Zwangerschap en je werk. Verantwoording afleggen aan je baas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: Zwangerschap en je werk. Verantwoording afleggen aan je baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:13

De baas mag je niet eens vragen of je zwanger bent, wilt worden of iets dergelijks.
Dat is namelijk prive dat gaat de werkgever niets aan. Wettelijk is er een zwangerschapsverlof dat de staat betaald.
Enige nadeel voor de baas is de 16 weken dat de vrouw er niet is. En natuurlijk kans dat de vrouw ziek wordt is ook groot, maar je kunt ook onder de auto komen.

Dus mijn antwoord is ook nee, de werkgever gaat het niks aan. Anderzijds is het wel prettig als je open kaart kunt spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:37

KiWiKo schreef:
ik ben werkgever....... en ik heb nu een werkneemster die alles erbij pakt, zelfs het weer om niet meer aan het werk te gaan omdat ze een kind heeft........... meiske kost me nu een dikke 1500 euries per maand, voor haar naadje verhaal............

is er iemand die dit recht kan praten???

Dat is wel een beetje off topic Knipoog
Gewoon sommeren(schriftelijk) aan het werk te gaan, meld ze zich ziek, arbo arts dezelfde dag nog.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:21

@KiWiKo: dat soort mensen heb je toch, kinderen of niet, net wat Perenboompie zei. Waarschijnlijk had je met haar zonder kind ook geen mazzel...

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:12

PERENBOOMPIE schreef:
Haha,ik zie me al vragen,mag ik jullie sociaal jaarverslag want ik wil bij jullie komen solliciteren maar ligt eraan wat er in het sociaal jaarverslag staat??!Ik denk dat ze zeggen laat maar zitten meissie we pikken er wel een andere sollicitant tussenuit,want jij past toch niet in ons profiel Cool

Dan begrijp je me verkeerd: dat verslag vraag je pas op als je al een sollicitatiegesprek gepland hebt staan bij een bedrijf. Dat staat los van het feit of jij wel of niet in het profiel van het bedrijf past.

Anyhow, mijn punt was: als je wilt weten hoe het bij een bedrijf geregeld is, vraag ernaar. Zal voor jou geen issue zijn, zwangerschapsperikelen.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:36

karijn schreef:
Oudehinken: ik denk dat het juist in je voordeel werkt als sollicitant als je vraagt naar de secundaire arbeidsvoorwaarden. Je kan je er ook vantevoren al in verdiepen door bijvoorbeeld het sociaal jaarverslag op te vragen voor je sollicitatiegesprek. Heb ik ook gedaan. Heb je gelijk een idee met wat voor soort bedrijf je te maken hebt. Nu zullen veel kleine(re) bedrijven geen sociaal jaarverslag hebben maar de grote firma's vaak wel.

Dit zou wel eens een hele nuttige tip kunnen zijn. Misschien moeten alle vrouwen die later moeder willen worden eens goed lezen. ALS de arbeidsmarkt tenminste gunstig is.

Want als werk moeilijk te vinden is, kun je je niet te veel permitteren en heb je ook niet te kiezen bij welk bedrijf je wilt werken en bij welk niet...

PERENBOOMPIE schreef:
Haha,ik zie me al vragen,mag ik jullie sociaal jaarverslag want ik wil bij jullie komen solliciteren maar ligt eraan wat er in het sociaal jaarverslag staat??!Ik denk dat ze zeggen laat maar zitten meissie we pikken er wel een andere sollicitant tussenuit,want jij past toch niet in ons profiel Cool

ja en dan kun je wel zeggen "dan wil ik hier niet werken" maar ja, dan ben je misschien wel werkeloos...
KiWiKo schreef:
ik ben werkgever....... en ik heb nu een werkneemster die alles erbij pakt, zelfs het weer om niet meer aan het werk te gaan omdat ze een kind heeft........... meiske kost me nu een dikke 1500 euries per maand, voor haar naadje verhaal............

is er iemand die dit recht kan praten???

Dit staat denk ik toch wel een beetje los van kinderen. Zo iemand vind altijd wel reden om weg te blivjen. Dan meldt ze zich toch gewoon ziek?

Kafue schreef:
De baas mag je niet eens vragen of je zwanger bent, wilt worden of iets dergelijks.
Dat is namelijk prive dat gaat de werkgever niets aan.

Believe me, toch doen ze het! EEn hele hoop!

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:00

Ik ben van mening dat het niet zoveel zin heeft om te vragen naar het beleid van een werkgever bij zwangerschap. En zeker bij een sollicitatie zou ik het onderwerp nooit zelf aansnijden.

Er is nml geen beleid, de regels rond zwangerschap en werk zijn keihard vastgelegd in de wet (zoals duur van het betaalde verlof, de arbeidsomstandigheden tijdens zwangerschap tot en met de afkolfruimte na het verlof, vervolgens komen we toe aan de regels rond ouderschapsverlof, recht op parttime werken etc etc). Er zit hooguit nog een beetje ruimte bij kosten van kinderopvang en de mogelijkheden van onbetaald ouderschapsverlof.

Ik ken geen werkgever die echt ten gunste van die wettelijke regels afwijkt (bijvoorbeeld: bij ons 20 weken ipv 16 weken betaald verlof) en een werkgever kan het ook maar beter laten om er ten nadele van af te wijken of ook maar de schijn te wekken dat er sprake is van discriminatie van vrouwen wegens zwangerschap want dan wordt hij direct aangepakt door rechter/ UWV en/of arbeidsinspectie/arbo dienst.

Als je zwanger wordt heb je gewoon je wettelijke rechten en niets meer en niets minder en daar moeten werkgever en werknemer het maar mee doen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:56

Er is een verschil tussen de wettelijke regelingen waarin inderdaad staat beschreven dat elke vrouw recht heeft op een zwangerschapsverlof van 16 weken en recht heeft op ouderschapsverlof. Maar geloof me, er zijn echt wel bedrijven die hun eigen "wet" boven die van de landelijke regelgeving laten gelden. Zo mag een bedrijf zelf eisen stellen aan een bepaalde functie. Ik gaf al eerder aan dat het bij ons in principe niet mogelijk is om minder dan 80% in de buitendienst te werken. Simpelweg omdat het niet bij de functie past. In je sollicitatiegesprek mag je daar best naar vragen, je wilt toch weten waar je aan toe bent? Net zo goed als een potentiele werkgever ook wil weten waar hij/zij aan toe is als hij/zij jou in dienst neemt? Waarom zou het geen zin hebben om niet naar het beleid van een bedrijf te vragen? Lijkt me toch wel handig, dan kom je achteraf niet voor verrassingen te staan. Ander voorbeeld: kinderopvang. Werd voorheen door de werkgever deels vergoed, is inmiddels afgeschaft. Je kan het nu zelf als aftrekpost opgeven bij de belastingdienst. In mijn geval is dit gelukkig geen grote ramp maar voor sommige andere vrouwen kan het wel een ramp zijn. Ik wil er verder ook niet mee zeggen dat je om die ene specifieke reden een baan moet afwijzen maar je wat meer verdiepen in het bedrijf waar je zou willen werken kan in je voordeel werken.
Om terug te komen bij de grote hamvraag in dit topic: nee, een werkgever mag je niet verbieden om zwanger te worden, mag je principiele rechten op zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof niet afnemen maar kan wel bepaalde eisen stellen met betrekking tot jouw functie en de invulling ervan.

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:16

@ Karlijn: Ik ben het met je eens, werkgever mag eisen aan de functie stellen.

Recht op minder werken kan niet opgaan als in verband met bedrijfsbelang het niet mogelijk is. Wel is het zo dat een rechter niet zo heel snel vindt dat dat het geval is.... rechtspraak laat zien dat veel werkgevers ongelijk krijgen en dat minder werken wel moet kunnen....

Maar in de praktijk zeggen werkgevers gewoon: het kan niet...... en welke werknemer heeft daar dan een rechtszaak voor over......

Overigens strikt on topic: ik krijg niet het idee dat veel werkgevers het nu vermijden om jonge vrouwen in dienst te nemen omdat ze bang zijn dat ze zwanger worden. Ik hoor in ieder geval vaker vrouwen boven de 40 klagen dat ze ' te oud' zijn voor de arbeidsmarkt dan dat vrouwen tussen de 25-35 een probleem zouden hebben om aan een baan te komen..........

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:03

Dat laatste wat je zegt dat klopt ja. Je bent hier snel afgebrand in de maatschappij.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 01:16

karijn schreef:
PERENBOOMPIE schreef:

Dan begrijp je me verkeerd: dat verslag vraag je pas op als je al een sollicitatiegesprek gepland hebt staan bij een bedrijf. Dat staat los van het feit of jij wel of niet in het profiel van het bedrijf past.

Anyhow, mijn punt was: als je wilt weten hoe het bij een bedrijf geregeld is, vraag ernaar. Zal voor jou geen issue zijn, zwangerschapsperikelen.

You never know,in iedergeval niet uit het oogpunt met I must go with the flow,omdat ik anders uit "t clubje" val. Vork

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:53

Ik kan me wel voorstellen dat je als werkgever op zijn zachtst gezegd geïrriteerd raakt als een van je werknemers zwanger wordt. Ik kan KiWiKo wel begrijpen...

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:47

je werkgever kan daar hele geen ene reet over zeggen...wat zeurt hij denk ik dan..kost hem geen drol als je met verlof gaat...Ookal kom je onverhoopt in de ziektewet, zelfs dan kost het hem geen drol...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 00:14

Wel aan opportuniteitskosten: je moet een nieuwe werknemer zoeken die dan gedurende korte termijn weer een ander moet vervangen.