Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nerwen

Re: Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:12

xKatleentjex schreef:
School is nog zoiets: jullie hebben groep 1 tot 8 en dan brugklas en dan ben ik de weg kwijt met HBO's en VWO's en weet-ik-veel.

Ons schoolsysteem is heel eenvoudig Ja Clown

Als peuter kun je (nu ja, je ouders dan Huilen van het lachen ) er voor kiezen naar de peuterspeelzaal te gaan. Dit is ter voorbereiding op de basisschool. De meeste peuters gaan daar 1 jaar heen.
Dan ga je naar de basisschool. Over de basisschool doe je zo'n 8 jaar (tot je 12de/13de). Je leert pas lezen, schrijven en rekenen e.d. in groep 3. Groep 4, 5, 6 en 7 gaan daar verder op in en je krijgt meer vakken enzo. In groep 8 doe je ergens in het middel van het schooljaar de CITO-toets. Die toets geeft een indicatie waar je heen gaat na de basisschool. Dat kan het VMBO, HAVO, VWO of Gymnasium zijn (de middelbare school dus).
Het laagste is het VMBO. Het VMBO heeft weer 4 verschillende richtingen (beroepsgericht, meer theoretisch gericht enzo. Ik weet de exacte termen niet, voor mij is het al heel wat jaar geleden Huilen van het lachen ). Na het VMBO komt de HAVO (de eerste 2 jaar van je middelbare school zit het VWO hier ook bij en deze richting heet dan gewoon HAVO/VWO. Na die twee jaar wordt gekeken of je op de HAVO blijft of naar het VWO gaat.). HAVO en VWO verschillen qua niveau niet heel veel, maar het afronden van je VWO duurt een jaar langer dan de HAVO. Na de HAVO en het VWO komt het Gymnasium. Da's het hoogste. Daar krijg je bijv. ook Latijn.
Over het VMBO doe je 4 jaar. De HAVO 5 jaar. VWO en Gymnasium 6 jaar.
Als je dan je na 4, 5 of 6 jaar eindelijk je diploma hebt gehaald kun je verder studeren. VMBO studeert verder aan het MBO. Kan ook HBO zijn, maar daarvoor moet je een toelatingsexamen doen.
HAVO studeert verder aan het HBO of MBO. VWO en Gymnasium studeren verder aan de Universiteit. Maar kunnen, als ze dat willen, ook verder studeren aan het MBO of HBO. Da's maar net wat voor (beroeps)opleiding je wilt gaan doen.

Verklaring van de afkortingen:
VMBO: Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
HAVO: Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs
VWO: Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs
MBO: Middelbaar Beroeps Onderwijs
HBO: Hoger Beroeps Onderwijs

Ik zal je maar niet vermoeien met een uiteenzetting van de bovenbouw van de middelbare school Huilen van het lachen.

Overigens is bovenstaande een schets van het normale doorsnee onderwijs. Je hebt bijv. ook nog Montessori, Jenaplan enz. Maar daar weet ik niks c.q. weinig vanaf Lachen.

[Edit] dom foutje Huilen van het lachen

Evenstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:15

Hier nog wat aanvulling over het VMBO:

Citaat:
Het vmbo biedt vier leerwegen in het voortgezet onderwijs die toeleiden naar het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Deze hebben de oude differentiatie van onderwijsvormen vervangen. De leerwegen binnen het vmbo verschillen vooral in de mate waarin de praktijk een plaats heeft in het onderwijs. Van meest praktisch naar meest theoretisch gerangschikt zijn de volgende leerwegen te onderscheiden:

Basisberoepsgerichte leerweg (BB)
De basisberoepsgerichte leerweg (BB). Deze leerweg is bestemd voor leerlingen die vooral praktisch ingesteld zijn. Qua theoretische belasting is deze leerweg minder zwaar dan de kaderberoepsgerichte leerweg. Vandaar ook de benaming: basisberoepsgerichte leerweg. De leerlingen doen examen in vier algemene vakken en een beroepsgericht vak. Het examenprogramma voor deze leerweg is minder uitgebreid en meer praktisch dan dat van de andere leerwegen.

Kaderberoepsgerichte leerweg (KB)
De kaderberoepsgerichte leerweg (KB). Deze leerweg wordt net als de basisberoepsgerichte leerweg gegeven op de vroegere VBO’s. Deze leerweg is voor leerlingen die theoretische kennis het liefst opdoen door praktisch bezig te zijn. De benaming verwijst naar het feit dat de leerlingen al bezig zijn met een opleiding die in zijn geheel gericht is op een functie op kaderniveau (niveau 3 of 4 in het mbo). De leerling doet examen in vier algemene vakken en een beroepsgericht vak of programma met een omvang van 960 uur. De kaderberoepsgerichte leerweg kan vaak ook geassocieerd worden met de voormalige vbo-mavo-c. Hierin wordt vooral mavo-c bedoeld, tussen vmbo-kbl examens/lesstof en vmbo-tl examens/lesstof zijn er vaak overeenkomsten in de vragen en de moeilijkheidsgraad ervan.

Gemengde leerweg (GL)
De gemengde leerweg (GL). Deze leerweg is bedoeld voor leerlingen die op zich weinig moeite hebben met studeren, maar zich ook al gericht willen voorbereiden of oriënteren op bepaalde beroepen. De benaming ‘gemengde leerweg’ betekent dus een combinatie van theoretisch (algemeen) en praktisch (beroepsgericht) onderwijs. Leerlingen doen examen in vijf algemene vakken, en een beroepsgericht vak. De gemengde leerweg is qua niveau gelijk aan de theoretische leerweg. Het programma en het examen van de algemene vakken zijn precies gelijk aan dat van de theoretische leerweg. Naast de vijf algemene vakken kiezen leerlingen een beroepsgericht programma van 320 uur. Dit bestaat uit een beroepsgericht vak binnen de sector die de leerling heeft gekozen, zoals het vak elektrotechniek binnen de sector techniek, of het vak verzorging binnen de sector zorg en welzijn. Er zijn, vooral in de gemengde leerweg, ook intersectorale programma's. Dat zijn beroepsgerichte programma's die breder zijn dan één sector.

Theoretische leerweg (TL)
De theoretische leerweg (TL). Deze leerweg lijkt op de voormalige MAVO en heeft samen met de gemengde leerweg, qua cognitieve vakken, het hoogste niveau. Deze leerweg is niet gericht op een bepaalde beroepskeuze. Vandaar de benaming ‘theoretische leerweg’. De leerlingen doen examen in zes algemene vakken zoals diverse talen, geschiedenis, wiskunde enzovoorts.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:19

En hoeveel jaar moeten jullie de richting BOOS volgen(begrijp ons onderwijssysteem? Scheve mond ) ?

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:23

Haha heel erg eenvoudig idd. Clown

En dan veranderen ze de namen van diverse niveaus ook nog eens per 3 jaar zodat het betreffende niveau opeens heel wat meer lijkt en dus meer leerlingen dat zouden gaan moeten doen.
Helaas bleek dit niet in de praktijk te werken en gaan ze alles maar weer naar het oude toch zo vertrouwde mavo/havo vernoemen...

Ik bedoel, iedereen weet wat mavo is. Waarom dit dan weer op gaan splitsen in tl/gl/ab/cd of het hele alfabet achtermekaar?

(ik mis trouwens TG nog in het rijtje, voor de duidelijkheid Clown)

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:25

Erg leuk onderschrift trouwens katleen Gestoord Das geen belgengrap hoop ik toch Schijnheilig Clown

Evenstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:26

Stoeptegel schreef:

En dan veranderen ze de namen van diverse niveaus ook nog eens per 3 jaar zodat het betreffende niveau opeens heel wat meer lijkt en dus meer leerlingen dat zouden gaan moeten doen.
Helaas bleek dit niet in de praktijk te werken en gaan ze alles maar weer naar het oude toch zo vertrouwde mavo/havo vernoemen...

Ik bedoel, iedereen weet wat mavo is. Waarom dit dan weer op gaan splitsen in tl/gl/ab/cd of het hele alfabet achtermekaar?

Wat is TG?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:26

xKatleentjex schreef:
En hoeveel jaar moeten jullie de richting BOOS volgen(begrijp ons onderwijssysteem? Scheve mond ) ?

Valt mee Huilen van het lachen De leerlingen snappen het doorgaans wel, de ouders hebben er meer moeite mee ROFL

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:30

hittepit_12 schreef:
PhiaBink schreef:
Ik ken mijn man al ruim 22 jaar en ik hoor dus al zeker 20 jaar: IK WIL NAAR BELGIE!!!
Wij wonen nu 1 1/2 jaar in Belgie. We hebben het reuze naar ons zin. Terug naar Nederland, nooit ,never!!!!!!!

De mentaliteit is hier een stuk beter dan in NL. We wonen 5 minuten Clown over de grens, maar al een wereld van verschil.
De jeugd is hier beleeft, behulpzaam en hebben respect voor de ouderen. In NL werd de jeugd steeds meer onbeschoft en respect, ho maar.
We hebben 4 paarden, 2 veulens, 2 Welsh a en een mini shet lopen. De buren zeggen:"Wij hebben zo plezier van jullie dieren Lovers , wij de lol en jullie de kosten Tong uitsteken ". Dat hoor je niet vaak.

Belgen zijn aardig, beleeft en behulpzaam. Maken zich niet echt druk, geen gestress, morgen is er weer een dag!!!

We hebben spijt dat we niet eerder naar Belgie zijn verhuisd.

Is het makkelijk om naar belgie te emigreren en wat komt er eigenlijk allemaal bij kijken.Wij zijn nederland helemaal zat aan het worden en hebben het de laatste tijd vaak over om naar het buitenland te gaan.
Belgie is voor ons een keuze ivm de taal(voor de kinderen)ik vind de sfeer daar fijn,demensen vriendelijk enz.

Je bent zo in Belgie!!!! Is eigenlijk geen probleem. Je moet zorgen en aan kunnen tonen dat je inkomsten heb!!!! Hypotheek kan je in NL regelen en als je in NL werkt, dan is de rente gewoon aftrekbaar. Je betaald belasting/ziekenfonds in het land waar je werkt! en alleen de gemeentelijke belastingen als je woont in Belgie en werkt in NL. Je bent ook verplicht om in Belgie een ziektekostenverzekering af te sluiten. De gezondheidszorg is hier in Belgie 100000 x beter als in NL.

Op http://www.hebbes.be naar een huis zoeken en kom ook hier heen!!!!
Wij wonen onder net over de grens bij Roermond. We hebben een winkel in Roermond.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:31

oneilltje79 schreef:
Wat me heel erg opvalt is dat nederlanders veel stipter op tijd zijn als belgen. Verder idd het eten. En ik denk dat de belse jeugd beleefder is. Maar dat de nederlandse jeugd meer rechtuit en direct is.

Nooit geweten dat ik een belg was Nagelbijten / Gniffelen
haha, ik ben altijd te laat...

Ik vind dat je tussen volkeren niet echt verschillen kunt noemen omdat iedereen verschillend is. Het is maar net wie je tegen komt.

De taal is wel erg verschillend, natuurlijk. En jouw tweede puntje klopt trouwens wel..

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:37

Evenstar schreef:
Stoeptegel schreef:

Wat is TG?

Theoretisch gemengde leerweg. Is dat nu al weer afgeschaft dan? Dit maakt mijn voorbeeld maar weer eens duidelijk. Zo oud ben ik nog niet toch Huilen
Is nog geen 5 jaar geleden dat ik van 2e jaar TG over gestapt ben naar 3 havo.

Evenstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:39

Stoeptegel schreef:
Theoretisch gemengde leerweg. Is dat nu al weer afgeschaft dan? Dit maakt mijn voorbeeld maar weer eens duidelijk. Zo oud ben ik nog niet toch Huilen

Ow ja, Haha! nee hoor dat bestaat nog (doet mijn dochter momenteel) maar dat is niet op iedere school mogelijk.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:43

Stoeptegel schreef:

Die staat er gewoon tussen (TL) Lachen.

[Edit] Of ja, dit (TG) was bij ons op school altijd gewoon TL Lachen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:51

Nerwen schreef:
xKatleentjex schreef:

Valt mee Huilen van het lachen De leerlingen snappen het doorgaans wel, de ouders hebben er meer moeite mee ROFL

Citaat:
Ow ja, nee hoor dat bestaat nog (doet mijn dochter momenteel) maar dat is niet op iedere school mogelijk.

Dat klopt dus aardig Tong uitsteken ROFL .

Bij ons is het gewoon kleuterschool van 2.5 tot 6 (niet verplicht) dan lagere(basis)school van 6 tot 12 (of eerste tot het zesde leerjaar), en dan middelbaar van 12 tot 18 of ouder (of 1ste tot 6de middelbaar)

Lagere school voor iedereen hetzelfde (al heb je wel wat verschil in schooltype als katholiek, gemeentelijk etc), behalve voor de echte probleemkinderen die speciaal onderwijs nodig hebben.

Dan middelbaar kan je kiezen:
ASO (algemeen secundair onderwijs): sterk theoretisch (oa wetenschappen, latijn...)
TSO (technisch secundair onderwijs): Meer praktijk gericht (STW, elektriciteit, ...)
BSO (beroeps secundair onderwijs): Zo goed als volledig praktijk gericht (verzorging, kapster, ...)
KSO (kunst secundair onderwijs): naam zegt het wel denk ik.

BSO (en KSO misschien ook, weet ik niet), kan er normaal voor kiezen om na de zes jaren nog 1 extra jaar te doen. Dan zijn ze afgestudeerd en mogen ze werken (ook zonder dat jaar, maar dan is hun diploma minder waard)
Ook TSO krijgt een diploma en mag gaan werken.
Alleen ASO heeft geen nuttig diploma en moet verdersturen aan de hogeschool of universiteit om een diploma te halen (al mogen andere richtingen ook verder studeren als ze willen).

Is toch eenvoudiger, niet? Huilen van het lachen

Evenstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:55

xKatleentjex schreef:
ASO (algemeen secundair onderwijs): sterk theoretisch (oa wetenschappen, latijn...)
TSO (technisch secundair onderwijs): Meer praktijk gericht (STW, elektriciteit, ...)
BSO (beroeps secundair onderwijs): Zo goed als volledig praktijk gericht (verzorging, kapster, ...)

Alleen ASO heeft geen nuttig diploma en moet verdersturen aan de hogeschool of universiteit om een diploma te halen (al mogen andere richtingen ook verder studeren als ze willen).

Aso: wordt bij ons gebruikt als scheldwoord ROFL afgeleid van asociaal ROFL

Sven002

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 02:00

Mijn vriend is nederlandse belg, en ik een volle nederlander! En toen we net hadden heb ik hem echt vaak belachelijk gemaakt met dat taaltje..
Soms versta ik zijn broertje ook niet. Het dialect vind ik niet moeilijk, en de andere woorden zijn nog wel te ontcijferen.. maar zo vlug en binnensmond!

Enkele woorden (hopelijk schrijf ik ze goed in het vlaams)
- Broodjes gezond (smos?_
- Frikandel (curryworst)
- huiskamer (living)
- kachel (stoof)
- laarzen (botten)
en zo echt een tal van woorden..

Maar ik vrees dat wanneer mijn vriend en ik zullen gaan samenwonen het toch in het belgenland zal zijn! Hij wil niet meer terug..
En ik vind de meiden er veel vriendelijker en veel blijer voor elkaar.. In mijn ogen gunnen jullie elkaar wat meer!

En jullie kunnen goed feesten natuurlijk Go jij! Go jij!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 02:11

ik hoorde toen een belg zeggen in plaats van zweten: oxideren
ROFL hilarisch...hoe komen jullie erop?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:44

http://www.vlaamswoordenboek.be/ ERG leuke site om eventjes woorden te vergelijken.

Ik heb trouwens nog nooit een belg horen spreken van 'oxideren', moet een vreemde iemand geweest zijn Vork. Hier in de buurt zeggen we ook gewoon 'broodje gezond' (broodje met véél groentjes en een sausje). Een smos is met hesp en/of kaas..

De studierichtingen zijn in België trouwens wel een pak makkelijker te begrijpen. Tot welke leeftijd gaat de leerplicht in Nederland? (Altijd gedacht dat dat anders was, in België is het 18).

xKatleentjex schreef:

BSO (en KSO misschien ook, weet ik niet), kan er normaal voor kiezen om na de zes jaren nog 1 extra jaar te doen. Dan zijn ze afgestudeerd en mogen ze werken (ook zonder dat jaar, maar dan is hun diploma minder waard)
Ook TSO krijgt een diploma en mag gaan werken.

Het dikgedrukte klopt trouwens niet helemaal. BSO krijgt na het zesde jaar geen diploma, maar een getuigschrift (dus dan heb je géén diploma). Pas als ze een zevende jaar gevolgd hebben krijgen ze een écht diploma, dat gelijkgesteld is met het diploma van TSO.

TSO krijg inderdaad een gewoon diploma, en kan kiezen om ofwel gaan te werken ofwel om verder te studeren (welliswaar met een mindere slaagkans dan degene die van het ASO komen).

ASO krijg een gewoon diploma na hun zes jaar (wat dus in principe zelfs 'meerderwaardig' is aan een TSO-diploma). Maar doordat het een erg theoretische opleiding is, kan je zonder een hoger diploma (unief of hogeschool) alleen aan de slag in een winkel/fabriek/kuisploeg/... Maar ik denk dat ongeveer 95% van de ASO-leerlingen wel verderstuderen..

Algemeen gezien is ASO het zwaarste, gevolgd door TSO, met onderaan BSO (KSO zit er ergens tussen, maar komt relatief weinig voor). Hoewel leerlingen van BSO-onderwijs dat vaak kost wat kost willen ontkennen ("BSO is wél moeilijker dan ASO")

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:30

Ja dat klopt wel tantjeuh, bedankt voor de aanvulling Lachen .

Ik wist de naam niet meer na 6 jaar BSO maar ik weet wel dat ze dan iig wel mogen gaan werken. (Sommige morgen trouwens ook op leercontract gaan werken. Dat is vanaf 16 jaar deeltijds werken en deeltijds naar school).
Maar aangezien iemand die met ASO richting Latijn-Wiskunde zonder verder te studeren vaak niet verder dan bandwerk aan de fabriek geraakt noem ik het geen nuttig diploma Haha! .

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:43

Soms zeggen ze broodje gezond, maar meestal word dat gebruikt voor een broodje met alleen groenten. Smos word het meeste gebruikt. Of inderdaad broodje ham kaas, maar dan vragen ze vaak nog of je groenten wilt.

Verder het stipt zijn hangt van persoon af, en niet het land.

En denk dat BSO voor sommige ASO mensen moeilijk zou zijn vanwegen het praktijk gedeelte. Al vind ik ASO soms vaag want mensenwetenschappen vind ik absoluut vaak niet aso waardig.

Nerwen en het woord plestic dan?

Ow en Pepernoten kennen belgen niet eens, of oliebollen tijdens nieuwjaar

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 11:53

Leercontract :
Als je 15 bent en je wordt 16 in het schooljaar dat aanvangt kan je op leercontract.
Je moet 1 dag per week naar school ( 1 dag en half als je nog 15 bent ) en de rest van de week moet je gaan werken in je stageplaats.
Je kan verschillende richtingen volgen op leercontract bv : Manegehouderij , paardenfokkerij , slager(beenhouder) , bakker , haarkapper (coiffeur voor ons belgen Haha! ) schoonheidsspecialiste , ...
Na 3 jaar krijg je een getuigschrift van de opleiding die je gevolgd hebt.Als je dan als zelfstandige wilt beginnen werken moet je nog wel bedrijfsbeheer gaan volgen....Is interessant voor diegene die niet graag naar school gaan... Tong uitsteken

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:55

katiavl schreef:
Ow en Pepernoten kennen belgen niet eens, of oliebollen tijdens nieuwjaar

Ik gebruik het woord "oliebollen" zelfs niet Clown, smoutebollen ! En die eet ik alleen op de kermis.. Bepaalde gerechten zijn ook erg streekgebonden in België. Steppegras is er zo eentje, in Oost/West vlaanderen kennen ze dat niet, ook antwerpen grotendeels niet denk ik. Het hangt zowat rond de omgeving leopoldsburg (dé oorsprong), leopoldsburg, Diest, Geel denk ik..

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:57

Biepje schreef:
Neejoor, kleine prospectie in Nederland zorgt altijd weer voor een hoeraatje voor de beleefdheid in België.

Jullie taalgevoel is op zijn zachtst gezegd onbehoorlijk, geen mooie volzinnen, spelfouten, om maar te zwijgen van jullie kennis van andere talen.

Idd aan Vlaams kan ik me ook doodergeren.
Wil je Nederlands praten? Doe dat dan ook zoals het hoort, en ga geen excuus verzinnen door wat jullie babbelen Vlaams te noemen. Verder vind ik niet dat er nog veel meer verschillen zijn dan dat er zijn opgenoemd.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:58

Vlaams is toch ook dialect, wat ze in nederland ook hebben

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:03

Stoeptegel schreef:

Waarom ze de namen veranderen?
Omdat de niveaus meeveranderen er is nu geen echte mavo, want TL (of TG whatever) is een stapje hoger dan MAVO maar weer net niet HAVO, dus degene die anders MAVO zouden doen gaan nu naar KBL. Dit is zo omdat in de mavo er waarschijnelijk dus mensen zaten waarvan de niveau's onderling nogal verschilde en de 1 meer moeite had met goede cijfers halen dan de ander. TL is dan wat meer uitdaging voor de mensen die geen moeite hadden op MAVO maar net niet goed genoeg zijn voor HAVO. En degenen die op mavo het wel moeilijk hadden zijn dan nu gewoon op KBL.
Zo heb je geen last van de grote verschillen onderling. Zou er weer een mavo komen, komt dit probleem dus ook weer terug, waardoor de toetsen voor de 1 supermakkelijk zijn en voor de ander supermoeilijk.

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:07

Een groot verschil (denk ik): Ons (Belgisch) openbaar vervoer is 10 000 keer beter dan bij jullie! 5 minuten vertraging gebeurt nog, maar niet zoals bij jullie 20 of meer, behalve als er echt een ongeluk is gebeurd ofzo.

Ander verschil: Amsterdamse bedelaars zijn supervriendelijk!

Over het Vlaams en het Nederlands: Er zijn inderdaad verschillen zowel binnen als buiten de standaardtaal, maar dat wil nog niet zeggen dat het een superieur is aan het ander Verward