'Hert en zwijn niet ontwijken'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: 'Hert en zwijn niet ontwijken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:47

LiNdA1986 schreef:
want een dierenleven is helemaal niet minder dan een mensenleven.

Dat is jouw mening. Ik vind een mensenleven wel belangrijker dan een dierenleven.

Citaat:
Ik vind dat het gewoon aan heel de situatie ligt, als er niets anders op zit dan doorrijden, dan moet je dat doen, maar als je nog kan uitwijken en kan remmen waarom zou je dan dat beest aan gaan rijden?

Het punt is dat veel mensen het dier proberen te ontwijken, zelfs als het NIET kan. Het remmen moet dan dus de standaardreactie zijn, en niet het uitwijken.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:48

Ik lees hier zoveel reacties als: "Ik rijd gewoon door als er iets voor mijn auto springt." Maar ik vraag mij toch sterk af wat je reactie op zo'n moment zal zijn. Knipoog

Het is een fractie van een seconde vaak, dat jij ziet dat er een dier voor je auto staat, denk je dan serieus even terug aan dit nieuwsbericht? Knipoog Remmen doe je wel, maar 9 van de 10 automobilisten zullen niet op hun eigen weghelft (kunnen) blijven. Een eerste reactie zou sneller ontwijken zijn dan rechtdoor gaan. Lachen

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:40

darwin schreef:
Ik zou toch liever een hert of zwijn doodrijden, dan mezelf tegen een boom of tegenligger.
Ik zou het wel heel erg vinden hoor, als we al een konijntje scheppen ben ik al helemaal over de zeik, maar ik vind mijn eigen leven toch wel net iets belangrijker.

kan alleen maar amen zeggen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 22:38

Muzefee schreef:
Het is een fractie van een seconde vaak, dat jij ziet dat er een dier voor je auto staat, denk je dan serieus even terug aan dit nieuwsbericht? Knipoog

Op dat moment vermoedelijk niet nee. Maar stel dat je aan het begin van de weg een bord ziet staan: "Let op, overstekend wild" en je bedenkt dan "oh ja, de ANWB had gezegd dat...", en een minuut of wat later gebeurt er echt iets, dan is de kans wel veel groter dat je ook die reactie geeft die je had bedacht!

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 22:46

Ik heb het topic niet heel het topic gelezen sorry...maar toch even mijn mening:

Heeft iemand er over nagedacht wat er gebuerd als je zo'n beest vol op je auto krijgt dan rijd je daarna echt niet netjes vooruit we praten hier over vrij groten beesten die misschien wel vol op je vooruit klappen wie weet hoe je dan over de weg gaan slingeren en anderen autobestuurders meeneemt in een ongeluk. Nee dan hebben we lol het dier dood en alsnog gewonden/doden personen. En daarbij als het goed is houd iedereen voldoende afstand van zijn voorganger...21....22..... en zou je dus kunnenn remmen ik ga er hier bij niet vanuit dat je niet op je voorganger zult klappen, maar dan cker niet met 120 km per uur. En dan zal het ongeluk dus niet van onwijze grote zijn.
En net wat ik sommige al zag zeggen je kan wel gaan bedenken hoe je zou reageren op zo'n moment maar het blijft een reactie die je op dat moment in een reflex maakt en dat kan zoveel anders zijn als wat je er nu voor zit te bedenken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 22:51

whitje schreef:
I
Heeft iemand er over nagedacht wat er gebuerd als je zo'n beest vol op je auto krijgt dan rijd je daarna echt niet netjes vooruit we praten hier over vrij groten beesten die misschien wel vol op je vooruit klappen wie weet hoe je dan over de weg gaan slingeren en anderen autobestuurders meeneemt in een ongeluk. Nee dan hebben we lol het dier dood en alsnog gewonden/doden personen.

Dus dan je auto maar gelijk van de weg af sturen tegen een boom aan. Dan hebben we tenminste alleen gewonden/doden maar leeft het hertje nog?

Wbt afstand houden. Over het algemeen kom je wild tegen op het platteland op onverlichte 60 en 80 km wegen. Ik weet uit ervaring dat die stomme beesten ineens voor je auto staan. Dood eng! Dan kun je afstand houden wat je wilt en zelfs heel rustig rijden, het gebeurd in een flits en dan ben je feitelijk altijd te laat met je reactie.

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 23:12

bij mijn uitspraak ben ik er zo en zo vanuit gegaan dat het om een snelweg ging , sorry niet over nagedacht voor een 80 km weg met bomen en sloten of weet ik het wat naast de weg. Maar dan nog blijft hetzelfde verhaal wel staan. Of je nou remt ....... of dat je vol gas door rijd het beest raakt en daarna de macht over het stuur kwijt raakt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 23:19

Vind het een beetje een rare redenatie. Hoezo moet je doorrijden? Natuurlijk kan het gevaarlijk zijn, maar het kan ook gevaarlijk zijn als je zo´n dier meepakt. Als je even uitgaat van herten, die kunnen net zo groot zijn als een paard, reeen en zwijnen geven ook niet mee. Zelfs van een vos kan je auto al aardig kapot gaan. Ik kom vaak in de Ardennen waar herten en zwijnen etc vaak oversteken over die boswegen waar je 90 mag. Ook heb ik meerdere ongevallen gezien waarbij wild betrokken was en ik kan je verzekeren dat er niets meer van het dier en de auto over is na zo´n aanvaring. De inzittenden zijn er vaak ook slecht aan toe. Zeker als er een poot of een gewei door de voorruit komt, dat houd het glas echt niet tegen. Dus als het kan trap ik gewoon op mijn rem of ik ontwijk, op deze manier heb ik al een paar keer kunnen voorkomen dat ik een ontzettend groot ongeluk zou hebben gehad. Maar let wel, alleen als het kan. Ik zou mezelf niet tegen een boom of in een andere auto rijden ofzo

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 23:21

en dat laatste is de essentie van het geheel, en volgens mij de boodschap van de ANWB. Denken voor je iets doet.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 23:23

Dankje Lielle, zoiets wilde ik hier ook neerzetten. Lachen

EDIT: al weet ik ook dat ik in zo'n situatie niet altijd denk maar soms eerst doe. Er zitten veel herten in mijn omgeving en als die ineens in mijn koplampen midden op de weg staan (sukkels!) heb ik nog steeds de neiging mijn stuur om te gooien of belachelijk in de remmen te gaan...
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 17-04-08 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 23:24

Idd, maar het is nog maar de vraag hoe je reageert. Ik heb het al een paar keer aan den lijve ondervonden en heb het geluk gehad dat ik kon uitwijken of nog net kon remmen. Maar da´s ook alleen omdat mijn reactievermogen zo werkt. Die van een ander zit mss wel weer heel anders in elkaar en zo krijg je helaas die ongelukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 06:49

Voor al diegenen die beslist zullen uitwijken: een kennis van mij deed dat ook voor een konijntje. Na een lange revalidatie zit hij nog steeds in een rolstoel en kan alleen drinken uit een rietje. Dus ik wijk inderdaad niet uit voor een dier

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:56

Citaat:
Dus liever een onschuldig mens dood of gewond dan een onschuldig dier?

de mens is niet onschuldig, de mens heeft er zelf voor gekozen om de auto te ontwerpen, te bouwen en daarna op de markt te brengen. De mens heeft zelf besloten in een voertuig te rijden. en anders moesten ze maar hoge hekken langs de wegen zetten waar dit kan gebeuren.

De mens is niet onschuldig, zij brengen dieren in gevaar..[/quote]

Zeker ook veganist?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:11

Maanling schreef:
Dat is dan fijn voor die moeder met twee kleine kinderen die boven op jouw auto knalt en het niet overleeft.

Daarom moet mensen ook afstand houden en niet te hard rijden !
Ik woon in een zeer bosrijk gebied, waar met regelmaat herten, hazen, etc. voor de auto springt. Omdat ik me op deze wegen aan de snelheid van 60 km houdt ( en 's avonds ca. 50 als het donker is) heb ik nog nooit een dier tegen de auto gehad. Gewoon een kwestie van goed opletten en je snelheid aanpassen en als er dan een malloot achter me zou zitten die harder wil en op mijn bumper zit heeft hij/ zij gewoon pech, zeker als ik afrem.

Ik kan ook moeten afremmen voor een kind of mens op de weg, of moet ik dan ook doorrijden omdat iemand geen afstand houdt!?

Overigens ben ik 1 keer uitgeweken voor een hondje wat plotseling de weg overstak ( op een 80 km weg), gelukkig was er geen ander verkeer op de weg. Maar in zo'n geval is dat wel mijn 1e reactie ( remmen of uitwijken). Ik vraag me af, hoeveel mensen in een echt noodgeval, dus als een dier ineens voor de auto springt, de tijd hebben om te bedenken wat ze gaan doen. Het zal vrijwel altijd een 'split second" beslissing zijn en dat kan heel goed de verkeerde zijn.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:11

Jaimyliefje schreef:
de mens is niet onschuldig, de mens heeft er zelf voor gekozen om de auto te ontwerpen, te bouwen en daarna op de markt te brengen. De mens heeft zelf besloten in een voertuig te rijden. en anders moesten ze maar hoge hekken langs de wegen zetten waar dit kan gebeuren.

De mens is niet onschuldig, zij brengen dieren in gevaar..

En jij gaat nog overal lopend naar toe, neemt geen bus/trein, stapt nooit in een auto, gaat niet op de fiets? Ik vraag me af hoe je je dan van A naar B kunt verplaatsen als alles wat we hebben uitgevonden slecht is (met een ander vervoermiddel kunnen namelijk ook ongelukken gebeuren).

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:57

Ik vind het eerlijk gezegd eng om te lezen dat er mensen zijn die liever uitwijken met het risico op ongelukken met andere weggebruikers dan het dier doorrijden, omdat een dierenleven onschuldig en belangrijker is... Ik vraag me dan ook serieus af, als bij hun een geliefd persoon op deze manier verongelukt, vinden ze dan ook dat de bestuurder goed gehandeld had door het dier te ontwijken?

Op het moment dat je tijd genoeg hebt om te remmen of te ontwijken is het logisch dat je dat doet, er staat ook niet in dat persbericht dat je dat niet moet doen. Het gaat om de gevallen dat je die tijd niet hebt, en in een fractie van een seconde moet handelen...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:04

Afgelopen jaar staken er voor mijn neus in Duitsland 10 wilde zwijntjes over op een weg waar 100 km per uur gereden mag worden (géén snelweg dus, bomen aan beide kanten). Kon gelukkig remmen, zwijntjes ongedeerd. Op diezelfde weg zie ik ook regelmatig een ree in de berm staan, dus ik kijk wel uit hou ik rijd.

Een jaar of 10 heb ik wel eens wat ganzen onder de auto gehad, op de snelweg (!!!!). Was wel midden in de nacht, maar toch. Kon ze absoluut niet ontwijken, mijn auto was wel kapot en ik mocht 5 kilometer naar huis rijden. Het was overigens sowieso het begin van het einde voor die auto.

Tja, ik geloof heilig in de regels van Darwin. Wild dat op het verkeerde moment op een weg gaat staan, is waarschijnlijk niet echt goed bezig met hun overlevingskansen, zeker op wegen waar zoveel voorzorgsmaatregelen getroffen worden als in die Duitse bosweg. Zielig? Zeker wel, maar het is even zielig om een beest door een ander beest opgejaagd te zien worden. Als ik wild voor mijn neus krijg, doe ik wat het meest veilig is voor mezelf. Tegen een boom parkeren of een tegenligger kussen past daar niet in. Daarnaast weet je ook nooit of het wild toevallig niet dezelfde kant opspringt waar je zelf heenging.

In Nederland hebben we relatief weinig ongelukken tussen wild en mensen, in Finland is dat wel wat anders. Als je een eland op je motorkap krijgt, dan mag je erg gelukkig zijn als je dat na mag vertellen. Joggen in de bossen heeft ook een andere dimensie. Moet je hier bedacht zijn op kuilen met pinnen erin, daar mag je uitkijken of er niet een beer met jongen in de buurt is.

Ik heb overigens wel eens een "elandendemonstratie" meegemaakt. Op de snelweg ten noorden van Helsinki (richting Tuusula) was een kudde elanden door de afzetting om de snelweg heengekomen. Was een rare ervaring. De snelweg was dus afgezet, we mochten er niet op, niemand kon iets vertellen en we zagen tijdens de omleiding heel veel mensen met grof geschut rondrijden. We dachten aan een gevangenisontsnapping. Toen we thuis waren, was er nergens iets op het nieuws. Ik moest echt gaan zoeken naar de website van de Finse verkeersdienst om daar te horen dat de snelweg voor 2 uur afgesloten was door een verdwaalde kudde elanden. NB: dit gaat om de drukste snelweg van Finland.

PS: bij het verkeer altijd uitkijken naar wat andere verkeersdeelnemers doen. Die zijn vaak veel gevaarlijker dan dat je tegen het wild aanbotst.

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:46

Ik ben het nog steeds met iedereen eens dat je moet uitwijken ALLEEN wanneer dat kan!
Maar ik vraag me nog steeds af wat de consequenties kunnen zijn als je niet remt en tegen een dier (lees voor die : hert of zwijn) aan rijd, omdat je niet hebt kunnen remmen. Je maakt dan toch ook een behoorlijke klap en kan dan evengoed de macht over het stuur kwijtraken maar daar wordt niet over nagedacht.

faye schreef:
een kennis van mij deed dat ook voor een konijntje.

Daar zou ik dus niet voor uitwijken, omdat deze niet op je motorkap of voorruit ofiets zal slaan.
Overigens een naar verhaal dit Ach gut

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:23

Als er achter je geen enkele auto komt, waarom dan niet op de rem? Dan kun je een ongeluk toch voorkomen? Dit ligt gewoon aan iedere situatie, dat is telkens anders, daarom vind ik het ook erg fout dat de ANWB zich hierover uitlaat in een soort algemeen advies. Krijgen ze de PvdD ook nog eens over zich heen. Daar ben je niet blij mee. ROFL

@joostvangestel: ben het met je eens m.b.t. jouw 3e alinea. In het wild gaat het inderdaad ook ongeveer zo. Degenen die pech hebben, leggen het loodje en worden opgegeten. Of overreden, in dit geval. Maar anderzijds is de situatie tegenwoordig wel erg veranderd. Dieren hebben vaak geen keus dan af en toe oversteken (hoe leg je een dier uit niet over te steken). De gebieden zijn ook niet geweldig groot in NL. En doorkruisende wegen des te meer.

Ik zou dus liever hebben dat men wat deed aan wegen door het bos bijvoorbeeld, maak desnoods hekken/viaducten/tunnels/weet ik het. En nee, ik zeg dit niet als extreme dieren-activist die met een bivakmuts bij dierproeven-laboratoria inbreekt, maar als natuurliefhebber. (nee, ben geen veganist Lips are sealed )

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:28

Jukurensha schreef:
Tja, ik weet niet wie ik nu allemaal over me heen krijg, maar ik zou liever één dood hert zien, dan meerdere doden of gewonden omdat iemand probeert uit te wijken voor een dier.

Helemaal mee eens!

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:00

Ik zou nooit doorrijden, want zo'n hert is best groot en weegt ook aardig wat. Ik neem aan dat ie iets van 60-100 kilo weegt en je ruit gaat eraan. Dan mag je hopen dat je ook in leven blijft.

Dus ik zou proberen hem ontwijken of anders remmen. Ik wil niet zoiets door mijn ruit en gespietst worden door gewei. Dan besta ik niet meer op deze wereld. Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:36

Goldenflower schreef:
Ik zou nooit doorrijden, want zo'n hert is best groot en weegt ook aardig wat. Ik neem aan dat ie iets van 60-100 kilo weegt en je ruit gaat eraan. Dan mag je hopen dat je ook in leven blijft.

Als je het gehele artikel leest, zie je dat de ANWB ook dit heeft onderzocht. Het risico van uitwijken blijkt groter te zijn dan van rechtdoor rijden en remmen. Waarom zou je er bewust voor kiezen om een groter risico te nemen?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:33

XxBeautyDxX schreef:
SOrry hoor maar ik hou liever een dier in leven, dan aan te rijden allees als het niet anders kan dan begrijp ik het, maar een dier kan er toch niks aan doen dat er wegen bestaan waar op wordt gereden.

Vind erg gemeen van ANWB had dan gezegd ofzo van helaas is dit niet een leuke manier voor dieren.. een excuus maar dit!!

Zeg je dit nog steeds als jij een mede weggebruikers dood rijdt omdat jij een dier wilde ontwijken?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:16

Ik hoop nooit in een dergelijke situatie te komen, en als ik er toch in beland, dat ik dan als reflex idd zal remmen, en niet uitwijk en levensgevaarlijke situaties veroorzaak.

Ik denk dat het goed is dat de anwb dit advies uitbrengt. Ergens blijft het toch hangen en zelfs als er maar 1 iemand mee gered wordt is dat al geweldig natuurlijk.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:19

Nooit zou ik door rijden, wat denk je dat er gebeurd als je door rijd das ook niet veilig.