diploma halen om een kind op te voeden, wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miloetje

Re: diploma halen om een kind op te voeden, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:41

Moeilijk onderwerp.. Maar ik denk niet dat een diploma echt gaat helpen. Ik bedoels als je zakt dan gaan mensen toch ook echt niet zoiets hebben dat ze dan maar geen kinderen moeten krijgen... En je kunt ze ook niet verplichten...

Cursussen met omgangs tips enzo vind ik wel een goed idee.. enz

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:38

darwin schreef:
Maar ik denk A en B zijn zeker fout dus dan moet het wel antwoord C zijn, en misschien gaan mensen dan toch nadenken van : misschien moet ik hem geen draai om zijn oren geven ,maar het eens met een goed gesprek proberen en dat is dan toch weer een stap in de goede richting.

Ga jij een goed gesprek aan met een dwarse peuter van een dik jaar? Haha!
Ik heb net nog een eigenzinnige dame met een driftbui opgetild en in haar bed gezet toen madam begin te gillen en slaan omdat ze per se zelluf wilde doen... (wat niet praktisch is met een heel vloeibaar avondhapje...)
En de keer dat ze mijn keel openkrabte en dat bleef doen, ondanks een boze mama en een tijd apart zetten, heeft ze toch ook een tik op haar billen gehad.
Ik ga met Odetteke mee. Wat is DE ideale opvoeding? Zolang iedereen daar anders over denkt, kom je al niet ver met je cursus.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:24

Inderdaad een moeilijke kwestie waar ik ook al meer dan eens over heb nagedacht.
Een cursus vooraf lijkt me niet de oplossing te zijn, laat staan een "diploma". Want vaak denk je wel dat je problemen op een bepaalde manier gaat aanpakken, maar als je er dan voorstaat is het toch weer helemaal anders.
Wat me wel een goede oplossing lijkt is een regelmatige (bijvoorbeeld jaarlijkse) screening, waarin het kind medisch en psycholigisch doorgelicht wordt. Waarin kan worden nagegaan of het kind lichamelijke problemen of een ontwikkelingsachterstand o.i.d. heeft, waarna een raadgevend gesprek, thuisbegeleiding en/of eventueel verplichte deelname aan bepaalde cursussen zou kunnen volgen.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:42

Nou, ik vind wel dat veel kinderen bar slecht opgevoed worden. Veel ouders grijpen helemaal niet in als ze zich als draakjes gedragen. Maar ik heb ook het idee dat mensen tegenwoordig veel moeten en willen. En dat tijd doorbrengen met kinderen er een beetje bij inschiet. Misschien moeten mensen eens bewuster nadenken of ze wel kinderen willen, en of ze kinderen voldoende te bieden hebben. Het wordt nog te veel als een vanzelfsprekendheid gezien om kinderen te krijgen. Ik vind het zelf veel vanzelfsprekender voor kinderen om zorgzame ouders te hebben die helemaal voor ze gaan.

Ik weet dat in sommige gevallen, als mensen gaan trouwen in Amerika, dat daar een hoop gesprekken aan vooraf gaan. HOe denken ze dat het huwelijk zal zijn, wat voor problemen er op hun weg zouden kunnen komen, hoe ze dat denken op te lossen.

Eigenlijk zouden mensen die kinderen willen ook zoiets moeten ondergaan. Dan kunnen ze er nog eens goed over nadenken en weten ze wat ze te wachten staat. Want ik krijg wel eens de indruk bij sommigen dat het een beetje tegenvalt allemaal.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 22:54

En hoe vaak hoor je niet van ouders : ik hou zielsveel van mijn kinderen en ik zou ze voor geen goud willen missen......MAAR ALS IK HET NOG EEN KEER OVER MOEST DOEN.................
Dan denk ik dus: had daar van te voren aan gedacht.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:40

Geldt dat niet voor alles?
Ik bedoel: ik ben stapelgek op mijn vent en mijn dochter maar ik weet een heleboel supergave dingen die ik graag zou willen doen maar waarvoor je wel vrijgezel moet zijn (en dan doel ik dus niet op seksdingen ofzo he Haha! )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:46

oudehinken schreef:
Ik weet dat in sommige gevallen, als mensen gaan trouwen in Amerika, dat daar een hoop gesprekken aan vooraf gaan. HOe denken ze dat het huwelijk zal zijn, wat voor problemen er op hun weg zouden kunnen komen, hoe ze dat denken op te lossen.

Eigenlijk zouden mensen die kinderen willen ook zoiets moeten ondergaan. Dan kunnen ze er nog eens goed over nadenken en weten ze wat ze te wachten staat. Want ik krijg wel eens de indruk bij sommigen dat het een beetje tegenvalt allemaal.

Dat kun je niet.
Hoe het is om getrouwd te zijn weet je wel als je al relaties hebt gehad. Dat papiertje voegt verder niet veel toe.

Hoe het is om een kind te hebben weet je gewoon echt niet tot je er een hebt. Ik bedoel bijv. qua opvoeding: ik sta voor de klas, ik kan jonge paarden opvoeden en zadelmak maken, heb ook meerdere jonge katten gehad (waar dan iets minder aan op te voeden is, maar toch: zindelijk maken, niet op tafel springen, geen dingen jatten...) dus ik wist zeker dat ik het allemaal wel heul anders zou gaan doen... Dromen
Tough assignments are only given to the best students zeggen ze dan Haha!
Met je eigen kind is het toch heel anders. En niet omdat ik daar minder streng mee ben of omdat ik daar weke gevoelens voor heb ofzo, maar omdat ik uitgerekend zo'n kind krijg wat gewoon nergens van onder de indruk is. Rolleyes Daar sta je dan met je goede voornemens... en alsnog een verwend jong - wat je absoluut niet wilde en ook nooit zou krijgen Vork

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:19

Het papiertje voegt verder niets toe, maar van te voren nadenken toch wel?
Kinderen krijgen is op een aantal vlakken voor iedereen hetzelfde.
- Alle kinderen hebben het nodig dat aangegeven wordt waar de grens ligt (daar zijn ouders dus bar slecht in)
- ouders moeten op 1 lijn zitten naar de kinderen toe
- kinderen leggen je echt veel beperking op in je leefwijze. Je moet je aanpassen
- ze kunnen problemen veroorzaken
- ze maken dat vader en moeder minder toe komen aan elkaar.
- slaapgebrek.

Nu spreek ik met name over de jongste jaren. Tevens beschouwd als de mooiste jaren, maar ook als de zwaarste. IN fysiek opzicht.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:08

oudehinken schreef:
Het papiertje voegt verder niets toe, maar van te voren nadenken toch wel?
Kinderen krijgen is op een aantal vlakken voor iedereen hetzelfde.
- Alle kinderen hebben het nodig dat aangegeven wordt waar de grens ligt (daar zijn ouders dus bar slecht in)
- ouders moeten op 1 lijn zitten naar de kinderen toe
- kinderen leggen je echt veel beperking op in je leefwijze. Je moet je aanpassen
- ze kunnen problemen veroorzaken
- ze maken dat vader en moeder minder toe komen aan elkaar.
- slaapgebrek.

Nu spreek ik met name over de jongste jaren. Tevens beschouwd als de mooiste jaren, maar ook als de zwaarste. IN fysiek opzicht.

Klopt, en daar denk je van te voren over na, en dan? Kun je het dan beter in de praktijk? Ik dacht ut nie.

Ik heb er maar een dus ik kan alleen vanuit een ervaring praten, maarre...

-grenzen aangeven kan ik prima. Alleen heeft mijn kind er schijt aan. En dan? Niemand die me kan zeggen hoe ik haar aan moet pakken. Zelfs op het KDV kunnen ze haar niet aan.
-ouders op een lijn. Afspraken maken kun je van te voren wel doen, maar het pakt toch weer anders uit in van die kleine dingetjes.
-beperking in je leefwijze hangt af per kind. In het borstvoedinginhetopenbaartopic ging het daar ook nog over. Kinderen die een strak ritme nodig hadden en alleen in hun eigen bed sliepen en kinderen die geen enkel ritme ontwikkelden en overal wel konden slapen en mee naar toe konden.
-Kinderen ZIJN problemen. Haha! Maar hoe en wat kun je niet voorspellen.
-In mijn ervaring groei je juist meer naar elkaar toe. Ik vond Gioy geen obstakel in onze relatie, alleen een toevoeging.
-Slaapgebrek viel goed mee, thanks to the hormonen. En daar kun je je ook niet op voorbereiden helaas. Tenzij je een jaar vrijaf pakt van je werk Clown

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:14

Ik ben het er ook over eens dat de ouders een soort verklaring moeten krijgen, in ieder geval dat ze geestelijk gezond zijn. Niet dat door 1 of andere psychische ziekte de kinderen hier nadeel van ondervinden.

Ook vind ik het best onverantwoord dat sommige mensen kinderen nemen die nu zelf al (alleen of samen) financiële problemen hebben. Ik vind niet dat je deze mensen kan verplichten om geen kinderen te nemen, maar wél dat ze erop gewezen worden wat ze hun kind wel/niet kunnen geven. Er zijn zat mensen die veel kinderen hebben, en van de bijstand moeten leven.

Zelf zou ik ook pas kinderen nemen als ik financiële zekerheid heb en niet dat je elke maand de bewuste 'dubbeltjes' om moet draaien voor hem ze uit kan geven. Natuurlijk kan er wat gebeuren waardoor alles veranderd, maar die risico's heb je altijd.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:33

Maar er zijn zoveel voorbeelden van 'geestelijk gezonde' ouders die er een potje van maken.
En zo is een vriendin van mij (met een aanzienlijk psychiatrisch verleden) een supermama Knipoog

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:36

psychiatrisch verleden Knipoog maar een aanbeveling van een psychiater wanneer het wél/niet verantwoord is lijkt me wel goed. Natuurlijk kan je niet zomaar zeggen dat íedereen met een geestelijke ziekte beter geen kinderen kan nemen. Maar ik ben van mening dat een psychiater wel kan zeggen of iets verantwoord is of niet

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:37

Ben nu zelf zwanger en vind het nu ineens een belachelijk idee.
Ik vind wel dat er bij signalen beter gecontroleerd moet worden.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:38

Dan geef je een psychiater wel erg veel macht, lijkt mij niet gezond
En als iemand word afgekeurd? Verplichte abortus?

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:51

verplichte abortus lijkt me erg lastig jah Tong uitsteken maar die ouders zouden wel beter in de gaten gehouden kunnen worden.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:36

Dus toch wat ik zeg: vooraf kun je (al was het maar om ethische redenen) niet zo veel doen. Maar je kan wel manieren verzinnen om achteraf het leed binnen de perken te houden, door een verplichte opvolging van alle kinderen en daaruit volgende consequenties (thuisbegeleiding, cursussen,...) als er problemen vastgesteld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:57

En dan gaan we vrouwen dwingen te aborteren als ze geen diploma gehaald hebben, of we pakken de baby af?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:59

Inderdaad faye, wat gaan ze dan met mensen doen die zich niet aan deze regel willen houden of niet geslaagd zijn?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:04

het rare is dat als je een kind wilt adopteren je erg streng gescreend word....(ik ben zo blij dat ik er nooit aan begonnen ben..dat is echt de beste beslissing in mijn leven geweest...ik hou best van kinderen hoor..maar een uurtje...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:07

Waarom is dat raar? Bij adoptie krijg je de verantwoordelijkheid over het kind van een ander.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:10

faye schreef:
En dan gaan we vrouwen dwingen te aborteren als ze geen diploma gehaald hebben, of we pakken de baby af?

En daarna verplicht de prikpil tot het diploma gehaald is Ja

Nee, laat de overheid zich er alsjeblieft zo min mogelijk mee bemoeien en zorgen dat mensen die bij een consultatiebureau etc. werken zodanig opgeleid zijn dat ze probleemgevallen kunnen signaleren.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:11

odetteke schreef:
faye schreef:

En daarna verplicht de prikpil tot het diploma gehaald is Ja

Nee, laat de overheid zich er alsjeblieft zo min mogelijk mee bemoeien en zorgen dat mensen die bij een consultatiebureau etc. werken zodanig opgeleid zijn dat ze probleemgevallen kunnen signaleren.

Ja Helemaal mee eens! Verder lekker de ouders zelf laten bepalen hoe ze hun kind willen opvoeden Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:13

maar zelf kun er dus een potje van maken,zolang je zelf kinderen kunt krijgen ,krijg je er zoveel je wilt,en (meestal gaat het goed...)sommige ouders kunnen het helemaal niet aan ,het ene na het andere kind word uit huis geplaatst en moeders is weer zwanger....
Terwijl als je voor adoptie gaat een weloverwogen beslissing hebt genomen,er veel voorover hebt ook financieel,dat is voor mij genoeg bewijs...het is wel goed hoor die strenge selectie,anders krijg je misschien weer mensen die in kinderen gaan handelen enzo.....

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:14

Wat ik erg vind is dat er nu een programma op de televisie is (de naam ontgaat me even) waar ze een baby "lenen" om te kijken of het wat voor hun is.
Dit is natuurlijk best verstandig, om eerst eens te kijken of je het wel zou aan kunnen. Maar wat ik erg vind is, dat er gewoon ouders er aan mee werken. Ze staan gewoon hun kind af voor bepaalde tijd aan een VREEMDE!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:18

Snap ik ook niet, Marin. Ik zou mijn kind nooit voor zoiets weggeven. Al kreeg ik er 10 miljoen voor.