Gehandicapte 24 dagen in isolatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Re: Gehandicapte 24 dagen in isolatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 19:44

trouwens een vraagje. Heeft hier verder niet heel veel mee te maken maar ik zat te denken in de bus: Komt het voor dat een client dus danig een begeleider verwond dat diegene eraan overlijdt?

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:07

iloveyah87 schreef:
trouwens een vraagje. Heeft hier verder niet heel veel mee te maken maar ik zat te denken in de bus: Komt het voor dat een client dus danig een begeleider verwond dat diegene eraan overlijdt?

Het zou een heel kwalijke zaak zijn als dit zou gebeuren. Dat zou betekenen dat er eens goed gekeken moet worden naar de bezetting. Maar in de praktijk zou het wel kunnen gebeuren ja.
Op mijn vorige werkplek (puberende jongeren met sterk gedragsgestoord gedrag en een licht verstandelijke handicap) werden de messen niet voor niks achter slot en grendel gelegd. Toch is het voorgekomen dat één van de jongeren een groot keukenmes te pakken wist te krijgen en hiermee dreigend voor de groepsleiding ging staan. Gelukkig heeft hij niet toegestoken, maar het was niet onmogelijk geweest.

(cliënt heeft toen overigens wel een nachtje cel gehad, en is na de 2e !!! keer opgenomen op een gesloten behandelgroep).

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:11

mijn vriendin heeft wel een gekneusde maag/ribben en bijna wurging gehad

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 01:58

runningkawa schreef:
Pellie schreef:
RK, ik baseer dat op wat jij hier verteld. jij komt niet verder dan kreten als 'watjesgedoe', 'knuffelen voor slecht gedrag', 'crimineel zijn kies je' etc. Daarmee laat je het tegenovergestelde zien van wat de insiders weten, ik vraag me dan ook af waarop jouw woorden gebaseerd zijn; een bekende die in de bajes zit/zat? die toevallig past in jouw beeld van crimineel?

Ik heb met diverse van die bajes klanten gewerkt....
En weet je wat die zeggen?

hetzelfde als ik... ook vast een nadenkertje dan....denk je ook niet Haha!

Dus mijn mening is niet gebasseerd op 1 persoon...daar ben jij weer dingen in aan het vullen zoals je eerder deed Lachen
Als jij niet weet waar een ander dingen op basseert is het net zo netjes dat ook niet in te vullen Lachen

en jij gelooft dat soort prietpraat? da's toch een duidelijk kenmerk van niet al te veel hersenen volgens mij. Althans de mensen die ik ken die zulk praat hebben.... moeten hun 'eer' toch een beetje hoog houden RK... echt geen voorbeeld van een gemiddelde crimineel. Degenen die hun 'beroep' een beetje doorzetten, die spreken niet, die handelen alleen.

Hier in onze instelling is gelukkig weinig forse agressie tegen groepsleiding, en nog beter, die keren dat het wel gebeurd is het godzijdank altijd nog redelijk goed afgelopen. Maar er zit elke dag weer een gevaarsrisico in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 04:55

Iloveyah, ja zoals aswas ook al zegt, het zou in de praktijk kúnnen gebeuren. Het zou alleen niet moeten kunnen gebeuren...
Maar goed, heb zelf helaas ook wel in situaties gezeten die nét goed gegaan zijn ( wurging, bedreiging met mes / schaar, baksteen naar m'n hoofd ).
De andere 'kleine' verwondingen tel ik al niet eens meer mee, het hoort er inmiddels bij voor me, bizar eigenlijk.... Maar zo gaat het wel.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:25

part of the job Nagelbijten / Gniffelen of erger, beroepsdeformatie...

werken jullie toevallig ook met moas lijsten, om de agressie per client en afdeling in kaart te brengen? alle agressie is in onderdelen ingedeeld en per client, per dag moet je turven wat plaats heeft gevonden.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:30

wij werken met een computersysteem waarin we elk incident moeten melden, met type incident, tijdstip, welke clienten betrokken waren, sfeer etc etc moet ook zeggen dat ik menig blauwe plek of krabwondje niet eens meer meld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:45

Die zijn idd zo slim dat ze weten met wie ze wel en niet spreken.
Aangezien ik geen "gevaar" voor ze was. Niks door briefde en er niks mee kon doen vertelde ze er gewoon over.

Verder ben je flink veroordelend naar de mensen die jij niet kent...mensen met niet al teveel hersenen zoals jij het noemt. Heb ik je namen gegeven en ken je ze? Tong uitsteken
Ze kwamen mij niet over als een stel imbecielen hoor Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:45

Kawa, ken jij het fenomeen 'hindsight bias'? Dat komt er kort gezegd op neer dat mensen achteraf een iets andere inschatting maken van situaties (en ook hun eigen rol daarin) dan op het moment zelf. Ook al zeggen veel gevangenen dat als (....) ze had weerhouden om iets te doen, dan hoeft dat nog niet zo te zijn. De praktijk en de wetenschap hebben overduidelijk bewezen dat het niet zo is. En dat is best belangrijk om rekening mee te houden: hoe logisch ideeen ook klinken, hoe zeer mensen ook denken en zeggen dat het gaat werken, het gaat uiteindelijk toch om het resultaat. En dat wil nog wel eens heel anders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:49

Dat is niet wetenschappelijk bewezen, het wordt aangenomen...
In staten van amerika met hoge straffen wordt aangenomen dat het niet werkt. Maar als die hoge straffen er niet waren weet helemaal niemand of er meer of minder gevangenen waren.
Dat kun je niet weten omdat je dat niet kunt testen omdat je de tijd niet terug kunt draaien en de andere aanpak uit kunt proberen...met andere woorden geiten wollen sok praat om dingen recht te willen l*llen en andere met een andere mening mond dood te maken Haha! (en daar bedoel ik geen bokkers mee, maar gewoon algemeen)

ik vind het iig wel erg schrikbarend als mensen waar het om gaat zelf zeggen dat ze vast zitten niet erg vinden omdat het er een hotel is en zelf lachen om de straffen. Omdat ze naar eigen zeggen ze dat niet weerhoud om weer slechte dingen te doen, want er staat toch niks tegenover.

Maar goed, neuzel nog maar verder, dit gaat offtopic..gaat niet over het beginstukje...

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:05

Zelf ben ik werkzaam in een crisisopvang voor kinderen van 8 tot 14 jr lvg en de nodige gedragsproblematiek.
Bezetting in de avond 3 man op 9 kids. Is nodig kindren zijn echt in crisis zo kan je goede zorg leveren en is de kans op uitspattingen kleiner.
Het pand is een stand alone pand in een dorp in zuidholland. Geeen grote instelling maar een 2 onder 1 kap woning.
En ook bij ons is agressie wij werken met cfb methode om kids de controle over zichzelf terug te laten krijgen.

CFB staat voor controle fysieke beheersing met een bepaalde manier van vasthouden technieken in 3 mans formatie.
Als cfb wordt toegepast,worden daarna ouders,plaatsers op de hoogte gesteld en een MIB formulier ingevuld.

Wat betreft de casus eerder beschreven over de hamer lijkt mij dat deze bewoner volgens de cfb methode de controle kan terugkrijgen over zichzelf.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:09

Zag het gister op tv, ze heeft wel personeel en medeclienten geslagen he
dat deed ze wel vaker vertelde haar zus op tv. Ik snap dus best dat ze even
in de isoleercel moet om af te koelen. 24 Dagen is uiteraard te idioot voor woorden
en ook belachelijk dat ze zich niet aan de procedures gehouden hebben. Ben
benieuwd wat voor staartje dit verhaal gaat krijgen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:44

Isoleer en eigen kamer prikkelarm zijn erg anders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:46

runningkawa schreef:
Dat is niet wetenschappelijk bewezen, het wordt aangenomen...
In staten van amerika met hoge straffen wordt aangenomen dat het niet werkt.

Het is wel wetenschappelijk bewezen. (Voor een overzicht: lees The Social Animal van Eliot Aronson.)

Er zijn verschillende manieren om aan te tonen of zoiets werkt of niet (en ja, het is inderdaad offtopic, maar ik vind het toch wel belangrijk om even aandacht te geven aan hoe onderzoek aangeeft wat de feiten zijn en wat de vermoedens. Want voor je het weet zitten we weer in de middeleeuwen met mensen die vinden dat de aarde plat is en dat ziekte veroorzaakt wordt door een teveel aan bloed dat afgevoerd moet worden.)

Citaat:
Maar als die hoge straffen er niet waren weet helemaal niemand of er meer of minder gevangenen waren.
Dat kun je niet weten omdat je dat niet kunt testen omdat je de tijd niet terug kunt draaien en de andere aanpak uit kunt proberen...

In 1 individuele situatie heb je inderdaad gelijk, dan weet je het niet en kun je het niet zeggen. Maar de wetenschap baseert conclusies dan ook niet op een enkel geval, maar op grote hoeveelheden gegevens. En dit is toevallig een gebied waar ontzettend veel onderzoek naar is gedaan, zowel in de praktijk als in klinische settings. Zo kun je over de wereld verschillende landen en staten vergelijken, en kijken naar steden of streken die qua inwoneraantal, manier van leven en inkomen, maar die qua aanpak verschillen. Dit is uiteraard niet sluitend, want misschien zie je een heel belangrijk ander verschil over het hoofd. Gelukkig zijn er meer methoden.
Een andere methode die al een tamelijk sterke indicatie geeft is een verandering in het beleid: worden de straffen strenger / oncomfortabeler dan zou de criminaliteit moeten dalen, worden de straffen minder streng dan zou de criminaliteit moeten stijgen. Ook hier een verandering kan ook door andere zaken veroorzaakt worden, maar door veel situaties te vergelijken kun je steeds nauwkeurigere uitspraken doen.
Daarnaast zijn er heel veel proeven gedaan met proefpersonen waarbij de ene groep de ene aanpak kreeg, en een andere, random gekozen, groep een andere, en de resultaten kunnen vergeleken worden.

Al die dingen zijn gedaan, niet een keer of 5 maar de afgelopen 50 jaar of langer, over de hele wereld en met talloze onderzoeken. En die wijzen allemaal op hetzelfde: simpelweg harder straffen HELPT NIET.

Natuurlijk kun je een andere mening hebben. Je kunt ook van mening zijn dat de aarde plat is, en van mij mag je ook vinden dat zwaartekracht maar onzin is. Maar er is een verschil tussen meningen en feiten...

Citaat:
ik vind het iig wel erg schrikbarend als mensen waar het om gaat zelf zeggen dat ze vast zitten niet erg vinden omdat het er een hotel is en zelf lachen om de straffen. Omdat ze naar eigen zeggen ze dat niet weerhoud om weer slechte dingen te doen, want er staat toch niks tegenover.

Heb jij wel eens met pubers gewerkt? Die reageren ook zo Lachen "Echt niet dat ik daarnaar ga luisteren! Joh, dat doet me niks hoor!" Dat is deels een houding, een grote mond, een overlevingstechniek. Maar het grappige is, ongemerkt verandert er vaak toch wat als je volhoudt. Dat zullen ze niet toegeven, soms weten ze het niet eens! Maar toch, stiekem, gaan ze net een beetje anders doen, want ja, "het is echt niet dat ik naar zo'n domme docent luister ofzo maar, nou ja, het kwam toevallig zo uit" Lachen

Inderdaad wat offtopic, maar toch wel erg belangrijk om te weten dat er wel degelijk methoden zijn om gefundeerde uitspraken te doen over welke effecten een bepaalde aanpak heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:56

Slapen

Sorry meer kan ik er niet van maken....
Ik zou bijna zeggen, je komt er nog wel eens achter als jezelf met dat soort lui werkt....en niet alleen van uit theorie bazelt... want daar lijkt het nu heeeeel erg veel op. Maar goed, dan doe ik ook aannames die ik niet weet...
en idd jou aarde is erg plat....want wat je baselt is geen wetenschap...kan niet, de tijd is niet terug te draaien en het over te doen...zo simpel is het. Dan kan er alles omheen verzonnen worden...je kunt het niet overdoen, is en blijft dus giswerk met, "wat als... " als hoofdzaak

Doei, doei teveel offtopic

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:21

Er is zo langzamerhand overal wel onderzoek naar gedaan echter hoe vaak gebeurt het niet dat onderzoeken elkaar tegenspreken?
Je werkt met mensen en als het goed is weet je dat en ga je er op een menselijke manier mee om. Als het goed is dus.
In de praktijk blijkt dat dit toch wel eens anders verloopt en ziet men alleen geldtekens of onder de nummer van er is geen geld.

De mensen die wel hart voor de zaak hebben worden vaak monddood gemaakt of ze moeten niet zo gaan zeuren.

Je kunt een heel stuk theorie leren maar praktijk is toch vaak iets anders.

Mensen van de theorie die zien vaak niet verder dan hun neus lang is en verwijzen hier ook graag naar.
Stel je open voor wat je ziet en handel daar naar dan komen we een stuk verder.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:07

helaas dan, maar hier staat de theorie staat gelijk aan de praktijk. er zijn nu al meerdere mensen uit het werkveld die dit beamen, wat wil je nog meer denk ik dan? Ja
halstarrig volhouden aan die enkelen die juist die woorden zeggen die ook in je eigen straatje passen of juist ook naar mensen luisteren die ervaring hebben met meerdere stromingen uit justitie, ggz en gehandicaptenzorg en bedenken dat er meerdere wegen naar rome leiden ipv je eigen tunnelvisie?

Lachen

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:09

Vonnie84 schreef:
Schimmelig schreef:
Zo'n persoon überhaupt al isoleren vind ik een grote fout Scheve mond In welk land leven we nou Scheve mond

Marjolein_18 schreef:
Het is toch wat.. Dit wens je niemand toe zeg.. Jeetje, afschaffen die cellen!

Dat is wel erg gemakkelijk gezegd. Er zijn mensen die helemaal gek worden van prikkels van buitenaf (met name autisten). Deze mensen gedijen het beste in een prikkelloze ruimte. Maar zo'n ruimte vindt je bijna nergens en daarom zijn er die isoleercellen. Zodat deze mensen even tot rust kunnen komen. Daar is opzich niets mis mee. Er zijn zelfs mensen die vragen of ze even in de cel mogen, om weer rustig te worden.

Maar dat neemt niet weg dat het afschuwelijk is wat er in Maasticht gebeurd is.

hier ben ik het 100% mee eens. maar 24 dagen? een week vind ik al te veel..

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:30

Pellie schreef:
helaas dan, maar hier staat de theorie staat gelijk aan de praktijk. er zijn nu al meerdere mensen uit het werkveld die dit beamen, wat wil je nog meer denk ik dan? Ja
halstarrig volhouden aan die enkelen die juist die woorden zeggen die ook in je eigen straatje passen of juist ook naar mensen luisteren die ervaring hebben met meerdere stromingen uit justitie, ggz en gehandicaptenzorg en bedenken dat er meerdere wegen naar rome leiden ipv je eigen tunnelvisie?

Lachen

Wat wil je hier nu mee zeggen Pellie?
Dat wat beschreven staat altijd klopt?
En wie houden er halstarrig vast aan hun mening?
Volgens mij is het juist open staan voor.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:41

nee, dat zeg ik toch niet... over welk onderwerp steggelen we nu de hele tijd?

ik heb zelf geen mening, wat ik zeg heb ik in de praktijk EN in theorie geleerd... dus dan denk ik, wat wil je nog meer Ja