wolven in oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

peterke

Re: wolven in oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:12

ik vind wolven echt superleuke dieren, dus ik vind het wel een leuk idee Clown
zolang het de vrijheid van de mensen maar niet beperkt, want het zijn natuurlijk wel roofdieren xD
dus ik vraag me (ook) af of ze wel in Nederland passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:12

Ik ben het helemaal met adriana eens.
Super leuk zulke ideeën Ja
Maar helaas...nederland is meer beton dan groen..en zelfs een flink bos is voor wilde dieren zo groot als ee balkonnetje voor ons

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:51

Even dit oude topic omhoog halen...
Hoe denken de mensen nu over het terugzetten van de wolf in de Oostvaardersplassen?

Ik ben voor!
Ben je bang om aangevallen te worden door deze heel schuwe dieren, ga je maar ergens anders wandelen O:)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:02

ik ben tegen , het gebied de oostvaarderplassen is in zijn geheel niet geschikt voor wolven , veel te beperkt het is geen natuur, het is een uit de klauwen gelopen park , er staat een hek om en is nog steeds meer water dan vaste land
zolang de natuurgebieden in nl niet met elkaar verbonden zijn en dieren niet kunnen migreren is een actie als wolven uitzetten gewoon echt niet slim .
soieso in een klein prutlandje als NL met de bijbehordende postzegeltjes natuur is het geen goed plan om grote roofdieren te her introduceren

staatsbosbeheer moet zijn hersens eens gaan gebruiken

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:06

Op zich ben ik nog steeds wel voor het inzetten van natuurlijke vijanden om het overschot aan wild in de OVP terug te dringen, wolven lijken me erg leuk...máár...als ze idd een erg groot gebied nodig hebben om zich goed te kunnen handhaven, wat ik hier ook lees, zonder dat het een zooitje wordt gaat het vast niet lukken op het postzegeltje OVP. En al lijkt het mij reuzespannend om wolvensporen in mijn tuintje te vinden (moah, zijn ze wel wat afgedwaald, ben ik bang ;) ), ik denk niet dat het het commentaar zal wegnemen. Dan zal men waarschijnlijk wel gaan roepen dat het slecht voor de kinderen is om blootgesteld te worden aan dierverscheurende taferelen...oid. Ik denk eveneens dat het ook niet dé oplossing is maar weer andere problemen creeert.
Nee, wat dat betreft...Ik vind de OVP een prachtpark, het idee van de natuur zijn gang laten gaan super, zelfs dat dat leidt tot sterfte door gebrek aan voeding of desnoods opvreterij, maar ik heb het idee dat die combinatie vooralsnog niet helemaal samengaat.
Samenvoegen met andere natuurgebieden was wel de bedoeling, maar voor zover ik weet zit dat nog steeds in de 'to-do' bak daar...

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:53

Leuk wolven. Gaan ze ook een wolf-airport bouwen? Of een veerpont? Of een brug? Trein? Bus??
Hoe moeten die beesten in vredesnaam normaal leven in zo'n uit de klauwen gelopen botanisch centrum?
Ik zie het al voor me een kudde inteeltwolfjes die moeten overleven op eekhoorntjes omdat de overige 'biodiversiteit' al uitgeroeid is :+

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:56

10 wolven hebben heel NL nodig als jacht gebied. Hoe wil je dan een roedel plaatsen in een natuur gebied. Het is gekkenwerk.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:01

waarom nou weer 100? en dan kunnen we het jaar erna weer de discussie over afschieten beginnen omda thet er teveel zijn...

ik heb me verder niet verdiept in de oostvaardersplassen maar dat dit geen goed idee is kan ik ook wel bedenken :=

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 03:45

ah, dat wordt een leuk feestje. Lees dit artikel bijvoorbeeld maar eens:

http://www.eifelnatur.de/Niederl%E4ndis ... mburg.html

Wolven zijn in Nederland systematisch afgeknald, met een heel erg goede reden. Een dood kind kan je namelijk niet financieel vergoeden in tegenstelling tot een dood schaap.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:59

dat is het risico... Net als in andere landen. 100 vind ik trouwens wel te veel hoor, maar een aantal vind ik een goed idee...
het is samen leven, Nederland is niet alleen van ons.
Maar dat is alleen mijn bescheiden mening...

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:06

Wolven, helemaal niks mis mee, een wolf valt echt niet zomaar een mens aan, denk dat we banger zouden moeten zijn voor een ietwat opgewonden wildzwijn :+

Wolven zijn van nature zeer schuwe dieren, en zouden een goede oplossing kunnen zijn in een natuurlijk selectie proces, hier door overleven ook weer de sterkste enz.

Alleen hebben helaas veel mensen last van het zogenaamde "roodkapje syndroom".

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:13

Een wolf laat zich in tegenstelling tot een paard niet tegenhouden door een hek, en bovendien zijn het uitstekende zwemmers. Binnen no time zitten ze overal, en bedelen 's nachts bij de snackbars om eten, net als de vossen in Zandvoort.
Welke randdebiel bedenkt nou weer zoiets?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:32

die beesten komen toch wel vanzelf deze kant uit
berichten uit duitsland geven aan dat ze steeds verder naar de nl grens toe trekken
dus die beesten komen er vanzelf

als er tenminste geen randebielen zijn die het nodig vinden ze af te schieten

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:35

Als wolven geen mensen aanvallen, hoe komt het dan dat er in de 19e eeuw zoveel opgepeuzeld werden? Ook interessant. Kinderen in het donker naar binnen halen is een goed idee, maar ze niet meer in de bossen laten spelen wordt al een stuk minder.

En ja, een wild zwijn is ook een wild dier.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:40

ik vind het hele 'natuur' idee op postzegel nederland belachelijke vormen aannemen.
Z'on klein landje met zoveel mensen....en dan ook nog een natuurlijke stuatie wilen creeren?
Wie bedenkt dit soort onzin?
Wolven heb ik niets op tegen,ik zou dolgraag een wolf willen hebben(na het lezen van het boek'chakka mijn wolvenkind')

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:39

Joost, was dat niet omdat er geen/niet genoeg prooidieren meer waren?
DAar hebben ze nu in elk geval geen last van ;)

NL is geen Afrika... Leven te veel mensen om dieren in het wild te laten leven :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:50

Senja_x schreef:
Super raar voorstel, Die beesten zijn hier weggetrokken. Nu komt er weer zo een interlectueel die zegt laten we wolven in Nederland zetten en dan heeft die het over 100 stuks.

De natuurgebieden in Nederland zijn veredelde parken, een roedel wolven in Canada bestaat uit zo een 15 tot 25 wolven dus dat betekend dat je dus minimaal vier kopples wolven op een klein stukje hebt lopen.

Als je het mij vraagt een onrealistisch plan van een droom denker

Idd, ze zijn in Yellowstone met de introductie van de wolf met 66 gevangen wolven uit canada begonnen en dat gebied is wel even groter. Er lopen er nu rond de 1500.

Als iemand zegt dat er ruimte is voor 100 wolven, dan zakt me de moed over het toekomstige beleid in de schoenen. Kan het niet anders dan dom en ontwetend betitelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:55

ThreeFingers schreef:
Wolven, helemaal niks mis mee, een wolf valt echt niet zomaar een mens aan, denk dat we banger zouden moeten zijn voor een ietwat opgewonden wildzwijn :+

Wolven zijn van nature zeer schuwe dieren, en zouden een goede oplossing kunnen zijn in een natuurlijk selectie proces, hier door overleven ook weer de sterkste enz.

Alleen hebben helaas veel mensen last van het zogenaamde "roodkapje syndroom".

Wacht maar tot ze honger krijgen, want met 100 wolven hebben ze de kudde binnen de korste keren aardig uitgedund hoor. Het gebied is trouwens niet zo groot, bestaat voor een heeeel groot deel uit water. Dus zoveel ruimte om schuw te leven met 100 dieren is er niet. Ze vermeerderen ook wat sneller dan het gemiddelde paard, rund of hert.
Zoals ik het lees, heb jij het rode kapje wat over je ogen getrokken ;)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:56

Wolven? No thanks. Wilde zwijnen? Dan is er al helemaal niets meer te eten voor de grote grazers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:56

rommulus schreef:
berichten uit duitsland geven aan dat ze steeds verder naar de nl grens toe trekken

Moeten ze alleen nog even het hekje van de oostvaardersplassen open zetten, anders kunnen de wolven er niet in :D

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:57

Mindim schreef:
rommulus schreef:

Moeten ze alleen nog even het hekje van de oostvaardersplassen open zetten, anders kunnen de wolven er niet in :D

En dan moeten ze wel in de Oostervaardersplassen blijven he, anders is 't ook weer niet goed. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:01

Rosje_M2 schreef:
En dan moeten ze wel in de Oostervaardersplassen blijven he, anders is 't ook weer niet goed. :D

Doen we gewoon snel het hekkie weer dicht :')

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:07

Mindim schreef:
Rosje_M2 schreef:

Doen we gewoon snel het hekkie weer dicht :')

Precies. En zodra ze ineens over de snelweg lopen, vee aanvallen etc. is het natuurlijk oepsie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:13

Dat zien ze daar vast niet aankomen, ze hebben de problemen met de andere dieren daar schijnbaar ook niet zien aankomen _-:(

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:18

Die zwijnen lijken me ook geen goed idee omdat die alles opeten. Dan hebben de grazers al helemáál niets meer...