greensleaves schreef:@ secricible: bedankt voor je uitleg!
Maar als ik me niet vergis zit vitamine a in veel groenten onder andere wortels, tenminste, provitamine a caroteen, want je lichaam maakt de vitamine van caroteen. Vitamine E zit in plantaardige olien. Vitamine D3 is de enige vorm van vitamine D die via zonlicht aan te maken is in de huid, dus ik denk dat je een andere bedoelt. Vitamine H, ook wel B8 of biotine genoemd, zit in pinda's en noten. Maar voor de rest snap ik je punt. Ik vraag me alleen af of dit jongetje dan ook is onderzocht op gebreken, behalve dan dat hij te klein is voor zijn leeftijd. (Ik heb de uitzending niet gezien dat lukt niet om de een of andere reden.)
Ben zelf nog niet erg bekend met vitamines ed, heb simpelweg even tabel erbij gepakt uit mijn schoolboek.
Vitamine a caroteen komt idd uit paprika's, wortelen, tomaten en groene groentes, maar retinol zit in melk, melkproducten, vette vis, vislever, margarine, halvarine, boter, organen, eidooier en levers.
Vit E heb je idd gelijk in, hier heb ik overheen gelezen. Dit komt idd ook in plantaardige olieen voor.
D3 komt idd via zonlicht, maar zover ik weet is dit niet genoeg, tenzij je erg veel buiten bent. Ik ken deze mensen uiteraard niet, dus weet niet of dat het geval is. Ik heb iig altijd gehoord dat je ook een deel via je voeding moet krijgen..
Biotine is toch B7 en niet B8? of vergis ik me nu? Zie inderdaad nu ik de tekst induik dat hij daar wel bij staan, bij het schema niet. Bovendien zie ik zojuist dat je het ook via de darmflora binnenkrijgt en het dus niet in de voedings hoeft te zitten.
Deze jongen is niet getest op gebreken, de man met wie ze in discussie ging (hugo heette hij toch?) drong hier wel op aan, de vrouw bood daarna aan zich te laten onderzoeken, maar hier zullen we waarschijnlijk niets meer vna horen.