zwijnen afschieten in verband met overlast

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

borderjay

Re: zwijnen afschieten in verband met overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:45

Fitch schreef:
Het gaat hier ook niet om het voedsel. Je moet mij geen woorden in de mond leggen. Schijnt iets te zijn van de mannelijke natuur, om het sterkste beest af te schieten. Heb ook wel eens van een jager gehoord dat hij het 'not done' vond om baby's af te schieten. Hij wilde een gelijkwaardige strijd en koos daarom het slimste, sterkste dier uit. (Een gedachtegang die ik overigens niet helemaal kan volgen, maargoed, jagers... Tsja.)

Ik leg jou geen woorden in de mond,ik vertel alleen dat ze juist niet veel keilers en beren schieten.Een goede vriend van mij is jager,maar die pakt écht alleen de overlopers.Puur omdat keilers en beren níet te eten zijn!

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:19

essie79 schreef:
En wat betreft die baby's, ik neem aan dat ze wachten tot het seizoen voorbij is, lijkt mij ook nogal wreed om te gaan jagen als ze nog jongen hebben, kun je inderdaad beter wachten tot ze wat groter zijn.

Op dit moment zijn de biggetjes halfwas, dus geen echte baby's meer. Vlees van (te) jonge biggen is ook niet lekker ... Knipoog ... dat geldt trouwens voor alle jonge dieren.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:35

Over hoe jong of oud ze zijn daar lig ik niet zo wakker van. Imo kan je wel zeggen 'jamaar als je biggetjes nu gaat schieten kunnen ze niet groot worden en genieten van het leven', maar als ze eenmaal dood zijn herinneren ze zich dat toch niet meer. En wat je nooit hebt gehad of gekend kan je ook niet missen. Zelfde als je zelf vandaag sterft. Het is vreselijk voor je nabestaanden, maar zelf zul je er 'geen last' van hebben want je weet het toch niet meer. Tenzij je natuurlijk aparte visies hebt over het leven na de dood, daar kan ik niet mee in discussie gaan.

Verder denk ik ook dat ik meer zou kunnen genieten van een diertje dat zijn hele leven vrij in het bos heeft kunnen rondscharrelen dan 1 die opeengepakt in een gebouw heeft geleefd. Alleen zien mensen jagers vaak als slechte mensen.
Ik denk misschien door het beeld dat je er als kind ingestampt krijgt. Daar krijg je verhaaltjes over bezoekjes bij de vriendelijke slager waar je moeder biefstuk besteld en waar je zelf nog een plakje worst krijgt. Hoe die worst en biefstuk daar gekomen zijn staat niet in de verhaaltjes.
Terwijl de jagers zo goed als altijd gemene mensen (stropers) zijn waarvan de lieve onschuldige diertjes proberen te ontsnappen. En nu is het voor velen 'ik moet nog even langs de slager voor wat kippenvlees' en 'oooh een jager die een dier gaat doodschieten wat zielig'.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:52

xKatleentjex schreef:
Over hoe jong of oud ze zijn daar lig ik niet zo wakker van. Imo kan je wel zeggen 'jamaar als je biggetjes nu gaat schieten kunnen ze niet groot worden en genieten van het leven', maar als ze eenmaal dood zijn herinneren ze zich dat toch niet meer. En wat je nooit hebt gehad of gekend kan je ook niet missen.

Nuchtere opmerking ... Knipoog

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:46

xKatleentjex schreef:
Over hoe jong of oud ze zijn daar lig ik niet zo wakker van. Imo kan je wel zeggen 'jamaar als je biggetjes nu gaat schieten kunnen ze niet groot worden en genieten van het leven', maar als ze eenmaal dood zijn herinneren ze zich dat toch niet meer. En wat je nooit hebt gehad of gekend kan je ook niet missen. Zelfde als je zelf vandaag sterft. Het is vreselijk voor je nabestaanden, maar zelf zul je er 'geen last' van hebben want je weet het toch niet meer. Tenzij je natuurlijk aparte visies hebt over het leven na de dood, daar kan ik niet mee in discussie gaan.

Verder denk ik ook dat ik meer zou kunnen genieten van een diertje dat zijn hele leven vrij in het bos heeft kunnen rondscharrelen dan 1 die opeengepakt in een gebouw heeft geleefd. Alleen zien mensen jagers vaak als slechte mensen.
Ik denk misschien door het beeld dat je er als kind ingestampt krijgt. Daar krijg je verhaaltjes over bezoekjes bij de vriendelijke slager waar je moeder biefstuk besteld en waar je zelf nog een plakje worst krijgt. Hoe die worst en biefstuk daar gekomen zijn staat niet in de verhaaltjes.
Terwijl de jagers zo goed als altijd gemene mensen (stropers) zijn waarvan de lieve onschuldige diertjes proberen te ontsnappen. En nu is het voor velen 'ik moet nog even langs de slager voor wat kippenvlees' en 'oooh een jager die een dier gaat doodschieten wat zielig'.

Als ze eenmaal dood zijn, zijn ze dood. Maar betekent dat, dat je alles en iedereen zomaar dood mag maken? Je maakt een mens toch ook niet dood? Als ik nu pijnloos en plotseling vermoord zou worden na een gelukkig leven, betekent dit niet dat het geen verlies is. Voor mijn nabestaanden zoals jij ook al zegt (dieren hebben ook affectionele familiebanden) en voor mijn huidige toekosmtperspectieven (in bepaalde mate hebben sommige dieren ook een sense van 'toekomst').

En ja, ik veroordeel mensen die de goedkoopste vlees, eieren en melk uit de supermarkt halen net zo erg als jager. Als een jager alleen vlees van wilde dieren eet en verder bewust met ze omgaat, veroordeel ik die mensen misschien wel meer.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:48

borderjay schreef:
Fitch schreef:
Het gaat hier ook niet om het voedsel. Je moet mij geen woorden in de mond leggen. Schijnt iets te zijn van de mannelijke natuur, om het sterkste beest af te schieten. Heb ook wel eens van een jager gehoord dat hij het 'not done' vond om baby's af te schieten. Hij wilde een gelijkwaardige strijd en koos daarom het slimste, sterkste dier uit. (Een gedachtegang die ik overigens niet helemaal kan volgen, maargoed, jagers... Tsja.)

Ik leg jou geen woorden in de mond,ik vertel alleen dat ze juist niet veel keilers en beren schieten.Een goede vriend van mij is jager,maar die pakt écht alleen de overlopers.Puur omdat keilers en beren níet te eten zijn!

Dan zijn er dus verschillende jagers, met verschillende motieven. Jouw vriend wil de beesten kennelijk eten. Ik weet niet of het wat uitmaakt. Iets zegt me dat een standaard procedure voor alle jagers, en iemand die van te voren even nadenkt wat het meeste zin heeft, beter zou zijn, maar ik heb niet genoeg verstand van jagen om hierover in discussie te gaan.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:29

Toen ik mee ging jagen een jaar of wat geleden werden er van tevoren afspraken gemaakt over wta er geschoten zou worden en hoeveel. Dat waren bijv rammelaars, zoveel eenden zoveel mannetjesfazanten etc...
Ik neem aan dat bij een jachtpartij als deze ook afspraken gemaakt worden over het afschot. Vaak staan daar quota voor, zoveel keilers zwakke dieren etc

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:41

Klopt, en jagers die op zwijnen schieten moeten ook eerst een vaardigheidstest doen voordat ze aan de jacht mogen deelnemen. De proef is 6 zwijnen schieten waarbij er minstens 5 in 1 keer geraakt en gedood moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 19:20

Die beren zijn idd niet te vreten Haha!
Op stal houden wij ze ook Ja in een soort modderpaddock met inloop stal Tong uitsteken
Soms doen we dr 1 naar het slachthuis en krijgen we een vriezer vol vlees terug..
maar dan moet je ook geen oude laten slachten want dat is niet te vreten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 19:22

Rani007 schreef:
VivaLaVida schreef:
Weet je hoeveel zwijnen er doodgereden worden omdat er gewoon teveel zijn.. nee dat is lekker diervriendelijk!
wij hebben zelf wilde tamme zwijnen Tong uitsteken en die beesten bij ons zijn echt enorm geworden.. als je zoiets voor je auto krijt,, Lips are sealed

Leuk he, tamme zwijnen. Als je zo'n biggetje grootbrengt heb je er een mega huisdier aan. Varkens en zwijnen zijn n.l. erg intelligente dieren.

Een neef van mij heeft er vorig jaar een op z'n auto gehad. Gevolg: auto total loss! Mag hij nog blij zijn dat hij er zelf goed vanaf gekomen is. Bij mij scheelde het vorige week een haar. Ik heb bijna de remmen van m'n auto doorgetrapt bij wijze van spreken.

En degenen die op de zwijnen jagen zijn ervaren jagers, die weten heus wel hoe ze die dieren moeten afschieten. Het lijkt wel of dieren afschieten in de natuur voor veel mensen erger lijkt dan het afmaken van koeien in een slachterij. Voor mij is dat precies hetzelfde.

whahah Nagelbijten / Gniffelen nou ik bedoelde dus eigenlijk, wilde zwijnen maar dan niet in het wild.
Ik denk nl dat als je in het hok gaat staan, je er niet ongeschonden vanaf komt Clown

edit: Voor mij is het niet hetzelfde, die zwijnen hebben een heerlijk leven gehad in de vrije natuur, de koeien staan nog vrij veel op stal (en slacht/kist kalveren helemaal alleen maar op stal vaak)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:23

Ze hebben geen natuurlijke vijanden meer, logisch dan ook dat overschot.

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:23

Sneu voor de dieren maar het lijkt me een betere dood dan aangereden worden of verhongeren.

Mooi dat ze opgegeten worden daarna. Biologischer kan je je stukje vlees niet krijgen.

Ik vind deze dieren veel minder zielig dan een varken uit de bioindustrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:32

marlina schreef:
wat voor schade brengen ze dan meer aan dan al de mensen die de natuur naar de knoppen helpen, met vuiligheid overal?? De zwijnen doen wat de natuur hen ingeeft, wroeten etc, dus afschieten dan maar??

Mensen doen ook wat de natuur hen ingeeft, bouwen maar in dat gebied whoppaa.
Ik neem aan dat jijzelf vind dat je goed leeft? Denk je dat jij geen vuiligheid veroorzaakt? Net als dat jij schade brengt aan de natuur, doen zwijnen dat ook, maar verschil: zwijnen doen dat een stuk directer dan jou en beschadigen heel wat sneller een bepaald gebied waardoor het voor zowel de zwijnen als alle andere dieren daar dan niet meer te leven valt. Ik neem aan dat jij ook vindt, dat de zwijn moet blijven in de natuur en dus zal die natuur in evenwicht moeten worden gehouden.
Zwijnen in een overbezwijnt gebied zijn ook echt niet gelukkig hoor!

Deze zwijnen hebben een ruimte tekort, voedsel tekort, geen natuurlijke vijanden, dus de natuur houdt het aantal niet zelf op orde, dan moeten wij dre natuur een handje helpen, hoe rot dat misschien ook kan zijn. Het is nu eenmaal zo, er is geen ruimte voor dieren die de zwijnen als maaltijd hebben.1 gericht schot, dat ze niet eens zien aankomen, is een betere dood dan aangereden worden door een auto of verhongeren omdat je simpelweg met teveel bent. Daarbij neem ik aan dat ze niet in het wilde weg gaan schieten op zwijnen maar dat bewust doen. Dus niet alleen perongeluk de jonge zwijnen en de oude bejaarde laten lopen. Maar in evenwicht, wat oudere dieren en jongere dieren, om die zwijnengroep weer in evenwicht te krijgen met hunzelf en hun omgeving.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:44

VivaLaVida schreef:
whahah Nagelbijten / Gniffelen nou ik bedoelde dus eigenlijk, wilde zwijnen maar dan niet in het wild.
Ik denk nl dat als je in het hok gaat staan, je er niet ongeschonden vanaf komt Clown

Dat meen ik echt! Er is een vrouw in Engeland die een wildzwijn biggetje, een beertje, heeft grootgebracht. Dat dier is groot geworden en galoppeerde gewoon mee naast haar paard. Ik heb het zelf gezien anders zou ik het ook misschien niet hebben geloofd ... Haha!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:26

Nou, ze worden dus wakker Lachen Go jij! Go jij!

Hoogste tijd om te handhaven, want de Veluwe kan echt geen plaats bieden aan zo veel zwijnen. Het afschieten zal wel met veel beleid gebeuren, maar ze hebben het echt veel te ver laten komen. Hopelijk een goede 'wake up call' om te laten zien dat de natuur nergens is zonder jagers.

Jonge zwijnen afschieten zal zeker wel gebeuren, ergens moet het beginnen. Het afschieten van de sterke zwijnene (ik ga uit van de leidkeilers) is ook nodig, immers verdrijven zij jonge mannetjes uit hun gebied. Er blijft dan niks anders over dan de bebouwde kom. Met alle gevaar voor de daar wonende mensen. Zwijnen zijn inderdaad zoals hier al aangehaald werd uiterst agressief, vooral wanneer ze jongen hebben schuwen ze niks of niemand.

Kortom: puik plan en de hoogste tijd ook!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:45

borderjay schreef:
Fitch schreef:

Klopt inderdaad, niks geen overlast gewoon big bussines.
Ik bedoel niet dat er geen overlast is want die is er wel degelijk alleen dat is echt niet de reden van het afschieten anders was het al veel eerder gedaan.
Alleen als mensen in de krant lezen dat wilde zwijnen afgeschoten worden voor het vlees zijn ntuurlijk de rapen gaar.

Van mij hoeft het niet, in de tijd dat ik op de Veluwe woonde hadden wij ook wel last van de Zwijnen, ploegen alles om en we hebben 1 keer een aanrijding met een Zwijn gehad maar dat weet je als je er woont.

toch heb ik er ook niet echt moeite mee, heet vlees is erg lekker en deze dieren hebben een goed leven gehad, beter scharrelvlees is er niet.

Liever maak ik me druk om de dieren die in slechte omstandigheden leven zoals varkens koeien en kippen .
Mensen eten nou eenmaal vlees dan liever van een dier die geleefd heeft in de vrije natuur dan een dier die alleen maar ellende heeft gekend.