God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

judithh

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 14:36

Toad schreef:
Darwin. Hoe meer ik van de evolutietheorie lees, hoe meer ik overtuigd raak.
de bijbel is 1 groot boek met verhalen die vroeger mond op mond verteld werden.

dit is ook mijn idee, ik ben zelf niet gelovig, Darwin is iemand die bestaan heeft en het hele evolutie verhaal is bewezen en niet achterhaald. God is in mijn ogen een "verzonnen" persoonlijkheid, er is nooit echt tastbaar bewijs geweest dat hij ook daadwerkelijk bestaat.

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:37

Sim0ne schreef:
Mirandaatje schreef:
Ik geloof dan weer dat God daarvoor heeft gezorgd. Niet de evolutietheorie maar dat de sterkere betere overlevingskansen hebben.

Maar dat klopt toch per definitie niet? Sterkeren hebben nu eenmaal een betere overlevingskans, God of geen God. Als dat niet zo zou zijn, dan zouden ze ook niet 'sterker' zijn.

Ik bedoel meer dat God de natuur zo geschapen heeft dat de sterkere de zwakkere overleven.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:38

BraveSpots schreef:
Darwin; al dat relegie gedoe is onzin is mijn ogen. Als je het eens kritisch bekijkt klopt er eigelijk niks aan, ik kan er echt niet bij dat mensen zulke dingen echt geloven .

Helemaal mee eens!

Leuk feitje, het menselijke brein kan het woord 'niets' niet begrijpen bv
Voor de oerknal was er helemaal niets. Maar dat kunnen mensen niet snappen dus gaan ze grijpen naar theorieen over schepping en god enz.

Maar waar komt god dan vandaan? Clown

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:39

Oh mooi, dan ben je zeer vooruitstrevend! De meeste gelovigen geloven namelijk niet in de ontwikkeling van soorten. Zij geloven meestal dat God de dieren en mensen zo heeft geschapen zoals ze nu zijn en dat ze niet veranderen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:41

Sim0ne schreef:
Oh mooi, dan ben je zeer vooruitstrevend! De meeste gelovigen geloven namelijk niet in de ontwikkeling van soorten. Zij geloven meestal dat God de dieren en mensen zo heeft geschapen zoals ze nu zijn en dat ze niet veranderen.

Hoe verklaar je dan dat paarden vroeger 5 tenen hadden en nu 1?
Waarom hebben wij dan een stuitje?
Waarom is de vin van bijvoorbeeld een walvis zo gevormd dat het voorheen een poot was?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:44

Darwin voor de feiten, God voor de spiritualiteit die iedereen nodig heeft. En dan maakt het niet uit of je daar de naam God, Allah, Jahwe, Jehova, Buddha, of Vishnu aan plakt. Daar haalt de mens zijn kracht uit, en niet uit Darwin en de kennis dat we vroeger er anders hebben uitgezien.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:45

Kana schreef:
Leuk feitje, het menselijke brein kan het woord 'niets' niet begrijpen bv

Dit klopt. Als je bijvoorbeeld je tas inpakt voor een weekendje en je zegt tegen jezelf: Ik moet niet vergeten mijn tandenborstel mee te nemen...dan vergeet je het waarschijnlijk.

Je kan beter tegen jezelf zeggen: Ik moet ervoor zorgen dat ik mijn tandenborstel meeneem. Dit slaan je hersens namelijk veel beter op. Raar maar waar.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:49

Goof schreef:
Waarom is de vin van bijvoorbeeld een walvis zo gevormd dat het voorheen een poot was?

Ehm, waarom quote je mij? Ik ben 100% Darwinaanhanger. Ik zeg alleen dat Mirandaatje voor een gelovige vooruitstrevend is.

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:08

Dat beschouw ik maar als een compliment. Haha!

Ga nu weer aan het werk. Knipoog

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:35

Sim0ne schreef:
Goof schreef:

Ehm, waarom quote je mij? Ik ben 100% Darwinaanhanger. Ik zeg alleen dat Mirandaatje voor een gelovige vooruitstrevend is.

Excusez moi Haha!
Verkeerd geinterpreteerd Haha!

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:45

Mleeniej schreef:
Heb je daar ook een reden voor? Ik bedoel dus een reden waarom je niet in God gelooft?

Van kinds af aan ben ik religieus opgevoed, regelmatig naar de kerk, bidden voor het eten en voor het slapengaan. Ik ben gedoopt, heb communie en vormsel gedaan, en nog zag ik het allemaal als iets 'wat nu eenmaal bij ons leven hoort'. Toen ik eenmaal zelf begon te filosoferen en na te denken, begon ik me steeds meer van het geloof af te draaien, ik zeg niet dat alles bewezen moet worden, sommige dingen hoef ik niet per se te weten, maar god bestaat voor mij niet. Niet om gelovige mensen af te vallen hoor; maar ik vind het allemaal onzin, ze moesten me op gegeven moment meesléuren naar de kerk en na heel veel ruzies ben ik er nu eindelijk vanaf. Geloof kun je niet afdwingen, het woord alleen zegt het al, je geloof het of je gelooft het niet. Ik heb het ook veel gezien als zwakheid, mensen willen zo graag een antwoord op hun vragen, dat ze maar ergens in gaan geloven. Maargoed, iedereen moet vooral zijn leven leven zoals zij het willen. Knipoog
Oeps, heb het íets langer dan ik van plan was gedaan, maargoed, ik heb sowieso de afgelopen jaren erg veel met de evolutietheorie te maken gehad, op school hebben we het er veel over gehad en ik vind het allemaal heel realistisch klinken, daarom geloof ik in Darwin.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:49

En ik zeg altijd maar:
God heeft je hersenen gegeven om zelf na te denken, niet om alles op God af te schuiven.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:51

Vraagje voor de mensen die in de evolutie theorie geloven...:

Apen zouden dusdanig geevolueert zijn, tot mensen. hoe is opeens die scheiding gekomen tussen mensen en mens-apen en waarom evolueren apen nu niet meer?

(ik vind het nog moeilijk wat ik moet geloven.. beide verhalen hebben wel iets, maar evolutie theorie berust tenminste niet alleen op verhalen die pas járen na de dood van christus zijn geschreven, maar op onderzoek, dus dat is wel iets vertrouwelijker)

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:53

Dat is heel geleidelijk aan gegaan, niet zo van toen waren er mensapen en paf boem toen waren er mensen, die zijn in de loop der tijd telkens heel minimaal veranderd, en zodanig dat we nu zover zijn als we nu zijn.
Plus dat er nooit gezegd is dat we niet meer evolueren, we hebben het pas nog behandeld, dat we er waarschijnlijk over duizenden jaren nog anders uit zullen zien, ik geloof dat we dan waarschijnlijk geen staartbeentje meer zullen hebben, en er waren nog een aantal dingen die ik me zo niet meer voor de geest kan halen. De vrouw zal trouwens waarschijnlijk ook sneller evolueren dan de man.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:55

hmm vind het allemaal wel heel interessant hoor Ja

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:55

Loesje88 schreef:

Apen zouden dusdanig geevolueert zijn, tot mensen. hoe is opeens die scheiding gekomen tussen mensen en mens-apen en waarom evolueren apen nu niet meer?

(ik vind het nog moeilijk wat ik moet geloven.. beide verhalen hebben wel iets, maar evolutie theorie berust tenminste niet alleen op verhalen die pas járen na de dood van christus zijn geschreven, maar op onderzoek, dus dat is wel iets vertrouwelijker)

Hoe kom je erbij dat apen nu niet meer evolueren? Er zijn vroeger misschien verschillende groepen apen geweest, in verschillende gebieden op aarde. Op sommige plekken waren de omstandigheden beter om te evolueren dan op andere plekken. Daarom zijn er ook zoveel verschillende soorten apen, elke aap is weer aangepast aan zijn leefomgeving. Op sommige plaatsen zijn apen geevolueerd tot mensen, op andere plekken niet. Je hebt nu ook apen die heel ver van de mensen af staan, en je hebt apen (zoals chimpansees en bonobo's) die juist erg op mensen lijken. De evolutie van een soort duurt zoals al eerder gezegd tienduizenden jaren, je kan dus niet zomaar zeggen dat apen nu niet meer evolueren, elke soort evolueert altijd, alleen gaat het zo langzaam dat het in 1 mensenleven niet te zien is.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:58

Sim0ne schreef:
Loesje88 schreef:

Hoe kom je erbij dat apen nu niet meer evolueren?

Dat idee heb ik omdat we apen hebben én mensen, maar niets daartussenin, dus niets wat erop lijkt dat de aap evolueert tot mens in dit geval... Ik weet dat zoiets niet over de nacht gebeurd, maar het lijkt mij dat een kleine 'afwijking' bij een aap tegenwoordig toch wel opgemerkt wordt?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:02

Interessant topic, ben er zelf nog niet helemaal uit.
Even een stipje, dan kan ik zo ff verder lezen Ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:02

Darwin of God is net zo (ir)relevant als de vraag
Galileo of God

De kerk heeft heel lang het idee tegengehouden dat de aarde om de zon draait en niet andersom.
Zo houden ze nu ook nog het idee tegen van evolutie.

Over honderd jaar is dat vast geen probleem meer Dromen

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:04

Loesje88 schreef:

Alle leven om ons heen is evolutionair gezien net zo ver als wij en dus optimaal aangepast aan de omstandigheden waarin het leeft. Alles evolueert gewoon verder.
Misschien worden ooit kakkerlakken de dominante soort op aarde, want meest dominant wil niet zeggen meest geëvolueerd.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:04

Loesje88 schreef:
Dat idee heb ik omdat we apen hebben én mensen, maar niets daartussenin, dus niets wat erop lijkt dat de aap evolueert tot mens in dit geval... Ik weet dat zoiets niet over de nacht gebeurd, maar het lijkt mij dat een kleine 'afwijking' bij een aap tegenwoordig toch wel opgemerkt wordt?

Dat hebben we dus wel, het is een kwestie van namen geven.

Je hebt lagere apen, mensapen en mensen. Dat lijken me toch duidelijke overgangsfasen. De mensaap is dus al de tussenvorm. Alleen het ene noem je nog een aap en het andere een mens. Het zijn aparte soorten. Een chimpansee zit al tussen een gemiddelde aap en een mens. Er is geen tussenvorm, omdat het aparte soorten zijn. Een eigenschap van een soort is dat er onderling voortplanting kan plaatsvinden, kan dat niet, dan zijn het verschillende soorten. Binnen rassen kan er wel voortplanting bestaan.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:06

Arabesk schreef:
Darwin of God is net zo (ir)relevant als de vraag
Galileo of God

De kerk heeft heel lang het idee tegengehouden dat de aarde om de zon draait en niet andersom.
Zo houden ze nu ook nog het idee tegen van evolutie.

Over honderd jaar is dat vast geen probleem meer Dromen

Er zijn ook nog steeds groepen mensen die menen dat de aarde plat is (en dat de maanlanding enzo op een set gemaakt zijn).

Maar Arabesk raakt daar wel een belangrijk punt. Veel dingen die vroeger aan God toegeschreven werden, zijn inmiddels duidelijk verklaard. Dat geeft mij het idee dat in God geloven eigenlijk het wegnemen van onzekerheden is. Het geeft je houvast over dingen die je niet begrijpt / kunt begrijpen. Juist daarom geloof ik er niet in.
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 13-12-07 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:07

blijf het lastig vinden hoor (bio is sowieso niet mijn sterkste vak geweest) maar je (sim0ne) uitleg is wel duidelijk Ja

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:16

Echt een boeiend topic!

Ik ben voor Darwin omdat het bewezen feiten zijn.. Aan de andere kant moet er ook "iets" zijn, maar dat zal ik wel ontdekken als ik dood ben.

Mijn vader zegt; Als je dood bent is het klaar. Mijn moeder zegt; Als je dood bent ga je naar de hemel..
Ik zit er ergens tussen in Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:16

Loesje88 schreef:

De evolutie gaat nog steeds door, waar denk je dat dingen als HIV en zo vandaan komen?

Apen zijn onze voorvaderen niet, dat is een aparte tak geweest van de evolutie, en de mens stamt van een andere tak af. Apen evolueren nog altijd, en wij ook.