Plasterk overweegt einde basisbeurs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppapier

Re: Plasterk overweegt einde basisbeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:32

Mhm, ik blijf het vrij kortzichtig vinden

Vriendin van mij studeert in Groningen, dichter bij huis had ze best gewild, maar haar studie wordt alleen aan de RUG gegeven Ja En om nu dag in, dag uit 3,5 uur met de trein te reizen...

Overigens ga ik in m'n vorige post uit van mijn eigen situatie, thuiswonend dus Knipoog En zoals je ziet is het dan, als je alles zelf moet betalen, beknibbelen en iedere cent omdraaien Ja

Meer werken, prima. Maar anderzijds heeft dat tot gevolg dat er minder tijd aan de studie besteed kan worden. Ja, er zijn minder college- en contacturen, maar men verwacht daarvoor wel terug dat je in je vrije tijd aan je studie werkt. Meer moeten werken en dus evt. een studieachterstand oplopen heeft weer tot gevolg dat je langer in de schoolbanken zit en je financieel steeds meer in de knel raakt Scheve mond Dus soms héb je die keuze niet en zul je het moeten doen met de inkomsten die je hebt. En als de overheid dat overweegt de basisbeurs af te schaffen en/of de collegegelden te verhogen, zullen mensen die het zelf moeten betalen wel 2x nadenken voordat ze gaan studeren. Zonde, er gaat een hoop talent verloren en over 10 jaar vraagt men zich af hoe het toch komt dat er nog zo weinig hoogopgeleiden zijn in NL Verward

En beetje flauw om te zeggen dat er toch veel geld aan bier etc uitgegeven wordt...
Uitgaan is geen noodzaak om je studie goed af te ronden, maar je kunt van studenten niet verwachten dat ze 4 jaar in isolement leven en op zaterdagavond braaf achter de boeken zitten om dat geld uit te sparen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:46

Precies, het is en en en, in plaats van en/of.

Ik vind het een erg zwak excuus, en getuigen van luiheid en gemakzucht. Wat dat betreft vind ik het voorstel wel goed. Alleen de echt gemotiveerden zullen het er voor over hebben Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:04

Ik vind het jammer dat er nog steeds zoveel onjuiste dingen worden aangenomen over de studiebeurs.
Je studiefinanciering betaalt (als je een uitwonende beurs hebt) precies je studiekosten, maar echt niets meer dan dat. Het gaat volledig op aan collegegeld en boeken en er is dan geen cent meer over om van te leven. Krijg je thuiswonende beurs, dan kun je niet eens je collegegeld betalen, en gaat er dus harder geld uit dan erin, oftewel: niet studeren is voordeliger Lachen

Ook zijn er aan deze studiefinanciering eisen verbonden (diplomatermijn) en krijg je niet meer dan je studietijd, de rest is altijd lening. Een eventuele aanvullende beurs is dan wel extra, maar ook dat gaat grotendeels op aan dingen als verzekering, levensonderhoud etc.

Natuurlijk zijn er genoeg lapzwanzende, bierdrinkende studenten, maar die doen dat niet van de studiefinanciering maar ofwel van hun eigenverdiende geld, ofwel van hun ouders, of van een lening die ze weer terug moeten betalen. Dit gaat niet ten koste van gemeenschapsgeld want dit kan NIET van de studiefinanciering die je krijgt.
(Sommige studenten denken van wel, maar die kunnen niet zo goed rekenen en komen er vanzelf achter. Of ze /denken/ dat ze het van de stufi doen, maar veergeten dat hun ouders zo lief zijn collegegeld en zorgverzekering te betalen bijvoorbeeld. En ze vergeten ook dat ze de extra jaren studievertraging geen beurs krijgen maar een lening die ze moeten terugbetalen.)

Er wordt al tientallen jaren geroepen dat de studenten het veel te luxe hebben, maar dat is niet zo. Ongeveer elke 2 jaar is er een flinke versobering van de studiefinanciering geweest, alleen het beeld wat bij het publiek leeft, verandert niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:06

Wat is er mis met een lening? Moet je dan alles maar kado krijgen?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:18

faye schreef:

Ik vind het een erg zwak excuus, en getuigen van luiheid en gemakzucht. Wat dat betreft vind ik het voorstel wel goed. Alleen de echt gemotiveerden zullen het er voor over hebben Haha!

Ik weet niet wat voor studie jij hebt gedaan, maar wat dacht je bijvoorbeeld van geneeskunde dat is echt een zware pittige studie die veel tijd kost waardoor je echt minder tijd hebt om te werken. En zo zijn er wel meer studies. Bovendien als je je een beetje orienteert op traineeships wordt er bijna overal gevraagd naar bestuurlijke ervaring en organisatorische ervaring die je hebt op gedaan naast je studie. Het is dus niet alleen studeren, je zult je naast je studie ook nog op andere vlakken moeten ontwikkelen om er later te komen. Bovendien doe je door nevenactiviteiten naast je studie ook veel sociale contacten en een netwerk op wat later goed van pas kan komen bij het vinden van een goede baan. Echt héél veel bedrijven hechten daar veel waarde aan.
Zelf voor hoger opgeleide starters is het momenteel erg moeilijk om een huis of appartement te kunnen kopen. Als je dan ook nog 300€ per maand van een lening terug moeten betalen wordt dat al helemaal onmogelijk. Voor huurwoningen zijn wachttijden van 5 jaar niet ongebruikelijk, dus dan kun je op je studentenkamer blijven zitten. Waardoor die kamers ook weer nog schaarser en duurder worden en studeren nog onmogelijker wordt.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:27

Nou, wat een cadeau, wel €90 hele euro's in de maand Hyper! Go jij! Go jij!
Daar kan ik welgeteld mijn zorgverzekering van betalen...oh nee, dan kom ik al €26,- tekort Nagelbijten / Gniffelen

Als ik wil lenen, ga ik wel naar Frisia of Postkrediet, heb ik de overheid niet voor nodig
Ik vind gewoon dat de overheid verplicht is aan havisten en vwo'ers de financiele mogelijkheid te geven om te gaan studeren. Dan hoeven ze niet mijn gehele studie te betalen, maar de prestatiebeurs zoals deze nu bestaat, vind ik prima.

We kunnen natuurlijk ook allemaal gaan werken na het halen van ons einddiploma, omdat studeren alleen nog maar haalbaar is voor kinders wiens ouders genoeg te besteden hebben óf natuurlijk de echt gemotiveerden, aldus Faye Knipoog
Prima, we zullen zien hoe het er dan over 10 jaar voorstaat met NL Lachen

Aanmeldingen op de Pabo zijn dit jaar wederom afgenomen, steeds meer WO'ers kiezen voor het bedrijfsleven ipv voor het onderwijs. Ben trouwens ook wel benieuwd hoe Plasterk mensen weer warm denkt te laten lopen voor het onderwijs met het intrekken van de prestatiebeurs. Alhoewel, als je straks als docent meer gaat verdienen, kun je die lening éxtra snel afbetalen Pling

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:29

faye schreef:

Wat ben jij kortzichtig en zwart wit zeg. Alleen de echt gemotiveerden zullen het er voor over hebben door het nieuwe voorstel? Ik denk eerder dat alleen de echt rijken overblijven als dit er door komt. Thuis blijven wonen? Sja, had gekund. Dan was ik nog meer tijd kwijt geweest aan reizen dan aan werken. Maar he, dat zal idd de luiheid en gemakzucht zijn. Vork Studenten kunnen natuurlijk ook gewoon stoppen met slapen. Koe Haha!
Ja, je hebt ze er tussen die lui zijn en alleen maar zuipen en feesten. Maar is dat een reden om alles over 1 kam te scheren? Lijkt mij toch niet, tenzij je graag oogkleppen op wil houden in zwart-wit land en gewoon niet wil weten hoe mensen echt leven. Ik drink niet eens alcohol. Clown Nee, ik heb het niet breed, maar je hoort mij niet klagen. Ik kan de dingen doen die ik wil doen. Lachen En ja, daar moet ik dingen voor laten, maar dat is een bewuste keuze en dat vind ik niet erg. Als de beurs echter wegvalt kan ik het echter niet opbrengen, mijn ouders evenmin. Dat heeft niks met luiheid, gemakzucht en motivatie te maken. Dat is een kwestie van financiële realiteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:29

Ach gossie, ik heb er geen medelijden mee. Ik heb zelf economie gestudeerd, ook een pittige studie. Heb er altijd naast gewerkt en nooit problemen gehad een leuke baan te vinden. Als je kan laten zien dat je gewoon ook zelf voor je centjes hebt gewerkt, wordt dat in het bedrijfsleven nog altijd meer gewaardeerd dan die loze nevenfuncties. Ik snap wel dat dat leuker is, maar hey, het leven is niet alleen maar leuk Knipoog

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:30

faye schreef:
Ach gossie, ik heb er geen medelijden mee. Ik heb zelf economie gestudeerd, ook een pittige studie. Heb er altijd naast gewerkt en nooit problemen gehad een leuke baan te vinden. Als je kan laten zien dat je gewoon ook zelf voor je centjes hebt gewerkt, wordt dat in het bedrijfsleven nog altijd meer gewaardeerd dan die loze nevenfuncties. Ik snap wel dat dat leuker is, maar hey, het leven is niet alleen maar leuk Knipoog

Laten we dan maar hopen dat iedereen zo goed terechtkomt als Faye. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:32

Als je er wat voor doet lukt dat ook best Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:36

faye schreef:
Wat is er mis met een lening? Moet je dan alles maar kado krijgen?

Het gaat er niet om dat er iets mis is met een lening, het gaat er om dat de studiefinanciering niet luxe is en dus niet soberder hoeft om studenten het feestvieren / zuipen / nietsdoen af te leren, omdat ze dit niet doen op kosten van hun stufi.

En verder denk ik dat het heel handig is als de maatschappij ook wat blijft investeren in opleidingen etc. Alleen de echt gemotiveerde mensen overhouden is helemaal niet handig, en trouwens, hoeveel 18-jarige pubers zijn nou echt gemotiveerd? En toch worden heel veel van die halfverveelde of erg jonge tieners die maar gaan studeren 'omdat het hoort' of 'omdat het moet' na een paar jaar rondklooien brave burgermensen. Je kunt de vraag omkeren: wat is daar erg aan? In elk geval niet dat het van gemeenschapsgeld gaat - want dat gaat het dus niet.

En verder: ja, ik denk dat het een bezwaar is als je nog meer lening eist van studenten. Het zal er voor zorgen (en zorgt er ook al voor) dat mensen die het niet kunnen betalen te conservatief worden in hun studiekeuze: vanwege de extra druk, de noodzaak om flinke bijbaantjes aan te nemen en het grote risico een verkeerde keuze te maken, starten studenten aan een opleiding op een lager niveau. Dat is voor hunzelf erg jammer, maar ook voor ons allemaal, aangezien het algehele opleidingsniveau dus daalt.

Ten tweede heeft het juist een negatief effect op de motivatie: want de motivatieregels vormen een flinke barriere voor op zich gemotiveerde studenten zonder mogelijkheden, maar veranderen niets aan de motivatie van de studenten van rijke komaf: die interesseert het nog steeds niet, want die hoeven het zelf niet te betalen. Over het algemeen zou de motivatie dus wel eens kunnen dalen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:39

Ach dat was 20 jaar geleden ook al zo. Vrienden van mij hebben ook geleend, en zonder moeite afbetaald. Heeft ze niet weerhouden om te gaan studeren hoor. De houding van tegenwoordig is wel dat het allemaal op een presenteerblaadje aangeboden moet worden. Is later ook niet zo

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:41

faye schreef:
Ach dat was 20 jaar geleden ook al zo. Vrienden van mij hebben ook geleend, en zonder moeite afbetaald. Heeft ze niet weerhouden om te gaan studeren hoor. De houding van tegenwoordig is wel dat het allemaal op een presenteerblaadje aangeboden moet worden. Is later ook niet zo

Integendeel: de verhoudingen tussen de bedragen waren 20 jaar geleden iets anders Lachen Het zijn de studenten van toen die het op een presenteerblaadje kregen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:48

Nou enorm! De mentaliteit was wel anders, dat wel!
Maar goed, ik vind het in de basis geen slecht plan, ik vind het alleen wel hilarisch dat het van de PvdA afkomt.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:53

faye schreef:

Mwah ik zie het verschil wel tussen de economiestudenten en sommige andere studies. Economie is niet zo zwaar als bv een studie geneeskunde. Ik kijk nu trouwens naar een master in Amsterdam die gewoon van 9-5 vier dagen per week colleges heeft, dat is dus in Amsterdam met de hog kamerprijzen en de weinige tijd die overblijft om te werken gewoonweg niet te doen zonder een hoge lening of veelbetalende ouders.
Maargoed ik werk ook zo'n 16 uur per week naast mijn studie en om me heen zie ik al mijn medestudenten ook veel werken naast hun studie. En dan ook nog nevenfuncties doen (en je zou je eens moeten verdiepen in die nevenfuncties alvorens ze loos te noemen). Bij studentenverenigingen zijn misschien commissies waar voornamelijk bier wordt gedronken, maar de studieverenigingen doen echt interessante dingen waar heel veel studenten een baan door verkrijgen en veel van leren. Studenten moeten nu al werken naast hun studie maar voor jouw duidelijkheid heb ik nog even een opsommingen gemaakt Haha! :
Beurs uitwonend: +/- 250€
Kosten: kamerhuur +/- 250€ (in Groningen wat minder in Amsterdam betaal je zo 400€), zorgverzekering 100€, collegegeld 1500€, boeken 600€ (175€ per maand). Eten en kleding toch ook minimaal 100-150€ per maand.
Dat betekent dus zo'n 650€ aan kosten terwijl de overheid 250€ betaalt, om die andere 400€ per maand te verdienen zul je met een gemiddeld studentenbijbaantje al 16 uur per week moeten werken met de huidige beurs. Als die wegvalt kunnen studenten zo'n 24 uur per week gaan werken en daarnaast nog studeren. Stoppen met slapen wordt dan een goed optie Sigaar .

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:57

Shadow0 schreef:
faye schreef:

Integendeel: de verhoudingen tussen de bedragen waren 20 jaar geleden iets anders Lachen Het zijn de studenten van toen die het op een presenteerblaadje kregen :j

Juist. Collegeld was veel lager, beurs voor onbeperkte termijn. Maar nee, nu hebben studenten het veel luxer. Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:59

faye schreef:
Nou enorm! De mentaliteit was wel anders, dat wel!

Inderdaad! Toen had je nog 'eeuwige studenten' en die zijn nu ongeveer verdwenen...

De mentaliteit is zeker veranderd, maar wel in de zin dat er tegenwoordig veel harder en serieuzer gestudeerd wordt, en dat er heel veel studenten zijn die weinig tijd overhouden naast hun studie en bijbaan. Dat is ook heel duidelijk te merken aan bv het verenigingsleven: vrijwel alle verenigingen hebben minder of minder actieve leden, terwijl het aantal studenten is toegenomen. Voor bestuursfuncties zijn veel minder mensen te vinden - dat is simpelweg niet meer op te brengen.

De mentaliteit is veranderd, maar niet op de manier die jij denkt (of graag wilt zien.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:00

Ik betaalde 20 jaar geleden al 3500 gulden collegegeld. Beurs was zeker niet onbeperkt. Maar goed, vroegah, was natuurlijk alles beter Clown

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:01

Fleurtje100 schreef:
Mwah ik zie het verschil wel tussen de economiestudenten en sommige andere studies. Economie is niet zo zwaar als bv een studie geneeskunde. Ik kijk nu trouwens naar een master in Amsterdam die gewoon van 9-5 vier dagen per week colleges heeft, dat is dus in Amsterdam met de hog kamerprijzen en de weinige tijd die overblijft om te werken gewoonweg niet te doen zonder een hoge lening of veelbetalende ouders.
Maargoed ik werk ook zo'n 16 uur per week naast mijn studie en om me heen zie ik al mijn medestudenten ook veel werken naast hun studie. En dan ook nog nevenfuncties doen (en je zou je eens moeten verdiepen in die nevenfuncties alvorens ze loos te noemen). Bij studentenverenigingen zijn misschien commissies waar voornamelijk bier wordt gedronken, maar de studieverenigingen doen echt interessante dingen waar heel veel studenten een baan door verkrijgen en veel van leren. Studenten moeten nu al werken naast hun studie maar voor jouw duidelijkheid heb ik nog even een opsommingen gemaakt Haha! :
Beurs uitwonend: +/- 250€
Kosten: kamerhuur +/- 250€ (in Groningen wat minder in Amsterdam betaal je zo 400€), zorgverzekering 100€, collegegeld 1500€, boeken 600€ (175€ per maand). Eten en kleding toch ook minimaal 100-150€ per maand.
Dat betekent dus zo'n 650€ aan kosten terwijl de overheid 250€ betaalt, om die andere 400€ per maand te verdienen zul je met een gemiddeld studentenbijbaantje al 16 uur per week moeten werken met de huidige beurs. Als die wegvalt kunnen studenten zo'n 24 uur per week gaan werken en daarnaast nog studeren. Stoppen met slapen wordt dan een goed optie Sigaar .

Mag ik je even uit de droom van het vetgedrukte helpen? Hier zal je niet snel een kamer vinden voor 250 euro per maand.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:03

Shadow0 schreef:
Integendeel: de verhoudingen tussen de bedragen waren 20 jaar geleden iets anders Lachen Het zijn de studenten van toen die het op een presenteerblaadje kregen Ja

ROFL Die kregen 6 jaar lang 600 gulden per maand, terwijl de kamers 250 gulden waren. Wel heel makkelijk praten vanuit die situatie om de huidige student dan lui en gemakzuchtig te noemen.
De corpsen krijgen niet voor niets veel minder nieuwe leden (terwijl ze nog een paar 13e jaars uit het oude stufistelsel rond hebben lopen), dat is gewoon niet meer zo van deze tijd, omdat studenten dat tegenwoordig niet meer redden qua tijd en financiën.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:05

faye schreef:
Ik betaalde 20 jaar geleden al 3500 gulden collegegeld. Beurs was zeker niet onbeperkt. Maar goed, vroegah, was natuurlijk alles beter Clown

Arme jij, je verdient een lintje voor jouw gezwoeg in erbarmelijke toestanden Ach gut
"Vroeger" was mijn studie een studie van 6 jaar. De realiteit leert dat dit in de praktijk nog steeds voor een groot deel zo is, maar de studieduur is teruggebracht naar 4 jaar, dat leverde weer leuk wat op voor de overheid. Knipoog Bovendien had je toen niet te maken met termijnen waarin je absouut afgestudeerd moest zijn om de beurs niet om te zetten in schuld. En toch even wat beter je huiswerk doen, het collegeld stijgt al jaren terwijl de studiebeurs al jaren daalt. Dus blijkbaar zijn al die luie gemakzuchtige studenten van nu toch wel gemotiveerd om er nog steeds aan te beginnen. Knipoog

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:09

MissJ schreef:
Mag ik je even uit de droom van het vetgedrukte helpen? Hier zal je niet snel een kamer vinden voor 250 euro per maand.

Verrek, echt niet? In Tilburg is dat nl. wel mogelijk (als je goed zoekt en tevreden bent met een kleine kamer) terwijl de huizenprijzen hier wel veel hoger liggen dan in Groningen. Mijn excuses.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:14

Fleurtje100 schreef:
Verrek, echt niet? In Tilburg is dat nl. wel mogelijk (als je goed zoekt en tevreden bent met een kleine kamer) terwijl de huizenprijzen hier wel veel hoger liggen dan in Groningen. Mijn excuses.

Dat geeft niet. Haha! Maar de huizenprijzen stijgen hier al jaren heel hard, de stijging ligt hier ook hoger dan het landelijk gemiddelde. Over de huurprijzen zullen we het maar helemaal niet hebben Lips are sealed

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:19

faye schreef:
Ik betaalde 20 jaar geleden al 3500 gulden collegegeld.

20 jaar geleden was het collegegeld geen 3500 gulden.

Citaat:
Beurs was zeker niet onbeperkt. Maar goed, vroegah, was natuurlijk alles beter Clown

De beurs was niet onbeperkt. Hij was wel flink hoger. Niet alleen procentueel, maar ook absoluut. Er was een tijd dat uitwonende studenten 700 gulden kregen - en dat was ongeveer genoeg om van te bestaan. Een jaar of 12 geleden (dacht ik) is dat flink verlaagd, en zat de uitwonende beurs ongeveer op 400 gulden, waarvan je ongeveer 1600 gulden collegegeld per jaar moest betalen. Op dit moment is de uitwonende beurs € 255,64 terwijl het collegegeld € 1538,- is. Even narekenen levert de simpele conclusie dat de student er inderdaad op achteruit gegaan is.

Daar is niets bij van een verheerlijking van vroegah, maar gewoon van na te rekenen feiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:21

En toch blijf ik het gemiep vinden. Ik doe nu weer een studie, ik krijg een voltijd studie in deeltijd voor mijn kiezen. Naast een baan en een gezin. Ook nu betekent dat weer prioriteiten stellen, niks mis mee.

Overigens had je 20 jaar geleden echt geen kamer voor 400 gulden in Amsterdam. Reken maar het dubbele.

Shadow, ik zal als ik tijd heb eens een oude rekening opzoeken, ik heb wel degelijk 3500 gulden betaald.