Ontgroeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kerstkrans

Re: Ontgroeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:59

ik ben er eigenlijk ook wel benieuw naar, sjaantje.
en in welke stad heb je ontgroening gelopen?

ik zit bijv in tilburg, en daar is het veel minder erg dan bijvoorbeeld in maastricht.
in sommige studentensteden zijn studentenverenigingen ontzettend in trek, en ook heb je bijv onafhankelijke disputen.
hier is vaak de ontgroening erger, dan waar studentenverenigingen niet zo populair zijn.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:01

ik heb je even gepmd

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:25

Als je zulke achterlijke dingen gaat doen om vrienden, dan ben je wel heel erg wanhopig.
Geen idee wat ik ga doen over een paar jaar, gelukkig kan ik zelf goed vrienden maken! Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 20:05

Ik vind ook dat het maken van vrienden los hoort te staan van beproevingen.

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:11

Bij ons heb je geen ontgroening maar inauguratie. Das net ff wat vriendelijker dan een ontgroening. Ik zit bij de USRA in Dronten.

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:54

oww neej he weer een topic over ontgroeningen :S Ik vraag me af hoeveel mensen ECHT een ontgroening hebben meegemaakt, en niet alleen verhalen van horen zeggen want dat is echt bullshit..... En ik kan het weten Haha! ben zelf ontgroend, ben introductiecommissie geweest dus ik was zo'n rotzak die een ontgroening gegeven heeft, en door allerlei congressen die ik met meereder introductiecommissies heb gehad weet ik ook hoe de ontgroeningen in de grotere steden eruit zien... Al die spookverhalen van kots, poep, alcohol drinken zijn echt de grootste onzinverhalen die ik ooit gehoord heb! Daar is echt geen snars van waar maar zijn in de wereld geholpen door pers (die in de bosjes zitten te loeren en dat is echt waar!), en door mensen die opgestapt zijn tijdens hun ontgroening (want dat kan gewoon hoor.....)Alle programma's moeten gecontyroleerd worden door de studentenarts (eigenlijk grootste dingen: de eerstejaars moeten genoeg slaap krijgen, 7 uur per nacht, en een uur na het eten mogen ze geen fysieke arbeid verrichten) en door de rector magnificus ondertekent worden ter goedkeuring.. En ik zal je er maar aan houden anders levert dit enorme boetes op (en terrecht!) Geloof aub niet die verhalen, want die worden alleen maar in de wereld geholpen om verenigingen zwart te maken en dat slaat echt nergens op

oww ja ik ben dus voor ontgroeningen, ben er zelf absoluut niet slechter van geworden, alleen maar beter!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 12:12

Dat staat natuurlijk niet voor ontgroeningen over de hele wereld op alle scholen/intstituten.
En ja hoor alle andere ontgroenden die met niet zulke leuke verhalen komen, die liegen.....want die hebben het uit de pers en journalisten verzinnen maar wat.
Hier liggen twee jongens in het ziekenhuis, waarvan een hoogstwaarschijnlijk verlamd blijft vanaf de nek en de ander nog in levensgevaar is, en dat komt echt niet van sensatie pers, maar is gewoon de ernstige waarheid.

ik ben blij te horen dat er in Nederland regels bestaan, maar het principe blijft hetzelfde, of niet? Lekker bazen en treiteren over de nieuwen.

Het gaat niet over wát er gebeurd, maar om het principe.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:14

Ik vind het gewoon ZIEK, niet meer en niet minder.

Zelf hebben wij op de opleiding een intro kamp gehad, waar we domme spelletjes moesten doen met domme kleren in Eindhoven in de stad. Was op zich best grappig, maar een ontgroening was dat zeker niet! Gek toch dat ik ook een band met mn jaargenoten heb opgebouwd, zonder een ontgroening Lips are sealed

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:20

Nouja inderdaad, heb ook genoeg mensen gesproken die gestopt zijn met de introductie (oa bij Ceres in Wageningen) en ik geloof echt niet dat die liegen hoor. Mijn vriend is ook ontgroend en heeft het wel volgehouden (hij moest wel anders kon ie niet bij de marine Haha! ). Ik geloof zijn verhalen zeker wel. Het maakt ook niet uit of er wel of geen alcohol en viezigheid aan te pas komt, ik snap nog steeds niet wat nou de toegevoegde waarde van een ontgroening is. Een band kun je ook op andere manieren smeden. Sociale vaardigheden leer je zo amper. En het kleineren van mensen is wat mij betreft op geen enkele manier goed te praten.
Overigens blijkt volgens meerdere mensen die ik ken altijd weer dat degenen die het hardste werden aangepakt tijdens hun eigen ontgroening en dus de grootste kneusjes waren er zelf het volgende jaar het meest van genieten de eerstejaars te kleineren. Toch een soort frustratie?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:10

Riemke schreef:
Al die spookverhalen van kots, poep, alcohol drinken zijn echt de grootste onzinverhalen die ik ooit gehoord heb!

Het is jammer dat je niet de moeite hebt genomen om het topic te lezen, want dan had je gezien dat die 'spookverhalen' hier nauwelijks aan de orde zijn en dat de bezwaren zich veel meer richten op het principe. En Lusitana geeft aan dat de situatie in Portugal wat heftiger is dan hier.
Wat betreft het alcohol drinken, dat is NU misschien aan banden gelegd, maar zeker geen spookverhaal: die situaties zijn voorgekomen en dat is door de verenigingen zelf bevestigd.

Citaat:
En ik zal je er maar aan houden anders levert dit enorme boetes op (en terrecht!) Geloof aub niet die verhalen, want die worden alleen maar in de wereld geholpen om verenigingen zwart te maken en dat slaat echt nergens op

Maar wat ik dus zo vreemd vind, is dat die verenigingen blijkbaar enorme boetes nodig hebben om zich aan regels te houden die wat mij betreft gewoon een kwestie zijn van gezond verstand en normaal gedrag.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:28

shadow, jij wilt niets anders horen dan je eigen mening.
er zijn nou eenmaal mensen voor een ontgroening, en er zijn mensen tegen. (overigens snap ik niet dat jij al je punten aanhaalt, terwijl je blijkbaar niet eens weet hoe het er in nederland aan toe gaat)
niet ieder punt hoef je aan te halen, waarbij mensen zeggen dat ze voor ontgroening zijn.
jouw standpunt is duidelijk.

en waar ergens staat dat verenigingen boetes uitgedeeld krijgen?
nergens is te lezen dat een vereniging beboet is, regels heb je overal, maar ze worden hierbij nietovertreden.

gek dat mensen een celstraf nodig hebben, zodat ze niemand vermoorden. dit gaat toch nergens over.
in nederland valt de ontgroening reuze mee, in het buitenland daar kunnen maar weinigen wat over zeggen, omdat wij daar zo goed als niets vanaf weten. (muv lusitana)

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:06

nargileh schreef:
shadow, jij wilt niets anders horen dan je eigen mening.
er zijn nou eenmaal mensen voor een ontgroening, en er zijn mensen tegen. (overigens snap ik niet dat jij al je punten aanhaalt, terwijl je blijkbaar niet eens weet hoe het er in nederland aan toe gaat)
niet ieder punt hoef je aan te halen, waarbij mensen zeggen dat ze voor ontgroening zijn.
jouw standpunt is duidelijk.

en waar ergens staat dat verenigingen boetes uitgedeeld krijgen?
nergens is te lezen dat een vereniging beboet is, regels heb je overal, maar ze worden hierbij nietovertreden.

gek dat mensen een celstraf nodig hebben, zodat ze niemand vermoorden. dit gaat toch nergens over.
in nederland valt de ontgroening reuze mee, in het buitenland daar kunnen maar weinigen wat over zeggen, omdat wij daar zo goed als niets vanaf weten. (muv lusitana)

Helemaal mee eens! goed verwoord!
Ben ook gek dat ik hier een beetje de ontgroening sta te promoten trouwens, als je niet bij een vereniging wilt omdat je geen ontgroening wilt dan doe je het toch lekker niet, geef dan ook niet af op mensen die die keuze wel maken.
Ik zou niet weten hoe een introductietijd bij ons zonder ontgroening moet, het gaat nou eenmaal zo en het werkt, iedereen komt er met een blij gevoel uit en je hebt leden waar je zeker wat aan hebt omdat ze een bewuste keuze hebben gemaakt...
Die wantoestanden uit het buitenland hebben dan ook helemaal niets met NL te maken, de ene ontgroening is de andere niet

je kunt wel blijven blaten voor afschaffing van een ontgroening, maar dat gaat toch nooit gebeuren! Onze ledenaantallen groeien explosief, we zijn de grootste vereniging geworden, terwijl wij toch echt de enige vereniging zijn die nog een 'ontgroening' hebben en dat ook kenbaar maken aan de nieuwe eerstejaars.

Ik ben blij dat ik die ontgroening ooit gedaan heb, en heb er nooit spijt van gehad Haha!

@ ellebel: das knap want Ceres zegt al jaaaaaren geen ontgroening meer te hebben, maar dan zal het wel langer geleden zijn Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:38

nargileh schreef:
sen waar ergens staat dat verenigingen boetes uitgedeeld krijgen?

Maar die regels zijn ingesteld naar aanleiding van een aantal zeer vervelende incidenten. Terwijl deze incidenten er naar mijn mening nooit hadden moeten zijn, omdat je verwacht van een club studenten dat ze verantwoordelijk genoeg zijn om dergelijke dingen zelf te bedenken.

Citaat:

Ja, dat is ook gek. Het gaat namelijk wel ergens over: over morele instelling, over normen en waarden en eigen verantwoording. Ik vermoord niemand, beroof niemand en mishandel niemand omdat ik dat vanuit mijn geweten niet vind kunnen. Bij mij heeft dat niets te maken met angst voor straf! Het is het respect voor medemensen dat mij daarvan weerhoudt.

Maar als ik de reacties in dit draadje lees, dan lijkt het erop dat veel verenigingen zich bij de ontgroeningen inhouden 'omdat het moet' - omdat ze een slechte naam krijgen, omdat de universiteiten controleren, omdat er boetes kunnen worden uitgedeeld. Maar de enige reden die ik niet genoemd zie staan, is het welzijn van de aankomende leden.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:08

het lijkt er misschien op, maar kan je dat met zekerheid zeggen?

neee.... dus wat heeft het voor zin zulke onzin uit te kramen.
overal in de samenleving zijn regels gesteld dit om bepaalde situaties te voorkomen.

zo steekt onze samenleving nu eenmaal in elkaar, en dat zie j op allerlei gebieden.
dat jij een brave anton bent, die nooit iets fout doet, prima.
maar er zijn altijd mensen, op allerlei vlakken die grenzen opzoeken, en dat blijf je houden.

vandaar dat er regels zijn bij ontgroeningen, vandaar dat je een boete krijgt, als je door het rode licht heen fietst.

PREVENTIE

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:04

Ik ben het toch eens met de mensen die voor de ontgroeningen zijn.

Ikzelf moet er niet aan denken om een ontgroening te doorlopen!
Ben ook heel bewust niet bij een studentenvereniging gegaan toen ik in Utrecht ging studeren.
Ik vond dat ik zelf wel vrienden kon maken, wat me ook zeker gelukt is.

Maar goed, als andere mensen wel bij een studentenvereniging (met ontgroening) willen, mogen ze dat toch?
Als je je een beetje verdiept weet je wel ongeveer wat je te wachten staat.
Tja dat er soms een potje van wordt gemaakt betekend niet dat alle ontgroeningen zo zijn.

Een vriendin van me zit ook bij een studentenvereniging en zij vindt dat de ontgroening helemaal
niet zo erg was.

Er wordt hier toch ook gezegd door de mensen die bij een studentenvereniging zitten dat het allemaal niet zo erg is!
Nou laat ze dan lekker! Zij kiezen er toch zelf voor en de mensen die ertegen zijn: doe het gewoon lekker niet.

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:19

@ Leonie: goed gezegd! Mensen kiezen er zelf voor, en de mensen die het niet zien zitten moeten er misschien gewoon niet aan beginnen!

@ Nargileh: mij is niet bekend dat er boetes worden uitgedeeld aan studentenverenigingen waarbij het uit de hand loopt. Wel weet ik dat de subsidiekraan dichtgedraaid kan worden als het te gek wordt (en vandaar dat er - in ieder geval op mijn vereniging - extreem goed wordt opgelet dat er geen regels worden geschonden).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 17:22

Leonie89 schreef:
Maar goed, als andere mensen wel bij een studentenvereniging (met ontgroening) willen, mogen ze dat toch?
Tja dat er soms een potje van wordt gemaakt betekend niet dat alle ontgroeningen zo zijn.

Maar elke ontgroening heeft hetzelfde principe, daar gaat het nog steeds om.

En nee, men weet niet wat men te wachten staat, want het is maar wat er in het hoofd van de ontgroeners opkomt.

En ja, als iemand graag vernederd wil worden om ergens bij te horen, moet hij/zij dat zeker doen, maar waar komt dat uit voort?

Zou je je laten vernederen om een baan te krijgen, op paardrijles te mogen, een restaurant in te kunnen, etc... Waarom hebben verenigingen een toelatings eis die vernedering inhoudt? Juist in een instituut waar men geacht wordt hersens te gebruiken?

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:25

@ Lusitana: vernedering is geen woord dat in mijn hoofd opkomt als ik terugdenk aan mijn eigen ontgroening en de ontgroeningen van aankomend leden.
Ik denk ook niet dat een buitenstaander dergelijke termen in de mond moet nemen als hij/zij nooit van dichtbij zoiets heeft meegemaakt. (Dat geldt ook voor de media, die maar wat graag op een sensatiebeluste manier berichten over ontgroeningen, en dan alleen de uitzonderlijke excessen.)

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:55

Lusitana, bij redelijk wat beroepen krijg je een soort van ontgroening.
kijk de landmacht, mariniers etc.

verder ook als je op een nieuw kantoor gaat werken/restaurant etc, moet je vaak de rotklusjes opknappen.

@mieky, klopt, de subsidie wordt idd ingetrokken. ik ging in mijn reactie even door op riemke! naar mijn weten, kan er zowel d subsidie ingetrokken worden, als boetes uitgedeeld worden.

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:24

Lusitana schreef:
Leonie89 schreef:

Maar elke ontgroening heeft hetzelfde principe, daar gaat het nog steeds om.

En nee, men weet niet wat men te wachten staat, want het is maar wat er in het hoofd van de ontgroeners opkomt.

En ja, als iemand graag vernederd wil worden om ergens bij te horen, moet hij/zij dat zeker doen, maar waar komt dat uit voort?

Zou je je laten vernederen om een baan te krijgen, op paardrijles te mogen, een restaurant in te kunnen, etc... Waarom hebben verenigingen een toelatings eis die vernedering inhoudt? Juist in een instituut waar men geacht wordt hersens te gebruiken?

Ja en als je voor een ontgroening kiest, kies je voor dat principe!

Dat je niet weet wat je te wachten staat klopt op zich wel... maar ga eens vragen wat andere leden moesten doen. Zo krijg je gauw genoeg een beeld. Ik heb zelf nooit een ontgroening gedaan. Maar ik weet wat meerdere mensen wat zij precies moesten doen voor hun ontgroening!

Ja en waarom dat zo is? Dat weet ik ook niet.
Het is een traditie lijkt me, er zijn ook genoeg studentenverenigingen zonder ontgroening als het daarom gaat. Het is echt niet noodzakelijk om een ontgroening te doen om bij een vereniging te kunnen.

Dus tuurlijk zou iemand zich, als hij dat niet zou willen, zich niet laten 'vernederen' voor een baan of iets dergelijks.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:06

Riemke schreef:
@ ellebel: das knap want Ceres zegt al jaaaaaren geen ontgroening meer te hebben, maar dan zal het wel langer geleden zijn Haha!

Ik ben ook al heeeeeeeel oud Haha!

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:44

Ik zit bij een vereniging en dispuut, heb er veel vrienden door maar ook veel buiten dat alles nooit spijt
ben niet van de zware ontgroeningen en heb dat ook niet echt gehad gelukkig maar is eigen keuze
wat ik belachelijk vind is dat alle verenigingen over 1 kam worden geschoren want niet elke vereniging heeft zuip dingen en gevaarlijke dingen vfoor de gezondheid (waar ik dus wel tegen ben)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 20:50

We scheren de verenigingen niet over een kam, maar het principe!

Ik weet niet waarom het geen vernederen mag heten? Is het normaal dat iemand je oplegt iets absurds te doen? Dan wordt je behandeld als een veel mindere en dat is ook vernederen- naar beneden halen.
Overigens kun je het zien als een vorm van discriminatie.

Nogmaals het gaat helemaal niet om WAT er gedaan wordt, of het nou mild is of leuk of niet of dat je er voor kiest (hoe erg dat je ergens zo erg bij wilt horen, past toch meer bij een dertien jarige dan ene jong volwassene). Maar om het principe.
Zou je er voor vechten om een ontgroening te mogen ondergaan? Ik bedoel: is het ZO belangrijk dat het 't waard is om voor te vechten van het recht van ontgroenen? Of haal je de schouders op als het wordt afgeschaft?

En denk erom, het gaat hier niet om het halen van een gelijk, want dat is er niet. Het gaat om goed onderbouwde meningen over waarom ontgroening bestaansrecht heeft, bv. Wat er tot nu toe is aangebracht: "het schept banden" vind ik te zwak. Dat kan ook zonder ontgroening.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:46

Riemke schreef:
oww neej he weer een topic over ontgroeningen :S Ik vraag me af hoeveel mensen ECHT een ontgroening hebben meegemaakt, en niet alleen verhalen van horen zeggen want dat is echt bullshit..... En ik kan het weten Haha! ben zelf ontgroend, ben introductiecommissie geweest dus ik was zo'n rotzak die een ontgroening gegeven heeft, en door allerlei congressen die ik met meereder introductiecommissies heb gehad weet ik ook hoe de ontgroeningen in de grotere steden eruit zien... Al die spookverhalen van kots, poep, alcohol drinken zijn echt de grootste onzinverhalen die ik ooit gehoord heb! Daar is echt geen snars van waar maar zijn in de wereld geholpen door pers (die in de bosjes zitten te loeren en dat is echt waar!), en door mensen die opgestapt zijn tijdens hun ontgroening (want dat kan gewoon hoor.....)Alle programma's moeten gecontyroleerd worden door de studentenarts (eigenlijk grootste dingen: de eerstejaars moeten genoeg slaap krijgen, 7 uur per nacht, en een uur na het eten mogen ze geen fysieke arbeid verrichten) en door de rector magnificus ondertekent worden ter goedkeuring.. En ik zal je er maar aan houden anders levert dit enorme boetes op (en terrecht!) Geloof aub niet die verhalen, want die worden alleen maar in de wereld geholpen om verenigingen zwart te maken en dat slaat echt nergens op

oww ja ik ben dus voor ontgroeningen, ben er zelf absoluut niet slechter van geworden, alleen maar beter!

Misschien dat dit voor jouw vereniging geldt maar ik weet (ook uit ervaring ja) dat dit absoluut niet overal het geval is!!

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:45

@ Lusitana: met alle respect, maar het is wel heel duidelijk dat jij echt niet weet waar je over praat. Je hebt geen idee wat een ontgroening inhoudt, en ik denk dat je je baseert op bronnen die - zoals ik eerder al zei - alleen de excessen in beschouwing nemen.

Laat ik het zo zeggen: als ik voor een tentamen op dezelfde manier gedrild zou worden als tijdens mijn ontgroening, zou ik lachend alles met een fantastisch cijfer halen.
Jij denkt blijkbaar dat een ontgroening alleen bestaat uit het afbeulen van aankomend eerstejaars, en dat is absoluut niet het geval.