de lijkfabriek (gunther von hagens)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Re: de lijkfabriek (gunther von hagens)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:07

delerium schreef:
Let wel; CSI is fake en dus in mijn bekrompen gedachten niet interessant, en hoewel ook ik in de beurs van berlage ben gaan kijken naar Bodies, the exhibition vond ik het tegenstrijdig; mooi om te zien maar de filosofie vond, en vind ik waardeloos (copycat, en een slechte ook).

Alle lichamen die gebruikt worden in deze shows zijn afkomstig van een donatieprogramma, en dat is een belangrijk onderscheid met "bodies, the exhibition" waarin de afkomst van de lichamen op z'n zachtst gezegd bedenkelijk is.

Ik ben even zo bruut om maar een deel van je bericht te quoten Lachen. Ik ben ook naar die exhibition in de Beurs van Berlage geweest en ik vond het wel heel interessant om te zien Lachen. Ik vond het wél erg opvallend dat het bijna allemaal Aziatische "lijken" waren, dus ik ben wel erg benieuwd naar je laatste zin, hoe je dat weet Lachen. Ook omdat je bij jouw tentoonstelling ook lijken uit China had Lachen.

En ik ben benieuwd waarom je de filosofie van de beurs van berlage waardeloos vond, wat is in jouw ogen dan het verschil met deze tentoonstelling?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:02

Omdat het lichaam bij de laatste de beslissing zelf niet genomen heeft, en gewoon één van de lichamen uit de chinese lijkenhandel Lachen dat is het etisch probleem en daarom zou ik niet gaan zien. bij gunther zie je duidenlijk dat het overgrote deel "Caucasisische" soort is. Omdat hij in china een fabriek heeft gehad is een logisch gevolg dat er wel eens een chinees lichaam zal tussen zitten. Maar goed, in dat wereldje is een roddel makkelijk verspreid

En hoe ze dat weet is niet moeilijk, die laatste heeft al de kranten en zenders gehaald met hun manier van bekomen
Laatst bijgewerkt door lesilla op 12-12-07 18:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:06

IEKS! Was dat plakje wat je onder die rol ziet een plake écht mens?

Op zich vind ik het wel interessant, de overige foto's vind ik best mooi (alleen het hoofd heb ik overgeslagen). Ongelooflijk dat dat allemaal zo kan, maar ik zou er niet snel heen gaan.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:11

katiavl schreef:
Omdat het lichaam bij de laatste de beslissing zelf niet genomen heeft, en gewoon één van de lichamen uit de chinese lijkenhandel Lachen dat is het etisch probleem en daarom zou ik niet gaan zien. bij gunther zie je duidenlijk dat het overgrote deel "Caucasisische" soort is. Omdat hij in china een fabriek heeft gehad is een logisch gevolg dat er wel eens een chinees lichaam zal tussen zitten. Maar goed, in dat wereldje is een roddel makkelijk verspreid

En hoe ze dat weet is niet moeilijk, die laatste heeft al de kranten en zenders gehaald met hun manier van bekomen

Dat laatste heb ik dus duidelijk gemist, maar bedankt voor de opheldering Lachen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:16

Kan het mischien morgen wel ozpoeken, maar ergens als het dichter was, was ik ook geweest Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:39

http://library.med.utah.edu/kw/osteo/fo ... window.jpg

Het kunnen zien van de ovale opening door de uitwendige gehoorhang is een caucasisch teken maar ook mongoloid en indiaans. Maar de gehoorgang is groter bij het westers type

http://library.med.utah.edu/kw/osteo/fo ... ewhite.jpg

http://library.med.utah.edu/kw/osteo/fo ... topic.html

instandhouding van de middelste suturaie is ook een teken maar goed die zijn allemaal doorgaans nog bedekt dus heb je niks aan

http://library.med.utah.edu/kw/osteo/fo ... rcade.html

En de parabolische vorm wijst er ook op zie lager

http://library.med.utah.edu/kw/osteo/fo ... lates.html

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:24

Ik vind het wel interessant, maar aan de andere kant vind ik het ook luguber.

Ik studeer diergeneeskunde en heb echt wel in dode dieren staan wroeten en ook lugubere dingen gezien, maar dat is toch anders. Bij mensen voelt het anders. Heb een jaar fysiotherapie gestudeerd en ben toen ook in de snijzaal geweest, en daar kreeg ik zo'n naar gevoel bij. Denk dat ik dat hier ook zou krijgen.

Als ze eenmaal geprepareerd zijn is het lugubere eraf maar nee het is niet mijn ding die dode mensen. (Hoewel ik de tentoonstelling wel graag had willen zien).

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 18:39

Anoukie:
Katia heeft het grotendeels al gezegd, maar toen in de Beurs van Berlage "Bodies the exhibition" kwam was er veel ophef over de afkomst van de lichamen. Zij hebben nooit beweerd dat hun lichamen via een donatieprogramma binnen zijn gekomen, terwijl dat bij Bodyworlds dus absoluut wel zo is.
Een beetje (veel) nazoekwerk leert trouwen dat de man achter "the exhibition" (Mr. Sui Hongjin) vroeger general manager van Von Hagens is geweest. Geen idee waarom die wegen zijn gesplitst maar duidelijk is wel dat ze beiden een eigen weg zijn ingeslagen.
Maar die Sui Hongjin heeft er dus nooit een geheim van gemaakt dat zijn lichamen niet van mensen waren die daar zelf voor gekozen hebben (het staat zelfs op de site), persoonlijk vind ik dat (hoewel eerlijk) een bezwaar. Ik kijk liever naar plastinaten van mensen die daar echt voor hebben gekozen dan mensen die nergens vanaf wisten. Daarnaast vind ik de hele manier van omgaan met de plastinaten bij vond Hagens een stuk vriendelijker/respectvoller. Zo mag je bij bodyworlds niets aanraken, is de opstelling in de ruimte heel groot en voorzien van veel groen en informatie. Alle plastinaten zijn vreselijk netjes gedaan, je gaat niets scheefs of fouts vinden. Bij de exhibition mag je aan het einde wat dingen vasthouden (een nier, een lever, een spier), zie je op sommige plastinaten nog restjes plastic en is het geheel wat rafeliger. Ook staat alles meer op elkaar, met minder info.
Eerlijkheid gebiedt mij overigens wel te zeggen dat er één ding is dat ik bij the exhibition beter vind dan bij bodyworlds: beiden hebben een deel met foetussen, doodgeboren kindjes en embryo's. Bij de exhibition was dat deel afgeschermd, voor je er naar binnen ging zag je een waarschuwing dat het heel heftig kon zijn. Je kon dat deel in ieder geval goed ontwijken, werd er niet ineens mee geconfronteerd. In het plastinarium is dat wel zo. Geen waarschuwingen: je loopt er ineens tegenaan. Hoe het met de reizende bodyworlds is weet ik niet...

Dat er trouwens bij Bodyworlds ook mensen van chinese/aziatische afkomst zijn is wel logisch; het donorprogramma is wereldwijd, er staan dus ook mensen uit china en omstreken op de lijst. (hoewel niet veel).

MissMontana; natuurlijk is dat een plakje mens. Het is echt niet eng als je er eenmaal voor staat, integendeel. Maar niemand zal je verplichten er naartoe te gaan hoor! Aanraden wel Knipoog

Katia; met die links ga ik mij wel weer vermaken, dank je!

MarianneR: snijzaal is nog veel "luguberder" dan dit denk ik. Het is echt stijlvol hoor, en voor fysiotherapiestudenten denk ik dat het een grote meerwaarde kan hebben. De tentoonstelling zien kan altijd nog; als ze straks in de VS klaar zijn komen ze weer naar europa. En anders is het plastinarium er nog altijd Lachen

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 22:19

Jordy schreef:
Best interessant allemaal!
Foto's zijn ook erg interessant.. ik weet niet wat ik er van moet vinden maargoed het is gewoon erg apart.

Hier ga ik in mee! Lachen Ik vind alleen die foto van dat hoofd door de midden een beetje ehh niet helemaal mijn ding... Laat ik het zo zeggen haah Knipoog

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 11:16

Het hoofd is ook geen creatie van Gunther, maar een voorbeeld van een oude manier van conserveren. Om op dit moment zoiets te maken zou uit den boze zijn, aangezien die man zeer makkelijk te herkennen is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:09

Wat leuk dat je daar naar toe bent geweest Lachen.

Ik heb jaren geleden Bodyworld gezien in Duitsland (zal een jaar of 10 terug zijn? ) van Gunther von Hagen inderdaad.

Bodies in de Beurs van Berlage vond ik beduidend minder. De preparaten waren minder mooi afgewerkt, krapper opgezet, slordiger, onduidelijke uitleg.

Bodyworld was echt mooi ruim met duidelijke uitleg Lachen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 19:09

Apple; volgens mij zijn we het eens Lachen
Hoe was de algemene indeling bij Bodyworlds? Kon je bij de reizende bodyworlds bv wel langs het stuk met de foetussen zonder ze te hoeven zien?

Gisteren was ik bij vrienden die de catalogus van the exhibition hadden. Ook hierin was goed te zien dat ze echt veel minder secuur in elkaar gezet zijn. Echt rafelige randen, reststukjes die er niet meer hoorden te zitten, echt heel zonde. De catalogus zelf ook was een typisch gevalltje "leuk, tenzij je weet hoe het ook kan zijn". Behoorlijk dun, weinig info inderdaad, het zag er gewoon niet echt aantrekkelijk uit. De bodyworldscatalogus is op z'n minst 3x zo dik (zonder overdrijven) en vertelt veel en veel meer, is meer geillustreerd, fijner leesbaar etc etc. Als er interesse voor is kan ik wel foto's maken van die boeken naast elkaar, ik denk dat ze het hele verschil tussen de tentoonstellingen wel vrij goed laten zien.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:32

Wij hebben de bodyworldcatalogus en dat is bijna een soort naslagwerk over het menselijk lichaam inderdaad. Die van the exibition hebben we niet gekocht om dezelfde reden.

Bij Bodyworlds weet ik niet meer hoe dat georganiseerd was, er was wel een afgeschermd gedeelte, maar volgens mij waren daar meer de echte vergroeiingen. Hoe de foetussen daar waren weet ik niet meer, volgens mij kon je daar ook omheen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:28

BI --> ENT

BI is meer bedoeld voor alles wat met reizen, vakantie en buitenland te maken heeft. Nu dit topic voornamelijk over de tentoonstelling zelf gaat is zij beter op haar plaats op ENT. Lachen

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:46

[ENT] > [MW] ivm het inhoudelijke gesprek.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:49

mensenwelzijn *LOL* is dat niet een beetje te laat voor mensen die hier liggen

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:11

Gaaf is dit joh Lachen Ik ben naar body.. nog iets geweest. Ook dat was echt indrukwekkend, alles was gewoon echt. En dan kon je echt ALLES zien.. Super gaaf was dat!

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:17

katiavl schreef:
mensenwelzijn *LOL* is dat niet een beetje te laat voor mensen die hier liggen

Typo + niet goed op zitten letten. Lachen Moet Nieuws en Maatschappij zijn natuurlijk *LOL* Sorry!

[MW] > [NM]

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:28

ik ben ook naar de Bodies geweest, maar na 3 lijken was voor mij het meest interessante er al weer af Nagelbijten / Gniffelen

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:06

Da's snel Pellie, hoop zelf toch minder snel uitgekeken te zijn.

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:17

heb even een vraagje .. die links .. is dat zegmaar alleen de binnenkant van een mens of zie je ook de huid enzo ? bijv bij dat doorgezaagde hoofd .. zie je dan een plakje of zie je echt de helft van een gezicht Tong uitsteken

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:25

ben toen in d eGartendom in Oberhausen ook naar Bodyworlds geweest (8 jaar terug ofzo?? weet niet meer precies).

je kon het dele met foetussen ontwijken, maar niet het 'beeld' van de zwangere vrouw. die stond pontificaal opgesteld ergens. vond ik wel heftig, aangezien ze goed te zien bijna volgroeid kindje droeg...

ik vond het als toen nog student fysiotherapie erg interessant, maar het 'kunstzinnige' eraan stoorde mij wel erg. dat is gewoon niet helemala mijn ding, en vond ik soms wat resectloos. maargoed, blijkbaar kiezen de 'lijken' er zelf voor (in hun leven dan, he? Tong uitsteken ).

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:33

Maar anatomie is al van het begin kunst geweest, waarom stoort het mensen nu inneens. Bv Andreas Vesalius was hier meester in, niet alleen met zijn tekeningen in het humani corporis fabrica libri septem. Maar ook met zijn snijpractica voorstellingen voor het volk, in die tijd was dit een cinema moment *LOL* vol met oooh momenten, zoals het mensenlijke wondernet van een koe omdat hij die niet vond Haha!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 15:35

Hubba:
Het hoofd is zondermeer de "smerigste" foto. Daarop zie je een echt hoofd dat van boven naar beneden door is gezaagd en die helften zijn iets uit elkaar gezet. Je ziet dus een herkenbaar gezicht maar ook de binnenkant. De huid is nog gewoon aanwezig, het kan denk ik een shockerende foto zijn.

Verder zal ik ze nog even onderverdelen:
Op de foto van gunther en ik staan geen plastinaten, ogen dicht, staat van de gebouwen, practicumzaal, lengte, breedte, ramen en tent ook allemaal niet. Die zijn gewoon van het gebouw, en absoluut niet eng. Hoewel er mensen zijn die Gunther eng vinden, of mij! Maar geen plastinaten.

Op de toeristenfoto zie je een auto met een skelet op de bijrijdersstoel en ik op de bestuurdersstoel, is niet eng.
De "hij heeft een brilletje gehad" is een plastinaat dat zijn in een soort Harry Potter-houding neer is gezet. Ik vind het een mooie maar hij gaf een paar vrienden wel iets kippenvel, hij is zeker niet vies.
"nieuwe plastinaten" is een vriendelijke foto, nergens huid maar vooral veel spieren. Volle plastinaten in veelal sport-poses.
"geraamten binnen" is wel een grappige vind ik, ook zeker niet eng en wederom geen huid, maar eentje met spieren, een met pezen, ze zijn allemaal duidelijk anders gemaakt.

De rest is allemaal eigenlijk zonder enge dingen, alleen de link "een heel lichaam" is van een lichaam waaraan ze nog bezig zijn. De huid is verwijderd en de spieren liggen open en bloot. Je ziet alleen een been overigens, maar het ziet er minder "plastic" uit dan de rest. De rest zie je gewoon aan dat het gefixeerd is, niet meer ontbindt enzo. Van deze zie je dat dat nog wel zou kunnen. (hoewel dat niet zo is).

Al met al zou ik je aanraden ze gewoon te kijken, en "een heel lichaam" en "het hoofd" voor het laatst te bewaren, omdat die eigenlijk het heftigst zijn.

Het hoofd is (en ik blijf het vrolijk zeggen) géén plastinaat, maar een voorbeeld van een oude conserveringsmethode!
Laatst bijgewerkt door delerium op 30-12-07 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:36

ik vind gunther best eng Tong uitsteken