Bolxy schreef:Inderdaad... (bedoel dus ook aan te geven dat ik niet trots zou zijn op een nederland volgens verdonk maatstaven.)
Maar...
'Trots op Nederland' is zo'n ontzettend generaliserende naam. De meeste andere partijen weerspiegelen in hun naam waar ze (voor) staan. Trots op Nederland zou op de hele links-rechts dimensie kunnen passen. De statement 'niet links, niet rechts, maar andere politiek' wat ik haar vanmorgen op tv hoorde zeggen vind ik de vaagheid zelve, terwijl ze toch erg duidelijke standpunten heeft die te positioneren zijn.
Ik ben overigens benieuwd wat de reden is voor een dergelijke populistische naam, of zou het gewoon voort komen uit haar repetoir met pr-statements als 'we willen weer trots op nederland zijn'?
Ik weet iig zeker dat iedereen wel trots op nederland wil zijn, alleen de meningen over hoe nederland zou moeten zijn loopt nogal uiteen. Daarbij: De naam wekt bij mij de indruk op dat we op het huidige nederland niet trots kunnen zijn, want er moet nog veel veranderen??
En dát vind ik nou juist het irritante van de naam inderdaad! 'Pas als Rita aan de macht komt, kunnen wij weer trots op ons landje zijn en voor die tijd is het één grote troep'? Fijn wel, om met die instelling een nieuwe politieke partij te beginnen. En een goed begin is het halve werk
Ach, ze zegt nu dat zíj wél daadwerkelijk iets gaat veranderen, maar iedereen weet dat dat nou eenmaal zo niet gaat. Want alle standpunten in elke verkiezingscampagne overlappen elkaar, partijen zijn het soms helemaal met elkaar eens en dan nóg weten ze het niet te realiseren omdat een ruime meerderheid het, zeker met grote beslissingen, eens moet zijn. Daarnaast kiest Verdonk naar mijn mening wel érg simpele, doorzichtige en vooral (zoals al eerder gezegd) populaire onderwerpen die zo populair zijn omdat er geen duidelijke oplossing voor is. Want wat zegt ze nou helemaal? De files oplossen, werken aan de milieuvervuiling. Oh ja, en integratie natuurlijk.
Fijn, maar dat willen alle partijen en aangezien dat nog niet is gelukt kunnen we ervanuit gaan dat dat dus niet zo simpel is als het lijkt. Zelfs al is de nieuwe partij van Verdonk in één klap veruit de grootste, dan betekent dat nog niet dat Verdonk alles in haar eentje wel even naar haar hand kan zetten! Hebben de meesten onder ons niet geleerd bij geschiedenis e.d. dat voor dit soort problemen het eigenlijk alleen werkt om één absolute leider te hebben en voor de rest een heleboel mensen die daar gewoon naar luisteren? Dáármee kun je inderdaad binnen anderhalve week het fileprobleem, milieuvervuiling e.d. oplossen, maar wij leven (godzijdank) in een democratie waar dat dus niet mogelijk is.
Verder vind ik het ronduit eng dat mensen in peilingen zetels geven aan partijen die in de praktijk nog niet opgericht zijn! Geen verkiezingsprogramma, alleen de oprichtster geeft één persconferentie en hoppa, iedereen roept dat ze op haar gaan stemmen. Daarbij moet men misschien rekening ermee houden dat haar oplossingen ook weleens helemaal de verkeerde kant op uit kunnen pakken; ontzettend veel mensen in Nederland zijn het bijvoorbeeld totaal niet eens met haar integratiebeleid en haar standpunt tegenover immigranten... Nee, ik denk niet dat zij het uitzonderlijk veel beter gaat doen dan al die andere politici die ook ineens een partij wilden beginnen omdat zij het wél konden. Het is hen niet gelukt, en ik vraag me af of het Verdonk gaat lukken... Maar we zullen zien, toch?