OV-jaarkaart voor mbo'ers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: OV-jaarkaart voor mbo'ers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:23

jeetje wat een grootspraak, de grond in stampen... right...

Iedereen heeft het hier over stufie voor 16 en 17 jaar alsof ze dat ook krijgen, ik doe geen mbo en ken niemand die mbo doet, dus dan ga ik mee met het topic, weet ik veel of dat wel of niet zo is. Maar dan klopt het bovendien zelf niet eens wat je zegt. 70 euro inleveren op je ov, of stufie. Je krijgt niet eens stufie voglens jou bij 16 en 17 jaar. Dan kun je toch ook niks inleveren Verward ...

basisbeurs mbo en hbo/wo scheelt inderdaad 20 euro. Dat is 240 euro op een jaar. Vind ik ten eerste niet veel en ten tweede meer dan logisch. Het collegegeld voor hbo en wo is namelijk ook vele malen hoger (meer dan die 240 euro iig) dan de kosten voor het mbo. Hoger onderwijs is duurder, dus is de stufie ook hoger, logisch wat mij betreft...
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 09-05-08 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:24

Werkelijk belachelijk dat deze actie gevoerd wordt onder het motto "gelijke rechten". Dan mogen ook alle mbo-ers hun 4 jaar stufi die ze nog krijgen voor een HBO opleiding inleveren.
Er zullen overigens ook genoeg HBO-ers en WO-ers zijn die alles zelf moeten betalen en daardoor net niet die ene studie in Amsterdam kunnen doen omdat daar de kamerprijzen gigantisch hoog zijn.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:26

ben ik het niet mee eens fleurtje... iedereen kan in nederland een studie op hbo of wo aan de andere kant van het land doen als hij of zij dat wil. Daar zijn hele goede regelingen voor. Jah, je hebt dan een schuld nadien, maar ook voor die aflossing zijn prima regelingen voor. In nederland hoeft niemand van een bepaalde studie af te zien omdat men het geld niet heeft...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:39

Shiloh schreef:
ben ik het niet mee eens fleurtje... iedereen kan in nederland een studie op hbo of wo aan de andere kant van het land doen als hij of zij dat wil. Daar zijn hele goede regelingen voor. Jah, je hebt dan een schuld nadien, maar ook voor die aflossing zijn prima regelingen voor. In nederland hoeft niemand van een bepaalde studie af te zien omdat men het geld niet heeft...

Kijk, daar ben ik het dan wel mee eens Haha!

Overigens kon ik toen ik mijn eerste baan vond, binnen een paar maanden mijn studieschuld afbetalen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:41

Shiloh schreef:
70 euro inleveren op je ov, of stufie. Je krijgt niet eens stufie voglens jou bij 16 en 17 jaar. Dan kun je toch ook niks inleveren Verward ...

Jawel. Als je kunt aantonen dat je geen gebruik kunt maken van je ov, dan krijg je 70 euro per maand meer. Maar dat kan dus alleen als je in een regio woont zonder openbaar vervoer, of als je in het buitenland zit.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:45

en dat vind ik dus weer raar. Waarom dan alleen voor mensen in een regio zonder openbaar vervoer. Hoewel plaatsen in nederland hebben nu daadwerkelijk geen openbaar vervoer...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:46

Shiloh schreef:
en dat vind ik dus weer raar. Waarom dan alleen voor mensen in een regio zonder openbaar vervoer. Hoewel plaatsen in nederland hebben nu daadwerkelijk geen openbaar vervoer...

Geen. Dus in de praktijk kun je dat dus niet aantonen, tenzij je in het buitenland zit. Dan kun je immers geen gebruik maken van het nederlandse openbaar vervoer.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:51

Shiloh schreef:

Het is niet voor niets zo dat de IB-groep steeds vaker het incassobureau moet inschakelen omdat studieschulden niet worden afbetaald. Die regelingen zijn lang niet zo goed als de IB-groep doet voorkomen. Mocht je ineens arbeidsongeschikt worden, kun je 15 jaar lang betalen voor grotendeels de rente op een schuld die je nooit kunt aflossen. Er zijn daarnaast plannen om een lening bij de ib-groep mee te laten tellen met het aanvragen van een hypotheek, en om mogelijk te maken dat je een schuld in 25 jaar af mag betalen. Als je dan net de situatie hebt dat je van je inkomen slechts de rente op je schuld kan betalen moet je 25 jaar wachten voordat je schuld wordt kwijtgescholden, en leef je zo tot je 45-50 op het bestaansminimun. Natuurlijk zijn dat de uitzonderingen, maar het is wel vervelend. Kan me heel goed voorstellen dat mensen om die reden toch maar een andere studie doen.
Ik ga zelf ook een andere Master doen na mijn HBO dan ik eigenlijk zou willen. Een kamer kost in Amsterdam twee keer zoveel als hier en ik heb niet zoals MBO-ers de mogelijkheid om op kosten van de overheid door te studeren. En dan krijg ik nog financiële steun van thuis. Er zijn genoeg studiegenootjes die dat niet krijgen en om die rede maar meteen gaan werken.
Sowieso mag je als HBO/WO student ook maar 7 jaar lenen en gebruik maken van een OV-jaarkaart en een lening. Een HBO-er kán dus niet eens een volledige WO studie gaan doen na het HBO. En er gaat nog een hoop mis met die doorstroom en het BaMa systeem. Een MBO-er die het een beetje bekijkt kan 4 jaar MBO doen, vervolgens een overeenkomende HBO studie in 3 jaar en krijgt dan nog een jaar stufi.
Bovendien zou ik het nog maar eens goed na rekenen, wat de uiteindelijke kosten zijn voor een studie (collegegeld én boeken), kamer in dure stad, verzekeringen, levensonderhoud etc.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:58

Sheran schreef:
Ik was 17 toen ik naar de uni ging, en ik kreeg dus ook nog geen OV. Gelukkig had ik wel een kamer, anders waren dat 3 dure maandjes geworden! (16 x E 40,- ongeveer = 640 euro (toch?))

En wat betaalde je voor die kamer... Knipoog

fiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 16:13

super-tof dat hier zo'n levendige discussie losgebarsten is.
voor de mensen die het met JOB eens zijn: vergeet niet te tekenen op www.geenovnietok.nl. Als je tijd over hebt, meld je aan via actieteam@job-site.nl om te helpen bij onze akties!!!!

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:26

Wendy schreef:
lottehorse schreef:
Maar er is toch gewoon geen geld voor een OV voor mbo?
En als je zecht alleen de mensen die echt een stuk moeten reizen er een krijgen kost dat teveel administratief werk en dus weer kosten..

Denk dat het niet heel erg haalbaar is! Lachen

Geef mensen gewoon de keuze of ze een OV willen of die 70 euro.

Waar wil je dan het geld vandaan halen?
Nog minder geld naar de zorg en scholen?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:38

Fleurtje100 schreef:
Sowieso mag je als HBO/WO student ook maar 7 jaar lenen en gebruik maken van een OV-jaarkaart en een lening. Een HBO-er kán dus niet eens een volledige WO studie gaan doen na het HBO.

Sinds wanneer mag je maar 7 jaar lenen bij de ib groep. Een goede vriend van me heeft 8 jaar gedaan over zijn studie (pharmacie, 6 jarige studie, 2 jaar uitloop) en heeft alle 8 de jaren geleend en heeft alle 8 de jaren OV-jaarkaart ontvangen, en zo ken ik wel meer mensen die langer dan 7 jaar gestudeerd hebben en ook langer dan 7 jaar geleend hebben. Misschien bedoel je nog 7 jaar nadat je stufie ermee ophoudt, anders lijkt het me zeer onwaarschijnlijk.

Overigens heb ik altijd begrepen dat je bij de ib-groep altijd afbetaald naar draagkracht. Als er onverhoopt iets mocht gebeuren waardoor jij je schuld nie tkan aflossen wordt deze kwijt gescholden, en arbeidsongeschikt worden hoort daar bij mijn weten gewoon bij. Bovendien is die rente bij ib-groep lang niet zo hoog...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:21

Wendy schreef:
of als je in het buitenland zit.

Alleen als je ook in het buitenland je studie volgt of als je met geen enkele mogelijkheid met het OV je school of stage kunt bereiken.

Ik heb nl. geen zak aan een OV, maar het ding kost me wel 74 Euro in de maand.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:25

Shiloh schreef:
Overigens heb ik altijd begrepen dat je bij de ib-groep altijd afbetaald naar draagkracht. Als er onverhoopt iets mocht gebeuren waardoor jij je schuld nie tkan aflossen wordt deze kwijt gescholden, en arbeidsongeschikt worden hoort daar bij mijn weten gewoon bij. Bovendien is die rente bij ib-groep lang niet zo hoog...

Zo ideaal is het niet hoor.
Ik ben werkeloos geweest (nou ja, probeerde met uitzendjobs op te vangen) en ik moest een kwart van mijn gemiddelde maandelijkse inkomen betalen aan het aflossen. Kon ik dus niet Bloos
Ik had geleend van juni tot en met november, maximale lening, 6 maanden. Ik ben 5 jaar aan het aflossen geweest voor die 6 maanden, ik heb echt belachelijk veel geld betaald voor die 6 maanden stufi als ik het optel.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 14:19

Shiloh schreef:
Fleurtje100 schreef:
Sowieso mag je als HBO/WO student ook maar 7 jaar lenen en gebruik maken van een OV-jaarkaart en een lening. Een HBO-er kán dus niet eens een volledige WO studie gaan doen na het HBO.

Sinds wanneer mag je maar 7 jaar lenen bij de ib groep. Een goede vriend van me heeft 8 jaar gedaan over zijn studie (pharmacie, 6 jarige studie, 2 jaar uitloop) en heeft alle 8 de jaren geleend en heeft alle 8 de jaren OV-jaarkaart ontvangen, en zo ken ik wel meer mensen die langer dan 7 jaar gestudeerd hebben en ook langer dan 7 jaar geleend hebben. Misschien bedoel je nog 7 jaar nadat je stufie ermee ophoudt, anders lijkt het me zeer onwaarschijnlijk.

Nee hoor. Ik heb vier jaar HBO gedaan na de havo. Wordt deze zomer 21 en ben dan ook afgestudeerd. Ik wilde na HEAO Communicatie heel graag marketing management gaan doen, maar wordt niet toegelaten op de prémaster (want ik heb heao co ipv heao ce. In Amsterdam wordt ik waarschijnlijk wel toegelaten tot de prémaster maar daar zijn de kamers onbetaalbaar, moeilijk aan te komen én die master is heel intensief waardoor reizen en een bijbaantje waarschijnlijk lastig zijn, dus dan moet ik rekening houden met een hele hoge studieschuld. Ik mag nog maar drie jaar lenen, en krijg ook nog maar 3 jaar een OV. Zie site ib-groep: http://www.ib-groep.nl/particulier/Info ... /lenen.asp
Een aantal studies duren langer dan 4 jaar, en sommige masters duren 2 jaar, dan heb je recht op een prestatiebeurs van 5-6 jaar. Maar dit is echt maar bij een paar studies en master. Het gros van de HBO en WO studenten mag gewoon maar 7 jaar lenen en een OV hebben. De voorlichting daarover is ook heel mager. Ik hoor zo vaak van medestudenten en kennissen dat ze na hun studie nog vier jaar willen studeren, en dan hebben ze geen idee dat dat niet kan. Als ik zelf beter was voorgelicht (ben notabene bij een decaan ervoor geweest) had ik het ook anders gedaan.
En als ik dan zie dat een medestudent die havo-mbo-hbo heeft gedaan, 24 jaar is, nog één jaar stufie over heeft en dan nog 3 jaar mag lenen raak ik behoorlijk gefrustreerd over mbo-ers die een OV-studentenkaart eisen omdat ze gelijke rechten willen hebben.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 14:27

@ Urielle: Volgens mij zag ik ergens staan dat je lerarenopleiding doet. Kun je niet je collegegeld betaald krijgen van een overkoepelende instantie van middelbare scholen? http://www.omo.nl/ Wij hebben hier bijvoorbeeld het OMO en als je dan belooft je eerste vier werkende jaren op een OMO school les te geven betalen zij je volledige collegegeld bijvoorbeeld (weet het niet precies maar weleens gehoord).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 15:02

klopt fleurtje...
Het OMO (Ons Middelbaar Onderwijs) in brabant noemt het geloof ik de Masterklas. Mijn zus heeft dit gedaan, helaas heeft zij wat leerproblemen waardoor ze de studie niet af kon maken. Maar als je dus belooft de eerste jaren voor OMO te werken (wat niet erg is in Brabant, omdat de meeste scholen wel bij OMO aangesloten zijn) betalen zij dus het collegegeld. Super goede regeling als je het mij vraagt.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 15:06

Werd tijd.. Als het doorgaat, voor aankomend schooljaar, wat niet zo zal zijn Tong uitsteken, gaat het me mintens €300,- per maand schelen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:37

Fleurtje100 schreef:
@ Urielle: Volgens mij zag ik ergens staan dat je lerarenopleiding doet. Kun je niet je collegegeld betaald krijgen van een overkoepelende instantie van middelbare scholen? http://www.omo.nl/ Wij hebben hier bijvoorbeeld het OMO en als je dan belooft je eerste vier werkende jaren op een OMO school les te geven betalen zij je volledige collegegeld bijvoorbeeld (weet het niet precies maar weleens gehoord).

Dat klopt maar dat is maar voor een beperkt aantal studenten en wordt gelijk verdeeld over de vakken. Ik doe een van de meest populaire vakken, geschiedenis, en ben toen uitgeloot helaas.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 23:55

Zeker voor! ik doe nu een MBO opleiding, ik betaalde me scheel aan reiskosten naar school.. 20 euro per dag.. 2 dagen in de week 40 euro per week! nu heb ik gelukkig een goedkopere optie, dmv met klasgenoot mee rijden.. maar er is gewoon een beroerde aansluiting van mij naar deurne.. maar als ik dus niet met klasgenoot mee kan rijden, kost t me meteen weer een hoop geld.. en MBO is net als HBO een beroepsopleiding, dus gelijke rechten!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:57

MaaikeMo schreef:
Zeker voor! ik doe nu een MBO opleiding, ik betaalde me scheel aan reiskosten naar school.. 20 euro per dag.. 2 dagen in de week 40 euro per week! nu heb ik gelukkig een goedkopere optie, dmv met klasgenoot mee rijden.. maar er is gewoon een beroerde aansluiting van mij naar deurne.. maar als ik dus niet met klasgenoot mee kan rijden, kost t me meteen weer een hoop geld.. en MBO is net als HBO een beroepsopleiding, dus gelijke rechten!

ok, zullen we dan eens beginnen met HBO'ers net zoveel stufi te geven als MBO'ers? als jij straks nog HBO wil gaan doen, krijg jij weer 4 jaar extra stufi.... ikke niet...
dus wat dat betreft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:07

Die hele OV kaart moeten ze afschaffen. Een trajectkaart van huis naar je opleiding. En max vier jaar. Dan heeft iedereen hetzelfde en kan er niemand zeuren!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:08

Faye, ik weet niet of dat te doen is...
ik moet voor school soms op verschillende locaties zijn... hoe wil je dat ondervangen met een trajectkaart?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:36

Een aantal zones vanaf je huis. Het is toch belachelijk dat je als student een kaart voor heel Nederland krijgt?

Overigens studeer je alleen aan de uni, verder volg je een opleiding, maar dat is weer een andere discussie Knipoog

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:07

Hoewel dit niet de discussie is, lijkt een trajectkaart me een goedkopere en betere oplossing.
faye schreef:
Overigens studeer je alleen aan de uni, verder volg je een opleiding, maar dat is weer een andere discussie Knipoog

En aan een HBO Faye Knipoog
MBO-ers zijn leerlingen ipv studenten.