Embryoselectie bij erfelijke kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

alex66

Re: Embryoselectie bij erfelijke kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:35

gister met verbazing naar nova zitten kijken waar een woordvoerder van de christen unie met een glimlach op het gezicht tegen een vrouw zei dat ze dan maar een kind op de wereld moest zetten met 80% kans op borst en eierstok kanker

deze mevrouw ging uitwijken naar belgie waar het gelukkig wel mag en ik geef haar groot gelijk
je wil het je dochter toch niet aan doen dat ze op zeer jonge leeftijd al beide borsten moet laten afzetten terwijl er een tegniek is om dat te voorkomen.

en het is niet zo dat embryoselectie verplicht is, christenen hoeven het niet te doen maar laat dan wel een ander de keuze en probeer niet je geloof op te dringen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 09:39

Wat ik niet begrijp is dat iedereen hysterisch wordt als er rekening wordt gehouden met het islamitische geloof, terwijl deze regering voortdurend vanuit de streng christelijke achtergrond bijgestuurd wordt.
Wordt het niet eens tijd om geloof en politiek te scheiden.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:49

alex66 schreef:
gister met verbazing naar nova zitten kijken waar een woordvoerder van de christen unie met een glimlach op het gezicht tegen een vrouw zei dat ze dan maar een kind op de wereld moest zetten met 80% kans op borst en eierstok kanker

Ik heb dat ook gezien en kon ook echt niet geloven wat hij zei! Wie is hij om voor haar te bepalen dat omdat zij 'er ook mee kan leven' , zij dat haar dochter ook maar aan moet doen??

sarabande schreef:
Wat ik niet begrijp is dat iedereen hysterisch wordt als er rekening wordt gehouden met het islamitische geloof, terwijl deze regering voortdurend vanuit de streng christelijke achtergrond bijgestuurd wordt.

Ik ben ook verre van blij met dit kabinet, maar ben bang dat er weinig aan te doen is. Uiteindelijk zijn ze gekozen vanuit ons democratische stelsel. Wat mij betreft valt dit kabinet liever gister dan vandaag. Ze zullen het echter niet aandurven op dit op de spits te drijven en CU houdt zijn poot stijf.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:57

sarabande schreef:

de scheiding van kerk en staat mag van mij vandaag nog.
het is toch van de zotte dat een partij met 7 zetels in de kamer een zo grote stempel kan drukken op het beleid in dit land.
en de andere partijen in de regering doen er niets aan, het cda is het eigenlijk stiekum eens met de CU en de pvda heeft gewoon geen ballen Boos!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 10:29

Kerk en staat zijn al gescheiden, scheiding van politiek en geloof is niet mogelijk, omdat geloof een vorm van levensbeschouwing is, en politiek draait in essentie nou juist om die levensbeschouwingen. Wat vind je dat acceptabel is en wat niet? Dat jullie in dit geval het verbieden van embryoselectie niet acceptabel vinden is net zo goed een gevolg van jullie levensbeschouwing - al is die niet christelijk - en beinvloedt jullie politieke voorkeur en wensen over wat de politiek zou moeten doen of niet doen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 10:41

Jullie zijn allemaal welkom hier in belgie hoor Haha!

Bij ons zit de katholieke partij ook in de regering. In de meerderheid zelfs. Bij ons hebben zo (ik weet ook niet hoe dat komt) leren leven met het feit dat ze andere mensen niet moeten dwingen om hun overtuiging te volgen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 13:56

Shadow0 schreef:
Kerk en staat zijn al gescheiden, scheiding van politiek en geloof is niet mogelijk, omdat geloof een vorm van levensbeschouwing is, en politiek draait in essentie nou juist om die levensbeschouwingen. Wat vind je dat acceptabel is en wat niet? Dat jullie in dit geval het verbieden van embryoselectie niet acceptabel vinden is net zo goed een gevolg van jullie levensbeschouwing - al is die niet christelijk - en beinvloedt jullie politieke voorkeur en wensen over wat de politiek zou moeten doen of niet doen.

Een levensbeschouwing die zaken beoordeeld van uit de eigen persoon is imo niet vergelijkbaar met het beoordelen van zaken via de voorschriften van een geloof. Maar ik ben het wel met je eens dat mensen die zo denken daar altijd door beinvloed worden, dus ook in de politiek.
Dat neemt niet weg dat dat in de huidige maatschappij niet zon grote doorslaggevende rol zou mogen spelen.

Topics lang zijn we hier bang gemaakt voor overheersing door de islam, terwijl we eigenlijk nog overheerst worden door een ander geloof. Ik denk dat de politiek eens regels op moet gaan stellen voor het weren van beslissingen die wel of niet tot stand kunnen komen ivm geloofszaken.
Maar ja zolang de CDA nog de grootste partij is zal dat niet gaan gebeuren.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 14:15

Citaat:
Een levensbeschouwing die zaken beoordeeld van uit de eigen persoon is imo niet vergelijkbaar met het beoordelen van zaken via de voorschriften van een geloof.

Ik geloof niet dat je het snapt.
Het geloof zit zo diep met de persoon verweven, dat de keuzes die hij/zij maakt uit de persoon komen, en niet meer direct uit het geloof.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 14:20

Ik geloof dat ik het heel goed snap, maar dat is een welles / nietus gedoe, dat is de bedoeling van dit topic niet.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 14:59

Ik ben bang dat dit het type onderwerp is dat per definitie in een wellus nietus gaat verzanden; hier is niet objectief een goed of fout in aan te wijzen.

Waar bijvoorbeeld alex66 aangeeft dat ze het normaal vind dat er een kind geaborteerd wordt met 80% kans op kanker, dan vind ik dat volstrekt niet kunnen. Het houdt namelijk in dat er een mens van het leven wordt beroofd omdat hij/zij [i]misschien[/] een ziekte op gaat lopen die te genezen is. Een mensenleven is meer dan alleen die ziekte. Natuurlijk gun je niemand kanker, maar om dan maar meteen het hele leven af te breken, vind ik een brug te ver.
De mening van alex66 tegenover de mijne - dat wordt vanzelf een wellus nietus...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 15:08

Maar dat zijn meningen, dat is normaal binnen een discussie.

Als iemand jouw mening afdoet als je begrijpt het niet, is er geen discussie meer
Overigens zei mijn grootvader zaliger al discusieer nooit met een gelovige over het geloof, want zij zien de definitie van het woord geloof niet.
En hij bedoelde geloof zoals geloven in bijvoorbeeld Sinterklaas.

Ik vind dat een ouderpaar dat een kind krijgt met bijvoorbeeld het syndroom van Down of 80% op een dodelijke ziekte, de keuze mag hebben dat te aborteren, ik weet det gelovigen dat niet vinden.
Nou dat is duidelijk dat hoeft verder geen uitleg.

Waar het mij om gaat hebben die gelovigen het recht om hun meningen en ideeen en wil daarover op te leggen aan anders denkenden.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:16

Maar wanneer is dit een discussie van geloof geworden? Je kan toch ook op grond van je weloverwogen mening zeggen: ik vind dat de ene mens niet mag beslissen over het leven van de ander?

In wezen is de discussie dan een andere dan die in de topictitel: hoe beslis je als maatschappij wat nog wel en wat niet meer door de beugel kan?

In Ierland kan een echtpaar nog steeds niet scheiden, maar als ze een tijdje in Nederland gewoond hebben kan dat hier wel en dan wordt die scheiding in Ierland wel erkend - zelfde probleem. Het parlement (in z'n geheel, de verschillende partijen in een democratisch proces) heeft nog steeds niet besloten dat een eenmaal gesloten huwelijk ontbonden kan worden.

In Nederland nu dus die embryoselectie. We hebben in het verleden, met het Nazi-gedachtengoed in het achterhoofd, een hele ferme streep gezet onder het experimenteren met mensenlevens en het selecteren van eigenschappen. Ik denk met goede reden; de brief van de staatssecretaris over embryoselectie is misschien een signaal dat de maatschappij daar anders over is gaan denken.

Waarom is weerstand daartegen dan meteen een poging van de gelovigen om anderen hun wil op te leggen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 15:30

De weerstand komt van de Christen Unie die duidelijk vanuit hun christelijke gedachtengoed dreigde met opblazen van het kabinet wanneer de staatssecretaris niet zou terugkeren op haar schreden.
Ik kan dat met de beste wil van de wereld niet anders zien als het opleggen van een beslissing uit geloofsovertuiging, overigens deed Rouvoet daar ook niet geheimzinnig over.

Enquetes op internet etc wezen uit dat meer dan 86% van de bevolking vonden dat deze embroselectie in Nederland zou moeten kunnen, dus van een brede weerstand ertegen is weinig sprake.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:11

Prrrr schreef:
Waar bijvoorbeeld alex66 aangeeft dat ze het normaal vind dat er een kind geaborteerd wordt met 80% kans op kanker, dan vind ik dat volstrekt niet kunnen. Het houdt namelijk in dat er een mens van het leven wordt beroofd omdat hij/zij [i]misschien[/] een ziekte op gaat lopen die te genezen is. Een mensenleven is meer dan alleen die ziekte. Natuurlijk gun je niemand kanker, maar om dan maar meteen het hele leven af te breken, vind ik een brug te ver.
De mening van alex66 tegenover de mijne - dat wordt vanzelf een wellus nietus...

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar waar wordt over aborteren gesproken?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:13

Mijn punt komt niet over, denk ik - maakt het uit of het standpunt van een politieke partij uit een geloofsovertuiging voortkomt, of mag dat stanpunt alleen maar uit een maatschappelijke overtuiging voortkomen?

En hoe kom je dan tot een werkbare oplossing in een maatschappij waarin verschillende meningen leven over zoiets fundamenteels als het beslissen over leven en dood?

De waarde van enquetes, zeker internetenquetes waarbij er geen enkele controle is op de representativiteit van het internet, vind ik in een fundamentele discussie als deze te verwaarlozen. Al vindt 90% van alle Nederlanders het goed en nuttig om alle buitenlanders eruit te gooien, alleen omdat ze buitenlander zijn, vind ik het nog steeds een moreel verwerpelijk, dus fout besluit.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:14

Kayla schreef:
Prrrr schreef:

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar waar wordt over aborteren gesproken?

Nergens, waar lees je dat dan?

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:16

Dat vroeg ik me dus ook af.
Prrrr schreef:
Waar bijvoorbeeld alex66 aangeeft dat ze het normaal vind dat er een kind geaborteerd wordt met 80% kans op kanker, dan vind ik dat volstrekt niet kunnen

Los van de geloofskwestie, vind ik het belachelijk dat een partij met zo weinig zetels zo'n wet tegen kan houden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:30

Citaat:
Als iemand jouw mening afdoet als je begrijpt het niet, is er geen discussie meer
Overigens zei mijn grootvader zaliger al discusieer nooit met een gelovige over het geloof, want zij zien de definitie van het woord geloof niet.
En hij bedoelde geloof zoals geloven in bijvoorbeeld Sinterklaas.

Ik bedoel ook niet jouw mening, in ieder geval niet aangaande die embryoselectie.
Ik denk alleen dat je geloof en de gelovige niet kunt scheiden - iemands mening 'als persoon' wordt altijd beinvloed door zijn overtuigingen. Of die persoon nou christen is of moslim, of 'niks' (niet mijn uitdrukking), of wat dan ook.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:40

Het is waar dat je geloof en gelovige niet uit elkaar kan halen.

Maar het is die bepaalde interpretatie van het geloof van de CU, en het feit dat ze die aan heel Nederland opdringen, die ik niet vind kunnen.

Er zijn veel christelijke ziekenhuizen en universiteiten die wel embryoselectie toepassen omdat ze dat niet in tegenstelling vinden met christelijke waarden. De bijbel spreekt nergens over dit doort dingen (was toen nog onbekend) dus kan elke christen zijn eigen interpretatie geven of het al dan niet mag. Dat de CU vanuit een starre en letterlijke bijbellezing nee zegt tegen deze technieken is hun vrije keuze. maar dat ze die keuze afpakken van de rest van Nederland is een kwalijke zaak.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:43

Tja, ze zitten in de regering en zo werkt democratie nu eenmaal...
ik wil niet zeggen dat ik het in deze helemaal met ze eens ben, maar ze moeten wel een standpunt innemen, en dat doen ze hiermee.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:47

Ze doen veel meer dan een standpunt innemen. Ze verbieden de techniek helemaal en dat is dan dat. Met een argumentatie die in wezen neerkomt op "omdat wij het zeggen".

Komt nog bij dat het toebrengen van zoveel angst en leed bij die ouders en kinderen in mijn ogen echt niet strookt met de christelijke naastenliefde.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:48

Tja, een standpunt innemen en dan zeggen 'van ons mag het niet, maar doe toch maar', dat is natuurlijk ook geen standpunt innemen, dat snap ik wel. Plus dat het CDA ook al flinke twijfels had.
Maar goed - zoals gezegd, ik sta hierin ook niet volledig achter hen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:49

Excuses voor de uitdrukking 'abortus'; ik zat met mezelf in discussie over de vraag vanaf waar iets abortus heet. Ik had dat woord juist willen vermijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:50

Tja, en elke keer vraag ik me weer af hoe zo'n ChristenUnie in de regering is gekomen. Verward
Niet door mijn stem in elk geval......

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:52

Er izjn veel mensen in dit land met streng-christelijke waarden. die hebben recht op vertegenwoordiging.
Maar nu komt het er helaas op neer dat ze de rest van het land gegijzeld houden....