Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
runningkawa schreef:Je hebt niet altijd aan de zijlijn gestaan..maar vergeet niet dat elke situatie anders is
Dus ook jij kunt nooit voorspellen wat je een volgende keer (die hopelijk nooit komt) zult doen.
Ik zeg nu ook, ik ga helpen...maar doe ik dat ook als het er op aan komt?
Ik durf dat dus niet zeggen... ik hoop alleen maar dat mijn instinct dan zegt, doen!
Lovely1 schreef:Schimmelig schreef:De meeste Nederlanders zijn gewoon ongelofelijk laf, blijven lekker op een afstandje staan en toe kijken. Niet gek hoor, het wordt ons geleerd! "112, daar red je levens mee" reclame. Natuurlijk staat er niet binnen 1 minuut politie en ambulance voor je neus! Weet je hoe snel iemand 70 steken kan uitdelen? Kijk het filmpje maar eens terug, ogen dicht, ogen open en het is gebeurd.
Dat sommige mensen andere mensen hier verwijten 'dom' te zijn als zij inspringen, ongelofelijk. Ik zeg jullie maar 1 ding, liever dom dan laf! Ergens ben ik blij dat ik vooraf weet dat ik niet op mijn medelanders rekenen kan, wordt zo gedwongen mijn eigen hachje ten alle tijden te kunnen redden. Zeer effectief, zeker als ik dit topic lees. Als ik word neergestoken weet ik wie er kijken, bedankt
Waarom denk je dat de politie zegt... niet er tussen in springen. In deze situatie hadden de omstanders mazzel. Deze vrouw heeft ultiem veel mazzel gehad, één keer een mm opzij en de aorta of een andere slagader was geraakt en het hoeft maar 1 keer te zijn!
Ik ben ook wel eens tussen 2 jongens ingesprongen maar daarvan wist ik dat ze nog rationeel konden denken en mij niet zouden slaan oid. Van deze man zou ik het niet zo zeker weten.. en dan kan je heel stoer met je ontwapeningstechniek aankomen zetten.. zelfs dan redt je het vaak niet tegen iemand die geflipt is. Politie heeft daar zelfs genoeg moeite mee en worden niet voor niks ook wel eens gestoken.
Aan impulsief handelen heeft niemand iets tenzij je ook graag het ziekenhuis in wil. Deze man van een afstandje trappen was geen stom idee.
MieLo schreef:echt te ziek voor woorden gewoon, die vrouw heeft ontzettend veel geluk gehad.
ook best raar dat de omstanders in het begin niets doen, en pas later met die stok aankomen. en ook niemand die naar die vrouw gaat (behalve die voorbijkomende fietser)
nina88 schreef:Zou iemand mij de link willen toesturen? Ik wil graag mee kunnen praten..
Over wat ik zelf zou doen.. Ik weet het niet, ik denk ingrijpen. Maar dan wel op een taktische manier en zeker niet alleen.
Ik ben wel eens tussen ruzie's ingekomen en meestal neemt mijn instinct het dan over en door de adrenaline ben ik niet bang..
Maar dit waren relatief onschuldige ruzies en zonder wapens. Ook waren deze mensen nog wel een beetje voor rede vatbaar. Dan is dit toch wel weer een heel ander verhaal!
Aagje_Nimbly schreef:nina88 schreef:Zou iemand mij de link willen toesturen? Ik wil graag mee kunnen praten..
Over wat ik zelf zou doen.. Ik weet het niet, ik denk ingrijpen. Maar dan wel op een taktische manier en zeker niet alleen.
Ik ben wel eens tussen ruzie's ingekomen en meestal neemt mijn instinct het dan over en door de adrenaline ben ik niet bang..
Maar dit waren relatief onschuldige ruzies en zonder wapens. Ook waren deze mensen nog wel een beetje voor rede vatbaar. Dan is dit toch wel weer een heel ander verhaal!
Wil iemand mij de link ook doorsturen?
Lovely1 schreef:Ik vind dat jij jezelf erg stoer vindt en ik betwijfel of je daar ook verstandig aan doet.
Jezelf verdedigen, absoluut. Jezelf in gevaar brengen is absoluut het stomste wat je kunt doen. Met één goede trap kan het inderdaad klaar zijn.. maar heb je nagedacht over het feit dat deze trap ook fout kan gaan en als hij zijn woede op jou richt, 2 mensen met 70 steekwonden, 2 keer het risico dat één van jullie het niet redt. Schreeuwen om hulp, zo snel mogelijk de politie bellen en eventueel met een stuk of 4 man proberen doordacht te overmeesteren en absoluut niet in je ééntje en hopen dat het goed gaat...
Splash_ schreef:Demone schreef:Ik heb hier echt geen woorden voor.. Echt belachelijk, dit film je toch niet?!
Nou je ziet maar, nu komt het van pas. Ik heb het net zitten te bekijken, en jeetje wat heftig. En dat die vrouw het overleefd heeft, nadat je die man zo tekeer ziet gaan
darwin schreef:Waar heb jij het dan gezien, ik heb ook om een link gevraagd, maar nog niets ontvangen
Laura24 schreef:schimmelig: toch blijf ik ook van mening dat je niet weet wat je in zo'n situatie doet... Elke keer is anders, dus zelfs als je het eerder hebt meegemaakt, weet je nooit zeker of je weer (zo) zal handelen. Jij zegt zelfkennis, maar het heeft meer te maken met de lichamelijke reactie die volgt op de situatie.
Ik was er altijd van overtuigd dat ik direct in zou grijpen als ik een ongeluk zag gebeuren. Medische opleiding, wel wat gewend. Een tijd terug is er, tijdens onze les (bak ligt aan de weg), een meisje aangereden door een auto. Ik ben toen direct van mijn paard gesprongen, onder het hek door en ben gaan helpen, samen met mijn instructrice. Voor mijn gevoel duurde het een eeuwigheid voordat ik iets deed, heb ik echt een minuut ofzo zitten denken van "oh oliebol, wat nu", maar volgens anderen stond ik vrijwel direct naast het meisje (mn instructrice nóg sneller). Ik kon toen adequaat handelen en hoewel alles voor mijn gevoel in slowmotion ging, ging het eigenlijk heel snel. De schok kwam pas later. Een paar weken later werd er vlakbij mijn werk (helaas alweer
) iemand aangereden terwijl ik er vlak langs liep. Ik verstijfde, en kon helemaal niets. Gelukkig liepen er net 2 ambulancebroeders voorbij die meteen in gegrepen hebben, want ik voelde heel goed dat áls ik al ingegrepen zou hebben, dat veel te laat zou zijn geweest. 2 bijna identieke situaties, 2 totaal verschillende reacties.
Zelfs ambulancepersoneel, die toch behoorlijk afschuwelijke dingen zien, en artsen etc, verstijven wel eens, en het is hun werk. Dus m.i. kan je gewoon nooit zeggen: dát zou ik doen. Je kan hoogstens hopen dat je dat daadwerkelijk zou doen.