rijbewijs kwijt ; wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Re: rijbewijs kwijt ; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:20

Marcella_e schreef:
Ik vind het belachelijk. Het zou toch mooi worden dat ik na een borrel besluit om de fiets te pakken omdat ik met de auto me rijbewijs op het spel zet en al fietsend me rijbewijs kan gaan inleveren waar ik bij elkaar dik € 2000,00 voor betaald heb? Het moet niet gekker worden. Neem dan die fiets maar in beslag of geef me een boete. Maar ik vind mijn autorijbewijs niks met mijn fiets te maken hebben en vind de sanctie dan ook erg raar. Had ie nou in een auto gezeten dan vind ik het niet meer dan terecht. Eigenschuld.

het zou toch ook raar zijn als ik een buitenrit maak met me paarden en ik krijg een te hard rijden boete. of een boete omdat me paard geen nummer bord aan zijn kont heeft hangen.

Vind het een echt niks met het ander te maken hebben

Dus jij neemt de fiets omdat je je rijbewijs niet op het spel wilt zetten? Lijkt mij toch niet de belangrijkste reden om de fiets te pakken...

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 19:36

Laura24 schreef:
Marcella_e schreef:
Ik vind het belachelijk. Het zou toch mooi worden dat ik na een borrel besluit om de fiets te pakken omdat ik met de auto me rijbewijs op het spel zet en al fietsend me rijbewijs kan gaan inleveren waar ik bij elkaar dik € 2000,00 voor betaald heb? Het moet niet gekker worden. Neem dan die fiets maar in beslag of geef me een boete. Maar ik vind mijn autorijbewijs niks met mijn fiets te maken hebben en vind de sanctie dan ook erg raar. Had ie nou in een auto gezeten dan vind ik het niet meer dan terecht. Eigenschuld.

het zou toch ook raar zijn als ik een buitenrit maak met me paarden en ik krijg een te hard rijden boete. of een boete omdat me paard geen nummer bord aan zijn kont heeft hangen.

Vind het een echt niks met het ander te maken hebben

Dus jij neemt de fiets omdat je je rijbewijs niet op het spel wilt zetten? Lijkt mij toch niet de belangrijkste reden om de fiets te pakken...

waar lees jij dat?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:38

luxx schreef:
waar lees jij dat?

Dit staat in het stuk:
Het zou toch mooi worden dat ik na een borrel besluit om de fiets te pakken omdat ik met de auto me rijbewijs op het spel zet

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 19:42

Laura24 schreef:
luxx schreef:
waar lees jij dat?

Dit staat in het stuk:
Het zou toch mooi worden dat ik na een borrel besluit om de fiets te pakken omdat ik met de auto me rijbewijs op het spel zet

oh, oké Bloos
maar ik ga er toch vanuit dat dat niet de enige reden is hoor...

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:42

Ik hoop het ook niet, maar vond het wel wat apart omschreven Knipoog

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:25

je kan het lezen zoals je wilt. Maar als ik weet dat ik ga drinken neem ik bewust de auto niet omdat daar risico's aan zitten. en dat is voor mij o.a. me rijbewijs kwijt raken omdat ik me auto toch wel echt nodig heb voor me werk en om bij me paarden te komen.

Een vriend van mij is door zo'n idioot dood gereden een paar jaar geleden. lekker dronken in de auto stappen en met 90 door een woonwijk scheuren. Dat had iemand op zijn fietsje niet kunnen redden om iemand zo aangort te rijden. dus begin verder maar niet over de risico's want die weet ik donders goed.

Het is een stellen dat van dat rijbewijs. Maar ik vind dat een fietsen niks met een autorijbewijs te maken heeft en dat je die ook niet mag in nemen op zo'n moment

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 00:18

Nou nou, rustig maar, vond alleen dat je het een beetje raar stelde...

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 02:27

het is niet aanvallend bedoeld verder (ik schiet eerder in de verdiging Haha! ). maar voelde me een beetje aangevallen door je met hoe je het stelt.

Veiligheid eerst, maar dat neem ik als persoon vanzelf sprekend. Op de tweede plaats is mijn rijbewijs erg belangrijk voor me. Maar omdat het verder niet om een aanrijding ging of wat dan ook stelde ik het feit van het rijbewijs voor op.

Sterker nog als ik ooit iemand aan zou rijden en die van het leven zou beroven omdat ik zo nodig met alcohol op moet rijden zou ik mezelf dat nooit kunnen vergeven. maar ik mag hopen dat dat voor de meeste mensen geld

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:02

Ik begrijp het, maar het is voor zóveel mensen niet zo vanzelfsprekend dat veiligheid voorop gaat, dat ik het echt eng vind. Een vriendin van me gaat altijd tot de grens, en dan net even eroverheen, en dan vraagt ze zich telkens af of ze door een blaastest zou komen... Als ik dan zeg dat ze zich beter af kan vragen of het nog veilig is om te rijden zegt ze steevast dat ze nog hardstikke nuchter is en héus geen aanrijding zou veroorzaken. En dat terwijl ze al niet zo'n goede chauffeur is...

Als ik een aanrijding zou veroorzaken en iemand raakt ernstig gewond of overlijdt zelfs, en ik hebt bijvoorbeeld "maar" 1 drankje op, zou ik me altijd af blijven vragen of het, als ik dat ene drankje niet gedronken had, ook zou zijn gebeurd... 1 drankje mag, maar kan ook ontzettend verkeerd vallen (helaas ervaring mee Bloos al was dat verder niet met de auto ofzo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:18

Marcella je begrijpt niet dat je als fietser nog steeds verkeersdeelnemer bent en als je je rijbewijs hebt, wordt er van je verwacht dat je weet wat de regels zijn, dat is nl het rijbewijs, het bewijs dat je op de openbare weg mag rijden, omdat je geslaagd bent voor de kennis die nodig is om je als verkeersdeelnemer veilig te gedragen.... Kennelijk heeft het roze papiertje voor de meesten een andere betekenis.

Als ik als fietser in een ongeluk betrokken raak, verwacht ik toch wel dat voor mij ook een verkeersregistratie gemaakt gaat worden en dat ik niet ineens overal buiten val omdat ik niet in de auto zit.

Als ik met de motor een ongeluk veroorzaak en flink gedronken heb, dan raak ik idd mijn rijbewijs even kwijt en dat betekend dat ik ook mijn bewijs voor het rijden met de auto kwijt ben.

Nou heb je voor een fiets nog steeds geen rijbewijs nodig, maar te veel gedronken als verkeersdeelnemer daar staat wel een sanctie op als het verliezen van het rijbewijs voor een bepaalde tijd en die krijg je heus wel weer terug hoor. Meestal is er een ontzegging van de rijbevoegdheid voor bv 24 uur of bij herhaalde keren langer. Ga je dan toch in die auto zitten en start, dan idd raak ben je meteen je rijbewijs kwijt. Justitie bepaald dan wanneer je hem terug krijgt, kan 3 maanden duren, kan een jaar duren, maar je krijgt hem wel terug.

Gewoon een sanctie omdat je laat zien dat je je rijbewijs kennelijk niet waard bent als je als stomdronken verkeerdeelnemer je tussen het verkeer deelneemt.

Ik vind het een prima regeling!!! prima.. Je zult zo een oetlul maar aanrijden en hij/zij zal maar blijvend letsel op lopen of dood zijn en het is absoluut niet je schuld, je kon hem absoluut niet ontwijken Boos! Boos! Boos! , praten we anders denk ik wel....

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:32

Heb even verder zitten lezen over dit onderwerp. In de meeste gevallen krijg je een rijverbod opgelegd van een bepaald aantal uren, en binnen die tijd is het rijbewijs ingevorderd. In de meeste gevallen krijg je vrijwel direct na het rijverbod het rijbewijs terug. Het rijverbod is afhankelijk van hoeveel je gedronken hebt. Ik las net een geval van 3,5 keer zoveel, 9 uur rijontzegging, dus bij 4 keer teveel zal het misschien 12 uur zijn? Daarna mag je je rijbewijs (in de meeste gevallen dus) weer ophalen.

Prima regeling lijkt me, tegen die tijd is ie ontnuchterd, heeft nuchter evwen over zijn daden na kunnen denken, en kan daarna zn rijbewijs ophalen.

merelberfe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:43

Als dronken fietser kun je veel schade maken. zelfs de oorzaak zijn van een ongeluk.
Een vriend van mij heeft het zelf meegemaakt- hij reed net een parkeerplaats op (stapvoets) en wou net gaan indraaien toen er een fietser plotseling vanuit het niets op hem af reed en tegen zijn auto aanbotste. De fietser overleed ter plekke.
De vriend van mij heeft er vele psychische schade aan overgehouden terwijl hij er echt helemaal niks aan kon doen- de fietser was tussen twee auto's door gefietst en had geen lichten aan en had 3x de toegestane promillage op!
Ik vind het dus zeer terecht dat de rijbewijs is afgenomen! Je bent gewoon een gevaar voor jezelf en voor anderen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:48

Dus het komt erop neer dat het eigenlijk niet uitmaakt of je dronken in de auto gaat zitten, of dronken gaat fietsen, je bent beide de pineut. Zo maak je de drempel wel heel laag.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 12:32

Tulandro schreef:
Dus het komt erop neer dat het eigenlijk niet uitmaakt of je dronken in de auto gaat zitten, of dronken gaat fietsen, je bent beide de pineut. Zo maak je de drempel wel heel laag.

De drempel zou dus niet je rijbewijs moeten zijn!!!!

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 12:39

merelberfe schreef:
Als dronken fietser kun je veel schade maken. zelfs de oorzaak zijn van een ongeluk.
Een vriend van mij heeft het zelf meegemaakt- hij reed net een parkeerplaats op (stapvoets) en wou net gaan indraaien toen er een fietser plotseling vanuit het niets op hem af reed en tegen zijn auto aanbotste. De fietser overleed ter plekke.
De vriend van mij heeft er vele psychische schade aan overgehouden terwijl hij er echt helemaal niks aan kon doen- de fietser was tussen twee auto's door gefietst en had geen lichten aan en had 3x de toegestane promillage op!
Ik vind het dus zeer terecht dat de rijbewijs is afgenomen! Je bent gewoon een gevaar voor jezelf en voor anderen.

heel rot voor die vriend van jou, maar voor de rest denk ik bij een dergelijk incident 'van leven ga je dood'.
je moet toch zeker ook érgens aan dood gaan?
misschien is het je tijd gewoon?
daarbij vind ik zowieso die hele vertutteling-maatschappij een zeer vervelende ontwikkeling, ik mag niet eens meer zelf kiezen als ik autorijd om me wel of niet te beschermen tegen door het voorruit gelanceerd worden, ik moet een gordel om.
hier in frankrijk zijn ze ook vrij ver doorgeslagen in die zin, er is ooit op een onveilig stuk in een rivier een ongeluk gebeurd met één of ander kinderklasje, omdat bij de schuldvraag als uiteindelijke verantwoordelijke de regering aangewezen is 'omdat het niet verboden was' is het nu verboden om waar dan ook in vrije watertjes te zwemmen waar geen badmeester/toezicht aanwezig is.
natuurlijk doen mensen het wel, maar als er toevallig gendarme of politie voorbij komt kun je dus wel op de bon geslingerd worden.
het grote verschil met met je dronken kop in een auto stappen of gaan fietsen is dat je in de auto een potentieel gevaar voor anderen bent en op de fiets vooral voor jezelf.
ik pleit voor het nemen van risico's in mijn leven, en voor een maatschappij waarin dat mág, er wordt tegenwoordig maar alles aan gedaan om te voorkomen dat je ergens aan dood gaat, maar toch gaan we wel allemaal onherroepelijk een keer.

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 12:46

Hitime schreef:
Hallo, dan had hij net zo goed met de auto kunnen gaan.. Ik vind het een beetje een rare bekeuring.

Ja idd! Vind het ook een beetje raar dat je niet dronken op de fiets naar huis mag. Dat zou dus betekenen als ik bijv. bij mijn buren (1.5 km Clown verderop) dronken word en dan een taxi moet nemen om thuis te komen.. beetje belachelijk vind ik!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:57

Blijkbaar was ik niet zo duidelijk Bloos . Voor het dronken op een fiets rijden, kan NIET jouw rijbewijs ingevorderd worden! Een rijbewijs kan alleen ingevorderd worden als je bestuurder bent van een motorvoertuig.
Openbare dronkenschap en het besturen van een voertuig (waaronder een fiets) onder invloed zijn wel strafbaar.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 14:27

Hobby schreef:
Blijkbaar was ik niet zo duidelijk Bloos . Voor het dronken op een fiets rijden, kan NIET jouw rijbewijs ingevorderd worden! Een rijbewijs kan alleen ingevorderd worden als je bestuurder bent van een motorvoertuig.
Openbare dronkenschap en het besturen van een voertuig (waaronder een fiets) onder invloed zijn wel strafbaar.

het feit dat mensen niet begrijpend kunnen lezen wil niet zeggen dat jij niet duidelijk was hobby.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:40

Nou Luxx als dan hoop ik niet dat ik jouw tegen kom als je vind dat je mag leven en risico's nemen en jouw doodrijdt omdat je slingerend, dronken op je fiets door het verkeer gaat. Dan heb jij misschien een leuke avond gehad, maar ik niet...

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:54

Ik wil hier ook even op inhaken. De verandwoordelijkheid ligt bij diegeen die besluit dronken aan het verkeer deel te nemen en niet aan de diender die besluit het rijbewijs in te vorderen. Er wordt weinig gecontroleerd hierop, maar het deelnemen aan het verkeer onder invloed hetzij in een auto of op de fiets is ten alle tijden NIET toegestaan. Je kan het er uiteraard niet mee eens zijn maar dat is de wet en de politie handhaaft deze.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:00

Dus als ik dronken aan was komen lopen, hadden de agenten mijn schoenen ingenomen??? Of je rollatordiploma?!?!?! (sorry,erg lollig,het spijt me,maar moest even)
Vreemd verhaal verder,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 10:51

Raket, dat slaat dus nergens op he? Het is idd je eigen verantwoordelijkheid hoe je je gedraagd, maar als er sancties op zijn, moet je die wel dragen.
Gelukkig wordt er regelmatig steekproeven genomen, ik zou mijzelf maar invalide rijden omdat een dronken lolbroek zijn auto total-loss rijdt tegen mijn auto aan..., ik snap de eigenwijze houding niet. Iedereen kent toch wel iemand in zijn omgeving die doodgereden zijn? Ik wel iig en wel meer dan 1...en idd vanwege dronkenschap van een ander.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:16

heb even bij gelezen, maar vind nog steeds dat je met een borrel beter de fiets kan pakken dan de auto. En ik vind nog steeds dat dronken op de fiets best kan, maar als je inderdaad zo dronken bent dat je niet meer weet wat voor en achter is kan een taxi nog de beste uitkomst zijn. en lichten op fiets altijd aan! stoor me daar sowieso omdat fietsers zonder licht niet te zien zijn vanuit de auto

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:13

Ja idd komt elke avond fietsers tegen zonder licht aan en donkere kleding, op het laatste moment zie je wat bewegen en merk je dat het een fietser is.

Maar wat is dronken, zo veel promillage als in het voorbeeld is niet zomaar een biertje op. Een biertje 2 of 3 kan best met de fiets, zal je ook geen problemen mee krijgen, maar zoveel dan kan je niet eens een rechte lijn fietsen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:15

Nje, je kunt dus blijkbaar ( op het feit na dat ik denk dat de auto toch gevaarlijker is met drank op) net zo goed met een borrel achter het stuur stappen. Dán is er tenminste nog een reden om iemands rijbewijs af te pakken.. Nagelbijten / Gniffelen