Docent knuppelt konijn dood voor klas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

probabeest

Re: Docent knuppelt konijn dood voor klas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:39

zoiets als racheltjj vertelt had ik al gedacht, het zal allemaal wel aardig aan gedikt zijn!
en anneve, waar staat hier in hemelsnaam dat ze biggen aan het dood knuppelen waren....?
we hebben het hier over klein dieren zoals kippen , konijnen, ratten muizen etc.
als jij dierenarts bent zou je ook moeten weten dat de meeste kinderboerderijen etc geen budget hebben om voor dit soort dieren naar jou toe te rijden voor een spuitje, over de stress voor het dier nog maar te zwijgen met vervoer....
in de bio industrie worden kippen/kuikens idd eerst bedwelmd maar als het om een enkele kip gaat....
let op..... men neme de kop van de kip tussen wijs en middelvinger, vervolgens draait men deze in 1 maal flink rond en klaar is kees!
bij een grote zware kip moet je trouwens op passen dan wil het lijf er nog wel eens afschieten door de zwaartekracht en heb je alleen nog een kop in je hand Haha!

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:40

Ik hoorde het nieuws op school ja vorige week!
Is bij ons op de hoek. Heb nog een paar leerlingen op gevangen die overstuur waren!
Echt verschrikkelijk.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:41

Ik vind het stiekem wel een beetje hypocriet, want er staan dit jaar weer onnoemelijk veel konijnen op het kerstmenu. Aan kinderen mag van mij beter uitgelegd worden (en ze mogen van mij ook in gecontroleerde omgeving zien) wat zo'n beestje meemaakt. Een beetje bewustwording wat betreft dit onderwerp kan geen kwaad in mijn ogen Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:44

waarom vinden de meeste hier: het oke dat het dier uit zijn leiden verlost is, maar omdat het voor de klas is gebeurt is het dierenmishandeling? waar het ook gebeurt...voor t konijn is t t zelfde hoor!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:47

dit gebeurt nou eenmaal op dit soort scholen bij ons werden er ook kippen geslacht voor ons neus en muizen doodgegooit tegen muren. eigenlijk moesten wij dit ook leren hoe je ene muis moest doodgooien maar lerares had het gewijgerd. dat is nou eenmaal het riico. en ja spuitje is te duur voor dat soort scholen

Megane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:08

Als een mens een verlamd been heeft knuppel je hem toch ook niet dood? ik vind dat dus geen reden om een dier wel dood te knuppelen,,

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:09

uhh tineke, wil jij de mens vergelijken met een konijn, muis of iets wat er op lijkt???

Megane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:11

probabeest schreef:
uhh tineke, wil jij de mens vergelijken met een konijn, muis of iets wat er op lijkt???

Dat bedoel ik daar helemaal niet mee, ik bedoel dat dieren veel sneller worden afgeschreven omdat het 'maar' dieren zijn.

Een konijn met 1 verlamd pootje kan best nog een fijn leven hebben,,

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:12

tineke_ schreef:
probabeest schreef:

Dat bedoel ik daar helemaal niet mee, ik bedoel dat dieren veel sneller worden afgeschreven omdat het 'maar' dieren zijn.

Een konijn met 1 verlamd pootje kan best nog een fijn leven hebben,,

Het had geen 1 verlamd pootje meer, zijn gehele achterlichaam was verlamd.. Knipoog
Zie ook mijn post op de vorige pagina Knipoog

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:14

Noujaa, bij ons komt gewoon een dierenarts met medicijnen, of spuit maar er wordt alles voor heht dier aangedaan om het een goed leven gehad te hebben..

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:15

Echt te erg voor woorden gewoon! Sorry hoor maar wij worden toch ook niet zo maar ff doodgeknuppeld als we een verlamd been hebben! En Een dier dus tegenwoordig wel?! Wat is er mis met een spuitje om een dier uit zijn lijden te helpen! Kost het te veel geld ofzo?!?! Verward K zou echt helemaal gek worden als k dat een leraar voor de klas zie doen! Meteen ontslaan dat soort leraren! Dat leer je toch niet aan je klas??!! Boos!

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:17

probabeest schreef:
bij een grote zware kip moet je trouwens op passen dan wil het lijf er nog wel eens afschieten door de zwaartekracht en heb je alleen nog een kop in je hand Haha!

Nouw jeej daar moet je blij mee zijn!! Dat je dat ook nog eens zo leuk verteld zeg!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 22:04

Zo, daar ben ik weer (dierhouderij-juf) en nu iets uitgebreider, zoals beloofd.

De reacties op mijn post begrijp ik. Ik wil niet iedereen die dieren eet afschilderen als dierenbeul, dat niet. Maar ik vind het goed als mensen leren hoe het eraan toegaat.

Ik geef het vak dierhouderij. Dat betekent dat ik leerlingen wil leren hoe het eraan toegaat in de dierhouderij. In de dierhouderij moet je zeker begaan en meelevend zijn met dieren. Anders hou je het zware en slechtbetaalde werk nooit vol. maar dieren die geen toekomst meer hebben doordat ze met teveel, ziek, niet winstgevend of verkoopbaar zijn, worden afgemaakt in het werkveld. Slechts in een aantal gevallen komt daarbij een dierenarts te pas bij kleine dieren.

We zijn op school geen kinderboerderij, waar iedere cavia wordt geholpen door de dierenarts. Soms worden dieren doodgemaakt. Natuurlijk euthanaseren we geen dieren voor een eerste klas (kinderen van 12 jaar oud) maar we zijn er wel eerlijk over. verder keur ik het zeker af wanneer een dier niet juist wordt doodgemaakt. En we hebben wel zorgplicht. We verwaarlozen onze dieren niet. Laatst nog heb ik 2 weekenden een konijn thuis gehad met een abces dat ik behandelde 3 keer per dag. Maar met uitzichtloze gevallen gaat het anders.

Veel mensen die op dit topic reageren hoor ik ook zeggen: ik snap het wel, maar doe het niet als de kinderen erbij zijn. Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens. Doel van mijn vak is ook om kinderen te laten bedenken of ze iets met dieren willen worden. Daarom wil ik niet alles mooier maken dan het is. Mijn les heet dierhouderij en niet dieren knuffelen.

In een dierentuin worden eendagskuikens voordat ze aan de uilen worden gevoerd, doodgegooid tegen de muur. Mensen willen niet zien dat dieren andere dieren doden. Daarom doen de medewerkers dat. En welke medewerkers? Juist, de leerlingen die ik opleid en die keuze kunnen maken.

Verder: in klas 4 leren de leerlingen die dierhouderij in hun pakket hebben gekozen een kip slachten. maar dit is slechts een demonstratie. Ze kunnen ernaar kijken (wat ze ook doen) en daarna bereiden ze de kip bij voeding zelf. En eten ze hem op. Ik vind dit goed, zij weten pas waar hun voedsel vandaan komt en de kip wordt zeer snel gedood. leerlingen worden nergens toe gedwongen. Ik merk geen trauma bij deze leerlingen. Ik denk dat het pas een trauma zou zijn als ze in het slachthuis staan. Daar is de sfeer veel bedreigender en minder vertrouwd voor hun.

En nog 1 keer: ik vind dat wij wel het goede voorbeeld moeten geven, dus wel diervriendelijk doden dus!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:19

In het slachthuis worden de dieren eerst bedwelmd, ook kippen. Onacceptabel om een kip zonder bedwelming te slachten in een klas.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:36

panny schreef:
anneve schreef:
Die euthanasie lieten ze keurig door mij doen. Wij deden dat uiteraard gratis.

Misschien tijdens een epedemie... Maar ik geloof niet dat je iedere zwakke big gratis euthanaseert zonder voorrij kosten te rekenen...

Euhm.... ben jij wel een op een moderne varkenshouderij geweest? Daar komt de dierenarts vaak genoeg. Als er dan bij het bedrijfsbezoek hoort dat er een zwakke big gedood wordt, dan gebeurt dat gewoon als onderdeel van het bedrijfsbezoek. We leven nioet meer in de jaren dat voor elk varken apart euthanasie of behandeling/operatie betaald werd. Zo heb ik ook wel biggen geeuthanaseerd. K*twerk, maar het hoort er wel bij.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:15

ellebel, we hebben het ook niet over varkens, die worden idd gewoon geeuthaniseerd.
maar kippen in de bio industrie krijgen echt niet om de beurt een spuitje, die worden massaal vergast, anders zou het vlees veel te duur worden!

en rakni, bedankt voor je stukje, ben het helemaal met je eens, dit hoort er gewoon bij en dat moet je ook gewoon leren, de eerste keer denk je echt moet ik dat doen, ja als je serieus verder wil in de dierhouderij wel, als je dierknuffelen wil doen kan je beter een goed betaalde baan nemen buiten de dierensector en thuis hobbymatig wat beestjes houden.
om een kind van 12 een dier af te laten maken lijkt me nog geen goed idee, maar je moet er wel eerlijk over zijn, zijn ze later alleen maar beter voor berreid en hebben ze al wat eelt op hun tere kinderzieltjes.

o en mi_jessica, tja zo is echt, maar als je weet wat je doet valt het wel mee hoor, dat heb ik vroeger nl op school geleerd, dus mij zal het niet gebeuren Knipoog

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:22

Citaat:
als je dierknuffelen wil doen kan je beter een goed betaalde baan nemen buiten de dierensector en thuis hobbymatig wat beestjes houden.

Ach, je bent er zelf bij, ik verdien niet slecht hoor Knipoog

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:23

ben trouwens wel een dierenliefhebber hoor, mochten mensen daar aan gaan twijfelen Pling
kan alleen niet zo tegen naiefe mensen, ik probeer zo goed mogelijk te zijn voor mijn dieren en heb er echt heel veel voorover, maar je moet altijd wel reeel blijven, zodra een dier geen dierwaardig bestaan meer kan hebben moet je er afscheid van kunnen nemen, en dit moet je leren!
zodra het bedrijfsmatig dan om kleindieren gaat doe ik dit zelf ja, zoals al vaker gezegd gaat dit sneller en met minder stress voor het dier, wat weer beter is voor het dier, uiteraard ga ik er wel vanuit dat het dan gebeurd door mensen die weten wat ze doen!

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:25

als dierenarts zal je idd wel redelijk verdienen Haha!
maar... de est is meestal geen vet betaalde baan op enkele uitzonderingen na dan

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:30

Nee maar je kan er wel van leven. Ik heb hele lieve en kundige assistentes die zeker wel van hun baan kunnen leven, moet er niet aan denken dat 1 van hen het in hun hoofd zal halen dat een konijn met een paar meppen eventueel wel min of meer dood zal zijn.Op zulke mensen zit noch een dierenarts, noch een boer te wachten. M'n assistentes weten heel goed wat wel en niet kan, ben dan ook erg trots op ze. En geloof me, zulke mensen moet je met een lampje zoeken en zijn zeeeeer gewild.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:35

o dat geloof ik zeker, maar misschien heb ik een te groot uit gaven patroon dat ik toch meer de commerciele kant op ben gegaan Bloos .
maar zoiets zou ik ook nooit doen in een praktijk hoor, haha dat kun je echt niet maken, ik zie de klanten al staan... Huilen
enne de boer heeft het waarschijnlijk dan al zelf gedaan, hoeft ie jullie niet lastig te vallen.
ik heb het trouwens wel steeds over zieke dieren, gezonde zou ik het ook niet in m'n hoofd halen!

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:36

nog ff een off-topic vraagje, het is al weer een tijdje geleden dat ik van school kwam, maar wat verdiend een gemiddelde ass. bij jou dan en hoe oud zijn ze dan?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:51

tja ik vind het echt niet kunnen

de dierenarts is ook niet altijd een optie hoor een kennis van ons werkte daar(verblijven schoonmaken e.d.) en die dierenarts daar Misselijk bijv als er iemand kwam met een halfdode parkiet o.i.d zei hij van ja ik zou hem even een spuitje geven ofzo liep hij naar achter gooide hij hem flink op de grond en kwam doodnormaal terug Verward

en de dierenwinkel bij ons in de buurt Rolleyes alle konijnen die bijna volwassen zijn en dus niet verkocht zijn worden gedood of aan de slangen gegeven.

edit: dit wil natuurlijk niet zeggen dat dit bij elke dierenwinkel gebeurt en zeker niet bij elke dierenarts Knipoog

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:09

Vergassen is wel acceptabel voor kippen.
En biggen euthanaseren deden wij altijd gratis.
Je hebt overal rotte appelen tussen, maar nogmaals die horen niet voor de klas.
Ik blijf erbij dat het onacceptabel is dat hier blijkbaar ook nog collega's van die leraar rondlopen die dit gedrag proberen goed te praten. Nogmaals ik kom zelf van de boerderij en heb als DA 10 jaar in de bioindustrie gewerkt, ik weet waar ik het over heb.
Heb daar in al die jaren nog nooit dergelijk gedrag meegemaakt en/of horen goedpraten door boeren of dierenartsen. Ik vind dat de politiek hiervan op de hoogte moet worden gebracht. En wat mij betreft jusititie ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:15

Die man mag meteen uit die school geknuppeld worden van mij wat een &%#@ zeg.. Scheve mond En ook nog een cavia 'uit reflex' tegen het raam gesmeten ?! Rolleyes Bah Misselijk