Dodenherdenking verzet, waar gaat dat heen???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mariekie

Re: Dodenherdenking verzet, waar gaat dat heen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:16

Miryamk schreef:
Tja Staphorst.... Rolleyes
Waarom verbaasd me dit nou niet.... Clown valt me nog mee dat Urk er niet bij staat.

Idd ROFL

Typisch Staphorst

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:16

Nee sja, ik snap ook niet waarom tv kijken je zondagsrust verstoort, maar dat mogen ze ook niet.. IMO hebben ze het gewoon goed opgelost daar in Staphorst door de herdenking en ceremonie een dag vooruit te halen.

edit: d-t foutje Koe
Laatst bijgewerkt door 12345HA op 03-04-08 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:17

Judith_ schreef:
Al die mensen die hier nu roepen ' waarom kunnen ze niet mee lopen' e.d. ik ben wel heel benieuwd hoeveel mensen mee doen met optochten ect. ipv alleen de twee minuten stil zijn.

Volgens mij is het belangrijker dat de doden worden herdacht dan al de heisa er om heen.

Heb jarenlang meegelopen in de stad waarin ik toen woonde. Knipoog
Vond het altijd wel mooi, omdat er toen ook nog mensen meeliepen die de oorlog zelf hadden meegemaakt. Tegenwoordig zijn die mensen vaak te oud of al overleden.

Nu heb ik een dochtertje, die moet gaan slapen rond die tijd, dus dan kan ik de deur niet uit. Knipoog
Maar als ze wat groter is, gaan we samen.....

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:18

Ik word er ook altijd een beetje kriegel van dit soort dingen. Maargoed Koninginnedag wordt ook verzet als het op zondag valt. 5 mei is ook nog maar eens in de 5 jaar een feestdag. Dus als ik het van die kant bekijk moeten ze maar doen wat ze niet laten kunnen.

Wat ik wel gek vind is altijd dat schermen met op zondag mag er niet gewerkt worden, wat denk je dat die dominee aan het doen is dan? Die krijgt echt wel goed betaald hoor met zijn universitaire opleiding Theologie op zak en werkt op zondag echt niet voor nop Clown .

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:20

Goh, wat zijn we weer lekker tolerant zeg. Laat die mensen de plechtigheden op 3 mei houden, wat maakt het uit zeg.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:21

Met Koninginnedag verzetten, heb ik minder moeite. Al hoewel het van mij niet hoeft, feestje op zondag vind ik prima. Ja
Maar 4 mei vind ik niet echt een ´feest´dag, eerlijk gezegd. Alles gaat in rust op zo´n dag.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:23

Ik zat serieus naar de datum van de beginpost te kijken of het niet een of andere stomme 1 april grap was.. Scheve mond

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:24

Judith_ schreef:
Al die mensen die hier nu roepen ' waarom kunnen ze niet mee lopen' e.d. ik ben wel heel benieuwd hoeveel mensen mee doen met optochten ect. ipv alleen de twee minuten stil zijn.

Je hóeft niet mee te lopen met een optocht áls je dat niet wilt. Dáár gaat het toch niet om (of je wel of niet mee moet lopen), het gaat erom dat ze geen activiteiten willen op zondag, omdat dit onder werk zou vallen en dát is gewoon niet eerlijk. Daarnaast is er blijkbaar wél behoefte van mensen om mee te doen met activiteiten anders zouden ze dit niet hoeven te doen op 3 mei! Het gaat ook om de kleine dingetjes, zoals bijvoorbeeld het vlaggen Knipoog

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:26

Maar als de hele gemeente daar er nu achter staat dat ze er op 3 mei bij stil willen staan en niet op 4 mei? Wat hebben wij, mensen die daar niet wonen, er dan voor last van dat zij dat doen? De mensen die daar wonen en die het wel gewoon 4 mei willen doen zijn dan toch vrij om dat te doen.

Natuurlijk is dodenherdenking wat anders dan koniginnedag of 5 mei maar dat wordt landelijk omgegooid die vergelijking wilde ik maken. Het gaat hier slechts om Staphorst en niet eens om het hele land.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 03-04-08 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:31

Alsof christenen niet op zondag het gras maaien ofzo Clown Komop, dit is wel even belangrijker dan zo'n 'verplichte rustdag' hoor..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:33

Omdat IK vind dat je op zo´n dag als land 1 moet zijn.
Zet je regeltjes, ego´s en andere zaken nou even opzij voor zoiets belangrijks.Ja

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 15:35

LauraMc schreef:
Ik zat serieus naar de datum van de beginpost te kijken of het niet een of andere stomme 1 april grap was.. Scheve mond

En bedankt....!!
Nee, het is geen grap..

Het gaat ook niet zozeer om het moment van herdenken, dat moet ieder voor zich weten natuurlijk, maar ik vind wel dat ze 4 mei gewoon 4 mei moeten laten.. de dag van de dodenherdenking.

Ik opende dit topic omdat ik me serieus af vroeg hoe ver Nederland gaat om het iedereen naar de zin te maken.. en wáár houdt het een keer op..??

Ook zoiets, even een voorbeeld...
België wilt gedetineerden in NL onderbrengen... omdat ze zelf ruimte te kort hebben..
Wanneer hadden wij zo'n cellen te kort??
De Polen willen graag in NL werken... logisch..
Maar hoeveel werklozen hebben we zelf...?

Dat bedoel ik ermee.. wanneer trekt NL grenzen (niet letterlijk, maar figuurlijk)?????
Laatst bijgewerkt door Casarell op 03-04-08 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:37

Nadya schreef:
Omdat IK vind dat je op zo´n dag als land 1 moet zijn.
Zet je regeltjes, ego´s en andere zaken nou even opzij voor zoiets belangrijks.Ja

Jep. Eens. Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:39

Er is imo werkelijk geen enkel argument wat kan onderbouwen waarom de dodenherdenking niet door zou gaan. Ik vind het schandalig, er zijn zoveel mensen gestorven om ons land te redden zodat wij een normaal leven kunnen leiden.. Bloos

Ik zou het echt heel schandalig vinden! Boos!
Respect is toch wel het laatste wat we kunnen opbrengen voor de oorlogsslachtoffers en hun familieleden..
Dit is echt niet normaal.. Koe
2 Minuten maar. tov 4 Jaar Nood, verdriet, ziekte , haar en armoe; uitroeien van mensen, vergassen..

2 Minuten stilte..

Schiet mij maar lek. Lips are sealed

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:42

detour schreef:
Er is imo werkelijk geen enkel argument wat kan onderbouwen waarom de dodenherdenking niet door zou gaan. Ik vind het schandalig, er zijn zoveel mensen gestorven om ons land te redden zodat wij een normaal leven kunnen leiden.. Bloos

Respect is toch wel het laatste wat we kunnen opbrengen voor de oorlogsslachtoffers en hun familieleden..
2 Minuten maar. tov 4 Jaar Nood, verdriet, ziekte , haar en armoe; uitroeien van mensen, vergassen..

2 Minuten stilte..

Gut, weer iemand die het niet snapt...

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:42

4 mei is dodenherdenking en hoort gewoon op 4 mei!! Wat een onzin zeg om dat opeens naar 3 mei te verplaatsten vanwege zondag rust Verward

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:43

Bealy schreef:
detour schreef:

2 Minuten stilte..

Gut, weer iemand die het niet snapt...

Ik snap het wel, hoor, maar over verzetten denk ik hetzelfde.

Lees de inhoud maar; daar draait het imo nl om! Knipoog

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:44

Eh de Tweede Wereldoorlog duurde 6 jaar Knipoog
Dodenherdenking is niet alleen meer het herdenken van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog maar van alle slachtoffers van militaire conflicten overigens.

Ik zeg niet dat ik persoonlijk zou kiezen voor het verzetten trouwens, maar ik zou het erger vinden als ze het helemaal niet zouden doen omdat het op zondag valt. Ze kiezen nu voor een alternatieve datum.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 03-04-08 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:47

Nou, dat maakt het dan nog erger, lennox!
Dat maakt het imo nog steeds niet acceptabel om de datum te verzetten; laten wij ons leven zo inrichten dat we op dat moment even niet met onze dingen bezig zijn!
Je begrijpt de strekking van mijn verhaal vast wel, maar bedankt voor je theoretische kennis.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:48

Citaat:
Het gaat hier slechts om Staphorst en niet eens om het hele land.

Het gaat om het principe. Er zullen ook genoeg mensen, elders in het land, zijn die het pijnlijk vinden dat deze dag zomaar verzet wordt. Ik vind het respectloos en dus ook niet getuigen van naastenliefde.
Nederland is maar een klein landje. Laten we als dat landje samen vasthouden aan deze belangrijke dagen. 51 andere zondagen voor Staphorst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:49

Lennox schreef:
Eh de Tweede Wereldoorlog duurde 6 jaar Knipoog

Wel beetje betweterig he? Knipoog

Citaat:
België en Nederland werden op 10 mei 1940 door Duitsland aangevallen en de daaropvolgende bezetting duurde in België tot 17 september 1944 en in Nederland tot 6 mei 1945.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Wereldoorlog

Nederland zelf dus vrijwel exact 5 jaar. Als we het hebben over de totale Tweede Wereldoorlog (sinds 1939) ruim 5,5 jaar. Een echte "wereldoorlog" (minder Europees) werd het pas in december '41.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:50

Wat ik nog steeds niet snap is waarom mensen zich zo druk maken om het feit dat een gemeente er voor kiest om 3 mei doden te gaan herdenken. Misschien is de reden voor veel buitenstaanders wat vreemd, maar verdiep je eens in staphorst. Voor ons zijn ze misschien 'vreemd' maar voor hun is het volkomen normaal om voor deze reden op een andere dag te gaan herdenken.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:51

Judith_ schreef:
Wat ik nog steeds niet snap is waarom mensen zich zo druk maken om het feit dat een gemeente er voor kiest om 3 mei doden te gaan herdenken. Misschien is de reden voor veel buitenstaanders wat vreemd, maar verdiep je eens in staphorst. Voor ons zijn ze misschien 'vreemd' maar voor hun is het volkomen normaal om voor deze reden op een andere dag te gaan herdenken.

Misschien kunnen ze zich ook eens verdiepen in 'de rest' van het land?
edit:schrijffout
Laatst bijgewerkt door shera op 03-04-08 15:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:52

detour schreef:
laten wij ons leven zo inrichten dat we op dat moment even niet met onze dingen bezig zijn!

Dat vind ik nou ook Ja . Maar een aantal mensen willen ´hun´ dingen niet even opzij zetten voor zoiets belangrijks, waar 4 mei al jaren voor staat Scheve mond . Als we allemaal nou zo bezig zijn met de wereld en al die oorlogen, zet dan de zondagsrust (voor zover die al zo zwaar verstoord wordt Clown ) even opzij op 4 mei.

Kijk, bij Koninginnedag wordt je rust zeker verstoord, dus daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Al hoewel, mij persoonlijk maakt het niet uit of het op een zondag is of een woensdag. Al is de woensdag een extra vrije dag, maar dat hangt af van het beroep wat je hebt. Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:53

Nouks schreef:
Lianne84 schreef:
Ik zie het probleem eigenlijk niet zo..
4 mei is ook ooit maar als datum 'gekozen', de hele oorlog gingen er mensen dood. Waarom zou je ze dan niet op een ander tijdstip kunnen herdenken? Áls ze maar herdacht worden. Om die mensen nou meteen egoistisch te noemen vind ik wel erg ver gaan.
Bovendien kan iedereen die het wél op 4 mei wil herdenken dit toch gewoon doen?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Dodenherdenking
http://www.4en5mei.nl/herdenken/nieuws_ ... d/kolom2_1

Al in 1945 werd er herdacht (hetzij op 9 mei). Niet veel later is ervoor gekozen de herdeking op 4 mei te doen: eerst herdenken, dan vieren. Mijns inziens een zeer logische keuze/gedachtengang.

Nou, dat blijft dus zo. Eerst herdenken, dan vieren. Alleen zit er in de genoemde gemeenten dan nu een dagje (rust) tussen.

Lianne84 schreef:
jaantsje schreef:
Lianne 84
Mischien moet jij je beter verdiepen in de geschiedenis.

Hoezo? Wat heb ik gezegd wat niet klopt dan? Dat de regering heeft vastgesteld dat er moet worden herdacht op 4 mei betekent toch dat ervoor is 'gekozen'?
jaantsje schreef:
Dus ja, ik vind het wel egoistisch als men deze datums verschuifd omdat het niet in hun straatje past.

Heb jij er last van dat mensen die herdenking op een andere dag houden dan dat jij doet? Niet heel Nederland hoeft de herdenking te verplaatsen.

En laten we nou allemaal niet roomser zijn dan de paus. Er zijn genoeg mensen die op 4 mei rond 8 uur gewoon op hun paard, in de auto, of weetikveel waar zijn. De mensen uit Staphorst herdenken ze tenminste wel!

Ja
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 03-04-08 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt