Psychiatrie en hun stoornissen zijn uitgevonden?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

phaser

Re: Psychiatrie en hun stoornissen zijn uitgevonden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 16:01

poes schreef:
Daarom geloof ik ook niet in verplichte therapie Ja

Ik ook niet

Mensen die niet willen geloven, willen niet geloven. Of je ze nu verplicht of niet.
Heb genoeg mensen gezien die hun medicatie uitspuugden of in hun mond verstopten omdat ze het niet wouden nemen.

Dan leek het mij beter om die mensen gewoon op straat te zetten en nieuwe plek te maken voor mensen die wél vrijwillig wouden opgenomen worden maar niet konden omdat er geen plek was...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:01

poes schreef:
Therapie werkt imo enkel als de cliënt er zelf in gelooft. Iemand die onvrijwillig dus aan therapie begint heeft imo geen kans op slagen. Verder is er ook heel wat onbewuste weerstand natuurlijk Ja

Eens, al kan er ook motivatie komen door de cliënt goed te begeleiden, iemand links laten liggen omdat die toch niet wil is te eenvoudig gedacht. Het motiveren van mensen en sich is al de nodige wetenschappelijke onderzoeken en ontwikkelen van methden waard.

Citaat:
Wie trouwens gelooft dat er testen kunnen ontwikkeld worden die 200% zeker een diagnose stellen heeft volgens mij van de menselijke psyche niks begrepen...

Ik geloof wel dat er meer en meer af te lezen valt aan het menselijk lichaam op het gebied van psyche. Kijk naar de psychopharmica die wordt uitgeschreven en hun effecten, heel basaal gezien bestrijden deze de lichamelijke 'kwalen'.
Bewustzijn en gedachtengangen daarintegen is nog totaal niet gevonden in fysieke zin, daarom blijf je zitten met subjectiviteiten, en dat bedoel ik niet negatief. Iedereen is anders, heeft zijn eigen bagage, referentiekader en gevoelens dus uniek.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:04

En daar zijn ze echt wel mee bezig Ja Maar veel mensen blijven hangen aan hun opvattingen ook. Feit blijft ook dat het nu zo eenvoudig zal zijn als: Symptomen --> diagnose --> behandeling --> genezen. Das gewoon onhaalbaar.

Wij maken nog steeds de opsplitsing tussen mentale en fysieke, maar eigenlijk is die grens niet vanzelfsprekend. 'Het zit in je hoofd' denken dokters vaak als ze een chronisch pijnpatiënt zien die geen aantoonbaar letsel heeft. Das gewoon een verkeerd uitgangspunt. Punt is dat die persoon lijdt en dat men daarmee aan de slag moet.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 16:06

Klopt... als bewijs de moeilijke diagnose van CVS en fibromyalgie.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:24

Al is 'het zit in je hoofd' wel een begrip met negatieve lading...

In feite zit het misschien wél in ons hoofd, wie weet wat voor signalen er worden gegeven in je hersenen/zenuwen etc. die wel degelijk pijn veroorzaken maar feitelijk geen lichamelijke klacht laten zien. Interessant boek hierover is "de wetenschap van het lijden" van F. T. Vertosick.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:25

In je zenuwen/hersenen is dan weer lichamelijk. Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat die persoon pijn heeft, of dat nu lichamelijk aantoonbaar is of niet.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:26

Nog niet...

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 16:26

Het is alleen jammer dat sommige mensen misbruik maken van die mogelijkheid dat pijn soms niet te bewijzen is... dat maakt mensen die dan wél die pijn hebben een pak minder geloofwaardig.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:27

Je gaat het nooit perfect kunnen aantonen denk ik? Pijn is wat je zenuw doorgeeft maar ook wat je er zelf bij interpreteert en zo. Ik geloof niet dat men ooit gaat kunnen zeggen: we zien fysiek dat en dat dus heb jij zoveel pijn.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:28

Nee, pijn is niet meetbaar, beleving speelt een rol, zeker Ja

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:30

Inderdaad. Das ook zo met psychische stoornissen: ze zijn niet meetbaar. Vandaar dat het zo moeilijk is om dingen te categoriseren.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:34

Jep, en dat is ook de reden dat de DSM slechts een poging is wat duidelijkheid te brengen...
Maar ik geloof zeker dat de wetenschap nog een stuk verder gaat komen op het gebied van de psyche. We weten nog maar zo weinig...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:36

Das waar Ja Ik weet niet of de DSM het gaat overleven, we zien wel Lachen

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 16:40

Ik merk alleen al op de afdeling waar ik werk, dat het zo verschillend van persoon tot persoon is hoe pijn zich manifesteert.

Als je alleen al gaat kijken cultureel gezien zijn mensen met de iets Oostersere cultuur veel pijngevoeliger. Dit enkel omdat ze willen dat hun pijn erkend wordt... dit doen ze tot schreeuwen toe.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:47

phaser schreef:
Als je alleen al gaat kijken cultureel gezien zijn mensen met de iets Oostersere cultuur veel pijngevoeliger. Dit enkel omdat ze willen dat hun pijn erkend wordt... dit doen ze tot schreeuwen toe.

Dat betekent niet dat ze 'gevoeliger' zijn voor pijn, is iig niet aangetoond
Willen dat pijn erkend wordt zou ik niet specifiek durven beweren, is misschien onderdeel van het geheel...

De cultuur speelt een rol, dat is wel zo goed als zeker..

Als je het hebt over objectief kijken etc. dan denk ik dat je je reacties in dit topic misschien wat aan zou moeten passen.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:58

Kelly_ann schreef:
Nee, pijn is niet meetbaar, beleving speelt een rol, zeker Ja

Maar de beleving van (lichamelijke) pijn kun je wel meten waardoor je meer inzicht krijgt in de mate van pijn die je kan categoriseren. Blijft subjectief, maar maakt het wel meer inzichtelijk hoe de pijnbeleving van een patient verloopt tijdens bv een opname in een AGZ.

Therapie staat en valt met motivatie van de client en de steun van een sociaal netwerk (al dan niet tijdelijk).
Laatst bijgewerkt door fliam op 13-06-08 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:59

Kun je mij eens het verschil uitleggen tussen lichamelijke en mentale pijn?

Verder ben ik het daarmee wel eens.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:01

poes schreef:

Vind ik een moeilijke vraag. Ik heb mijn mening op deze manier geformuleerd omdat ik tot heden alleen ervaring heb met het meetinstrument voor pijn bij chirurgische patienten. Een dergelijk meetsysteem voor mentale pijn, of lijden, heb ik geen ervaring mee (alhoewel ik mij afvraag of deze bestaat).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:01

poes schreef:
Note to self: geen discussie meer beginnen over iets waarvan je nog weet wat je conclusie was maar de argumenten ervoor vergeten bent...

Integendeel Lachen Ik vind het en heel dapper en ontzettend leerzaam, en ook geruststellend dat je je daarvoor open blijft stellen Ja

Ook de rest van de discussie boeit me erg - het is als altijd makkelijker om iets af te schieten (of dat nou de DSM-IV is of de ideeen van iemand) dan om een goed alternatief te geven.

Nu ga ik ook de rest nog eens doorlezen Lachen

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:10

poes schreef:

Verschil tussen van je fiets vallen of gedumpt worden.. Wel kan de ene soort pijn doorgroeien naar een andere soort, misschien dan niet van je fiets vallen, maar een (ernstig) auto ongeluk heeft vaak ook effect op je mentale gestel waardoor je mentale pijn kan ontwikkelen. Andersom kan ook voorkomen in de vorm van een conversiestoornis.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:13

zammetje schreef:
Maar de beleving van (lichamelijke) pijn kun je wel meten waardoor je meer inzicht krijgt in de mate van pijn die je kan categoriseren. Blijft subjectief, maar maakt het wel meer inzichtelijk hoe de pijnbeleving van een patient verloopt tijdens bv een opname in een AGZ.

Bedoel je hiermee de score die een ciënt kan geven aan zijn of haar pijn(beleving)? Bijvoorbeeld op een schaal van 100, waarbij 100 ondraaglijk is voor de cliënt en 0 geen pijn?
Of bedoel je iets anders?

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:23

Kelly_ann schreef:
Bedoel je hiermee de score die een ciënt kan geven aan zijn of haar pijn(beleving)? Bijvoorbeeld op een schaal van 100, waarbij 100 ondraaglijk is voor de cliënt en 0 geen pijn?
Of bedoel je iets anders?

Er zijn verschilende meetmethodes om pijn in kaart te brengen. In de Zeeuwse Ziekenhuizen wordt de pijnmeetschaal van 0-10 gebruikt. Nav onderzoek is de pijn gecategoriseerd (0-3 lichte pijn, 4-6 matige pijn en 7-10 ernstige pijn als ik het goed heb) en is gebleken dat de patienten vanaf score 4 pijnmedicatie aangeboden krijgen. Subjectiever kan natuurlijk niet wat betreft het laatste van een score van 4 maar het is een veel gebruikt uitgangspunt.
Zelf vind ik het een fijne schaal om mee te scoren wanneer patienten langer in een ziekenhuis verblijven. De score moet dan 3 x per dag op een bepaald moment gemeten worden, of extra op zeer pijnlijke momenten (zoals zorg voor ADL). De scores worden in een grafiek weergegeven. Het geeft dan een goed inzicht in de verloop van pijn van de patient, ongeacht of diegene kleinzerig is of een echte bikkel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:24

Ik denk dat fysieke pijn altijd een zeer groot mentaal aspect heeft en dus niet losstaat van het mentale. Dus ook bij het meten van die pijn heb je idd die subjectiviteit Ja

DSM is er gekomen omdat daar idd een noodzaak toe was. Maar er is nog veel werk voor de boeg en de kans bestaat dat er binnen hier en 100 jaar helemaal niet meer bestaat. Het is zeker moeilijk om werkbare alternatieven te vinden Ja
Ik denk zeker voor mensen die niet openstaan voor therapie je soms niet anders kunt dan hen te benoemen en van daaruit dan medicijnen en therapie voor te schrijven, je moet toch wat soms.

Shadow: als je de kans hebt om eens boeken van Paul Verhaeghe te lezen: doen! Die man heeft hele interessante dingen gedaan met de psychoanalyse Ja

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:32

phaser schreef:
poes schreef:
Daarom geloof ik ook niet in verplichte therapie Ja

Ik ook niet

Mensen die niet willen geloven, willen niet geloven. Of je ze nu verplicht of niet.
Heb genoeg mensen gezien die hun medicatie uitspuugden of in hun mond verstopten omdat ze het niet wouden nemen.

Dan leek het mij beter om die mensen gewoon op straat te zetten en nieuwe plek te maken voor mensen die wél vrijwillig wouden opgenomen worden maar niet konden omdat er geen plek was...

En wat moet er dan gebeuren met mensen die erg suicidaal zijn of die een gevaar vormen voor anderen? Bijvoorbeeld een schizofreen die zo paranoide is dat hij een dreiging vormt voor anderen.

Moeten we die mensen gewoon loslaten op de buitenwereld/van een gebouw laten springen? Gezellige boel gaat dat worden... Blauw oog

Er bestaan misbruiken maar mensen die verplicht opgenomen worden zitten daar over het algemeen met een goede reden....

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:58

zammetje schreef:
Er zijn verschilende meetmethodes om pijn in kaart te brengen. In de Zeeuwse Ziekenhuizen wordt de pijnmeetschaal van 0-10 gebruikt. Nav onderzoek is de pijn gecategoriseerd (0-3 lichte pijn, 4-6 matige pijn en 7-10 ernstige pijn als ik het goed heb) en is gebleken dat de patienten vanaf score 4 pijnmedicatie aangeboden krijgen. Subjectiever kan natuurlijk niet wat betreft het laatste van een score van 4 maar het is een veel gebruikt uitgangspunt.
Zelf vind ik het een fijne schaal om mee te scoren wanneer patienten langer in een ziekenhuis verblijven. De score moet dan 3 x per dag op een bepaald moment gemeten worden, of extra op zeer pijnlijke momenten (zoals zorg voor ADL). De scores worden in een grafiek weergegeven. Het geeft dan een goed inzicht in de verloop van pijn van de patient, ongeacht of diegene kleinzerig is of een echte bikkel.

Dus een score die de cliënt geeft.. Dergelijke kan je ook gebruiken bij mensen met een angststoornis. Laten we zeggen dat deze metingen voor de cliënt heel waardevol zijn en goed laten zien hoe de pijn/angst zich ontwikkeld.
Maar het is individueel, en in die zin subjectief.. een persoonlijke beleving.

Maar krijg de indruk dat we afdwalen Knipoog
Klara, verplichte opname heeft zeker nut, vraag is alleen of therapie werkt als deze mensen niet 'beter' willen worden of willen werken/vechten voor hun leven.
Al kan die wil veranderen als er rust in het lijf/hoofd wordt gebracht met b.v medicijnen.