl wel moord en brand geschreeuwt word dat we iedereen moeten helpen enz.. maar 't gebeurd niet Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:01

ik kan het ook niet voorstellen dat mensen zomaar door kunnen lopen...
Dat ze bij een ernstig ongeluk verstijven ofzo kan ik me nog wel voorstellen...maar kijken en gewoon weer doorlopen...ongelooflijk...

Je zou zelf maar op de grond liggen...

Net als jullie kan ik dat dus ook niet snappen.

Overigens nu je het in je edit over een zwerver hebt...herrinnert me er aan dat ik nog een kiss of life moet gaan halen.
Niet alleen voor zwervers, maar gewoon algemeen...

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:04

toch gebeurd 't helaas.. en idd je zou er zelf maar liggen en je word niet geholpen... daar lig je dan (letterlijk en figuurlijk Scheve mond)

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:59

Het is afschuwelijk wat er gebeurd is...

Maar staan roepen dat dat personeel aan de schandpaal moet is voorbij gaan aan de echte oorzaak van zo'n rot systeem.

Hoe komt het dat een psychiatrische spoeddienst zo vreselijk onderbemand is dat er niemand zit om toezicht te houden?

Hoe komt het dat er zo weinig plaats is dat mensen 24 uur in een wachtzaal moeten zitten?

Hoe komt het dat er zo weinig plaats is in psychiatrische ziekenhuizen dat patienten uberhaupt 24 uur op een spoeddienst moeten doorbrengen?

Dat is wat je krijgt als je de gezondheidszorg privatiseert. Het allerbeste voor wie het kan betalen, in de meest luxueuze omstandigheden, en de armen en zwakken mogen letterlijk creperen. Als we het laten gebeuren komt het hier ook nog wel eens zo ver...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:05

@ Klara16: amen, je hebt HELAAS gelijk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:40

maar onderbemand zijn en zien dat een vrouw daar ligt en niets mee doen zijn imo wel 2 verschillende dingen Lachen

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:06

Dat mensen zich op de grond laten vallen om aandacht te krijgen is in de psychiatrie wel dagelijkse kost hoor.

Het praat wat er gebeurd is niet goed, maar ik wil even schetsen in welke context dit is gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:12

dat zal best Ja

Maar bijv die beveiliger die ff kijkt...die liep gewoon zijn rondje denk ik, die kan niet 4 meter verder lopen en eens kijken of de vrouw bij kennis is of niet?

Dat er door personeels te kort en bedden te kort verschrikkelijke dingen gebeuren ben ik echt helemaal met je eens.
Maar voorbij lopen aan mensen zonder ook maar een sec te kijken?
En niet door 1 persoon, maar door meer?
Dat snap ik gewoon niet Lachen

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:17

Tuurlijk, de mensen die daar aanwezig waren hebben ook persoonlijk zwaar gefaald.

Maar dat dit kon gebeuren is de fout van een heel systeem en niet van individuen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:17

Hm. Hier staan wekelijks dit soort berichten in de krant. Ook van mensen die wel geholpen zijn maar vervolgens weggestuurd (ze willen dat je na twee uur weer buiten staat met een recept...) en dan op de stoep of thuis of onderweg alsnog dood gaan.
Er zijn heel veel artsen gewoon beroeps moe of blind, weet ik het. Ze geven gewoon niet meer om patiënten het zijn geen mensen meer voor ze.

Het is hier (in Portugal) hetzelfde als in Amerika, mensen gaan met van alles en nog wat naar de eerste hulp, en zo zitten daar gewoon heel veel mensen die best door een huisarts geholpen hadden kunnen worden of simpel met een paracetamolletje. Dan wordt je volgens mij ook een beetje lakser van dan als je ergens werkt waar je weet dat alleen artsen doorsturen en ambulances binnenkomen. Want hoe zie je in een oogopslag of iemand alleen maar aandacht wil of echt iets heeft?

Ik heb helaas moeten ondervinden dat je soms zelfs in ademnood nog uren moet wachten voordat je geholpen wordt....

Er is laatst nog iemand overleden die toch aandacht heeft proberen te trekken en op papiertjes schreef "ik krijg geen lucht"...
Je kunt daar heel boos om worden.

Maar het zal enorm helpen als mensen niet om elke scheet naar het ziekenhuis renden. Dan is er meer tijd en aandacht voor de mensen die het echt nodig hebben.

Moet wel zeggen dat in dit geval van het nieuwsbericht een en ander anders ligt, omdat het een psychiatrisch ziekenhuis is.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 04-07-08 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:23

Zie het filmpje nu pas..

echt ongelooflijk!..

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:24

Het systeem maakt artsen afgestompt en bitter.

Stel je voor:

Je bent 18 jaar oud en kiest heel idealistisch voor een studie geneeskunde. Je doet je uiterste best, geeft de laatste rooie cent van je ouders uit voor de opleiding, steekt jezelf nog eens in de schulden, maar 6 jaar later ben je dan arts.

En dan begint het: de spoedgevallen is 24/7 een stroom van mensen die allemaal gisteren al geholpen hadden willen zijn. Een belangrijk percentage is grof, onbeleefd en veeleisend zonder echt ziek te zijn. Je wordt op dagelijkse basis voor str*nt uitgescheten. De stress en de werkdruk zijn enorm want eigenlijk is er gewoon te weinig plaats en personeel.
Doe je het goed, dan volgt er in 99.9% van de gevallen zelfs geen bedankje.
Doe je het fout, dan zijn de gevolgen niet te overzien: je staat in de krant, het ziekenhuis zet je op non-actief zodat je geen inkomsten meer hebt, en in het slechtste geval word je veroordeeld. ofwel tot een enorme geldboete, ofwel tot gevangenisstraf. ls dat gebeurd dan heb je een strafblad, en mag je niet meer in de zorg werken. Je kan dan je duur betaalde diploma gebruiken als WC-papier en aan andere baan zoeken.

Na 30 jaar dienst in zo'n systeem is een deel van de artsen gewoon opgebrand. Neem het ze eens kwalijk?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:01

Klara16 schreef:
de spoedgevallen is 24/7 een stroom van mensen die allemaal gisteren al geholpen hadden willen zijn. Een belangrijk percentage is grof, onbeleefd en veeleisend zonder echt ziek te zijn. Je wordt op dagelijkse basis voor str*nt uitgescheten.

Dat vind ik ook schandelijk, hoor. Ook wel hier gehoord dat brandweer en ambulancepersoneel voor rotte vis wordt uitgemaakt. Vind ik, hoe dan ook, niet kunnen. Die lui proberen je, letterlijk soms, uit de brand te helpen, dan hoor je niet te gaan schelden. Ik weet dat toen destijds de ambulance kwam voor mijn moeder ik alleen maar opgelucht kon zijn, ook al duurde het voor mijn gevoel uren voordat ze kwamen. Maar schelden, of boos zijn omdat ze aan de telefoon vonden dat ik maar op de fiets langs moest komen met haar? Nee, niet tegen díé mensen, al helemaal niet toen...

Maar ook die mensen die voor elke scheet bij de HA of het ziekenhuis staan, kan ik niet bij. Klein beetje zelfredzaamheid is best fijn, hoor. Dat je voor een simpel griepje bij de HA staat vind ik apart, die man/vrouw kan dan toch niet meer dan zeggen dat je moet uitzieken en eventueel een paramolletje nemen en dat kan ik zelf ook nog wel verzinnen (zou trouwens wat zijn, als ik voor elk pijntje bij de HA langsging, kon ik er wel gaan kamperen Knipoog ).

Dat het voor een deel aan het hele systeem ligt, dat er dit soort rare dingen gebeuren, dat snap ik. Het is beslist niet mooi, mijn idealisme vindt dat het niet moet mogen, maar ik kan het ergens wel begrijpen, zeker ook met zo'n verhaal als wat Klara16 schrijft. Maar ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat er mensen dus blijkbaar dood neer kunnen vallen ín een ziekenhuis nota bene, terwijl er anderen zo ongeveer bovenop staan. Ik wil er gewoon niet aan dat we in een wereld leven waar mensen zo weinig om elkaar kunnen geven...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:07

Dood neer kunnen vallen in een ziekenhuis is 1 - maar er een uur liggen dood te gaan, verschillende mensen die komen kijken en haar gewoon laten liggen, en misschien was haar dood te voorkomen geweest? Nee, daar kan ik met mijn pet niet bij. Zelfs al ben je afgestompt door het systeem, dan heb je wel een eed gezworen om mensen te helpen. Waar blijft die hulp hier dan?

Dat het systeem een crime is, daar zal je mij niet tegenin horen gaan. Niet alleen in Amerika, ook hier is het een drama. Maar dit?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:11

Niet te geloven ..

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 00:21

Huh?! Dit is toch bizar?!
Hoe kan je nou zo droog voor je uit blijven kijken als er iemand van zn plek dondert en duidelijk hulp nodig heeft?!
Écht niet te geloven..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 00:29

afschuwelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 12:54

is er hier in Nederland ook niet eens iemand in elkaar geslagen gewoon in een drukke winkelstraat, met de dood als gevolg ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kitty_Genovese_effect Lachen

Beetje flauw om het op ' Amerika ' af te schuiven... Het is echt heel erg wat er gebeurde.. En het filmpje is ook echt bizar gewoon..

Maar ik betwijfel of dit niet ook gewoon in Nederland had kunnen gebeuren (doelend op de andere mensen in de wachtkamer dan; want die beveiligers daarvan was het gewoon hun beroep lijkt mij ? Terecht dat die ontslagen zijn dan Scheve mond )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:02

Menino schreef:
is er hier in Nederland ook niet eens iemand in elkaar geslagen gewoon in een drukke winkelstraat, met de dood als gevolg ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kitty_Genovese_effect Lachen

Beetje flauw om het op ' Amerika ' af te schuiven... Het is echt heel erg wat er gebeurde.. En het filmpje is ook echt bizar gewoon..

Maar ik betwijfel of dit niet ook gewoon in Nederland had kunnen gebeuren (doelend op de andere mensen in de wachtkamer dan; want die beveiligers daarvan was het gewoon hun beroep lijkt mij ? Terecht dat die ontslagen zijn dan Scheve mond )

Het is inderdaad niet alleen Amerika. Als hier (NL) iets gebeurd is het ook meestal: "Ik stond erbij en ik keek er naar."

Zoals dat Wiki-artikel al aangeeft; mensen denken dat iemand anders wel hulp zal bieden/regelen. Ik vind dat zo bizar, en wat er nu gebeurd is in Amerika is vreselijk, maar het gebeurt ook hier dagelijks in het klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:47

maar ik stond erbij en ik keek erna is meestal bij geweld, mensen verstijven
En dat kan ik me dan wel weer voorstellen Ja

Maar hier was geen geweld, mensen hoeven dan ook niet bang te zijn.
Er stond ook niemand anders bij waarvan je zou kunnen denken, die doet het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:53

Nou, ik heb ook vaak genoeg meegemaakt dat iemand viel/zich bezeerde in het openbaar en niemand een vinger uitstak hoor. Laatst heb ik nog een oude vrouw omhoog geholpen die viel met de fiets. Waren ongeveer 10 omstanders en ik stond niet eens dichtbij. Ben er maar naartoe gelopen toen ik zag dat niemand wat deed

Misschien hebben mensen hier gedacht dat er wel hulp zou komen omdat het een ziekenhuis is. Weet ik het, het blijft in elk geval zwaar asociaal .

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:10

Wat ik ook best ernstig vind is dat ze er een filmpje over op internet zetten!!! Heb zelf nooit meegemaakt dat er iets met iemand gebeurde en er niemand kwam, juist het tegenover gestelde!

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:01

Verschrikkelijk zeg!
Echt abnormaal, die bewaking komt niet eens van z'n luie reet af!

Aan de andere kant, het is een Psygiatisch ziekenhuis(?), dus ze maken zit soort dingen misschien wel meer mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:17

runningkawa schreef:
Maar bijv die beveiliger die ff kijkt...die liep gewoon zijn rondje denk ik, die kan niet 4 meter verder lopen en eens kijken of de vrouw bij kennis is of niet?

Misschien heeft die er gewoon geen verstand van? Als er vaker mensen op de grond liggen vreemd te doen om om aandacht te "schreeuwen" kan zo iemand denken dat het er weer zo 1 is.
Het was tenslotte wel een psychiatrisch ziekenhuis. Weet die man misschien veel, die keek misschien even, het leek als altijd, dus liet die voor wat het was (de mensen die er wel verstand van hebben stonden er tenslotte ook niet bij?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:54

Als beveiliger leer je toch wel of iemand nog ademt of een hartslag heeft oid.
En dat kun je op 10 meter afstand niet zien.
Als hij er nu heen was gelopen en bedacht dat het mee viel vind ik het anders, dan had ik gezegd verkeerd ingeschat. Maar dat vind ik zo niet aan de orde Lachen