voor / tegen doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

silfie35

Re: voor / tegen doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:20

Ik vind dat je de doodstraf wel toe mag passen alleen na heel diepgaand onderzoek en bij een bepaald aantal getuigen. Dus echt dat er strenge voorwaaarden aanzitten voordat je iemand de dood in mag sturen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:22

In het verhaal van Maanling; ja imo is die man een staatsgevaar, want niet iedereen slaat voor de regel iemand dood door het recht in eigen hand te nemen, dat mág echt gewoon niet vorkomen.
Ik vind zulke mensen een gevaar voor de samenleving.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:32

Chiqa schreef:
In het verhaal van Maanling; ja imo is die man een staatsgevaar, want niet iedereen slaat voor de regel iemand dood door het recht in eigen hand te nemen, dat mág echt gewoon niet vorkomen.
Ik vind zulke mensen een gevaar voor de samenleving.

Hij verdient zeker straf. Echter een gevaar voor de samenleving vind ik 'm niet.
De verkrachter van zijn vrouw heeft veel schade aangericht, onderschat dat niet.
- geen sex met eigen man willen, veel angst,slecht slapen, mischien baan verloren etc etc etc
Als zo iemand geen straf krijgt van de overheid en dan nog doodleuk op een feestje aanspreekt op een trotse toon. Dan kan ik me voorstellen dat een persoon door het lint kan gaan. Ja
De kans dat hij weer iemand dood schopt zal héél héél klein zijn.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:34

Chiqa schreef:
Waar heb jij het over Katia vind je opmerking nogal vaag

Een echte moordenaar gaat weinig geven hoe de omstandigheden zijn, hij is een jager dus moet aan zijn noden voldoen

Iemand die kleine delicten doet zal meer geven om de omstandigheden dus heeft het imo weinig te maken met de doodstraf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:45

superwoman schreef:
Hij verdient zeker straf. Echter een gevaar voor de samenleving vind ik 'm niet.

Voor eigen rechtertje spelen mag niet, hoe ernstig de omstandigheden ook zijn, hier zal nooit een uitzondering op worden gemaakt.
Niet iedereen zal onder dezelfde omstandigheden op dezelfde manier reageren, zaak is bij justitie geweest dus die man had zijn handen thuis moeten houden. Noodweer is hier al lang geen sprake meer van. Dat die man uberhaupt tot oord in staat is, dat dit in zin hoofd opkomt is voor de staat een teken van zware straf en dat is maar goed ook toch?

katiavl schreef:
Een echte moordenaar gaat weinig geven hoe de omstandigheden zijn, hij is een jager dus moet aan zijn noden voldoen

Kom maar van de roze wolk af, ze lachen hun broek aan flarden.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:01

De straffen hier in nederland slaan nergens op.
Als je drugs smokkeld krijg je 10 jaar en als je iemand vermoord 5 jaar want je heb een slechte jeugd gehad??!! Wie doe je er nou pijn mee om drugs te smokkelen.... ja de belastingdienst Knipoog

Dus ik ben voor de doodstraf, al is het alleen maar een veeeel strengere wetgeving.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:15

De straffen moeten zeker hoger!
En de doodstraf mag van mij ook ingevoerd worden, maar dan alleen als iemand 200% schuldig is!

Al die gestoorde moordenaars enzo als die in de cel zit kost dat alleen maar veel geld.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:54

Chiqa schreef:
superwoman schreef:

Voor eigen rechtertje spelen mag niet, hoe ernstig de omstandigheden ook zijn, hier zal nooit een uitzondering op worden gemaakt.

De omstandigheden spelen zéker mee in de hoogte van de straf!

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:09

Chiqa schreef:
Daphnezz schreef:
We moeten voor iedere dag de rest van die persoons leven alles voor hem betalen... mooi is dat.
Afknallen die handel. Oog om oog tand om tand is nog veel mooier Lachen

Hahahahah, ik ga toch liever langzame martelmethodes Tong uitsteken

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:06

joostvangestel schreef:
Ik ben tegen, voornamelijk uit principiële overwegingen. Geen mens heeft het recht een ander dood te maken, tenzij het uit pure zelfverdediging is en er geen andere mogelijkheden zijn tot overleving.

Met een minder principiële, maar meer praktische insteek: Kijk maar eens met alle plezier naar landen waar de doodstraf wel bestaat en wat het resultaat daarvan is. Doodstraf is doorgaans duurder dan levenslang en de afschrikwerking blijkt simpelweg niet voldoende.

Ik wil graag kijken naar die landen maar weet niet op welk resultaat jij doelt?
M.i. zijn landen met de doodstraf minder geciviliseerd dan landen die dat niet toepassen, hoewel je Amerika wel tot de categorie geciviliseerd kan rekenen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:13

Ik ben voor de doodstraf als je kijkt naar Dutroux !
Hij was verschrikkelijk een manipelerende (goeg geschreven ?) gek
Een moordenaar , een kinderverkrachter een vies ventje ! Hij was 100 % schuldig en heeft er jarenlang mee geleefd totdat ze erachter kwamen !!

Als er dan geen doodstraf komt dan maar hogere straffen, niet met een x box in een cel ! Boos!.

Je moet wel helemaal zeker zijn van de dader.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:23

Dapy schreef:
Ik ben voor de doodstraf als je kijkt naar Dutroux !
Hij was verschrikkelijk een manipelerende (goeg geschreven ?) gek
Een moordenaar , een kinderverkrachter een vies ventje ! Hij was 100 % schuldig en heeft er jarenlang mee geleefd totdat ze erachter kwamen !!

Als er dan geen doodstraf komt dan maar hogere straffen, niet met een x box in een cel ! Boos!.

Je moet wel helemaal zeker zijn van de dader.

Dat betekent dus dat dit puur een theoretisch vraagstuk is;

In de praktijk is deze voorwaarde bijna onmogelijk uit te voeren.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:31

Niet echt als je genoeg sterke forensische bewijzen hebt Lachen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:38

ik ben voor! ik ben zeker voor hogere straffen. de straffen zijn nu zo ontzettend laag dat het te makkelijk is om een misdaad te begaan. mocht je even krap zitten pleeg je toch ff een overval! zit je in elk geval een paar weekjes (of dagen) binnen, lekker warm en een goede warme maaltijd.
dierenmishandeling word nog zelden bestraft wat ik echt belachelijk vind. een vrouw rijd 'per ongeluk'haar tasjes dief dood , krijgt weet ik veel wat voor een hoge straf. iemand die 1 paarden en koeien bruut vermoord krijgt alleen de woorden; dat mag u niet meer doen meneer..... dat klopt toch niet?

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:41

Ik ben voor...
Als ze iemand hebben vermoord.
Hij heeft iemand leven afgenomen.
Nou dat mogen ze van mij het zelfde ervaren.

Maar ook tegen.
Je ben pas echt zuur al je je hele leven in een hokje zit van 3 bij 3.
Als je je dan niet zit tevervelen de helen dag. ROFL

Maar ja tegen wordig zitten ze inderdaad met een psp of x-box met een tv alles.
Dat is nou weer jammer.

Eigelijk zouden ze gewoon het zelfde bij hun moeten doen als wat ze hun slachtoffers geflikt hebben.
Maar ja dat is mijn mening kijken of ze het dan nog zo leuk vinden. Scheve mond

En wat ze hier in het verleden hebben gedaan in delft is ook nog wel een goeie. Scheve mond
Maar ja dat vind ik. Scheve mond

Tegen woordig als je hier iemand vermoord krijg je een straf van 3 maanden. Scheve mond
Joran van de sloot loopt ook nog steeds vrij rond die mag van mij ook door ze flikker geschoten worden maar helaas.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:47

Ik heb niet het hele topic doorgelezen (zulke lappe tekst iedere keer Tong uitsteken ) Ik ben niet voor of tegen de doodstraf... maar ik ben voor dingen combineren... Ik ben namelijk vóor het gebruik van die moordenaars en verkrachters als proef'dier' ipv de proefdieren!! En nouja, uiteindelijk gaan ze dan toch dood... en ik vind dat gewoon hun verdiende loon!! Veel beter dan die onschuldige dieren én we krijgen waarschijnlijk nog een beter resultaat uit die testen! aangezien dieren vaak anders reageren dan mensen!

Ik vind het wel een beetje kort door de bocht als mensen zeggen dat als je iemand vermoord je een straf van 3 maanden krijgt, dat is gewoon onzin. En ook 10 jaar voor drugs en 5 jaar voor moord... weet niet waar je dát vandaan haalt... maar dat is gewoon onzin... ik 'ken' iemand die heeft iemand neergestoken (die neergestoken persoon leeft nog hoor) en die persoon heeft 9 jaar gekregen...Dus zit nu geen onzin uit je duim te zuigen dat je voor moord maar een paar maanden ofzo krijgt Rolleyes

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:52

Je mag best me naam noemen hoor. Rolleyes
En dat slaat ook nergens op wat jij nu zegt want als ze zich gewoon normaal gedragen kunnen we wel degelijk eerder vrij gelaten worden!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:58

Dat ontken ik ook niet. Dat ze 'wegens goed gedrag' eerder vrij gelaten zouden kunnen worden. Maar hier gaat echt wel een heel proces aan vooraf hoor! Maar 3 maanden is écht onzin...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:58

Maartje, niet elke straf en delict kun je met elkaar vergelijken. Die man heeft 9 jaar gekregen, terwijl de persoon niet eens dood ging. Er is laatst iemand veroordeeld voor een moord en die persoon kreeg slechts 2 jaar(!).

Omstandigheden, bewijsvoering, manier van pleitten en geschiedenis van de persoon (en daarnaast rechter) hebben allemaal hun invloed op de straf. Lachen
Laatst bijgewerkt door Sammie op 24-04-08 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:01

Nee dat snap ik ook wel misschien moet je alles niet zo serieus nemen.
Maar ik bedoel er mee tezeggen dat ze voor een moord soms echt het minimale kunnen krijgen...
Nu hoor je het ook van een ander.
Omdat die man 9 jaar heeft gekregen hoeft niet tezeggen dat iedereen 9 jaar krijgt...
Dat zie je nu maar weer.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:05

Moeilijke kwestie.

Het belangrijkste argument tegen de doodstraf is voor mij nog steeds de onherroepelijkheid ervan. Je kunt de doodstraf nooit terugdraaien.

In dit topic heb ik al een paar keer gelezen dat de doodstraf alleen moet worden opgelegd aan mensen bij wie "100%" vaststaat dat ze schuldig zijn. In het Nederlandse rechtsysteem kennen we echter geen "bijna zekere schuld". Mensen worden (in Nederland) alleen veroordeeld als een rechter volledig overtuigd is van hun schuld, en wanneer een rechter dat niet is, dan worden ze vrijgesproken.

Helaas is de rechtspraak niet onfeilbaar, en blijken er af en toe mensen onterecht te zijn veroordeeld. Zolang dit soort fouten gemaakt kan worden, vind ik het niet acceptabel om een onherroepelijke straf uit te voeren, ongeacht wat een veroordeelde voor misdaden op zijn geweten zou hebben.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:09

Tegen.
1) De dood vind ik niet de ergste straf die er is. Als meneer Hitler nog geleefd had, had ik graag gezien dat hij zijn levenlang in de gevangenis had kunnen zien hoe erg hij gefaald heeft. Als hij dan de doodstraf had gehad is hij mooi van alle dingen af, geen vernedering, geen pijn, niet meer hoeven nadenken, geen schuldgevoelens meer.
2) Ik vind het hypocriet om mensen te doden omdat ze gedood hebben, dan is het signaal wat je afgeeft wel heel dubbel. Jij mag niet doden (wat voor een omstandigheid dan ook) maar wij mogen het wel.
3) Er is in het verleden al vaak genoeg bewezen dat hoe 100% betrouwbaar het bewijsmateriaal ook leek, mensen toch onschuldig bleken te zijn. Gerechtelijke dwaling.

Nee ik ben blij dat we hier de doodstraf niet meer hebben.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:11

Ik ben tegen de doodstraf al zegt mijn gevoel in sommige gevallen dat het van mij afgelopen mag zijn met het leven van de dader. Het probleem met de doodstraf is dat het onomkeerbaar is en als iemand bijvoorbeeld schuldig wordt bevonden aan de dood van zieken en bejaarden en achteraf blijkt dat het technisch onmogelijk was dat ze dat heeft gedaan. (Lucia de B.) dan kan je je als land niet meer verdedigen. Kijk naar Amerika waar ter dood veroordeelden niet de goede rechtsbijstand krijgen en daardoor niet levenslang maar de doodstraf krijgen. Het erge is dan ook nog dat door de belabberde verdediging vaak onschulige ter dood veroordeeld worden.

Ik vind wel dat sommige mensen voor de rest van hun leven opgesloten moeten zitten. Daarbij hoeven ze echt niet op water en brood maar gewoon achter een beveiligde muur en voorgoed uit de samenleving. Mogen ze een spelletje spelen met een x box? Van mij wel heeft iemand zich wel eens kunnen inleven in een opgesloten gecontroleerd leven in een beperkte levensruimte voor de rest van je leven? Volgens mij is dat net zo erg als de doodstraf.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:11

Tegen absoluut!,
Zulke mensen moeten lijden, zonder tv e.d. in de cel, martel ze dan maar lekker.. maar met de doodstraf komen ze er voor mijn gevoel veel te makkelijk van af.

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:14

Ik ben tegen de doodstraf maar als ze echt 100 % zeker weten dat iemand die moord heeft gepleegd vind ik wel dat niet meer in zo'n luxe cel hoeven te zitten al waar ze nu in zitten met tv enz...

Stop ze maar in een varkens hokje of zo. Gewoon op roosters en op water en brood.

Ik vind het belachelijk dat wij geld moeten betalen om die gevangenen in luxe te laten leven.