Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

potverdikkie

Re: Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:43

Ik zit niet in de koeien, dus ik stel nu misschien een domme vraag, maar was het niet zo dat het melkqoutum ook vrijgegeven ging worden?..... of is dat ook van de baan?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:43

dat staat voor over een paar jaar op de agenda. 2012.
of het daar nou beter van gaat worden??
Ik moet het nog zien. Wellicht dat er dan heel veel geproduceerd gaat worden en de prijs nog verder keldert.
En voor de mensen die nooit geinvesteerd hebben in quotum, die profiteren nu mee. Nooit geinvesteerd maar kunnen dan wel onbeperkt produceren, mits hun stalruimte etc het toelaat.
Laatst bijgewerkt door annastasia op 29-05-08 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:45

oeps okay........

*** denkt na over actie zonder dat het jullie geld kost***

J_anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:46

Zo dat werd eens tijd ja dat die boeren eens met de vuist op tafel slaan.. Bloos Hoop echt dat het zin heeft!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:47

annastasia schreef:
dat staat voor over een paar jaar op de agenda. 2012.
of het daar nou beter van gaat worden??
Ik moet het nog zien. Wellicht dat er dan heel veel geproduceerd gaat worden en de prijs nog verder keldert.
En voor de mensen die nooit geinvesteerd hebben in quotum, die profiteren nu mee. Nooit geinvesteerd maar kunnen dan wel onbeperkt produceren, mits hun stalruimte etc het toelaat.

Inderdaad...wij hebben miljoenen geïnvesteerd daarin, waar we nog steeds voor moeten afbetalen, voor iets wat ineens niets meer waard blijkt te zijn.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:49

voor de niet kenners: tot dusver was het altijd zo dat de melkveehouders eerst €2,- moesten betalen om 1 liter melk te mogen prouceren. Je moest dus eigenlijk eerst dik geld op tafel leggen om prductierechten te kopen. (prijs afhankelijk van markt, maar meestal zo rond deze prijs)

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:55

Ik sta volledig achter de boeren! Je moet tegenwoordig ontzettend investeren om aan alle regels te voldoen en überhaupt je melk (of vlees) te mogen leveren. Daarvoor krijg je een bedrag dat ongeveer gelijk is aan het bedrag van 50 jaar geleden...Maar ondertussen merkt de consument er niks van, de tussenhandel houd de prijzen hoog. Daarnaast is de consument ook niet geheel onschuldig: want zeg nu zelf, denk jij als je in de winkel staat: ik neem de duurdere melk, zodat de boeren het beter hebben? Om van biologisch voedsel en dranken nog maar te zwijgen...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:57

frisiangirl schreef:
Ik sta volledig achter de boeren! Je moet tegenwoordig ontzettend investeren om aan alle regels te voldoen en überhaupt je melk (of vlees) te mogen leveren. Daarvoor krijg je een bedrag dat ongeveer gelijk is aan het bedrag van 50 jaar geleden...Maar ondertussen merkt de consument er niks van, de tussenhandel houd de prijzen hoog. Daarnaast is de consument ook niet geheel onschuldig: want zeg nu zelf, denk jij als je in de winkel staat: ik neem de duurdere melk, zodat de boeren het beter hebben? Om van biologisch voedsel en dranken nog maar te zwijgen...

Ik neem inderdaad (vrijwel) altijd de goedkoopste mee. Omdat de voedselprijzen de afgelopen tijden schrikbarend zijn gestegen ik als student elke maand de eindjes aan elkaar moet knopen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:00

Ik vind hoe dan ook dat het op dit moment de spuigaten uitloopt in nederland, iedere consument is de pineut.. Weet je wat ik hoop? Dat alle vrachtwagenchauffeurs nederland helemaal platleggen uit protest! Ik ga gerust een dagje stilstaan om te protesteren tegen de hoge brandstoffen, boek mee en gewoon wachten!! De brandstofprijzen zijn echt buitensporig, dit omdat de regering er gewoon dagelijks meer belastingen bovenop zet.

Laat Nederland maar eens plat gaan, net zo lang tot er geluisterd word!

Daarbij ben ik het helemaal eens met de boeren!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:03

en dit is nou net waar ik het over heb.
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/artic ... _melk_meer

Uit de genoemde dorpen in het artikel zijn er maar een aantal die de melk wel gewoon blijven leveren, de rest laat het lopen, waarbij de meeste toch gauw een quotum hebben van ruim boven de 800.000 liter melk

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:04

Liezel, daar heb je ook helemaal gelijk in, kan je de mensen ook niet kwalijk namen, zelfs ik maak me daar ook schuldig aan (alles is verdubbeld, alleen het salaris niet ). De echte schuldige is ook de tussenhandel. Boos!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:06

Het probleem wat ik voorzie bij deze actie is dat de de fabrieken gaan zeggen: dan halen we de melk toch uit het buitenland?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:06

in duitsland en omringende landen is al een melkstop afgekondigd. meer informatie is te lezen op www.ddb.nu

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:09

dat zal toch niet zo gemakkelijk gaan?
Ik heb namelijk wel eens tegen een boer gezegd die zijn melk moest laten lopen omdat hij boven zijn qoutum uitkwam. :kan die melk dan niet naar de arme landen?"
Melk schijnt niet echt lang goed te blijven met transport (voor zover ik me heb laten wijsmaken, dus het kan anders zijn)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:10

Ik zag ook dat frankrijk de havens en olieraffinaderijen bezet houd, dit zijn weer de vissers die niet rond kunnen komen door de brandstofprijzen. Daar hebben ze 1.000 kilo vis gratis weggegeven.

In Oostenrijk en de UK blijken de prijzen van brandstoffen al naar beneden te gaan door protest. In Spanje wijken ze niet.

En in de Belgische kranten geven ze aan dat er inderdaad een opstand komt van de melkveebedrijven. Ik vind de staking een goed idee! Dan maar even geen melk drinken hoor!! ROFL

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:16

we willen de melk wel gratis weggeven hoor, maar dit is in nederland verboden. Daarnaast kunnen consumenten ziek worden van rauwe koemelk doordat de bacterien nog niet gedood zijn.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:17

In duitsland wist ik (woon er...). Ik bedoel eigenlijk meer de oostblok landen. Vanuit daar melk hierheen transporteren kan wel met koelauto's.

Annastasia, ik kom langs met een kannetje, dan kook ik het naderhand wel..... Haha!
edit, ik lust eigenlijk geen melk.... Tong uitsteken

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:18

stomme is dat we altijd melk beschikbaar hebben, maar ik het bijna nooit drink. Melk uit de supermarkt hoef ik al helemaal niet, dat vind ik helemaal niet meer lekker

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:23

annastasia schreef:
we willen de melk wel gratis weggeven hoor, maar dit is in nederland verboden. Daarnaast kunnen consumenten ziek worden van rauwe koemelk doordat de bacterien nog niet gedood zijn.

De melk moet toch met meer dan 100 graden gepasturiseerd worden? Tong uitsteken

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:24

yups

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:28

Zou een consument dat voor elkaar kunnen krijgen in een normale pan? *sorry voor het offtopic gaan trouwens*

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:29

als je het maar een paar minuten laat koken dan is het meeste wel dood. maar het is dan nog niet zo lang houdbaar als de melk in de winkels.
Wel vind ik de smaak dan ook al weer minder worden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:31

Dus mocht het nog een keer heel erg gaan worden, dan kan ik alsnog naar een boer gaan voor een emmertje (onderhandse) melk!! ROFL

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:31

let wel op het bord van de DDB, dan weet je dat je goed zit Knipoog

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:33

Ik sta echt volledig achter een staking. Ik hoop ook dat de boeren, samen met de vrachtwagenboyz gaan staken en zo Nederland platleggen..