xKatleentjex schreef:School is nog zoiets: jullie hebben groep 1 tot 8 en dan brugklas en dan ben ik de weg kwijt met HBO's en VWO's en weet-ik-veel.
Ons schoolsysteem is heel eenvoudig

Als peuter kun je (nu ja, je ouders dan

Dan ga je naar de basisschool. Over de basisschool doe je zo'n 8 jaar (tot je 12de/13de). Je leert pas lezen, schrijven en rekenen e.d. in groep 3. Groep 4, 5, 6 en 7 gaan daar verder op in en je krijgt meer vakken enzo. In groep 8 doe je ergens in het middel van het schooljaar de CITO-toets. Die toets geeft een indicatie waar je heen gaat na de basisschool. Dat kan het VMBO, HAVO, VWO of Gymnasium zijn (de middelbare school dus).
Het laagste is het VMBO. Het VMBO heeft weer 4 verschillende richtingen (beroepsgericht, meer theoretisch gericht enzo. Ik weet de exacte termen niet, voor mij is het al heel wat jaar geleden

Over het VMBO doe je 4 jaar. De HAVO 5 jaar. VWO en Gymnasium 6 jaar.
Als je dan je na 4, 5 of 6 jaar eindelijk je diploma hebt gehaald kun je verder studeren. VMBO studeert verder aan het MBO. Kan ook HBO zijn, maar daarvoor moet je een toelatingsexamen doen.
HAVO studeert verder aan het HBO of MBO. VWO en Gymnasium studeren verder aan de Universiteit. Maar kunnen, als ze dat willen, ook verder studeren aan het MBO of HBO. Da's maar net wat voor (beroeps)opleiding je wilt gaan doen.
Verklaring van de afkortingen:
VMBO: Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
HAVO: Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs
VWO: Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs
MBO: Middelbaar Beroeps Onderwijs
HBO: Hoger Beroeps Onderwijs
Ik zal je maar niet vermoeien met een uiteenzetting van de bovenbouw van de middelbare school

Overigens is bovenstaande een schets van het normale doorsnee onderwijs. Je hebt bijv. ook nog Montessori, Jenaplan enz. Maar daar weet ik niks c.q. weinig vanaf

[Edit] dom foutje