Vriendin van mij studeert in Groningen, dichter bij huis had ze best gewild, maar haar studie wordt alleen aan de RUG gegeven
En om nu dag in, dag uit 3,5 uur met de trein te reizen...Overigens ga ik in m'n vorige post uit van mijn eigen situatie, thuiswonend dus
En zoals je ziet is het dan, als je alles zelf moet betalen, beknibbelen en iedere cent omdraaien 
Meer werken, prima. Maar anderzijds heeft dat tot gevolg dat er minder tijd aan de studie besteed kan worden. Ja, er zijn minder college- en contacturen, maar men verwacht daarvoor wel terug dat je in je vrije tijd aan je studie werkt. Meer moeten werken en dus evt. een studieachterstand oplopen heeft weer tot gevolg dat je langer in de schoolbanken zit en je financieel steeds meer in de knel raakt
Dus soms héb je die keuze niet en zul je het moeten doen met de inkomsten die je hebt. En als de overheid dat overweegt de basisbeurs af te schaffen en/of de collegegelden te verhogen, zullen mensen die het zelf moeten betalen wel 2x nadenken voordat ze gaan studeren. Zonde, er gaat een hoop talent verloren en over 10 jaar vraagt men zich af hoe het toch komt dat er nog zo weinig hoogopgeleiden zijn in NL 
En beetje flauw om te zeggen dat er toch veel geld aan bier etc uitgegeven wordt...
Uitgaan is geen noodzaak om je studie goed af te ronden, maar je kunt van studenten niet verwachten dat ze 4 jaar in isolement leven en op zaterdagavond braaf achter de boeken zitten om dat geld uit te sparen

Studenten kunnen natuurlijk ook gewoon stoppen met slapen.
.
Die kregen 6 jaar lang 600 gulden per maand, terwijl de kamers 250 gulden waren. Wel heel makkelijk praten vanuit die situatie om de huidige student dan lui en gemakzuchtig te noemen.