Obesitas en bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Obesitas en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:30

Grootste gros is ook te dik door hun leefstijl, maar het is vaak té makkelijk om te zeggen: eigen schuld dikke bult! Persoonlijkheid speelt mee, omgeving waar je weg komt, genen om maar te zwijgen over psychische/psychiatrische stoornissen!

Overigens vind ik het wel vreselijk als mensen met zwaar overgewicht beweren 'ik kom aan van lucht!' terwijl ze niet bewegen en toch veel (ongezond) eten... Geef dan gewoon toe dat je niet goed bezig bent!
(net zo als een hoestende bejaarde beweert dat ze niet weet waarom ze zo hoest en nog maar een sigaret opsteekt Clown )

Goed, erkennen van je probleem is moeilijk. Maar het is wel erg naief om te denken dat je 'zomaar' boven de 100 kilo komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:31

rosanne1988
wie weet wat tegen die tijd (of nu al) een ander voor je betaald Lachen
Beetje opletten met je uitspraken denk ik Lachen

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:32

runningkawa schreef:
Natuurlijk mag er wel wat van gezegt worden.
Maar als je tegen een roker zegt stop maar...krijg je weerwoord...want zo simpel is het niet

Zeg je tegen iemand die dikker is dat hij niet zoveel moet vreten moet dat gezegt kunnen worden... en gewoon minder eten, niet zo moeilijk over doen Lachen

Maar vergeet niet, eten moet je om te leven..roken niet.
Dus elke dag worden mensen wel bloot gesteld aan eten...je kunt niet zeggen ik koop het meer dan kan ik het ook niet opeten Lachen

Rokers die meer premie betalen?
ik heb bij de CZ nog nooit op hoeven geven of ik rook of niet Lachen

een vriendin van me werkt bij interpolis.
daar krijg je een algehele vragenlijst, ook met de vraag of je rookt of niet.

daar moet je dus wel degelijk meer betalen als je rookt.

die vriendin zei ook dat je minder premie moest betalen als je vegetarisch bent.
beetje onnozel systeem.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:33

ieder pondje komt door het mondje.....het oneerlijke is gewoon dat sommige mensen zich de rambam kunnen vreten en zo mager blijven als een lat...en andere al dik worden bij de gedachte aan eten,bij wijze van spreken.
Het lijkt mij vreselijk om helemaal niets te mogen eten,kan niet goed zijn voor je humeur ook,dan maar een kilo of 5/6 te zwaar
(daarboven lijkt het mij ongezond worden...)

rosanne1988

runningkawa schreef:
rosanne1988

ze betalen iig niets over wat ik mijzelf heb aangedaan.
ik leef gezond, en sport veel.

de mensen die dik zijn, en die er iets aan kunnen doen hebben het zelf in de hand.
als ik later bijv kanker krijg, dan zal dat niet aan mijn leefstijl liggen

sarah_m

Citaat:
Zucht, lezen mensen nu eigenlijk of niet. Lips are sealed

Niet iedereen kan zelf bepalen wat gezond is, soms sturen de hersencentra's naar de adipocyten en hersenen een ander signaal dan bij gezonde mensen. En ja dat is bij het overgrote deel van morbide obese mensen.

Een mooi excuus, maar hoeveel van dat soort mensen zijn er nou? Nauwelijks...
99.99% weet echt wel wat wel en niet gezond is
Laatst bijgewerkt door sarah_m op 01-06-08 14:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:34

En dat is voor de gewone ziektenkosten verzekering?

Ik weet dat een aparte vega verzekering bestaat, maar voor de rest wist ik dat niet.
Ik heb het iig nog nooit in hoeven vullen.
Wel voor een levensverzekering Lachen

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:34

geerke schreef:
ieder pondje komt door het mondje.....het oneerlijke is gewoon dat sommige mensen zich de rambam kunnen vreten en zo mager blijven als een lat...en andere al dik worden bij de gedachte aan eten,bij wijze van spreken.
Het lijkt mij vreselijk om helemaal niets te mogen eten,kan niet goed zijn voor je humeur ook,dan maar een kilo of 5/6 te zwaar
(daarboven lijkt het mij ongezond worden...)

jij hebt het over 5/6 kilo...
dat is geen obesitas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:35

rosanne1988 schreef:
die vriendin zei ook dat je minder premie moest betalen als je vegetarisch bent.
beetje onnozel systeem.

Waarom onnozel? Daar is wel degelijk wetenschappelijk onderzoek aan vooraf gegaan Knipoog

Citaat:
de mensen die dik zijn, en die er iets aan kunnen doen hebben het zelf in de hand.

Slecht voorbeeld, kans op kanker kan wel degelijk worden beïnvloed door levensstijl.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:36

Nouks schreef:
rosanne1988 schreef:
beetje onnozel systeem.

Waarom onnozel? Daar is wel degelijk wetenschappelijk onderzoek aan vooraf gegaan Knipoog

En is vlees zit ook een boel ongezonde dingen idd, en ook vrij veel vet Knipoog

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:36

Nouks schreef:
rosanne1988 schreef:
beetje onnozel systeem.

Citaat:

Slecht voorbeeld, kans op kanker kan wel degelijk worden beïnvloed door levensstijl.

misschien is het ook fijn als je goed leest.
ik zeg nl dat het niet aan mijn levensstijl zal liggen omdat ik erg gezond leef.
ik snap dat je kanker kan krijgen als je ongezond leeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:37

rosanne1988 schreef:
runningkawa schreef:
rosanne1988

ze betalen iig niets over wat ik mijzelf heb aangedaan.
ik leef gezond, en sport veel.

Maar misschien betaal ik nu wel aan je studie...

En ik leef ook gezond...toch ben ik te zwaar
We eten 1 keer in de week frietjes, de rest gewoon eten met groente Lachen
Sporten...dat deed ik genoeg...tot ik ziek werd... nu ben ik vast slecht...beweeg te weinig namelijk....

Darom pas op met je uitspraken...morgen ben jij wellicht ook ziek en beweeg je niet meer zoveel....
dan kijken mensen jou smerig aan...want je bent te dik...
Wel eer betalen dan hoor...elk pondje... Haha!

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:37

sarah_m schreef:
Nouks schreef:
[quote="beetje onnozel systeem.

En is vlees zit ook een boel ongezonde dingen idd, en ook vrij veel vet Knipoog[/quote]

klopt..
maar 2 keer in de week vlees eten blijkt het meest gezond te zijn.
7dagen in de week vlees is idd teveel.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:38

Ik vind wel dat er te makkelijk geroepen wordt "ga maar minder/gezonder eten, laat de chips in de kast en ga meer bewegen, dan val je vanzelf af".
Was het maar zo simpel, dan kon iedereen het.

Bekijk het eens van de andere kant. Waarom kan iemand zijn levensstijl niet aanpassen? Omdat het een verslaving is.
Een verslaving aan veel eten, aan ongezond eten.

Hoeveel rokers roepen niet dat ze gaan stoppen. Ze houden het nog geen week vol. Da's begrijpelijk wordt er dan gezegd, want roken is verslavend.

Zo werkt het precies met eten. Als je het van die kant bekijkt, zou je kunnen inzien dat het niet zo simpel werkt.
Daarom is het zo knap als mensen zoveel gewicht verliezen en dat ook zo kunnen behouden. Die hebben hun verslaving overwonnen. Maar het merendeel is niet sterk genoeg om dat te kunnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:39

Veel mensen met overgewicht hebben last van hun gewrichten, wat het cirkeltje in stand houd... want het belemmerd het bewegen.
Het is vaak complexer dan men denkt van simpelweg gezond eten en bewegen (want gezond eten is vrij lastig als met al die toegevoegde rommel tegenwoordig!)

Ik betaal ook niet meer voor mijn verzekering omdat ik chronisch ziek ben en daardoor erg veel zorg nodig heb nu en in de toekomst. Ik behoor al tot de risicogroep voor de verzekering. Ik ben al een dure Haha! Dat terwijl ik gezond leef en geen overgewicht heb en nooit gerookt. (daarom is het voor mij best wel zuur als ik al die rokers zie die geen longklachten hebben en al die overgewicht mensen zonder knieklachten... terwijl ik beide heb Clown)

Anoniem

rosanne1988 schreef:
klopt..
maar 2 keer in de week vlees eten blijkt het meest gezond te zijn.
7dagen in de week vlees is idd teveel.

Nee hoor, vlees laten staan en 2x per week vis en daarnaast vegetarisch schijnt het meest gezond te zijn Knipoog

Als we dan toch wijsneuzerig gaan doen Rolleyes

rosanne1988

maar runningkawa... je begrijpt me verkeerd.
misschien dat ik het niet helemaal duidelijk heb geformuleerd...

jij bent ziek oid, en ik heb in mijn eedere posts gezegd dat dat een reden zou kunnen zijn om dik te zijn.

waar ik het specefiek over heb, is dat mensen die gewoonweg teveel eten, en niet sporten te dik worden.
zij kunnen er iets aan doen door gewoonweg discipline te tonen.

en ik vind werkelijk waar studie en te dik zijn geen vergelijking die je kan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:40

Misterylady schreef:
Ik vind wel dat er te makkelijk geroepen wordt "ga maar minder/gezonder eten, laat de chips in de kast en ga meer bewegen, dan val je vanzelf af".
Was het maar zo simpel, dan kon iedereen het.

Bekijk het eens van de andere kant. Waarom kan iemand zijn levensstijl niet aanpassen? Omdat het een verslaving is.
Een verslaving aan veel eten, aan ongezond eten.

Hoeveel rokers roepen niet dat ze gaan stoppen. Ze houden het nog geen week vol. Da's begrijpelijk wordt er dan gezegd, want roken is verslavend.

Zo werkt het precies met eten. Als je het van die kant bekijkt, zou je kunnen inzien dat het niet zo simpel werkt.
Daarom is het zo knap als mensen zoveel gewicht verliezen en dat ook zo kunnen behouden. Die hebben hun verslaving overwonnen. Maar het merendeel is niet sterk genoeg om dat te kunnen.

idd

terwijl je eten moet...je kunt niet zeggen vanaf nu doe ik het niet meer.
Wat met roken nog wel gaat...toch lukt het bij roken ook vaak niet..maar dat mag idd.
Bij eten is iemand een slappeling...bij roken is het jammer dat het mislukt is Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:42

Vaak gaan mensen met overgewicht er ook al vanuit dat ze niet kunnen veranderen, omdat ze al zo vast in een patroon zitten. Dan ontkennen ze eigenlijk het probleem en sja... dan zit je weer vast.
Als ze eenmaal inzien dát ze te dik zijn en dat het ongezond is en vooral dat het nog kan veranderen, ben je al een heel eind. Maar vaak moet er eerst iets ergs gebeuren (gewrichtsklachten, suikerziekte, ademhalingsklachten) voordat er een omkeerpunt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:42

rosanne1988 schreef:
maar runningkawa... je begrijpt me verkeerd.
misschien dat ik het niet helemaal duidelijk heb geformuleerd...

jij bent ziek oid, en ik heb in mijn eedere posts gezegd dat dat een reden zou kunnen zijn om dik te zijn.

waar ik het specefiek over heb, is dat mensen die gewoonweg teveel eten, en niet sporten te dik worden.
zij kunnen er iets aan doen door gewoonweg discipline te tonen.

en ik vind werkelijk waar studie en te dik zijn geen vergelijking die je kan maken.

Jij had het erover dat je voor mensen betaalde...wie weet wat de "dikkerds" allemaal al voor jou betalen.
Zo werkt dat in onze maatschappij Knipoog

Wie zegt dat die mensen niet ziek zijn?
Heel veel dikke mensen zijn emotie eters. Dat heb je bij roken en drank ook.
Mensen die als er wat gebeurd uit stress of verdriet eten een wijntje of een sigaret pakken.

Heeft dat dan met disipline te maken?

Ik denk eerder dat je je da af moet gaan vragen waarom deze mensen dat doen.
Wat er aan de hand is van binnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:43

Een hongergevoel negeren druist volledig in tegen ons evolutionaire programma Nagelbijten / Gniffelen dat maakt een dieet zo lastig!

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:44

ik vind dat dat met discipline te maken heeft ja...
bij stress of bij emotie vind ik zowel roken als eten als alcohol geen oplossing.

het is heel makkelijk om naar een 'genotsmiddel' te grijpen als iets je even niet lekker zit. ik vind inderdaad dat je dan niet erg sterk in je schoenen staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:44

runningkawa schreef:
Jij had het erover dat je voor mensen betaalde...wie weet wat de "dikkerds" allemaal al voor jou betalen.
Zo werkt dat in onze maatschappij Knipoog

Wie zegt dat die mensen niet ziek zijn?
Heel veel dikke mensen zijn emotie eters. Dat heb je bij roken en drank ook.
Mensen die als er wat gebeurd uit stress of verdriet eten een wijntje of een sigaret pakken.

Heeft dat dan met disipline te maken?

Ik denk eerder dat je je da af moet gaan vragen waarom deze mensen dat doen.
Wat er aan de hand is van binnen.

Sorry, maar: ja. Ook DAT heeft te maken met discipline. En lukt het je niet alleen, dan ga je er toch voor in therapie om gezond te leren omgaan met eten? Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:45

Maar tegen een roker mag wel gezegd worden dat t slecht is.
En als je tegen een dik persoon zegt dat t slecht is discrimineer je.
Verward

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:46

Needje schreef:
Maar tegen een roker mag wel gezegd worden dat t slecht is.
En als je tegen een dik persoon zegt dat t slecht is discrimineer je.
Verward

dat zei ik ook al ja..
er werd vervolgens het argument aangehaald dat je eten moet, en dat roken een keuze is.
teveel eten vind ik ook een keuze.