Anti-koran film van Ehsan Jami

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

Re: Anti-koran film van Ehsan Jami

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:47

jawel hoor, dat is op te maken.. er word opgekeken tegen 'islamisering' enz enzo.. bang voor oorlog en dreigingen. nog meer dingen waaruit blijkt dat moslims hier niet thuishoren.. die kritiek komt toch ergens vandaan?? is dit uit last of angst voor hetgeen nog moet komen of je niet kent?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 23:09

Bij mij is het geen van beide. Protest, dat is het. Het hele gezeur beu zijn. Bang zijn dat er oorlog komt, wil in mijn ogen niet letterlijk angst betekenen. Ik heb over deze hele zaak niet eens een duidelijke mening. Slechts over bepaalde dingen die ik hoor, lees of zie. Zoals ik al zei, ben ik bezig met het lezen van de Koran. Pas als ik daar klaar mee ben, kan ik een complete mening vormen. In de koran ben ik tot nu toe nog niets tegen gekomen wat me niet zint. ( weet niet hoe het anders uit te drukken Vork ) Maar wat ik verder lees, vooral over het leven van Mohammed, daar wordt ik boos om.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 23:20

maar waarom zal je er boos om worden als je er niet eens in gelooft?? (ik bedoelde btw niet enkel jou. maar gewoon een aantal mensen gedurende de afgelopen weken verdeeld over meerdere topics) ik ken jou genoeg materialen geven (zoals hadits) die benadrukken hoe liefdevol hij was.. maar daar gaat het niet om.

kijk als je er niet in gelooft, dus als je denkt dat het niet waar is,. waarom word je er dan boos om?
maak je je dan druk voor andere mensen die er wel in geloven?? vind je het onbegrijpelijk of zielig voor moslims bv?? denk je dan dat dit mensen beinvloed op een slechte manier en slecht is voor de maatschappij?? (ik probeer het alleen te analyseren) want als dit het geval is dan kan ik mij ook overal druk om maken. ik zie genoeg erge dingen op het nieuws buiten de moslims om.

ik geloof ook niet in meerdere goden (zoals bv 1 voor water en 1 voor vuur) maar ik word daar niet boos om. want in mijn wereld bestaat dit niet.

maar ik wardeer het wel dat je de Koran leest. ik denk alleen dat je de Koran heel anders leest wanneer je bv moslim bent of niet. maar dit weet ik niet. toen ik voor het eerst de Koran las begreep ik het niet omdat ik vrijwel niets over de Islam wist.. maar het gaf mij wel een heel veilig en warm gevoel. als ik bv nu de teksten uit de Koran lees krijg ik vaak kippevel of tranen in mijn ogen (omdat ik nu het gevoel heb, die teksten zijn op mij van toepassing. ik kan mijn kracht daaruit halen omdat ik geloof dat het waarheid is)..

ik heb ook een bijbel. als ik deze lees heb ik dat gevoel niet maar ik heb wel een gevoel van samenhorigheid met aanhangers van de bijbel. als ik de bijbel lees denk ik: ow bij ons is dat (ook) zo en zo. ik vind het interessant om dat boek te lezen maar lees dit toch met een ander gevoel(wel met positiviteit, want hiermee doe ik ook iets goed voor mijn geloof, maar toch mis ik een bepaald gevoel, ik kan die niet benoemen)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 23:24

Ik geef je zo even antwoord hoor Haha! Ik kijk even naar het debat. Knipoog Tussen door iets posten gaat nog, maar het antwoord dat ik op jou vragen wil geven, dat duurt wel even voordat ik dat goed getyped heb. Knipoog

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 23:44

ok prima, dan lees ik dat morgen even..

ik hoop dat je dit wilt lezen:

Zijn woonst was een erg bescheiden hut, bestaande uit ongebakken klei en bedekt met palmbladen; ze was uiterst schaars gemeubileerd. Hij raadde mensen aan in eenvoud te leven en stond erop dat geen cent van de zakaat (in de gemeenschap opgehaald geld dat aangewend werd om allerhande noden te lenigen) aan hem en zijn gezin besteed werd. Hij droeg integendeel zelf gul bij tot de zakaat. [a]

Hij zag steeds het goede in de mensen en bleef eenvoudig. Ook als leider was hij erg bescheiden. Hij vond het bijvoorbeeld niet nodig dat mensen voor hem rechtstonden [b]. Het was integendeel zo dat hij zelf recht stond om een of andere dignitaris te begroeten. Hooghartigheid keurde hij streng af. Hij wou bijvoorbeeld niet op een verhoog gaan zitten bij samenkomsten, maar zat gewoon op dezelfde hoogte als anderen. Zijn afwijzen van ongelijkheid van mensen (en dus van racisme) is legendarisch. [c,d,e]. Dit vertaalde zich op vele manieren, zo ook in de begroetingsetiquette die hij muslims aanleerde. De volgorde van begroeten is in de islam niet gebaseerd op functietitel of zo – de islam kent geen sociale hiërarchie – maar hangt gewoon af van de praktische kenmerken van de situatie: [f] diegene die aankomt groet de aanwezigen, diegene die rijdt begroet de wandelaar, diegene die wandelt begroet hem dit zit, de kleinere groep zal de grotere groep begroeten, enz. De nederigheid van de profeet vertaalde zich ook in een scherp afwijzen van onderdrukking. [g] Hij liet echter ook de onderdrukker niet aan zijn lot over en maande muslims aan ook hem te helpen. Toen ze dat niet begrepen legde hij uit dat men een onderdrukker moet helpen zodat hij geen mensen meer zal verdrukken. [h]

De Profeet zocht zieken en armen op, en spoorde muslims aan hetzelfde te doen. Hij kwam op voor de armen en onderrichtte muslims dat ze moesten delen met de armen. Zolang men een hongerige buur heeft (muslim of niet-muslim), is men geen gelovige, zei hij. [i]

Hij ging nooit ergens binnen zonder eerst te groeten en vervolgens permissie te vragen om binnen te komen. Op die manier leerde hij muslims de privacy van anderen respecteren.

Hij onderwees dat mannen rechten hebben over vrouwen maar dat omgekeerd vrouwen ook rechten hebben over mannen. Hij beijverde een sterke gelijkwaardigheid van man en vrouw en zei aan muslims dat diegene die zijn vrouw best behandelt, de beste muslim is. [j] Door zijn voorbeeld toonde hij mannen dat ze hun deel van de huishoudelijke taken moesten doen. [k]

Hij droeg muslims op iedereen wellevend en hoffelijk te behandelen, ook diegenen die door God als slecht mens zouden beoordeeld worden. Het oordeel behoort immers enkel God toe. Wie de andere niet hoffelijk behandelt, zei hij, is in de ogen van God zelf een slecht mens. [l] Zo onderwees hij dat wie zelf geen genade heeft met een ander, ook niet moet rekenen op de genade van God. [m]

Muslims kregen van hem te horen dat ze niet mochten liegen, niet jaloers mochten zijn van elkaar, geen achterklap mochten vertellen en zich integendeel moesten inzetten om een goed karakter te krijgen. [n]. Waarachtigheid schatte hij erg hoog in: waarheid leidt naar de hemel, leugen naar de hel, was zijn lering. [o]

Vriendjespolitiek en klassejustitie werd door Mohamed nadrukkelijk afgekeurd. Op een dag werd een vrouw die tot een vooraanstaande familie behoorde gearresteerd voor diefstal. Haar zaak werd aan de Profeet voorgelegd, en er werd hem aangeraden de vrouw een bestraffing voor diefstal te besparen. De Profeet wou daar echter niet van horen, en maakte duidelijk dat de vrouw haar straf niet zou ontlopen. [p]. Vooraanstaande figuren of leiders stonden voor de profeet niet boven de wet. De grootste armoezaaier moest een leider tot de orde kunnen roepen zonder represailles te moeten vrezen.

Hij leerde mensen zachtmoedig te zijn, en zichzelf te beheersen. Woede bracht hij in verband met de duivel. [q] Zelf een toonbeeld van zachtmoedigheid, sprak hij niemand aan met een ruw woord. [r]

Hij leerde muslims dat geloven een werkwoord is, en dat zelfs iets zo klein als een begroeting met een glimlach, of het verwijderen van een tak van de weg zodat een volgende voorbijganger er niet over struikelt, telt als daad van liefdadigheid. [s,t] Zijn liefdadigheid strekte zich uit tot de dieren, van wiens rechten hij een groot pleitbezorger was. [u]

dit stuk is slechts grof samengevat. er staan verschillende [letters] deze verwijzen weer naar een aparte site..
meningen??

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 01:00

De dingen waar ik boos om wordt, is niet iets wat letterlijk met het geloof te maken heeft. Dat zijn dingen als het gebruiken van termen als Dhimmi's, Koefar ( deze weet ik niet zeker, haal het alleen uit de context waarin het wordt gebruikt, kan namelijk de betekenis niet vinden)Harbri's of Kafir. Als zijnde weldegelijk minderwaardig dus. Daarnaast idd het niet begrijpen dat Mohammed als grootse, vriendelike man gezien wordt, als de goedheid zelve etc, en dit om de dingen die ik al vele male genoemd heb. Mbt Joden bijv. ( En ja, ik weet dat jij vind dat dat niet klopt, ik geloof echter niet dat iemand die niet-moslim was dat uit zijn duim heeft gezogen, omdat ik het dus zelf ervaren heb. (Het niet meer willen praten met mij omdat ik joods ben.) Aan de opstelling van sommige moslima's met hun hoofddoek en strakkepakjes + lagen make-up. Dit doen ze mi uit protest. Als statement. En ja, ik zal eerlijk zijn, ik erger me ook aan de mensen die elke ochtend met hun gebedskrans in de hand, en koran op schoot, in de bus iedereen hard op voorlezen in een taal die men toch niet verstaat. Dir zou je idd op kunnen vatten als last er van hebben. Vork En ik weet dat dit niet voor iedere moslim geld, echter erger ik me ook niet aan elke moslim. Lachen

Ik denk idd ook niet dat dit direct slecht is voor de maatschappij, maar wel iets waar ik niet mee geconfronteerd wil worden. Waarom niet? Omdat ik me er aan erger dus. Waarom? Dat zal waarschijnlijk de joods/christelijke inslag zijn dat men niet met zijn geloof te koop dient te lopen. Een religieus verschil dus.

Wat betreft het lezen van de koran, nee, ik denk dat ik die neutraal lees. Uit interesse, omdat ik graag weet waar ik over praat. Zo als ik al aangaf, heb ik tot nu toe idd niets slechts gelezen. Lachen En idd zijn er veel dingen hetzelfde als in de bijbel/thora, al spookt wel steeds door mijn hoofd, waarom god in hemelsnaam na een paar 100 jaar dezelfde boodschap nog eens aan iemand anders zou doorgeven... ( al kan ik daar ook een mogelijk antwoord op geven, waar ik het zelf niet mee eens ben en wat ik dus ook niet ga plaatsen Clown )

Als je nog iets niet snapt, vraag gerust. Haha! Maar ik denk dat je wel kunt lezen dat het bij mij toch echt geen angst is. Lachen
En ik heb idd je 2e stuk gelezen. Als dit waar is itt de wetenschappelijke dingen die ik lees, dan is dit heel mooi. Maar ook in deze draait het om meningen. Wat gelooft men zelf en wat niet? Wat acht men betrouwbaarder?

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:34

Al die mog.olen zijn niet meer dan mediage.il.

Sorry dat ik het zo zeg, maar als je zoiets doet spóór je toch niet helemaal? Bloos

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:11

Word er echt moe van, nog een film.
Vind Fitna wel even genoeg. Haha!

Maar vind dit nogal onzin ...

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 23:16

ik vind het allemaal geen onzin. Nl staat bekend om vrijheid van meningsuiting. Ik vind dat dat moet blijven. Waar blijven we anders over tientallen jaren. Gedwongen onder een geloof wat niet bij ons als nl past? Ik heb persoonlijk helemaal niets tegen islamitische mensen. Net als bij andere goedsdiensten zitten hier rotte appels in en goede mensen. Maar!!! Wij zijn nl, daar is oorspronkelijk geen haatdragend geloof of opdringerig geloof. iedereen zijn eiegn ding, en natuurlijk mag iedereen dat na leven, ook de islamitische mensen, maar DIE MOETEN ons ook in onze waarde laten. En dat laatste gebeurt niet, denk ik, om dat dat geloof vrij haat dragend over komt. Ik vind best dat je daar over mag na denken. Fitna vond ik heel schokkend maar heeft me zeker tot denken gezet.