Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Trennie

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:56

Juul schreef:
Boeiend er zitten ook koetjes en varkentjes in. Ben niet voor niks vegetariër Lachen Hypocriet noem ik dat als een paard opeens wél zielig is.

Zoooo ontzettend mee eens!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 00:00

Zammie schreef:
Waren beelden in radar van een koe wat niet dood was, maar wel aan een achterbeen werd opgehangen...

Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar misschien (laten we hopen) was de koe wel dood en waren het een soort stuiptrekkingen.
Op de manege werd ook eens door iemand gevraagd of er paardenvlees in de frikandellen zat. Ben gaan kijken maar heb niet verteld dat het 95% paard was. Beetje een rot idee aan de andere kant wordt een paard niet gehouden voor de slacht en heeft dus een echt leven gehad terwijl dat met veel ander vee heel anders is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 00:00

Ik zie het probleem ook niet. Nagelbijten / Gniffelen Veel paarden hebben een beter leven gehad dan de andere dieren waarvan vlees verwerkt is in de snacks.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 00:15

Als het niet verkocht wordt, gooien ze het weg. Dat zou pas zonde zijn Schijnheilig

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 00:23

Als ze daar bij wakker dier nou eens iets nuttigers gaan onderzoeken Bloos
Mensen die geen paardenvlees in hun snack willen eten die kunnen zelf wel op de ingredienten kijken, en het is dacht ik toch verplicht om alles erop te zetten wat erin zit Knipoog
Laat Wakker dier etc. maar eens onderzoeken hoe er nog steeds overal wreed en achteloos met dieren wordt omgegaan op transporten ( Lees: Niet alle over 1 kam scheren!) en in slachthuizen ( Lees: Niet alle over 1 kam scheren! ), want er zullen ook ongetwijveld dieren zijn die heel wreed doodgemaakt worden, en ja ook in NL!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 00:30

Ik mis de Carrero van Mora ook nog.

Laat mij maar hypocriet zijn, maar ik eet geen paardenvlees. Het idee staat me gewoon niet aan.
Maar ik eet ook geen wild, konijnen, schapen, geiten en noem maar op.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 00:42

Waar geld verdient wordt, worden regeltjes door de vingers gezien hoor.... Onschuld is prettig, maar enig onderzoek maakt dat je wel uitkijkt wat je in je mond steekt.
Ik begrijp echt niet, en vind het schandalig, dat ouders hun kinderen goedkoop en ranzig supermarktvlees voorzetten. Als je wil dat je kind vlees eet, omdat je denk dat dat goed is, haal dan iets minder vaak gewoon goed vlees en betaal daar ietsje meer voor.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:59

Waar ik overigens meer van schrik is dat er in mijn kroket maar 5% vlees zit Bloos! Dat is dan inderdaad wel paardenvlees. Toch nog ergens goed voor geweest, dat kijken op de verpakking Knipoog

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:19

Ik blijf gewoon eten wat ik gewoon lekker vindt

in wild wordt elke dier toch ook gewoon op gegeten?

wat denk je aan al die groente. Meeste hebben ook allemaal eerst geleeft en wat maakt het diervlees dan beter?
De groente kunnen alleen niet praten/schreeuwen

ik vindt wel jammer dat sommige dieren opgefokt worden om geslacht te worden maar daar is helaas niks aan te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:20

Sammie schreef:
En lekker dat die frikadellen en gehaktballen zijn Vingers aflikken

precies, ik laat ze er niet om staan hoor
Ik vind die koe of dat varken net zo zielig als dat paard dat er uiteindelijk in beland.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:31

kippenvlees vind ik niet lekker eten.
Ik weet helaas hoe kippen gehouden worden, hoe ze geladen en vervoerd worden,hoe ze gelost en geslacht worden...

Geloof me, dat is echt industrie... en geen pretje .
Kikkerbillen zijn wreder, maar kippen hebben het niet best in nederland dat weet ik wel.
Varkens en koeien hebben het stukken beter.
IK werk op een boerderij en op de berenstal van de KI en varkens hebben het zo slecht nog niet. Vooral de beren hebben het erg goed. Allemaal hun eigen stalletje, lekker eten, de meesten liggen op stro. Ze moeten om de 5 dagen even springen en een kwakkie afleveren, en de rest vd tijd mogen ze luieren en met hun stro spelen.2 keer per week worden ze uitgemest en krijgen ze vers stro, is altijd feest!

Mestvarkens zitten dan wel in groepjes in donkere stallen, hoewel de boer waar ik werk hebben ze dag en nacht verlichting aan Lachen
Ik zie geen depressieve varkens, als we binnenkomen gaan ze rennen en knorren want dan hebben ze honger en gaan de troggen open.
Ze hebben speeltjes die ze gebruiken, en hebben lol met elkaar.
Maar net als bij katten zijn varkens echte luie beesten.
Ik speel altijd biggenmikado Huilen van het lachen dan moet ik de pasgeboren biggen wegen en nummeren, en dan liggen ze echt op een hoopje lekker te slapen onder de lamp.
Ik pak ze dan heeel voorzichtig een voor een op, want als je te wild zou doen,dan springen ze allemaal op en kun je erachter aan gaan vangen.

De koeien.De meeste koeienboeren hebben de koeien heel veel buitenlopen,
Die beesten kunnen lekker de hele dag kuieren en gras eten.
2 maal per dag moeten ze de melkstal in, waar ze lekker brokjes krijgen en ze worden gemolken.Vervolgens mogen ze weer naar buiten.
Er zijn weinig koeien die niet de melkstal in willen hoor.
Oke ze moeten ook zo nu en dan kalven, om de melkproductie op gang te houden en voor nageslacht tezorgen.
Tegenwoordig zijn er geen kistkalveren meer en lopen de kalveren in een groepsstal..

Transport. Hier kan ik zeker wat over zeggen, heb zelf 6 jaar in veetransport gezeten!
Kalveren worden erg luxe vervoerd, dikke laag stro en veel ruimte.
Koeien worden wat strakker geladen, maar dat reist beter voor ze omdat ze dan steun aan elkaar hebben.
Dit geld voor varkens ook. Varkens kun je beter wat strakker laden, zodat ze niet kunnen gaan rennen en dus stress krijgen.
Als ik op de losplek aankwam, lagen ze vrijwel altijd lekker met zijn allen op elkaar te slapen.
Dit komt natuurlijk ook omdat ik zo'n goed chauffeur was Schijnheilig

Ik snap vegetariers en veganisten wel. maar vind veel redenen ongegrond.
Hypocriet vind ik het als mensen wel varkens , koeien en kippen eten , maar geen paardenvlees.
Paarden hebben doorgaans een beter leven.zeker als je het met die van een kip vergelijkt Lips are sealed

Paarden worden in nederland niet gehouden voor de slacht.In belgie worden ze wel gefokt voor de slacht bijvoorbeeld.
In belgie heb je ook slachtfabrieken die paarden slachten. Hier in nederland slachten ze paarden nergens aan de lopende band

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:59

nina88 schreef:
Ik ben ook vegetariër.
Maar ik snap ook mensen die geen paardenvlees eten. Een paard komt toch meer in de buurt van een huisdier dan een koe. Er zijn toch ook geen katten- of hondenbiefstukjes?

Ga eens naar Azië zou ik zeggen Knipoog . Daar eten ze wel degelijk katten en honden. Waar precies weet ik niet meer.

@crossmonster: idd, kippen hebben het echt heel slecht. Ik heb op Discovery Channel gezien hoe die kuikens gesorteerd worden zeg maar. Worden letterlijk op de lopende band gezet, eraf gepakt aan hun vleugel en op de andere lopende band gegooid (!) . Vervolgens in een klein kooitje gestopt met vele andere kuikens, geënt (oke, dat kan niet echt erg zijn Lachen ) , en een paar weken later worden ze geslacht.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:02

Crossmonster, dan was jij op een luxe varkensstal. Bij de meeste stallen hebben varkens helaas geen stro/speeltjes en zitten ze niet in groepjes...
Bij jou ging het transport dan vast goed, maar jij hoefde ze vast ook niet naar Italië te brengen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:09

Fitch, ik ben op verschillende bedrijven geweest met varkens...maar nooit anders gezien dan CM omschrijft Lachen

Onthou goed, wakker dier wil zietjes winnen...dat doe je niet met de werkelijkheid te laten zien...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:38

fitch ik heb meer dan een varkensbedrijf van binnen gezien. Ik noem alleen het voorbeeld van de boer waar ik nu werk
ik heb denk ik zo'n 100 varkensbedrijven van binnen gezien.
En de berenstal werk ik nu ook, dat is ook even een voorbeeld.

Idd wakker dier zou zich meer bezig moeten houden met andere zaken... ze willen nu zieltjes winnen door de bioindustrie zo af te schilderen.
Veel mensen krijgen zo een horrorbeeld van boeren. Dit is in werkelijkheid heel anders...

En ik heb genoeg biggen ri italie en spanje zien gaan.
Bij exportplaatsen ben ik ook erg vaak geweest, en na een dik pak zaagsel, controle op goede luchttoevoer en water, worden ze pas geladen.
Ze worden onder toezicht van VWA geladen, en verzegeld.
Het verhaal van laatst dat er zoveel biggen gestorven waren tijdens een transport.Moet je eerst de andere kant van horen.
Die zogenaamd dierenactievisten, klommen elke stop op de vrachtwagen en joegen de biggen op !!!
Dat moet je natuurlijk niet doen !!
Die mensen waren zelf verantwoordelijk voor de dood van die beesten.Maar dat zullen ze natuurlijk niet toegeven Knipoog

Die transporten vallen best mee. Er word constant gereden, die chauffeurs pissen liever in een lege fles dan dat ze moeten stoppen hoor.
Misschien heb je een horrorbeeld van die chauffeurs.Maar als je een hekel hebt aan dieren ga je echt geen varkens vervoeren hoor
Stukgoed oid is stukken makkelijker, kun je gewoon 8 uur pitten op een parkeerplaats ipv in rijdende wagen slapen.
En laden en lossen doen de chauffeurs zelf, de normale chauffeurs worden vaak geladen en hoeven alleen te rijden.
Dus denk daar eens over na...

Tuurlijk zitten er eikels bij , dat is in de paardenwereld nog veel erger!

Maar ik ken ook verhalen van chauffeurs die weggelopen zijn bij het lossen. Want bijvoorbeeld in griekenland, worden de biggen meteen na lossen levend gestoken!!

dus de cheuffeurs zijn zeker niet per definitie dierenbeulen... integendeel... want bedenk wel, als chauffeur heb je het makkelijker als je levenloze voorwerpen vervoerd Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:26

Ik moet toch ff reageren op een stukje wat je in je vorige post schreef crossmonster...
De koeien komen steeds minder buiten. De moderne koeienstallen zijn zo gemaakt dat de koe in een open ruimte loopt, zelf bepaald wat zij doet en een robot neemt de melk af. Deze koeien zien het daglicht echt niet meer hoor... en dan over de biologische koetjes. Deze hoeven maar 8 uur per dag naar buiten en dat 200 dagen per jaar... en dan de nieuwste trend "Grasmelk" onze koeien geven lekkerder en betere melk dan andere koeien, want ze lopen in de wei... Midje winter koeien in de wei?!? Waar dan!! Ik denk dat er op het gebied van dierenbeleid nog wel het een en ander verbeterd kan worden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:42

als je wilt dat koeien hoefproblemen, dus pijn, krijgen moet je ze in de winter in de blub zetten....
want zoveel dieren geven blub...

En minder buiten...geef DenHaag eens een rotknal..die zorgt daar voor met hun regeltjes...dat is niet wat de boer wil

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:47

Fitch. die speeltjes in varkensstallen zijn ook verplicht. En varkens mogen niet alleen gehuisvest worden. Daarnaast moeten groepen gevormd worden, en na een bepaald aantal dagen mag daar ook niks meer aan toegevoed worden.

Misschien eerst handig ook dat mensen met EIGEN OGEN gaan kijken hoe het er op bedrijven aan toe gaat voordat ze vanalles roepen.

Ja, er zijn steeds meer koeien die niet meer buiten komen, dit is mede door de lage prijs gekomen, waardoor we steeds meer koeien moeten houden om er een goed gezinsinkomen uit te halen.
Afgelopen zomer konden onze koeien zelf kiezen of ze binnen of buiten waren. 's ochtends gingen ze met een noodgang naar buiten, maar zo'n 2 uur later liep meer als de helft al weer op stal. En zolang het koecomfort in stal goed is, en er ventilatoren hangen, wanden open zijn denk ik dat een koe het nog niet eens zo slecht heeft binnen. Anders gaan ze ook echt niet uit zichzelf.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:42

Er is maar 1 oplossing: LAAT MENSEN IETS MEER BETALEN VOOR HUN STUKJE VLEES!
Wanneer je van die paar euro, dat een stuk vlees in de supermarkt kost, het dier moet voeren, de boer moet betalen, de fabriek moet betalen die het verwerkt, de verpakking er omheen moet doen, en het naar een supermarkt moet transporteren, is dat niet REEEL!
Ten eerste heb je niet iedere dag vlees nodig, dit is zelfs ongezonde overconsumptie. Ten tweede kun je met een geruster hart dat stukje vlees kopen wanneer het duurzamer geproduceerd kan worden. Wij leggen een beetje meer geld neer, de boer en de dieren krijgen het beter!!!
Maar ja, de consument bepaalt deze ellende... iedereen die vlees uit de supermarkt haalt met grote regelmaat is schuldig aan deze ellende.
Vlees eten vind ik niet pertinent fout, maar doe het op een gezonde manier a.u.b.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:16

annastasia schreef:
Fitch. die speeltjes in varkensstallen zijn ook verplicht. En varkens mogen niet alleen gehuisvest worden. Daarnaast moeten groepen gevormd worden, en na een bepaald aantal dagen mag daar ook niks meer aan toegevoed worden.

Misschien eerst handig ook dat mensen met EIGEN OGEN gaan kijken hoe het er op bedrijven aan toe gaat voordat ze vanalles roepen.

Wie zegt dat ik nog nooit in een varkensstal gekeken heb? Misschien moet je eens checken voordat jíj van alles roept...

Ik ben bij een aantal varkensstallen geweest en ze hadden geen speeltjes. Zaten ook niet in groepjes maar in van die kleine hokjes met ijzeren buizen. En met riemen vast... Was allemaal in Friesland. Stro hadden ze ook niet...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:17

Ninx schreef:
Er is maar 1 oplossing: LAAT MENSEN IETS MEER BETALEN VOOR HUN STUKJE VLEES!
Wanneer je van die paar euro, dat een stuk vlees in de supermarkt kost, het dier moet voeren, de boer moet betalen, de fabriek moet betalen die het verwerkt, de verpakking er omheen moet doen, en het naar een supermarkt moet transporteren, is dat niet REEEL!
Ten eerste heb je niet iedere dag vlees nodig, dit is zelfs ongezonde overconsumptie. Ten tweede kun je met een geruster hart dat stukje vlees kopen wanneer het duurzamer geproduceerd kan worden. Wij leggen een beetje meer geld neer, de boer en de dieren krijgen het beter!!!
Maar ja, de consument bepaalt deze ellende... iedereen die vlees uit de supermarkt haalt met grote regelmaat is schuldig aan deze ellende.
Vlees eten vind ik niet pertinent fout, maar doe het op een gezonde manier a.u.b.

Ja Eensch!! Ik wou dat meer mensen biologisch vlees kochten... Zeker voor kippen is dat een hele verbetering...

Een koe mag trouwens al een graskoe/weidekoe genoemd worden als de koe 4% van het jaar buiten komt...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:31

Hopelijk sluiten zich daar nog veel meer mensen bij aan! Vaak weten mensen het ook niet eens.... je ergens van bewust worden is al een grote stap in de goede richting!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:36

sorry dat ik het dan zeg, maar dan mag je van mij de inspectiedienst inschakelen.

De beesten MOETEN speeltjes hebben, MOETEN in een groep gehuisvest zijn en mogen NOOIT worden aangebonden. Dit staat in de wet en er is nog geen enkele varkensstal voorbij gekomen waar ik zaken heb gezien die jij nu beschrijft. En ik heb wat stallen van binnen gezien. Zowel varkens als koeienstallen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 07:48

het klopt wel, er zijn nog steeds boeren die de zeugen aan een band zetten, zodat ze niet op de biggen gaan liggen.

vooral in belgie gebeurt het nog veel, maar er zijn ook enkelen in nederland

linda_walter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 08:18

Shiloh schreef:
uuuh ... jah? dus?, weet je wat er nog meer in zit? varkens en koeien... maar nee er zit een paard in... dat kan EEECHT niet Koe vind het zo'n onzin om onderscheid tussen dieren te maken. OF je eet vlees OF je eet geen vlees... elk beest is daarnaast toch even veel waard.

tenzij je praat over bedreigde diersoorten of zo, dan vind ik het een ander verhaal... Maar nee, ik kan echt niet rauwiger zijn om een paard dan om een koe of een varken...

je heb helemaal gelijk dieren zijn dieren Knipoog