Matador raakt gewond in de training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Matador raakt gewond in de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:47

Je moet geen andere dingen gebruiken om het één goed te praten, is absoluut niet nodig Lachen

Dieren pijnigen, als vorm van entertainment is absoluut verschrikkelijk, niks goed te praten.

On topic: risicos van het vak om met dieren te werken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 13:55

Dat zeg ik ook, ik gebruik het niet om iets goed te praten, ik zeg immers ook dat ik er moreel tegen ben alleen om het feit van de ongelijkheid. Maar men moet niet doen alsof die ongelijkheid alleen in stierenvechten bestaat. Mensen gebruiken dieren naar goeddunken. Dat vind men over het algemeen het recht van de mens.
De stier wordt hier ontzettend gewaardeerd, de fokkers zijn ontzettend trots op hun dieren er zit een hele wereld aan vast waar men absoluut geen weet van heeft en dat vind ik zo jammer. Dat de meesten blijven hangen in : "het is zielig voor de stier". De vraag is hoe zielig het is voor een dier dat in zijn vrije tijd gevaar loopt om doodgedrukt/opengereten te worden door rivalen. Hoe zielig is het voor een stier die in zijn vrije tijd bv een paard omgebracht of verwond heeft....In het grote plaatje ziet het er anders uit.

En ja, het is het risico van het vak, en daarom klaagt hij zelf ook beslist niet. Je zult NOOIT een stierenvechter horen klagen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 13:59

In dat verband wil ik nog wel wat vertellen over een paard dat is opengereten en de dood vond op een plein waar stieren werden samen gedreven. De eigenaar van het paard sprong op de stier af en gaf hem een trap onder zijn kont. De stier draaide om en doorboorde de man, hem tegen de grond drukkende. De man heeft maanden in coma gelegen. Een jaar later kwam hij op TV en verklaarde dat hij de stier verder ook niks kwalijk kon nemen en ook, dat hij het zo weer zou doen.
Ze groeien hier op met dit soort dingen, paarden, stieren en hun gedrag. Ze nemen het zoals het is, soms dood de stier mensen of paarden en soms moet hij optreden en soms gaat hij daarna pas naar de slager en niet meteen van het veld naar het slachthuis....zoals de koeien.

Hoe zielig is een stier die twee soortgenoten heeft gedood voordat hij ooit in de arena kwam? Dit zijn geen zoete boerderijdieren! De mensen die met ze werken, binnen en buiten de arena, weten de de dood meekijkt! Dát maakt het zo mooi dat een mens de stier toch kan laten doen wat hij wil, terwijl het zo'n machtig dier is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:22

Overigens heb ik wel respect voor de rijkunst van deze heren, jeetje wat staan die paarden super aan de hulpen.
De matador heeft daar dan weer niks mee te maken, maar ik heb die stieren zien lopen en daar wil je geen ruzie mee krijgen. Stagiares enzo mochten deze ook niet verzorgen. Dat was voor een select groepje weggelegd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 14:48

Kijk uit, straks gaan ze nog zeggen dat het erin geramd is bij die paarden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:22

Tsja, het blijft natuurlijk zeer primitief vermaak. Moge er maar veel matadors gespiesd worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:26

idd faye
Als dit vermaak moet zijn?
Ja oke, dit, dus de matador aan de hoorn is wel vermaak Tong uitsteken
Of beter gezegt, net goed.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 23:29

Loolapelooza schreef:
, hoe gaat het slachten van het dier eraan toe Lusitana? Enig idee van?

Nee, nog nooit in een slachthuis geweest. Weet wel dat ze soms de pech hebben dat ze de hele nacht in de stal van de arena moeten blijven omdat er op zondag niet geslacht wordt. Daar hebben de dierenbeschermers dan terecht ook wel bezwaar tegen want het dier wordt dan niet verzorgd.
Maar laten we niet vergeten dat dus 60% aan dat lot ontsnapt en gewoon de vrijheid weer in gaat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 23:32

Adil18 schreef:
Tuurlijk....Maar als een meisje op haar 14e verkracht wordt zeg je toch ook niet: Ze heeft eerst jaren een gelukkig leven geleid?

Die paar jaartjes op de wei maken in mijn ogen niks van die brute beelden goed die ik van tijd tot tijd zie...

Een paar jaartjes op de wei en dan mogen we de stier treiteren, we hebben toch eerst heel goed voor hem gezorgd? Sorry hoor, maar het is niet een groente die je in de aarde stopt, verzorgt, en dan mag 'oogsten'

Verkrachting, dat is iets heel anders dan bv 1 pestpartijtje in je leven op het schoolplein, waarbij je misschien wat schoppen kreeg, want dat is een betere vergelijking.

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 23:39

Lusitana ; Volgens mij probeer je het toch wel echt goed te praten!

Ik blijf erbij dat dit 'mishandeling' is en dat een mens het recht niet heeft om dit te doen! Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 23:40

runningkawa schreef:
En omdat een dier eerst fijn in de wei heeft gelopen, mag je hem later levend neer steken?
Oke hij gaat niet dood...net niet...met wat pech net wel....

Hij gaat op lange na niet dood aan een paar spiesjes in zijn vetbult hoor, niet overdrijven. Ik denk dat je teveel Spaans stierenvechten voor ogen hebt en geen idee hebt van hoe het hier gaat.
Er is nog nooit een stier overleden in de arena! Tien minuten aanvallen en stilstaan is niet teveel voor een dier dat zijn leven lang gewoon kan rennen wanneer hij wil en dus getrained is.

En hoe wordt een stier in Nederland geslacht? Dan wordt hij niet levend gedood, ze vallen vanzelf neer Clown
Elk dier is geboren om gedood te worden. Is het niet door de mens, dan is het door zijn natuurlijke vijanden. Denk daar maar eens over na. Er zijn weinig dieren die van ouderdom sterven. Als ze verzwakken, worden ze in de natuur gepakt en dan strijden ze ook een strijd voordat ze gaan. Het is natuurlijk voor zo'n dier. Ze denken niet "o wat wordt ik gepest".
Bij het Iberische wilde vee komt sterven van ouderdom nog verrekte veel voor, daar niet alle stieren in de arena terecht komen en allen d ekoien op volwassen leeftijd voor de slacht bestemd zijn, en hier geen natuurlijke vijanden zijn (in het noorden hebben de wilde ponies daarintegen wél natuurlijke vijanden, de wolven, maar daar vallen ze meer ten prooi aan auto's Knipoog )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 23:43

lepolight schreef:
Lusitana ; Volgens mij probeer je het toch wel echt goed te praten!

Ik blijf erbij dat dit 'mishandeling' is en dat een mens het recht niet heeft om dit te doen! Knipoog
Ik praat niks goed, dat hoef ik niet te doen , ik geef info, omdat de meeste van jullie nog nooit een Portugees stierengevecht hebben gezien.

Ik vind ook dat er geen recht is, maar dat neemt niet weg dat het op zich allemaal meevalt. Het is ook nog eens eenmalig. 10 minuten in hun leven. Dat is minder dan ze besteden aan vechten met elkaar en dan doet het ook heus zeer en vallen er soms doden (dan heb ik het over stier die ander stier afmaakt).
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 15-09-07 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 23:47

Ik moet Portugees stiervechten helemaal niet zien! Knipoog
Stiervechten is en blijft stierVECHTEN ,op wat voor een manier ze dat doen maakt niet uit!
Of wil je soms zeggen dat een stier denkt ; ah , het is toch maar mijn vetbult ?!
Niet dus ! Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 23:50

Het heet alleen vechten in de landen waar ze het niet doen, dat is heel opvallend.
De stieren zijn gewend aan incasseren, ze vallen elkaar ook aan. Ze denken niet. Ze reageren instinctief en daar wordt gebruik van gemaakt in de arena.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 23:56

Lusitana ik ben het helemaal met je eens!! Deze beesten worden niet gespiest, en kunnen inprincipe weer verder met hun leventje in tegenstelling tot de Spaanse gevechten.

Oke, ik vind het nog niet fijn voor die beestjes.. MAAR ik vind dit een stuk vriendelijker dan die Spaanse. Maar zo kan je op alles wel wat verzinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 00:03

Ik had ook zelfde vooroordelen en ook precies dezelfde mening als vele van jullie. Toch heb ik destijds de keuze gemaakt om toch daar te gaan stage lopen. Beviel het niet, en kon ik het niet aanzien zou ik meteen weer wegkunnen. Ik ben bij een 'gevecht' geweest, en ik vond het indrukwekkend om te zien. Ik ben helemaal niet voor, zeker niet maar mijn beeld is wel bijgesteld. Deze stier ging weer fijn de bergen in na de show. Niks geen open wonden, of bloed. Er is dus geen verliezer eigenlijk. De stieren die naar de slacht gaan, (wat zeer zelden voorkomt, want de goede stieren moeten zich voortplanten om het ras sterk te houden en daardoor sterven ze vaak of bij een gevecht onderling en de sterkste sterven door ouderdom) worden afgemaakt door de kogel. Dat is wat ik heb gezien in Portugal. Ik vond het er niet veel anders aan toe gaan dan hier in Nederland. Ook ik praat het helemaal niet goed, en ik ben ook geen voorstander, maar voordat je spanje en portugal over een kam scheert vind ik dat je je eerst echt moet verdiepen.

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 00:06

Lusitana ik ben het NIET met je eens .. Bloos
Je vergelijkt stiervechten altijd met de natuur ,maar dat kun je niet vergelijken.
Dus omdat stieren in het wild vechten ,moeten wij ze ook maar 'aanvallen' ! Rolleyes
Klinkt logisch,dat ik daar niet aan heb gedacht.

Maar ik ben het WEL met je eens dat het veel beter is dan in spanje . Lachen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 01:25

Lusitana, ik vind dat je hier toch echt 2 zaken door elkaar haalt.

Jij begint iedere keer over vee, in bijvoorbeeld Nederland, hoe dat eraan toegaat.
Ik keur dat echt niet allemaal goed, zo is het niet maar het is geen vergelijking en begrijp al helemaal niet dat je daar dan mee aan komt dragen.

Het mag er misschien anders aan toegaan dan in Spanje maar het is wel degelijk pesten van de stier, vind ik.
Dat ongeveer 60 procent de bergen in kan hupsen daarna is leuk maar waarom dat leed?

Jij zegt dat ze in vetbulten prikken en dat dat geen pijn doet?
Hoe weet jij dat, ben je ooit stier geweest?

Als ik nu tegen je zeg, Lusitana, ik kom een keer naar je toe en we gaan een spelletje doen.
Pak je paard, ik gooi een paar spiesjes in zijn heerlijke vetten billen, paard voelt daar niets van en daarna mag het paard weer op de wei.
Dat vind ik een vergelijking en niet het andere.

Al met al zoek je in mijn ogen allerlei excuses wat niet te vergelijken is of het zijn de bekende appels en peren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 09:47

Ik wordt eigenlijk wel misselijk van dat goed praten
Er gaan door die steken ook in portugal dieren dood.
Nee, het is niet de bedoeling in de arena, maar daarna gaan er na een paar uur dus wel dood..wauw wat een eerlijke dood

Citaat:
En hoe wordt een stier in Nederland geslacht? Dan wordt hij niet levend gedood, ze vallen vanzelf neer

Tjonge jonge wat een uitspraak
Een pin door de kop en in 1x dood of eerst een tijd lopen treiteren en dan met pijn laten staan...das diervriendelijk, das geen verschil....

Mogen we bij jou ook spiezen in je kont steken, zit ook vet...en niet auw zeggen hoor... Tong uitsteken

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:13

MamboBeach schreef:
Lusitana, ik vind dat je hier toch echt 2 zaken door elkaar haalt.

Jij begint iedere keer over vee, in bijvoorbeeld Nederland, hoe dat eraan toegaat.
Ik keur dat echt niet allemaal goed, zo is het niet maar het is geen vergelijking en begrijp al helemaal niet dat je daar dan mee aan komt dragen.

Het mag er misschien anders aan toegaan dan in Spanje maar het is wel degelijk pesten van de stier, vind ik.
Dat ongeveer 60 procent de bergen in kan hupsen daarna is leuk maar waarom dat leed?

Jij zegt dat ze in vetbulten prikken en dat dat geen pijn doet?
Hoe weet jij dat, ben je ooit stier geweest?

Als ik nu tegen je zeg, Lusitana, ik kom een keer naar je toe en we gaan een spelletje doen.
Pak je paard, ik gooi een paar spiesjes in zijn heerlijke vetten billen, paard voelt daar niets van en daarna mag het paard weer op de wei.
Dat vind ik een vergelijking en niet het andere.

Al met al zoek je in mijn ogen allerlei excuses wat niet te vergelijken is of het zijn de bekende appels en peren...

Helemaal mee eens ! Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 18:57

In de eerste plaats is het zo dat waar je geen zenuwen dicht op elkaar hebt, je minder pijn hebt. Verder worden de zenuwen doorgehaald als die er wel zijn, dus ook geen pijn. Je hoeft geen stier te zijn om zoiets wetenschappelijks te begrijpen.
Zo'n stier van dat ras is echt niet te vergelijken met dieren die jullie kennen, en zeker niet met een paard dat immers geen hoorns heeft om jou of soortgenoten af te maken en dienstbaar is ingesteld, waar dit vee agressief geboren wordt.
De stier in de arena is geen hulpeloos wezentje maar 500 (of veel meer) kilo puur geweld. Hij hoeft een keer in zijn leven tien minuten roemvol op te treden. Terwijl ze in hun wilde staat regelmatig vechten en gewond raken. Dat is het hele aspect dat jullie vergeten. En ook, dat er in de natuur ook geen humane dood bestaat. Dan wordt een dier ter grote van zo'n stier ook met veel strijd gevloerd en levend verscheurd. Jullie kijken met ogen van mensen die huisdieren schattig vinden, niet met ogen van hoe het er in de natuur toe gaat en wat de werkelijke inpact is op zo'n stier. Die is niet groot.

Ik blijf ook maar even voor de goede orde herhalen dat ik principieel tegen ben. Natuurlijk zou het mooier zijn als er geen bloed aan te pas kwam, want het maakt verder niet zoveel uit voor de show of het nou in een kussen wordt geprikt, of in het dier zelf. Het wordt gedaan om te tonen hoe dichtbij je kan komen en dan toch levend weg komen. Het is geen ongelijke strijd, het dier is veel machtiger dan zo'n mensje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:11

Hoe kun je toch blijven zeggen dat het een gelijke strijd is en geen pijn doet...niet te geloven

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 19:19

Wel eens een kwaaie stier meegemaakt en gedacht dat je sterker was? Je doet net of ze met een mitrailleur voor hem staan ofzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:22

En dan mag je hem met een paar man gaan pesten en neer steken?
Omdat hij boos is?
Puur voor vermaak van wat mensen die in de oertijd zijn blijven hangen qua vermaak?

Als je een gelijke strijd wil moeten die mannetjes eens stoer gaan doen en alleen toegenover die stier gaan staan.
Zich niet laten redden door een ander, zodat de stier niet meer weet wie hij moet pakken.
Vol met angst door de vreemde omgeving...

Toe zeg...toch niet meer in 2007...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 19:41

Die andere mannetjes die zijn er om te voorkomen dat de ene die op dat moment de hoofdsrol heeft, vermoord wordt, niet omdat die laf is en vaak zijn ze ook gewoon niet nodig. Ze werken ook niet gelijktijdig aan de stier. Het is niet de bedoeling dat er tien man met een cape staat te zwaaien. Er is er 1. Maar als het misgaat, moet de stier afgeleid, en daar zijn die anderen dan voor.

Als het aan jullie ligt is dat pas mooi vermaak, op een middag 20 man de dood in door een stier. Dat is niet barbaars?

Ja, laten we het eens over vermaak anno 2007 in Nederland hebben, waarbij nobele dieren die dienstbaar zijn totaal geestelijk en vaak ook lichamelijk verwoest worden door repeterende kwellingen, dat moderne dressuur heet. Die niet eens volwassen zijn voordat ze de competitie in moeten en daar in blijven tot ze afgemaakt worden lang voordat ze de helft hebben bereik van wat een ander paard zou worden. En dan heb je het over massa's, massa's paarden die dat lot ondergaan. Zo kan ik ook nog wel wat bedenken.

De mens gebruikt het dier naar goeddunken, dat heb ik al eens gezegd. Het is altijd in minder of meerdere mate oneerlijk zodra er mensen aan te pas komen, daarom ben ik ook 100% voor het uitsterven van dat ras en 100% tegen kinderen krijgen.

Maar ik blijf info geven over stierenvechten zodat men niet blijft hangen in fantasieën die niet kloppen.
Als het stierenvechten onder Europese druk wordt afgeschaft, mogen we dan al het Iberische wilde vee naar Nederland jagen? Eens zien wat jullie er dan mee doen.
En gaan jullie alle werklozen er omheen een baan geven?
De paarden houden we zelf, ofcourse, en als sanctie stoppen we onmiddelijk de uitvoer van Lusitanos, en alle Lusitanos, die immers voor dit doel zijn gefokt, die in het buitenland zijn, moeten terugkomen. Zonder vergoeding.
Dan mag van mij het stierenvechten worden afgeschaft.