Zet koningin uit regering’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Zet koningin uit regering’

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:22

Ja, en dat vind ik dan wel weer te ver gaan. Ik ben echt helemaal totaal geen Wilders-fan (om het even duidelijk te maken Knipoog ), maar dat valt onder rechtstreekse bedreiging....

Edit:
Tis overigens op Geenstijl, staat op nu.nl. Sowieso niet mijn site.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:08

Daar heeft hij alle recht toe, omgekeerd gebeurd het ook.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:08

Cowgirl schreef:
Citaat:
je hebt echt geen idee hoeveel mensen er niet op vakantie gaan
kiezen tussen kerst en sint en ook daar op de stuiver moeten letten

Jij hebt dan laatst ook niet gehoord hoeeel meer geld er weer uitgegeven is aan kado's, vreetwerk (wat er dan 2 janu. als een noodgang weer afgewerkt moet worden Verward ) etc etc.

We hebben het helemaal niet slecht hier...we denken het alleen maar en we zeggen het maar al te graag.

Precies. En degenen die het vaak helemaal niet slecht hebben, schreeuwen vaak het hardst. Dat vind ik altijd zo apart. Rolleyes

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:13

russel schreef:
Ach als je het boek van Kahled Hosseini, duizend schitterende zonnen leest wordt je wel anti moslim. Een geloof dat zo laag met vrouwen omgaat is niet van deze tijd.
Van geen een tijd.

Ach, moet je eens het boek Sultana lezen. Maar daarin zegt zij ook dat het de mensen zijn, die teksten uit de Koran verkeerd intepreteren. En dat is ook zo. Net als uit de Bijbel, want ook daarin staan vreselijke teksten. En er zijn nog zat geloofsovertuigingen in NL die ook niet zo netjes met vrouwen omgaan. Zo heb ik een vriendin die uit de streng gereformeerde kerk is gevlucht. Daar word je ook niet vrolijk van..... Maar daar hoor ik Wilders niet over. Nee, die richt zich liever op de onderbuikgevoelens van bepaalde Nederlanders. Terwijl de Bijbel ook niet echt een erg leuk boek is...... Eigenlijk lijken die boeken meer op elkaar dan men denkt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:16

Nadya schreef:
Jij hebt dan laatst ook niet gehoord hoeeel meer geld er weer uitgegeven is aan kado's, vreetwerk (wat er dan 2 janu. als een noodgang weer afgewerkt moet worden Verward ) etc etc.

We hebben het helemaal niet slecht hier...we denken het alleen maar en we zeggen het maar al te graag.

Precies. En degenen die het vaak helemaal niet slecht hebben, schreeuwen vaak het hardst. Dat vind ik altijd zo apart. Rolleyes[/quote]

Even appart als mensen die altijd commentaar geven op situaties van andere, ik sta soms versteld van de kennis van bokt. Veel mensen kunnen in portomonnee zien, weten hoe het zit. Dat er veel armoede is in nederland en belgie is een vastgesteld feit, daar zijn hedendaags al veel docus over gekomen, en over de mogelijke toekomst.

Ik zeg altijd wat geetf het nu wat mensen roepen, zolang ik maar alles in orde heb. En dat heb ik niet dus ga ik ook niet met stenen gooien

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:20

Volgens mij is Wilders egocentrisch. Denkt dat alles over hem gaat.

Op Fok wordt er de grootste prutsmuts buitenland verkozen. Als ze de grootste in nederland zoeken dan weet ik al een kandidaat.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:44

katiavl schreef:
Nadya schreef:

Precies. En degenen die het vaak helemaal niet slecht hebben, schreeuwen vaak het hardst. Dat vind ik altijd zo apart. Rolleyes

Even appart als mensen die altijd commentaar geven op situaties van andere, ik sta soms versteld van de kennis van bokt. Veel mensen kunnen in portomonnee zien, weten hoe het zit. Dat er veel armoede is in nederland en belgie is een vastgesteld feit, daar zijn hedendaags al veel docus over gekomen, en over de mogelijke toekomst.

Ik zeg altijd wat geetf het nu wat mensen roepen, zolang ik maar alles in orde heb. En dat heb ik niet dus ga ik ook niet met stenen gooien[/quote]

Ik geloof ook wel dat er veel mensen zijn die goed te verteren hebben, maar realiseren mensen zich ook dat alles duurder is geworden? Dus wellicht is het zelfde uitgegeven aan spullen als vorig jaar maar de prijzen liggen een fractie hoger? Tegenwoordig is het ook heel normaal dat kinderen van die dure computerspellen krijgen. Je kunt bijna niet achterblijven, of de ouders dat nu zo leuk vinden. Ze mopperen wel dat het zo duur is, maar het wordt wel gekocht. Bijna geen eigen keuze. Ik kan voor mijn neefje ook niet iets leuk kopen wat een leuk kleinigheidje is, hij wil die dure computerspellen, nu is het de Wi en die krijgt hij ook... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:05

Sommige mensen vinden zichzelf nu eenmaal zo geweldig dat ze denken dat ze alles weten en altijd gelijk hebben Knipoog

Bea is echt een naar mens. Ik heb haar meegemaakt en het is echt een b*tch. Wim Lex is wel een aardige sympathieke vent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:08

Ja ik heb haar ook meegemaakt, echt een arrogante bitch ja... Bernhard was ook een rare en arrogante vent, ze lijkt op haar vader en zeker niet op haar moeder.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:36

Jolandaa_ schreef:
weetje wat de regering moet doen.
de celstraffen aanpakken. dat scheelt al een hoop met de criminaliteit.
Maak minimumstraffen die NIET verlaagd kunnen worden.
Allochtoonse criminelen in het herkomstland hun straf uit laten zitten en paspoort afpakken. probleemjongeren harder aanpakken en evt een retourtje survival kamp op de noordpool waar je ze een maand zonder eten zelf laat vangen en samen werken. of laat ze daar..

Ohhh ja joh..

Hoezo zou je die jongeren harder aan pakken dan de nederlanders dan? Vind ik werkelijk nergens op slaan.. Lekker krom weer dit.
Daarnaast zijn de meeste allochtonen in ons land hier de 2e,3de of zelfd 4de generatie, dus zij hebben niet veel meer met hun land van herkomst te maken.

Ik vind dat criminelen ( ongeacht de afkomst!) véél harder aangepakt mogen worden.

Daarnaast lees ik iets dat je van een boek lezen gelijk anti-moslim wordt ( russel zei dat dacht ik).. dat vind ik alweer zooo krom.. Mensen verdiepen zich een klein beetje in iets en denken gelijk van alles te weten.. *zucht*
Mijn schoonouders zijn moslim, en het is een prachtig geloof. Terrorisme ect. heeft niks met het geloof te maken, die mensen hebben hun eigen geloof ervan gemaakt..
En dat vrouwen in nederland niet respectvol behandeld worden, sja.. misschien bij die ouderwetse gezinnen? Maar dan wil je ook niet bij die ouderwetse nederlandse gezinnen kijken, want daar wordt menig vrouw ook in elkaar geramd.

Wilders vind ik een enge man, met hele domme uitspraken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:58

Het allochtonen verhaal is uitgekauwd, maar feit is wel dat er wat moet gaan gebeuren. Er is nl wel een hele grote groep die flink wat voor problemen zorgen en dat zijn geen lekkere dingetjes, geen kwajongensstreken. De afkomst heeft er dan wel mee te maken, vergeet niet dat er van uit de familie zelf vaak geen support is naar justitie toe. Of ze nou 3e of 4e generatie zijn, speelt dan ineens geen rol meer.

Een andere aanpak dan nu is zeker wel nodig en zal ook op een andere manier moeten gebeuren dan wij met de blanke Hollanders zijn gewend. Waarom? Omdat ze van andere origine zijn en dat is iets wat ze nog steeds beleven en tezamen met hun geloof tot een ander soort groep behoren en willen behoren. Hoe jammer het ook klinkt, want we willen zo graag over Nederlanders spreken, want we zijn zo bang om voor racist of intolerant of discriminerent uitgemaakt te worden. Maar sommige dingen zijn net even anders en dat willen ze graag ook zijn en daarom moet zo een groep ook net even anders behandeld of aangepakt worden. Daarvoor heb je medewerking van uit de groep zelf nodig en die is er tot op heden nog maar bitter weinig geweest. De onwil om eigen volk in het gareel te krijgen is er jarenlang te veel geweest. Je kunt je afvragen wat daar de reden van is geweest. Misschien toch bewust niet willen behoren tot een sociale eenheid? Waarom wel de modern ontwikkelde allochtoon die de voordelen van het westen inziet en blij is zijn kinderen dit mee te kunnen geven, die praten en denken anders. En geloof mij maar die zijn vaak nog veel harder in hun uitspraken en meningen en die menen het ook nog eens. Die schamen zich vaak voor hun eigen volk. Dat is dan geen racisme en discriminatie.

Gelukkig zijn er steeds meer allochtonen op hogere posities, maar ik vind wel dat ze vaak nog zat het Zij zijn groot en ik is klein! uitdragen. Zo een flinke groep die het wel goed doet en die kleine groep is mijn inziens te vaak te zielig, te kansarm. Maar is dat wel zo? Is het niet makkelijk om je zo te gedragen?? Paps had moeten ingrijpen en dat is nooit gebeurd. Zulke groepen zie je ook bij Blanke Holllanders. Asociale gezinnen, paps doet niets aan opvoeden en kleuters lopen lekker op straat en groeien op en groeien voor galg en rat op. Maar die groep is herkenbaar voor ons. Die mogen we wel benoemen, was daar niet zo een mooi woord voor? Tokkies? Dan hebben we allemaal beelden erbij en moeten we lachen, zelfs zo lachen dat ze ons mogen entertainen op tv en kun je ze inhuren voor een feestje. Wat ze daarvoor in hun egten wijk hebben uitgevreten willen we dan even niet weten, is niet grappig. Nee zeker niet grappig voor een hoop mensen die op negatieve manier met ze te maken hebben gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:02

Nessah schreef:
En dat vrouwen in nederland niet respectvol behandeld worden, sja.. misschien bij die ouderwetse gezinnen? Maar dan wil je ook niet bij die ouderwetse nederlandse gezinnen kijken, want daar wordt menig vrouw ook in elkaar geramd.

Ouderwetse gezinnen waar de vrouw in elkaar geramd wordt? Jij vertelt mij nu iets nieuws. Iig is het bij onze samenleving als ongewenst en zijn er mannen die zich laten behandelen tegen hun agressie als het bv niet de drank is, maar gedragsstoornis.

Die enkele knurft komt zichzelf nog wel tegen als zijn vrouw naar een blijfvanmijnlijf huis is. Wellicht nog hoop voor hem, maar iig heeft het niet iets te maken met geloof. Ja helaas wordt door een bepaalde groep uitgelegd dat je volgens het geloof als goed man je vrouw mag slaan. Ik ken geen geestelijk leider binnen het Christelijk geloof die dat promoot.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:06

kijk het zit zo.
deze man kán je toch niet serieus nemen?
er zit duidelijk een steekje bij hem los.
Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die wél hersens hebben, op hem stemmen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:14

russel schreef:
Het allochtonen verhaal is uitgekauwd, maar feit is wel dat er wat moet gaan gebeuren. Er is nl wel een hele grote groep die flink wat voor problemen zorgen en dat zijn geen lekkere dingetjes, geen kwajongensstreken. De afkomst heeft er dan wel mee te maken, vergeet niet dat er van uit de familie zelf vaak geen support is naar justitie toe. Of ze nou 3e of 4e generatie zijn, speelt dan ineens geen rol meer.

Een andere aanpak dan nu is zeker wel nodig en zal ook op een andere manier moeten gebeuren dan wij met de blanke Hollanders zijn gewend. Waarom? Omdat ze van andere origine zijn en dat is iets wat ze nog steeds beleven en tezamen met hun geloof tot een ander soort groep behoren en willen behoren. Hoe jammer het ook klinkt, want we willen zo graag over Nederlanders spreken, want we zijn zo bang om voor racist of intolerant of discriminerent uitgemaakt te worden. Maar sommige dingen zijn net even anders en dat willen ze graag ook zijn en daarom moet zo een groep ook net even anders behandeld of aangepakt worden. Daarvoor heb je medewerking van uit de groep zelf nodig en die is er tot op heden nog maar bitter weinig geweest. De onwil om eigen volk in het gareel te krijgen is er jarenlang te veel geweest. Je kunt je afvragen wat daar de reden van is geweest. Misschien toch bewust niet willen behoren tot een sociale eenheid? Waarom wel de modern ontwikkelde allochtoon die de voordelen van het westen inziet en blij is zijn kinderen dit mee te kunnen geven, die praten en denken anders. En geloof mij maar die zijn vaak nog veel harder in hun uitspraken en meningen en die menen het ook nog eens. Die schamen zich vaak voor hun eigen volk. Dat is dan geen racisme en discriminatie.

Gelukkig zijn er steeds meer allochtonen op hogere posities, maar ik vind wel dat ze vaak nog zat het Zij zijn groot en ik is klein! uitdragen. Zo een flinke groep die het wel goed doet en die kleine groep is mijn inziens te vaak te zielig, te kansarm. Maar is dat wel zo? Is het niet makkelijk om je zo te gedragen?? Paps had moeten ingrijpen en dat is nooit gebeurd. Zulke groepen zie je ook bij Blanke Holllanders. Asociale gezinnen, paps doet niets aan opvoeden en kleuters lopen lekker op straat en groeien op en groeien voor galg en rat op. Maar die groep is herkenbaar voor ons. Die mogen we wel benoemen, was daar niet zo een mooi woord voor? Tokkies? Dan hebben we allemaal beelden erbij en moeten we lachen, zelfs zo lachen dat ze ons mogen entertainen op tv en kun je ze inhuren voor een feestje. Wat ze daarvoor in hun egten wijk hebben uitgevreten willen we dan even niet weten, is niet grappig. Nee zeker niet grappig voor een hoop mensen die op negatieve manier met ze te maken hebben gehad.

Ja en dan krijg je het gevaar dat mensen zoals abdu jahjah in de politiek komen, en verkondige dat de islam binnen een paar jaar grote rellen zal geven en dat we hier ook de sharia wet zullen kennen, waar al op dit moment discussie voor is. Slapen
Hier mag je al op sommige stukken niet eens meer komen... laat staan op de politie er komt. Vorige keer gebeld voor iemand die aan de autos aan het prutsen was, en gewoon op de oprit kwam ook, antwoord hij zal vast gewoon willen kijken...

En vind persoonlijk islam wel een gevaar geloof, en daar zijn al genoeg discussies documentaire en onderzoeken naar geweest om te staven, teveel extremistische uitingen komen hierdoor.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 01-01-08 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:22

russel schreef:
Nessah schreef:

Ouderwetse gezinnen waar de vrouw in elkaar geramd wordt? Jij vertelt mij nu iets nieuws. Iig is het bij onze samenleving als ongewenst en zijn er mannen die zich laten behandelen tegen hun agressie als het bv niet de drank is, maar gedragsstoornis.

Die enkele knurft komt zichzelf nog wel tegen als zijn vrouw naar een blijfvanmijnlijf huis is. Wellicht nog hoop voor hem, maar iig heeft het niet iets te maken met geloof. Ja helaas wordt door een bepaalde groep uitgelegd dat je volgens het geloof als goed man je vrouw mag slaan. Ik ken geen geestelijk leider binnen het Christelijk geloof die dat promoot.

En die leider ken je wel bij het islamitisch geloof? Lachen

En ja, ik woonde vroeger in een zwaar katholiekse wijk, ( van de zwarte kousen kerk zeg maar, weet niet hoe ik het anders moet uitleggen) en daar gebeurde weet ik veel hoe vaak dat de vrouwen daar niks tot weinig te vertellen hadden en mijn klasgenootjes ook wel een blauwe plekken hadden op plekken waar de leraren vaak de ouders rond de tafel voor riepen. maak voor de rest niet uit hoor,maar ik heb het wel mee gemaakt. En daarnaast zijn de verhalen van priesters met kleine kinderen ook niet op 2 handen te tellen Knipoog

Ik vind gewoon niet dat je een "groep" die een bepaald geloof heeft niet over 1 kam kan scheren.. En terroristen zijn geen moslims die maken hun eigen geloof ervan.
Moslims moeten, net als christenen, de 10 geboden naleven. Neem de Koran en de Bijbel.. Leg ze eens naast elkaar Lachen

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:26

mensen die anti-moslim zijn door een of andere roman, hebben nooit iets gelezen over de echte Islam.
Ook is de Islam geen gevaarlijk geloof, zoals katiavl zegt.
Maar ik heb geleerd dat je op bokt geen normaal gesprek daar over kunt voeren, omdat mensen nou eenmaal bevooroordeeld zijn. overigens is dit natuurlijk niet alleen op bokt, maar de groep die anti-islam is, is hier gewoon heel groot.
terwijl die mensen zich er nooit in verdiept hebben, weten ze altijd wel wat te zeggen wat nergens op gebaseerd is.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:30

Zaina schreef:
mensen die anti-moslim zijn door een of andere roman, hebben nooit iets gelezen over de echte Islam.
Ook is de Islam geen gevaarlijk geloof, zoals katiavl zegt.
Maar ik heb geleerd dat je op bokt geen normaal gesprek daar over kunt voeren, omdat mensen nou eenmaal bevooroordeeld zijn. overigens is dit natuurlijk niet alleen op bokt, maar de groep die anti-islam is, is hier gewoon heel groot.
terwijl die mensen zich er nooit in verdiept hebben, weten ze altijd wel wat te zeggen wat nergens op gebaseerd is.

Waarom is het zo verkeerd, waarom als mijn islamitische vriendelijke buur het zegt is het normaal, maar als i het zeg is het anti islam of zelfs racisme

Plus het feit dat ik eigenlijk ruim denkend ben, en mensen begrijp die anti imigranten worden. Leef hier is een dag en je zal het begrijpen, dat mensen het moe worden is normaal. Spijtig voor de mensen die het goed bedoelen. Het feit dat die mensen de goed bedoelende dat zijn er genoeg, half racistisch beginnen te worden naar bepaalde groepen zegt genoeg. Zelfs tot het punt op vlaams belang te stemmen. Maar als je iets zegt over de problemen ben je vaak snel een discriminant
Laatst bijgewerkt door lesilla op 01-01-08 13:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:31

ik snap niet wat je bedoelt?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:36

maar wat is gevaarlijk? Wat vind jij gevaarlijk..
Kan je dan een letterlijk voorbeeld noemen wat in de Koran geschreven staat wat jij gevaarlijk vind? Lachen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:41

Ik denk dat ieder geloof zijn uiwassen heeft - christelijk en islamitisch zijn daar geen uitzondering op. Maar ik denk ook dat de gemiddelde moslim niet gevaarlijker is dan de gemiddelde christen!

Groet, Ellen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:41

Nessah schreef:
Kan je dan een letterlijk voorbeeld noemen wat in de Koran geschreven staat wat jij gevaarlijk vind? Lachen

Moet dat in de koran staan, interpretaties worden snel genoeg ge vonden, mensen zien wat ze willen.
Naar mijn idee gebruiken de terroristische partijen genoeg quoes

En dat bedoel ik niet, gevaarlijk in de zin dat er veel extremistische partijen uitgroeien

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:42

Heb je het over marokaanse jeugd? of wat? want dat je last hebt van (praktiserende)moslims lijkt mij erg onwaarschijnlijk

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:42

Hoe je het ook wendt of keert,we worden zowiezo al jarenlang voor de gek gehouden door iedereen,en of dat dat nou komt door het koningshuis of het ministerschap en alle clowns in het parlement.
HOEZO DEMOCRATIE'S LAND??!
HOEZO STEMRECHT??!
HOEZO INBRENG??!

Ze laten ons denken dat we wat in te brengen hebben door ons in 'onze democratie" stemrecht en dus medezeggenschap te geven over onszelf en wat er in ons land gebeurt of moet gebeuren.

Nou daar komen de verkiezingen aan voor 4 jaar.
Wat gebeurt er de partijleiders gaan zich promoten bij het volk op allerlei sociale manieren om maar in het goede daglicht gesteld te worden en beloftes doen,die ze achteraf niet na kunnen komen en gaan wanneer ze dan toch gekozen worden halverwege het jaar even wat regeltjes veranderen,die zeker niet ten goede komen voor de bevolking!

Neem de ziektekostenverzekeringen hoe we daarmee voor de gek gehouden zijn.Ben van 35gld naar 89euro gegaan per maand.
Neem de euro:salarissen worden netjes door 2.20371 gedeeld MAARRR de consumptieprijzen,daar begon het mee worden vermenigvuldigt met 2.
Toen kwam de detailhandel erachter heejj dat werkt wij gaan daar ook maar in mee huppekee guldenX2=kassa
Salarissen nog steeds hetzelfde!
Huisje huren kaal was ongeveer 450gulden inmiddels huppekee 550euro!!
Salarissen nog steeds hetzelfde!
Stalgeld was 150 gulden.
Inmiddels 215,=euro huppekee
Salarissen nog steeds hetzelfde en ga zo maar door en ga maar door.

Ik weet niet maar waar eindigt dit en waar ligt het probleem van dit en hoe moet dit opgelost worden,mensen gaan zo echt de armoe in en we laten ons alles maar welgevallen,Beatrix doet hier niks aan,Wilders niet,de "Gelovigen"niet en de rest ook al niet,het enige wat we doen is klagen en vitten op elkaar en een vingertje wijzen,verbaal rellen schoppen,maar in feite doet niemand niks!!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:45

katiavl schreef:
Nessah schreef:

Moet dat in de koran staan, interpretaties worden snel genoeg ge vonden, mensen zien wat ze willen.
Naar mijn idee gebruiken de terroristische partijen genoeg quoes

En dat bedoel ik niet, gevaarlijk in de zin dat er veel extremistische partijen uitgroeien

Dus omdat mensen woorden uit de Koran verdraaien en het totaal anders gaan roepen is de islam een gevaarlijk geloof?

Hmm, daar ga ik niet in mee.. Zoals "ouderwetse" gezinnen ook weleens zeggen ( christenen) dat homo zijn een ziekte en een zonde is en dat je daar niet mee om mag gaan enzo.. Sja daar walg ik ook van zulke opmerkingen, alleen zeggen zij dat dat in de bijbel staat, terwijl dat nergens staat..
Maar ik vind dat ook geen opmerking van een christenen.. want die moet elk mens als zijn "naaste" zien, homo's dus ook..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:47

Nessah schreef:
Dus omdat mensen woorden uit de Koran verdraaien en het totaal anders gaan roepen is de islam een gevaarlijk geloof?

Helaas wel, kennelijk een probleem aan het worden anders wordt er binnen de moslimgroepering naar buiten toe ook niet voor gewaarschuwd.