Lenen voor een auto: not done??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille

Re: Lenen voor een auto: not done??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 00:10

Naast het feit dat ik hoogst waarschijnlijk ook nooit zou lenen bij de bank voor iets als een auto, vraag ik me eigenlijk af wat er mis is met een 'brikje uit 1992'?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 00:14

Ik kan hier helaas over meepraten...

Ik betaal nog steeds voor een auto die ik in 2004 totalloss heb gereden. Ik had de auto niet allrisk verzekerd omdat hij 5 jaar oud was. Ik heb hem 4 maanden gehad toen ik achterin een kettingbotsing klapte, ik was de laatste.
Nu, 3 jaar later, ben ik bijna klaar met afbetalen en ik heb erge spijt van de lening omdat ik al 3 jaar betaal voor iets wat ik niet meer heb.

Mijn advies is dus, niet lenen!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 00:15

@ Mireille Als je per week 1000 km rijdt voel je dat verschil wel.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 00:21

Ik heb ook geleerd dat je voor alles moet sparen en dan pas kopen. Maar nadat ik de zoveelste "krak" tiende hands auto had gekocht en weer voor de zoveelste keer aan de kant van de weg stond met kids. Heb ik toch een gloednieuwe auto gekocht met lening. Geen spijt van, we betalen hem rustig en eerder af. Mijn man heeft een nieuwe tweede handsauto gekocht ook geld voor geleend en die hebben we bijna afgelost. Als je het per maand kan missen en je kan hem sneller aflossen is er volgens mij geen probleem. Een auto is voor mij geen luxe maar een noodzaak.
We hebben beiden wel superverzekeringen afgesloten just in case of.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 00:21

coydog schreef:

Citaat:
Mijn situatie is dat ik een autootje nodig heb om naar Josie te kunnen.

Dat hoeft de TS denk ik niet... dus waarom idd geen oudere auto... die zijn vaak nog prima en je kan er weer een paar jaar mee vooruit. Koop er wel eentje die een nieuwe APK heeft.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 00:23

Nee, maar het gaat hier ook een beetje om de discussie wel of niet lenen voor een auto.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 00:27

Oke Lachen

Als je 1000 km in de week rijd (zoals ik) heb je gelukkig meestal een leaseauto en ben je overal vanaf. Zo niet, kan je lenen wel overwegen mits je zoals Jennasilver schrijft, wel heel goede verzekeringen afsluit.
Maar als je minder rijd, zou ik niet lenen en voor een ouder autootje gaan.

jwbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 00:32

Niet lenen zou ik zeggen!

De wil en de intentie om de lening terug te betalen die is er altijd wel MAAR: als er iets veranderd in je persoonlijke situatie, baan verlies, andere onverwachte kosten en om niet te vergeten de kosten als er iets met je auto'tje gebeurd (Reparatie etc), dan heb je toch een probleem. Als dit te vaak gebeurd, dan kan je goed achter komen te lopen.

Zie ook viewtopic.php?f=2&t=858040&st=0&sk=t&sd=a bv. geen geld meer dus auto'tje kan niet gerepareerd worden dus staat stil.

Ik rij 2 auto's, 1 van de zaak dus die telt niet mee, maar m'n prive auto, een wagen uit 1994 van 1250 euro, die doet het nog goed en komt met vlag en wimpel door de APK. Dit is een hele comfortabele auto nm. een chevrolet corsica en rijd 1 op 12 dus kom maar op met die 1000 km. (Die 1000km het ik er overigens binnen een week op zitten zowel voor prive als zakelijk gebruik)
Laatst bijgewerkt door jwbos op 13-11-07 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 00:32

Mireille schreef:
Naast het feit dat ik hoogst waarschijnlijk ook nooit zou lenen bij de bank voor iets als een auto, vraag ik me eigenlijk af wat er mis is met een 'brikje uit 1992'?

O heb je even Haha!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 00:39

Zelf heb ik voor een 4 jaar oude auto gekozen die 1 op 20 rijdt (diesel), dus kon nog net all-risk.
Haal de 1000 km met gemak op een week, soms nog meer.
Zit een vw blok in en dat is bijna niet stuk te krijgen.
Zo'n lening moet je niet aangaan als het echt je kop gaat kosten maar als ik terstond een auto nodig heb ga ik er niet voor kapitalen bezine in gooien en nog geen geld overhouden.
De benzineauto die ik hiervoor had verbruikte ook 1 op 12, kost ongeveer 125 in de week, zo spaar ik nu dus 75 euro per week uit met een goedkopere diesel.
Wat ik goed kon gebruiken om de lening af te lossen, 300 euro per maand gaat dan best hard hoor.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 00:53

coydog schreef:

Mijn 18 jarige colt rijdt overigens super.. is altijd netjes onderhouden en trekt nieuwere auto's er met gemak uit...

Ik zou niet lenen voor een auto maar voor een oudere gaan, zeker omdat je m voornamelijk gebruikt om bij je paard te komen...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 10:21

Chiqa schreef:
Mireille schreef:

O heb je even Haha!

Ik rij nu met een 'brikje uit 1992'.

Die heeft het best redelijk goed gedaan in de twee jaar dat ik het ding heb. Op een nieuwe accu, nieuwe lagers, en een keer een nieuwe ruitenwisserarm (dat ding ónder de motorkap) heb ik er nooit panne mee gehad. Nooit mee langs de weg gestaan, en nooit moeite met starten (behalve toen er een nieuwe accu in moest). Ik besef me terdege dat ik heel veel geluk heb gehad met dit autootje.

Maar het blíjft een brikje uit 1992 met 200.000 op de teller, en het is telkens weer de vraag of ie door de apk komt. Het is telkens de vraag 'hoe lang houdt ie het nog vol'.

Dus ik ben me af gaan vragen: wat gaat me nou meer geld kosten. Om de twee jaar een rammelbakje kopen van 1750 euro met alle reparatiekosten van dien, of 1x wat meer geld uitgeven en een auto kopen waarvan je mag verwachten dat ie het toch wel langer doet dan twee jaar. Dat was eigenlijk mijn afweging.

Ik zit er erg aan te denken om voor 3000 tot 3500 euro een Twingo'tje ofzo aan te schaffen waarvan ik mag verwachten dat ik er een aantal jaren mee vooruit kan zonder dat ik telkens weer bang ben 'start ie dit keer nog wel'.

Als ik nou een technisch wonder was, en ik kon veel zelf sleutelen, dan was het nog iets anders. Maar ik moet gewoon een autootje hebben waar ik van opaan kan. Ik denk niet dat ik nog een keer zoveel geluk heb als met deze…

Verder wordt als tip gegeven: koop er een met nieuwe apk. Dat is dus geen énkele garantie, want die van mij zou ik nu óók kunnen verkopen met "apk tot november 2008!".
De eerste keer ben ik heel onbevangen dit autootje gaan kopen, maar nu ik wat wijzer ben zie ik pas hoeveel er 'gerotzooit' wordt in de autohandel. Vandaar dat ik liever bij een betrouwbare garage wat meer uitgeef dan bij een particulier voor 1500 euro koop.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:21

Mireille schreef:
vraag ik me eigenlijk af wat er mis is met een 'brikje uit 1992'?

De meeste auto's uit '92 staan op het punt het loodje te leggen of er zitten reparaties aan te komen. Een uitzondering daar gelaten natuurlijk.

jwbos schreef:
De wil en de intentie om de lening terug te betalen die is er altijd wel MAAR: als er iets veranderd in je persoonlijke situatie, baan verlies,

Dan verkoop je gewoon de auto weer. Knipoog In het ergste geval blijf je met een kleine restschuld zitten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:35

ik had voor een oudere auto geleend, maar dat ding had om de haverklap wat met allerlei dure reparaties tot gevolg. nu heb ik wat bijgeleend en een splinternieuwe auto. deze vertoont geen mankementen en zit de eerste 4 (!!) jaar in volledige garantie. in die 4 jaar heb ik ook mijn auto afgelost.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 12:48

Dat is ook een manier, maar dan moet je wel redelijk veel per maand kunnen aflossen denk ik?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:02

Ik geef je het advies om het geld niet te gaan lenen. Buiten het feit dat je auto dan eigenlijk duurder is dan dát hij is (rente aan aflossen en de bank staat écht wel te springen om een nieuwe klant want die komt lekker extra geld binnenbrengen) moet je maar hopen dat er de komende tijd geen dingen gaan veranderen in je persoonlijke situatie. En zeg niet dat dat niet kan want er kan van álles gebeuren. Zo kan het zijn dat je opeens geen werk meer hebt of je rijdt je van geld geleende nieuwe auto in de prak en wat moet je dan? Dan moet je nog meer geld gaan lenen om toch weer een andere auto te kunnen gaan kopen. Gevolg: huppa, opeens wel een lening van zo n 10 duizend totaal. Zie dat maar weer af te lossen. Even uit het blote hoofd snel uitgerekend: een lening van 10 duizend aan doorlopend krediet kost je zo n 175 euro per maand aan aflossen plús zo n 75 euro aan rente…geloof me, de bank staat te juichen hoor!
Bovendien is het niet meer aftrekbaar van de belasting dus het is geld dat je in de plomp gooit. Zit je dan in je leuke andere auto…

Ik heb hier zelf persoonlijke ervaring mee, als je wilt weten wat voor ellende ik al heb meegemaakt door onvoorziene omstandigheden, mag je me een PM sturen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:19

Randy01 schreef:
Even uit het blote hoofd snel uitgerekend: een lening van 10 duizend aan doorlopend krediet kost je zo n 175 euro per maand aan aflossen plús zo n 75 euro aan rente…geloof me, de bank staat te juichen hoor!

Eh... met wat voor rente reken jij?? Wow! Dit DK klinkt uiterst onvoordelig...

Maar goed, nogmaals, als je ineens geen werk meer hebt verkoop je toch gewoon de auto weer? Je loopt idd het risico dat je hem in de prak rijdt terwijl hij nog niet afbetaald is. Dat is behoorlijk balen ja, dat is het risico wat je neemt. Rij je hem in de prak terwijl hij nog niet afbetaald is dan zou ik er voor kiezen voorlopig even geen auto te rijden. Spaar je zoveel geld uit aan benzine, verzekering en wegenbelasting dat je je lening zo terugbetaald hebt.

Je neemt een risico, als het mis gaat moet je wel bereid zijn op de blaren te zitten (auto verkopen of tijdelijk toch geen auto hebben). Uiteraard heb ik het wel over normale bedragen lenen, dus geen 20 duizend lenen als je jaarinkomen nog geen 30 duizend is...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:39

Met een doorlopend krediet van een 15 duizend euro betaal je 200 aan aflossing en 100 aan rente. Maandbedrag van 300 euro dus.
Dit bedrag wordt naarmate je meer aflost, wel lager natuurlijk...

Alle bedragen heb ik trouwens afgerond. Welke rente ik gerekend heb, weet ik niet.
Gebaseerd op een doorlopend krediet bij de ABN-AMRO.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:45

coydog schreef:
Nee, maar het gaat hier ook een beetje om de discussie wel of niet lenen voor een auto.

Klopt, maar binnen het verhaal van de TS maakt het naar mijn idee niet uit of het een ouder autotje is of een splinter nieuwe. Lachen

Bovendien zijn er inderdaad ook genoeg oudere autotjes die nog wel langer mee gaan dan een jaartje. Dat is een kwestie van even zoeken naar een autotje die goed onderhouden is en nog niet al te veel heeft gereden.

Met een lening betaal je uiteindelijk toch altijd meer voor je auto. Dat vind ik het niet echt waard als je voor kleinere afstanden ook best vooruit kunt met een ander autotje. Lachen

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:54

benangelique schreef:
ik had voor een oudere auto geleend, maar dat ding had om de haverklap wat met allerlei dure reparaties tot gevolg. nu heb ik wat bijgeleend en een splinternieuwe auto. deze vertoont geen mankementen en zit de eerste 4 (!!) jaar in volledige garantie. in die 4 jaar heb ik ook mijn auto afgelost.

maar stel iemand anders rijdt ertegen aan en hij is total loss krijg je toch niet meer dan de dagwaarde en die is alijd minder dan de aanschafprijs...

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:00

Een doorlopend krediet is altijd duurder dan een lening via de dealer.
Ik heb mijn auto gefinancieerd door te lenen bij renault financial services. Elke dealer heeft zijn eigen financiering.

Het rentepercentage van een doorlopend krediet is hoger omdat het risico hoger is (niet weten waarvoor de lening is bedoeld).
Laatst bijgewerkt door Mistic op 13-11-07 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:02

Ik zie geen probleem als je geld leent voor een auto, maar ik heb altijd geleerd (niet altijd uitgevoerd Knipoog ) als je geld leent om " iets" aan te schaffen, zorg dan dat je dit " iets" ook altijd weer kunt inruilen voor geld.

Dat betekent dus dat je kunt lenen voor bijvoorbeeld een huis, paard, auto etc. En niet voor het behangen van je huis Haha!

Het enige waar je rekening mee houdt, is dat het " iets" altijd in waarde daalt, dit moet een beetje gelijk lopen met de afbetaling van je lening. En je mag geen risico lopen dat het " iets" kapot gaat, dood gaat of op wat voor manier dan ook niet meer gelijk is aan het geleende bedrag. Dit betekent dus: verzekeren!! ALL RISK

Daarna kom je automatisch uit bij wat nieuwere auto's. Vanaf 2001/2002. Voordeel daarvan is ook dat het onderhoud relatief een stuk lager ligt dan bij barrels.

Ik heb zelf ook een auto gekocht 2 jaar terug, bouwjaar 2004. Heb daar het gehele bedrag voor geleend en reedt na een jaar die auto dus total-loss. Kreeg van de verzekering en behoorlijk bedrag uitgekeerd en heb daarvan een nieuwe auto gekocht (maar had ook de lening kunnen afbetalen) Als ik niet all-risk was verzekerd had ik nu dus anders gepiept. Dus denk goed na en zorg dat je risico's elimineerd.

Qua financiering zou ik gaan voor een Persoonlijke Lening: vaste rente en je kunt niks opnemen (kan een verleiding worden)

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:03

Nimmy schreef:
benangelique schreef:

maar stel iemand anders rijdt ertegen aan en hij is total loss krijg je toch niet meer dan de dagwaarde en die is alijd minder dan de aanschafprijs...

Dan ga je ervan uit dat de auto ook gelijk loss is.
Een auto loss verklaren is niet zo gebeurd. Meestal wil de verzekeringsmaatschappij dat de auto gerepareerd wordt. Scheelt hun namelijk kosten.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:04

Je kunt gewoon eens bij de garage gaan praten. Ik kan natuurlijk niet in je portomonai kijken, maar er zijn merken waar je een prive-lease kunt doen. Of een Options plan. Het werkt ongeveer zo:
je koopt een nieuwe auto (bijv. €10.000). Je ruilt je oude er op in. (bijv. € 2.000) Dit wordt van de nieuwwaarde afgetrokken. Je besluit om deze nieuwe auto 3 jaar te rijden. Na deze drie jaar is de auto nog € 4000 euro waard. Er wordt bij de aankoop al afgesproken wat deze restwaarde is en deze wordt gegarandeerd uitbetaald. Je hebt dan een verschil over van € 4.000. Alleen over dit bedrag betaal je aflossing. Over de 8.000 euro betaal je rente. Dan wordt het maandbedrag behoorlijk betaalbaar. Ligt er natuurlijk ook aan voor een merk en type auto je zoekt. Na drie jaar betaal je dan de resterende 4000 euro of je ruilt de auto weer in voor een nieuwe.

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:04

Maar all risk of niet, je krijgt toch alleen de dagwaarde terug..en dat is meestal minder dan de waarde op de markt op dat moment.

En een auto is sneller totalloss dan je denkt Lachen
Tenminste als je een goedkoper merk/type hebt Lachen